|
Lokatie :F3: Amsterdam CS - Buiksloterweg (NH-025) |
Over | : | IJ |
Soort | : | Fiets-voetveer |
Type | : | motorveerpont |
Opmerking | : | Alle veerboten van de Amsterdamse veren staan vermeld onder deze lokatie. |
Betalen | : | met fiets: Nee te voet: Nee |
Contact | : |
0900-8011 |
Lokatie | : | (52.381563 , 4.901484) - Amsterdam CS (klik voor details) - Buiksloterweg (klik voor details) |
Websites | : |
www.gvb.nl nl.wikipedia.org |
Vaartijden (disclaimer)
|
Vanaf 1879 werden enkele veerponten uitgevoerd door de Amsterdamse rederij Zur Mühlen met de Havenstoombootdienst. In 1897 werd door de gemeente Amsterdam de eerste veerdienst over het IJ in de vaart gebracht. In later jaren zijn er diverse andere veerponten bijgekomen en eventueel weer vervallen. In 1943 zijn de gemeenteveren samengegaan met de amsterdamse tarm in het Gemeentevervoerbedrijf (GVB).
In het begin werd er gevaren met stoomponten. Later werden enkele stoomponten omgebouwd in motorveerpont, en in weer latere jaren zijn er nieuwe, door een dieselmotor aangedreven veerponten gekomen.
De veerponten in Amsterdam zijn kostenloos te gebruiken.
In 2013 nam het GVB ook de exploitatie over van drie andere veerponten over het Noordzeekanaal (Velsen, Spaarndam, Hem).
Alle veerponten van het GVB zijn beschreven bij de verbinding NH25 (Amsterdam-Buiksloterweg).
Vanaf 2021 wordt deze veerdienst aangeduid met het nummer F3.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2021 |
Datum begin inzet | 2021.03 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 33.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.07 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 280 ton |
Motor | 2x elektromotor, roerpropeller |
Vermogen | 2 x 250 kW |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 310 fietsen; 400 voetgangers |
Opmerking | De boot beschikt over 4 x generatoren van 143 kW, maar daarnaast ook een accupakket van 272 kWh. Tevens een roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2020 |
Datum begin inzet | 2020.10 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02338574 |
Lengte | 33.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.07 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 280 ton |
Motor | 2x elektromotor, roerpropeller |
Vermogen | 2 x 250 kW |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 310 fietsen; 400 voetgangers |
Opmerking | De boot beschikt over 4 x generatoren van 143 kW, maar daarnaast ook een accupakket van 272 kWh. Tevens een roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2020 |
Datum begin inzet | 2020.05 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02338573 |
Lengte | 33.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.07 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 280 ton |
Motor | 2x elektromotor, roerproperller |
Vermogen | 2 x 250 kW |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 310 fietsen; 400 voetgangers |
Opmerking | De boot beschikt over 4 x generatoren van 143 kW, maar daarnaast ook een accupakket van 272 kWh. Tevens een roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2019 |
Datum begin inzet | 2019.01.29 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02337799 |
Lengte | 33.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.07 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 280 ton |
Motor | 2 x electromotor, roerpropellor |
Vermogen | 2 x 250 kW |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 310 auto's; 400 fietsen; 310 voetgangers |
Opmerking | Op 28.01.2019 werd door Femke van der Laan (dochter van de overleden burgemeester van Amsterdam) de naam van de veerboot onthuld: Burgemeester Eberhart van der Laan. Deze naam is alleen aangebracht op een plaquette in het interiuer. Aan de buitenkant staat de naam IJveer 63. De boot beschikt over 4 x generatoren van 143 kW, maar daarnaast ook een accupakket van 272 kWh. Tevens een roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2018 |
Datum begin inzet | 2018.08.24 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02337682 |
Lengte | 33.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.07 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 280 ton |
Motor | 2 x electromotor, roerpropellor |
Vermogen | 2 x 250 kW |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 310 fietsen; 400 voetgangers |
