Hieronder staan nieuwsberichten over veerponten in Nederland, die in de loop van de afgelopen tijd zijn gepubliceerd. Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.
Nieuws over Belgische veren vindt u bij de Vrienden van de Vlaamse Veren
Meldt u aan voor
nieuwsbulletin per e-mail
Wilt u regelmatig het (gratis) nieuwsbulletin ontvangen? Meldt u dan aan op
(aanmelden).
U krijgt dan ongeveer elke maand een mail met een link naar het laatste nieuws over veerponten.
Afmelden kan ook door het sturen van een mail naar
(afmelden).
Datum: 2025.10.16
(betreft veerpont: Maassluis - Rozenburg)
De provincie Zuid-Holland laat weten, dat zij gekozen heeft voor nieuwbouw van een (kleine) elektrische veerpont tussen Maassluis en Rozenburg. Op die pont kunnen dan maximaal 10 personenautos, 50 fietsers en maximaal 20 voetgangers meevaren.
Nadat Blue Amigo de veerdienst staakte is de dienst op tijdelijke basis voortgezet door een andere exploitant, maar voor de lange termijn kan dat niet met de huidige veerboot. Die is inmiddels 60 jaar oud.
Het was een tijd lang onduidelijk of er nog wel een veerdienst zou blijven bestaan. Na de opening van de Blankenbergtunnel is het overzetten van autos sterk verminderd, tot wel 85% van het vervoer is weggebleven. Maar landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers kunnen niet door de nieuwe tunnel. Deze week heeft de provincie dus besloten dat er een nieuwe veerboot zal worden besteld. Naar verwachting kan deze in 2029 gaan varen. Er wordt 6 miljoen euro voor uitgetrokken. Daarnaast neemt de provincie ook de veerstoepen over, die nu nog van Rijkswaterstaat zijn. Daarvoor is 5 miljoen euro beschikbaar.
Datum: 2025.10.16
(betreft veerpont: Nieuwe Meer - Amsterdamse Bos)
Sinds 2011 vaart er in de zomermaanden tussen de Nieuwe Meer en het Amsterdamse Bos een kleine veerpont voor voetgangers en fietsers. De exploitatie hiervan gebeurt door vrijwilligers, wonend in de Nieuwe Meer.
De verhouding tussen gemeente en de vrijwilligers blijkt niet zo goed te zijn. De gemeente heeft nu laten weten dat de keet (caravan) waarin de vrijwilligers kunnen verblijven, weg moet. Deze staat namelijk op openbaar terrein en dat mag niet van de gemeente.
Bij de gemeente is (weliswaar voor een andere lokatie) een handhavingsverzoek binnengekomen om op te treden tegen illegaal gebruik van gronden. Daarna heeft de gemeente al dergelijke situaties opgezocht, aan de eigenaar van de grond is nu een last onder dwangsom opgelegd. De vrijwilligers van het pontje hoorden daar pas vrij laat van, en laten weten dat de animo om volgend jaar nog verder te gaan met de pont nu wel erg klein is.
De gemeente heeft laten weten dat ze graag ziet dat de pont wordt voortgezet; zij zal in gesprek gaan met de vrijwilligers van de veerpont.
Datum: 2025.10.11
(betreft veerpont: F4: Amsterdam CS - Ms.van Riemsdijkweg)
Aan de kade bij de NDSM-werf moet groot onderhoud worden gepleegd. Dat heeft tot gevolg, dat van de twee aanlegplekken voor de veerponten er vier maanden lang maar één kan worden gebruikt. Vanaf deze lokatie varen veerponten naar het Centraal Station (lijn F4) en naar de Pontsteiger (lijn F7). Beide ponten gelijktijdig aanleggen, zoals nu gebeurt, is dan niet mogelijk. De gemeente verwacht dat er minder veerponten zullen kunnen varen. Vanuit politieke partijen is de zorg uitgesproken dat deze situatie tot chaos zal gaan leiden wegens te grote drukte bij de veerponten.
In de nacht van 14 op 15 februari reed een auto tegen de veerpont die vaart tussen Aalst en Veen. Na een korte onderbreking waarbij een noodreparatie werd uitgevoerd kon de veerpont al snel weer varen. Maar de schade moet nog worden hersteld. Daartoe is de veerpont van 13 t/m 24 oktober buiten dienst. Riveer, de exploitant, heeft gekozen voor deze periode omdat daarin de herfstvakantie valt. Scholieren, die veel gebruik maken van de pont, worden daarmee zo weinig mogelijk gedupeerd.