Opmerking | De boot beschikt over 4 x generatoren van 143 kW, maar daarnaast ook een accupakket van 272 kWh. Tevens een roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2017 |
Datum begin inzet | 2017.03.20 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02337107 |
Lengte | 33.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.07 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 280 ton |
Motor | 2 x electromotor, roerpropellor |
Vermogen | 2 x 250 kW |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 310 fietsen; 400 voetgangers |
Opmerking | De boot beschikt over 4 x generatoren van 143 kW, maar daarnaast ook een accupakket van 272 kWh. Tevens een roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2016 |
Datum begin inzet | 2016.10.24 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02336831 |
Lengte | 33,60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.07 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 280 ton |
Motor | 2 x electromotor, roerpropellor |
Vermogen | 2 x 250 kW |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 310 fietsen; 400 voetgangers |
Opmerking | De boot beschikt over 4 x generatoren van 143 kW, maar daarnaast ook een accupakket van 272 kWh. Tevens een roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2010 |
Datum begin inzet | 2010 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02333336 |
Lengte | 28,60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2,36 m |
Snelheid | 19 km/h |
Motor | 2 x Caterpillar |
Vermogen | 2 x 254 kW |
Scheepswerf | Scheepswerf Grave, Grave |
Capaciteit | 0 auto's; 240 fietsen; 300 voetgangers |
Opmerking | Tevens 2x roerpropeller 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2010 |
Datum begin inzet | 2010 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02333335 |
Lengte | 28,60 m |
Breedte | 9,00 m |
Diepgang | 2,36 m |
Snelheid | 19 km/h |
Motor | 2 x Caterpillar |
Vermogen | 2 x 254 kW |
Scheepswerf | Scheepswerf Grave, Grave Bouwnr: 162 |
Capaciteit | 0 auto's; 240 fietsen; 300 voetgangers |
Opmerking | Tevens 2x roerpropeller 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1995 |
Datum begin inzet | 2002 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02329611 |
Lengte | 28,9 m |
Breedte | 9 m |
Diepgang | 2,36 m |
Snelheid | 19 km/h |
Motor | 2 x Caterpillar |
Vermogen | 2 x 254 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Den Breejen |
Capaciteit | 240 fietsen; 300 voetgangers |
Opmerking | Voorheen IJveer 42; in 2002 nieuwe opbouw (door scheepswerf Grave), en omnummering van IJveer 42 naar IJveer 54. Tevens 2x roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2002 |
Datum begin inzet | 2002 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02329612 |
Lengte | 28.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.36 m |
Snelheid | 19 km/h |
Motor | Caterpillar |
Vermogen | 2 x 254 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Den Breejen |
Capaciteit | 0 auto's; 240 fietsen; 300 voetgangers |
Opmerking | Van 1995 tot 2002 onder nummer IJveer 41. In 2002 nieuwe opbouw (door scheepswerf Grave) en omnummering van IJveer 41 naar IJveer 53. Tevens 2x roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2003 |
Datum begin inzet | 2003 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02329613 |
Lengte | 28.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.360 m |
Snelheid | 19 km/h |
Motor | 2 x Caterpillar |
Vermogen | 2 x 254 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Den Breejen |
Capaciteit | 0 auto's; 240 fietsen; 300 voetgangers |
Opmerking | Voorheen IJveer 40; in 2002 nieuwe opbouw (door scheepswerf Grave), en omnummering van IJveer 40 naar IJveer 52. Tevens 2x roerpropeller van 300 kW |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2003 |
Datum begin inzet | 2003 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02325528 |
Lengte | 28.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.36 m |
Snelheid | 19 km/h |
Motor | 2 x Caterpillar |
Vermogen | 2 x 204 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Grave, Gave |
Capaciteit | 0 auto's; 240 fietsen; 300 voetgangers |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 2003 |