Datum: 2025.10.11
Aan de westkant van Drachten komt er vanaf 1 mei 2026 waarschijnlijk een nieuwe veerpont. Deze zal gaan varne vanaf het dorp Drachten naar de Eibertsgeasten en naar het Gaastereiland met haltes in Drachten, De Wilgen, Opeinde en Eibertsgeasten. De gemeente is al een tijd bezig met de plannen daartoe, in 2020 werd er al melding gemaakt van deze veerpont.
Maar nu lijkt het er toch van te komen. Een boot is inmiddels aanwezig. Het is een veerpont die eerder heeft gevaren op het Lauwersmeer vanaf het Landal park Suyderoog. Ook zijn er inmiddels (bijna) voldoende vrijwilligers om de pont te besturen. De gemeente houdt nog een slag om de arm. De vergunningverlening ligt nu in de inspraak, als er bezwaren worden ingediend zou het begin van de exploitatie wellicht in gedrang komen.
De Stichting Boven t Gat, exploitant van het voetveer over de Afgedamde Maas tussen Woudrichem en Loevestein ontving de ANWB provincieprijs. De prijs uit dit fonds wordt uitgekeerd aan initiatieven om het onderweg zijn plezieriger te maken. Er waren meer dan 200 aanmeldingen. Bijna 100.000 mensen brachten een stem uit, de eerste prijs dus voor het voetveer. Het gaat daarbij om een bedrag van € 15.000.
Het nieuwe elektrische voetveer is besteld en gaat de motorpont vervangen, waarschijnlijk komt deze eind 2025 in dienst.
(foto: het veer zoals dat tot eind 2025 wordt uitgevoerd met een roeiboot met buitenboordmotor)
Datum: 2025.10.08
De Hofmansplaat, onderdeel van nationaal park de Biesbosch, is slecht toegankelijk. Het is een natuurgebied, het is op zich wel toegankelijk, maar wie er naartoe wil moet met een eigen boot gaan. Er is geen verbinding daar naartoe.
De gemeente Drimmelen (gelegen aan de zuidkant van de Amer) zou graag zien dat er wat meer verbinding met het natuurgebied zou zijn. En vaste veerverbinding naar de Hofmansplaat is al eerder onderzocht en lijkt economisch niet haalbaar te zijn. Toch ziet de gemeente wel mogelijkheden. Men denkt aan een kleinschalig driehoeksveer vanuit Drimmelen, langs de Hofmansplaat, naar Geertruidenberg. Of de plannen doorgaan, de toekomst zal het leren.
Datum: 2025.10.08
(betreft veerpont: Watershuttle: Rotterdam - Kinderdijk)
Per 6 oktober is de waterbuslijn van Rotterdam naar Kinderdijk (net als de lijn naar Sliedrecht) gestopt. Maar een verbinding blijft toch nog, zij het in beperktere vorm. Er wordt nu nog gevaren op vrijdag, zaterdag en zondag, met een beperkter aanbod. Er wordt gevaren van 9:15 tot 17:45 uur. En daarnaast is de prijs flink verhoogd. Voorheen kostte een kaartje (OV-tarief) € 9,60 voor een rertourritje. Vanaf 6 oktober moet men nu € 19,50 neertellen voor hetzelfde retourtje, tja, nu is het een commercieel tarief geworden. De toekomst zal leren of deze verbinding, die zich vooral op toeristen richt, rendabel zal blijven.
Datum: 2025.10.07
(betreft veerpont: Grou De Burd - Sytebuorren)
De veerpont van Grouw naar het eiland De Burd gaat in 2026 verbouwd worden. De motoren worden vervangen. Nu vaart de pont nog met dieselmotoren, de gemeente wil met spoed deze vervangen door andere, elektrische motoren die duurzamer zijn en weinig CO2 uitstoten. Daartoe is op de begroting van de gemeente een post opgenomen.
De Waterbus bij Dordrecht en Rotterdam stopt met twee lijnen. Bij de lijnen 21 (Rotterdam - Kinderdijk) en lijn 23 (Dordrecht - Sliedrecht) maken zo weinig passagiers daarvan gebruik, zodat het niet rendabel is met deze lijnen verder te gaan. De lijnen 20 (Rotterdam - Dordrecht) en de gecombineerde lijnen 22-24 (Dordrecht - Zwijndrecht en Dordrecht - Papendrecht) blijven over.