Datum begin inzet | 2003 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02325527 |
Lengte | 28.60 m |
Breedte | 9.00 m |
Diepgang | 2.50 m |
Vermogen | 2 x 204 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Grave, Grave |
Capaciteit | 0 auto's; 240 voetgangers |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1995 |
Datum begin inzet | 1995 |
Datum einde inzet | 2002 | ENI-nummer | 02329611 |
Lengte | 28,9 m |
Breedte | 9 m |
Diepgang | 2,5 m |
Motor | DAF |
Vermogen | 2 x 120 pk |
Scheepswerf | Jac.den Breejen & Zn, Hardinxveld-Giessendam |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | In 2002 nieuwe opbouw, en hernummerd in van IJveer 42 in IJveer 54. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1995 |
Datum begin inzet | 1995 |
Datum einde inzet | 2002 | ENI-nummer | 02329612 |
Lengte | 28,9 m |
Breedte | 9,00 m |
Diepgang | 2,50 m |
Motor | DAF |
Vermogen | 2 x 120 pk |
Scheepswerf | Jac.den Brfeejen & Zn, Hardinxveld-Giessendam |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | In 2002 nieuwe opbouw. Omnummering van IJveer 41 naar IJveer 53. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1995 |
Datum begin inzet | 1995 |
Datum einde inzet | 2002 | ENI-nummer | 02329613 |
Lengte | 28,9 m |
Breedte | 9 m |
Diepgang | 2,5 m |
Motor | DAF |
Vermogen | 2 x 120 pk |
Scheepswerf | Jac.den Breejen & Zn, Hardinxveld-Giessendam |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | In 2002 nieuwe opbouw. Omnummering van IJveer 41 naar IJveer 53. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1957 |
Datum begin inzet | 1997 |
Datum einde inzet | 2021 | ENI-nummer | 02005347 |
Lengte | 23,29 m |
Breedte | 5,30 m |
Diepgang | 1,60 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 93 ton |
Motor | Dieselmotor Caterpilar C12 |
Vermogen | 150 kW |
Scheepswerf | Van der Velden Scheepswerf, Zwolle /Scheepswerf Grave ??? |
Capaciteit | 0 auto's; 120 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Annemieke voor Ketjen Zwavelzuurfabriek, Amsterdam. In 1986 in huur bij GVB, in 1997 gekocht, verbouwd bij Den Breejen en Hernoemd in IJveer 35. In 2021 te koop aangeboden door het GVB, overgegaan naar Ottevanger en vanaf mei 2022 inzet bij Hoek van Holland-Maasvlakte. Naam aldaar (mij) onbekend. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1965 |
Datum begin inzet | 1990 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 03021450 |
Lengte | 21,3 m |
Breedte | 5,75 m |
Diepgang | 1,13 m |
Vermogen | 200 pk |
Scheepswerf | Vooruit, Zaandam |
Capaciteit | 120 voetgangers |
Opmerking | Eerste eigenaar: fa.Vos, Kinderdijk, gebouwd als Heen en Weer III. In 1965 hernoemd in Adri (voor Veerdienst Dordrecht). Vanaf 1990 in huur in Amsterdam, in 1990 gekocht door GVB Amsterdam en naamswijziging in IJveer 34. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1988 |
Datum begin inzet | 1988 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02329616 |
Lengte | 21,30 m |
Breedte | 5,75 m |
Diepgang | 1.13 m |
Motor | Mitshubishi |
Vermogen | 2 x 200 pk |
Scheepswerf | Allschip Marine Specials b.v., Amsterdam |
Capaciteit | 120 voetgangers |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1985 |
Datum begin inzet | 1986 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 2317385 |
Lengte | 21,3 m |
Breedte | 5,75 m |
Diepgang | 1,13 m |
Motor | Mitsubishi |
Vermogen | 2 x 204 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf De Watergeus, Dordrecht |
Capaciteit | 120 voetgangers |
Opmerking | Eerst gehuurd van Van Laar. In 1986 aangekocht. In 2013 naar Swets ODV en hernoemd in Jumbo, in 2017 hernoemd in Aqua Ferro en naar Aqualiner. Inzet bij Waterbus bij Antwerpen. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1980 |
Datum begin inzet | 1985 |
Datum einde inzet | 1985 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | v.Mill, Hardinxveld-Giessendam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1985 in huur van Van Laar. Naam voorheen: Adelaar |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1985 ? |
Datum begin inzet | 1985 |
Datum einde inzet | 1985 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Le Compte |
Capaciteit | |
Opmerking | Gehuurd voor enkele dagen in 1985 |
Type | |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | 1984.voor |
Datum einde inzet | 1991.na |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Dit pontje werd ingezet in 1984 over de Amstel als verbinding bij de renovatie van de Nieuwe Amstelbrug. Tevens inzet bij werkzaamheden aan de brug over het Westerkanaal in de Tasmanstraat in 1991. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1963 |
Datum begin inzet | 1963 |
Datum einde inzet | 1996 |
Lengte | 48.43 m |
Breedte | 13.43 m |
Diepgang | 2.70 m |
Snelheid | 17 km/h |
Tonnage | 403 |
Scheepswerf | Gutehoffnungshutte Sterkrade a.g., Rheinwerft Walsum, Walsum |
Capaciteit | 32 auto's; 220 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Buiksloterwegveer. In 1996 ombouw en verkoop aan Ferries (Clyde) Ltd, Schotland (naam: Sound of Sanda), inzet McInroy s Point - Hunter s Quay (Firth of Clyde), Schotland. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1962 |
Datum begin inzet | 1962 |
Datum einde inzet | 1994 |
Lengte | 48.43 m |
Breedte | 13.87 m |
Diepgang | 2.70 m |
Tonnage | 403 |
Scheepswerf | Arnhemsche Scheepsbouw maatschappij nv, Arnhem |
Capaciteit | 32 auto's; 220 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Distelwegveer. In 1994 verkocht aan Western Ferries voor River Clyde, naam Sound of Scalpay, inzet McInroy s Pont - Hunter s Quay (Firth of Clyde) in Schotland. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1956 |
Datum begin inzet | 1956 |
Datum einde inzet | 1992 |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | dieselelectrisch |
Scheepswerf | Verschure en co Scheepswerf en Machinefabriek |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1992 verkocht aan Pels via Stokvis Handelsonderneming, Hendrik Ido Ambach |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1956 |
Datum begin inzet | 1956 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 49,00 m |
Breedte | 13,50 m |
Diepgang | 2,00 m |
Tonnage | 162 |
Motor | dieselelectrisch Dorman |
Vermogen | 217 pk |
Scheepswerf | Verschure en Co scheepswef en Machinefabriek |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1983 gemoderniseerd. In 2007 en 2008 inzet tijdelijke veerpont Almere-Muiderberg bij afsluiting brug in autosnelweg A6. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1956 |
Datum begin inzet | 1956 |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | dieselelectrisch |
Scheepswerf | Verschure en co. scheepswerf en machinefabriek |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1983 gemoderniseerd. Uit dienst ??. In 2007 en 2008 ingezet als veerpont voor zwaar verkeer, bij een tijdelijke veerverbinding bij de Gooische brug (Muiden-Almere) in verband met renovatie van deze brug. Vrachtwagens mochten daarbij niet over de brug rijden. Lag in 2021 in de haven bij de NDSM-halte van het GVB. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1949 |
Datum begin inzet | 1949 |
Datum einde inzet | 1970 |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | dieselelectrisch |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd op een ouder casco van ex pont nr. 2 van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. In 1949 verbouwd en dieselelectrisch. 1950 in dienst. In 1962 werkboot. In 1964 radarproeven op Distelwegveer. In 1970 verkocht. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1990 |
Lengte | 37.60 m |
Breedte | 13.50 m |
Diepgang | 2,00 m |
Tonnage | 407 |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek Holland, Hardinxveld |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Valkenwegveer. Vanaf 1957 reserve. In 1958 ombouw in dieselelectrisch. In 1990 verkocht aan Handels- en Scheelpvaartedrijf Oosterwijk, Hendrik Ido Ambacht voor zware transporten. In mei 1990 naar Antwerpen. Vanaf ? Inzet tussen Hoboken en Kruikeke als Simon Stevin. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1966 |
Lengte | 37,50 m |
Breedte | 13,50 m |
Breedte dek | | |
Diepgang | 3,51 m |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek Holland, Hardinxveld |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Buiksloterwegveer. In 1954 koppen verbreed, automatische klephefinrichting. In 1966 verkocht. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1988 |
Lengte | 37 m |