Hiermee is een faillissement van de Waterbus voorkomen. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven voldoende vertrouwen in de overblijvende lijnen te hebben. Deze zijn namelijk goed voor 90 % van de passagiers van de huidige vier lijnen. Begin 2025 werd al 3,1 miljoen extra in de Waterbus gestoken, hopelijk zal dat in de toekomst met minder toekunnen.
Datum: 2025.09.26
(betreft veerpont: F3: Amsterdam CS - Buiksloterweg)
Brommobielen mogen niet mee op de veerponten in Amsterdam. Dat is eigenlijk altijd al het geval, maar er werd tot op heden nooit op gecontroleerd. Maar de gemeente heeft nu geconstateerd, dat het toch wel onverantwoord is om tussen alle fietsers en wandelaars zulke grote wagens te laten rijden, aldus de gemeente.
Brommobielen zijn motorvoertuigen en horen daarom op de rijbaan, niet op het fietspad of de stoep. Hulpmiddelen die speciaal bedoeld zijn voor mensen met een beperking mogen dat wél. Omdat die voertuigen vaak lijken op brommobielen, leidt dat soms tot verwarring. Rond de ponten zorgt dat steeds vaker voor problemen. De fiets- en voetpaden worden steeds drukker, en brommobielen brengen daar gevaar met zich mee voor fietsers en voetgangers. Ook op de pont zelf is de ruimte beperkt, waardoor brommobielen voor extra opstoppingen zorgen.
In eerste instantie gaat de gemeente een campagne houden om brommobiel rijders te informeren. Later zullen ook handhavingsacties plaatsvinden.
Alternatieven voor brommobielen zijn alleen de Schellingwouderbrug of de veerpont bij Hembrug.
Datum: 2025.09.25
Twee verenigingen, beide actief op het gebied van de veerponten, gaan samen. Het LVP (Landelijk Veren Platform) en VEOON (Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland) hebben dat samen besloten. Het LVP was onderdeel van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en behartigde voor de veerponten hun belang. Het VEEON was een vereniging van vooral de wat grotere veerponten in Nederland.
Beide verenigingen zetten zich in als gesprekspartner richting overheden en doen eigenlijk hetzelfde werk. Als voorzitter is gekozen mevr. van Dijk-Bijl.
Datum: 2025.09.21
(betreft veerpont: Langweer - De Brekken)
De gemeente De Fryske Marren voert een onderzoek uit of elektrificatie van de veerpont bij Langweer haalbaar is. De pont vaart over de Langweerder Vaart. Het is een dieselpont met bouwjaar 1977. Volgend jaar moet de veerpont naar de werf voor de vijfjaarlijkse onderhoudsbeurt en keuring. De gemeente wil weten of eventuele ombouw naar een elektrisch aangedreven veerpont mogelijk is. Zowel de pont als de energievoorziening op de wal zijn daarbij aandachtspunten.
Datum: 2025.09.21
(betreft veerpont: Spijkerboor - De Rijp)
Er bestaan zorgen over het fiets-voetveer bij Spijkerboor. De gemeente Wormerland laat weten dat ze de kosten voor de veerpont te hoog vindt en wil de kosten verminderen. Het betreft een veerpont voor wielrijders en voetgangers. Het vaart in de winter alleen in de weekenden van 11 tot 16 uur, in de (brede) zomermaanden dagelijks met ruimere vaartijden. Het veer (met de naam Jan Hop) wordt vooral gebruikt door recreatieve fietsers. De exploitatie van het veer is een aantal jaren geleden uitbesteed aan het bedrijf Blue Amigo uit Zwijndrecht.
Datum: 2025.09.05
(betreft veerpont: Lijn 23: Dordrecht - Sliedrecht)
Het plan om twee lijnen van het netwerk van de waterbus rond Rotterdam en Dordrecht te laten vervallen valt slecht bij diverse instanties. Een samenwerkingsverband van gemeenten, scholen en bedrijfsleven liet weten dat men dit een plan vindt dat niet goed is.
In oktober 2025 zullen twee lijnen vervallen. De lijn van Rotterdam naar Kinderdijk en de lijn van Dordrecht naar Sliedrecht. Beide lijnen worden geconfronteerd met te weinig passagiersaantallen. Met name het opheffen van de lijn naar Sliedrecht zal grote problemen geven, zo vindt het samenwerkingsverband. De komende maanden zal de Papendrechtse brug voor negen maanden worden afgesloten voor alle verkeer. Daarnaast zal het fietspad langs de Baanhoekbrug (spoorbrug met zijliggend fietspad) ook voor fietsers worden afgesloten omdat dit pad voor nooddiensten (ambulance, brandweer) beschikbaar moet zijn. De waterbus naar Sliedrecht zou juist in de komende tijd een positieve bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van de omgeving, aldus het samenwerkingsverband.