Breedte | 18 m |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Nederlandsche Dok Maatschappij, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Buiksloterwegveer. In 1958 ombouw naar dieselelectrisch. In 1988 verkocht naar Belgie (Brugse Scheepssloperij) |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1997 |
Lengte | 37 m |
Breedte | 18 m |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Scheepswerf en machinefabriek Verschure en Co, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Vanaf 1957 dieselelectrisch. In 1997 verkocht aan Pels. Inzet: Valkenwegveer, vanaf 1931 reservepont. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1969 |
Lengte | 37,55 m |
Breedte | 13,47 m |
Diepgang | 3,51 m |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek wed.J.L.Ceuvel, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Buiksloterveer. In 1953 koppen verbreed, automatische klephefinrichting. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1997 |
Lengte | 37,52 m |
Breedte | 13,50 m |
Diepgang | 3,75 m |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 250 ipk |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1945 verbouwd tot dieselelektrisch. Van 1970-1978 verhuurd aan gemeente Dordrecht. In 1983 verbouwd op Oranjewerf, stuurhut vergroot. In 1992 overkapping. In 1997 verkocht aan Pels. Vanaf ?? restaurant aan de Haparandadam in de Houthaven in Amsterdam. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1969 |
Lengte | 37.50 m |
Breedte | 13,50 m |
Diepgang | 3,51 m |
Tonnage | 398 |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek Holland, Hardinxveld |
Capaciteit | 20 auto's; 1300 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Valkenwegveer. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1956 |
Lengte | 18.05 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Werf Baanhoek v.d. F.Nederlof |
Capaciteit | 100 fietsen; 220 voetgangers |
Opmerking | In 1927 in beheer overgenomen door Zuidergasfabriek. Inzet: Amsetelveer bij gasfabriek. Naam ook Erna. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1956 |
Lengte | 18.05 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Werf Baanhoek v.d. F.Nederlof |
Capaciteit | 100 fietsen; 220 voetgangers |
Opmerking | In 1927 in beheer overgenomen door Zuidergasfabriek. Inzet: Amstelveer bij gasfabriek. Naam ook Tine |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1922 |
Datum begin inzet | 1922 |
Datum einde inzet | 1960 |
Lengte | 30 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | D.Boot, Alphen aan den Rijn |
Capaciteit | 7 auto's; 600 voetgangers |
Opmerking | In 1925 omgebouwd van oliestook naar steenkolen. Inzet 1922: Valkenwegveer. Inzet 1932 spitsdiensten Buiksloterwegveer. Inzet 1943 voor werkliedenvervoer. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1922 |
Datum begin inzet | 1922 |
Datum einde inzet | 1960 |
Lengte | 36,50 m |
Breedte | 13,52 m |
Diepgang | 3,49 m |
Tonnage | 353 |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | D.Boot, Alphen aan den Rijn |
Capaciteit | 7 auto's; 600 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1922: Valkenwegveer. In 1932 spitsdiensten voor Buiksloterwegveer. In 1943 inzet voor werkliedenvervoer. In 1952 omgebouwd naar oliestook. In 1963 verkocht en sloop. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1913 |
Datum einde inzet | 1935 |
Lengte | 25.35 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Boele en Pot, Bolnes |
Capaciteit | 6 auto's; 550 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1913: Valkenwegveer. In 1929 uit dienst, maar in 1930 weer in dienst. In 1935 verkocht aan N.V.Bronwasser, Breukelen. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1912 |
Datum einde inzet | 1935 |
Lengte | 25.35 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Boele en Pot, Bolnes |
Capaciteit | 6 auto's; 450 voetgangers |
Opmerking | Inzet: 1912 Valkenwegveer. Vanaf 1929 alleen personenvervoer. In 1935 verkocht aan J.Jesse, Hilversum |
Type | |
Bouwjaar | 1900 |
Datum begin inzet | 1900 |
Datum einde inzet | 1926 |
Lengte | 20 m |
Breedte | |
Scheepswerf | J.F.Meursing, Amsterdam |
Capaciteit | 400 voetgangers |
Opmerking | In latere jaren geschikt voor 300 passagiers. Inzet: 1911 Buiksloterwegveer. Inzet 1911: Valkenwegveer. In 1926 verkocht aan makelaar Pierlot |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1935 |
Lengte | 25.35 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Boele en Pot, Bolnes |
Capaciteit | 6 auto's; 450 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1911: Buiksloterwegveer. Vanaf 1929 alleen personenvervoer. In 1934 uit dienst. Verkocht aan bouw- en montagebedrijf Rotterdam |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1910 |
Datum begin inzet | 1910 |
Datum einde inzet | 1929 |
Lengte | 23.80 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Bernhard, Nieuwendam |
Capaciteit | 5 auto's; 500 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Stoompont 2. Inzet 1910-1911: O.Handelskade-IJkade-Valkenweg. Vanaf 1911: O.Handelskade-IJkade. Verkocht in 1929 aan fa.Boot, Dordrecht |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1910 |
Datum begin inzet | 1910 |
Datum einde inzet | 1929 |
Lengte | 23.80 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Bernhard, Nieuwendam |
Capaciteit | 5 auto's; 500 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van stoompont 3. In 1929 verkocht aan Stokking te Amsterdam. Inzet: 1910-1911: O.Handelskade-IJkade-Valkenweg. Vanaf 1911: O.Handelskade-IJkade. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1842 |
Datum begin inzet | 1842 |
Datum einde inzet | 1904 |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1897 overgenomen van de Stoomboot Haven Dienst. Aldaar met de naam De Stad Amsterdam. In 1897 herdoopt in Stoompont 4. In 1904 verkocht |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1887 |
Datum begin inzet | 1887 |
Datum einde inzet | 1904 |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 5 a 6 pk |
Scheepswerf | v.d.Made |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1897 overgenomen van de Stoomboot Haven Dienst. in 1904 verkocht |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1885 |
Datum begin inzet | 1885 |
Datum einde inzet | 1904 |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 8 pk |
Scheepswerf | Goedkoop, Verschure, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1897 overgenomen van de Stoomboot Haven Dienst. in 1904 verkocht naar het buitenland. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1880 |
Datum begin inzet | 1880 |
Datum einde inzet | 1928 |
Lengte | 24.40 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Van Linden, Alblasserdam |
Capaciteit | 10 auto's; 900 voetgangers |
Opmerking | In 1897 overgenomen van de Stoomboot Haven Dienst. In 1928 verkocht aan ijzerhandel Hollandia te Amsterdam |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1930 |
Datum einde inzet | 1971 | ENI-nummer | 02314736 |
Lengte | 33,37 m |
Breedte | 5,29 m |
Diepgang | 1,20 m |
Scheepswerf | Verschure & Co, Amsterdam |
Capaciteit | 170 voetgangers |
Opmerking | In 1943 naar Hafen-Dampfschiffahrt A.G. Hamburg (naam Hammerbrook). Gezonken bij Hamburg met bomschade. In 1948 terug in Amsterdam. In 1950 weer in dienst, verlengd met 4.8 meter. Verkocht in 1971. Later in de vaart als partyschip Diana |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1971 | ENI-nummer | 02204596 |
Lengte | 20,20 m |
Breedte | 5,28 m |
Diepgang | 1,65 m |
Scheepswerf | Fa. Seymonsbergen, Amsterdam |
Capaciteit | 60 voetgangers |
Opmerking | In 1943 naar Hafen-Dampfschiffahrt A.G., Hamburg (naam Kohlfleth). In 1947 weer terug in Amsterdam. Verkocht in 1971. Terug in Amsterdam in 1992 (eigendom A.O.M.), vanaf 2010 HVM. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1971 |
Lengte | 20,20 m |
Breedte | 3,15 m |
Diepgang | 1,15 m |
Motor | Stork |
Vermogen | 80 pk |
Scheepswerf | Fa.Seymonsbergen, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1943 naar Hafen-Dampfschiffahrt A.G., Hamburg (naam Kohlbrand), in 1947 terug in Amsterdam, nieuwe motor en in 1949 weer in dienst, verlengd met 4.8 meter. In 1971 verkocht. Nog aanwezig, ligt in Vreeswijk |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1923 |
Datum begin inzet | 1923 |
Datum einde inzet | 1971 | ENI-nummer | 02205379 |
Lengte | 20,50 m |
Breedte | 5,22 m |
Diepgang | 1,53 m |
Scheepswerf | Fa.wed.J.L.Ceuvel, Amsterdam |
Capaciteit | 175 voetgangers |
Opmerking | In 1943 naar Duitse marine, gezonken in Den Helder. In 1947 weer terug, in 1949 weer in dienst, verlengd met 4.8 meter. In 1971 verkocht. In 1997 gekocht door A.O.M., in 2010 HVM. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1923 |
Datum begin inzet | 1923 |
Datum einde inzet | 1969 |
Lengte | 20.20 m |
Breedte | |
Scheepswerf | Verschuur & Co Scheepswerf en Machinefabriek, Amsterdam |
Capaciteit | 175 voetgangers |
Opmerking | In 1943 naar Duitse marine, gezonken in Vlissingen, zwaar beschadigd. In 1945 weer terug, in 1947 weer in dienst met nieuwe motor. In 1969 verkocht. In 2014 bleek de boot nog in Amsterdam te liggen, was hernoemd in Leja. Vermoedelijk sloop rond die tijd. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1923 |
Datum begin inzet | 1923 |
Datum einde inzet | 1969 |
Lengte | 20.20 m |
Breedte | |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek De Merwede, Hardinxveld |
Capaciteit | 175 voetgangers |
Opmerking | In 1943 naar Duitse marine, teruggevonden in Haarlem, in 1947 weer in dienst met nieuwe motor. In 1969 verkocht. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1922 |
Datum begin inzet | 1922 |
Datum einde inzet | 1971 |
Lengte | 20.20 m |
Breedte | 5.28 |
Diepgang | 1.16 |
Snelheid | 16 km/h |
Scheepswerf | fa.Wed.J.L.Ceuvel Scheepswerf en Machinefabriek, Amsterdam |
Capaciteit | 175 voetgangers |
Opmerking | In 1943 verkocht aan Hafen-Dampfschiffahrt A.G.Hamburg (naam Schwinge). In 1947 weer terug. In 1948 weer in dienst. In 1971 verkocht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstoomveerboot, na 1948 dieselmotor |
Bouwjaar | 1904 |
Datum begin inzet | 1920 |
Datum einde inzet | 1969 |
Lengte | 28.60 m |
Breedte | |
Scheepswerf | fa.Smit, Slikkerveer |
Capaciteit | 350 voetgangers |
Opmerking | gekocht in 1920 als nr.9 van Havenstoombootdiesnt Zurmuhlen. In 1935 vernieuwd. In 1948 met dieselmotor. In 1969 verkocht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1920 |
Datum einde inzet | 1969 |
Lengte | 33.50 m |
Breedte | |
Scheepswerf | fa.Stoel, Alkmaar |
Capaciteit | 425 voetgangers |
Opmerking | Gekocht in 1920 als nr.12 van de Havenstoombootdienst Zurmuhlen. Vanaf 1934 alleen dienst in de spitsuren. In 1949 ombouw met dieselmotor. In 1969 verkocht. Vanaf 1950 capaciteit 550 personen |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1920 |
Datum einde inzet | 1939 |
Lengte | 30 m |
Breedte | |
Scheepswerf | Machinefabriek De Ridder, Delfshaven |
Capaciteit | 400 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Lijn III. In 1920 gekocht als Antoinette van de Schroefstoomboot Maatschappij Eensgezindheid. Vanaf 1934 alleen dienst in de spitsuren. In 1939 verkocht aan De Koophandel scheepssloperij, Nieuw Lekkerland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1916 |
Datum begin inzet | 1916 |
Datum einde inzet | 1962 |
Lengte | 22.50 m |
Breedte | |
Scheepswerf | Verschure & Co. Amsterdam |
Capaciteit | 325 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Javakade - O.Handelskade - Verbindingsdam. In 1934 uit dienst. In 1940 weer in dienst. In 1944 reserve. In 1962 buiten dienst. In 1966 verkocht |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1913 |
Datum einde inzet | 1931 |
Lengte | 26 m |
Breedte | |
Scheepswerf | Verschure & Co. Amsterdam |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Javakade - O.Handelskade - Verbindingsdam. Vanaf 1931 uit dienst. In 1935 verkocht aan N.A.V.A.N.A. te Gent |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1913 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02323118 |
Lengte | 26,25 m |
Breedte | 5,50 m |
Diepgang | 1,82 m |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Verschure & Co, Amsterdam |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Inzet: De Ruijterkade-Javastraat-Boorstraa. Na 1951 capaciteit 400 personen. Na 1951 dieselmotor. In 1944 gezonken in Harderwijk, zwaar beschadigd, terug juni 1945, hersteld in 1946. In 1972 verkocht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1902 |
Datum einde inzet | 1939 |
Lengte | 26 m |
Breedte | |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | C.v.d.Giessen, Krimpen aan den IJssel |
Capaciteit | 250 voetgangers |
Opmerking | In 1911 gekocht van dhr.Bohre, Rotterdam, als naam Padang VII, hernoemd in IJveer 1. Inzet: De Ruijterkade - Javastraat - Boorstraat. In 1922 nieuwe stoomketel en nieuwe stuurhut. Uit diesnt 1934, opgelegd. In 1939 verkocht aan De Koophandel, scheepssloperij Nieuw Lekkerland |