Datum: 2025.09.02
(betreft veerpont: Zaandijk - Zaanse Schans Bonte Hen)
Vanaf Zaandijk vaart er een voetveer over de Zaan naar de Zaansche Schans. Dat het veer veel gebruikt wordt bewijzen de cijfers van het aantal overgezette passagiers. De stichting laat weten dat in de maand augustus 2025 er meer dan 10.000 passagiers werden geteld. Een toerist uit China mocht een oorkonde en een tasje met molenversieringen ontvangen uit de hand van één van de bestsuursleden van de stichting.
Het veer wordt volledig gerund door vrijwilligers. Met een zo groot aantal passagiers is er een financiëel overschot, waarmee enkele goede doelen in de gemeente worden ondersteund. Het veer vormt een goede verbinding vanaf het station naar de Zaanse Schans.
Foto: Het veer tijdens een zomerse overtocht op 28 augustus 2010
Datum: 2025.08.29
(betreft veerpont: Haarlem Belgielaan-Spaarnelaan)
De kade aan de Belgiëlaan bij het Spaarneveer (in Haarlem, over het Spaarne) zal binnenkort worden hersteld. Enkele schippers van het veer hadden alarm geslagen dat de kade dreigt te verzakken. Gebleken is dat er een damwand lek is, waardoor zand wegspoelt. En daarmee verzakt ook het wegdek. In de loop van september hoopt de gemeente de kade voorlopig te herstellen. Voor herstel van de damwand is wat meer tijd nodig, daarvoor maakt de gemeente nog een planning.
Datum: 2025.08.29
(betreft veerpont: Waalwijk - Drongelen)
Tot eind 2023 waren de drie veerponten (Sprang-Capelle - Dussen, Waalwijk - Drongelen en Herpt - Bern) over de Bergsche Maas gratis. Sinds begin 2024 moet er door automobilisten betaald worden. Dat kan gebeuren met een QR-code of met een pin-betaling. Maar dat systeem hapert nogal eens, of werkt dusdanig traag dat de pont al aan de overkant is. Automobilisten verlaten de pont dan zonder dat er een betaaltransactie is geregistreerd.
Niet zo erg zou je zeggen, dan heb je geluk. Maar het andere systeem dat kentekens registreert, dat functioneert feilloos. Wie niet betaald en gescand wordt krijgt een boete van € 175 in de bus.
Blijkbaar schrikt het betalingssysteem mensen af. Want het aantal automobilisten dat van het veer gebruik maakt is sterk verminderd. Misschien omdat mensen denken dat omrijden goedkoper is, maar volgens de schippers van de pont worden veel mensen afgeschrikt door het slecht werkende betalingssysteem en kiezen om die reden voor een omweg via een brug verderop. Laten we hopen dat een nieuw en beter betalingssysteem wat minder frustratie zal opleveren bij gebruikers.
Datum: 2025.08.28
(betreft veerpont: Woudrichem - Loevestein)
Bij het fiets-voetveer van Woudrichem naar Loevestein over de Afgedamde Maas komt er een nieuwe veerpont. De huidige boot is erg ongemakkelijk, fietsen moeten door de eigenaar of schipper aan boord worden getild, bij een elektrische fiets een zware opgave. Bovendien is de huidige boot (Hugo) niet meer van deze tijd.
De nieuwe veerpont wordt volledig elektrisch aangedreven en heeft zonnepanelen. De boot is nu inmiddels in aanbouw, de verwachting is, dat de boot eind 2025 in gebruik genomen kan worden.
(foto: de huidige veerboot. fietsen staan op het plankje op de voorplecht en moeten daarop getild worden)
Datum: 2025.08.27
(betreft veerpont: Fortmond - Veessen (Kozakkenveer))
Het Kozakkenveer, varend tussen Veessen en Fortmond over de IJssel (grens Gelderland-Overijssel) heeft regelmatig last van een te lage waterstand in de rivier. Dit jaar 2025 waren er al drie periodes van soms enkele weken waarin niet gevaren kon worden. Daarmee loopt het veer inkomsten mis, want niet varen betekent geen passagiers en dus geen inkomsten. Op jaarbasis kan dat zomaar € 10.000 schelen. De gemeente Olst-Wijhe en wellicht ook de gemeente aan de Gelderse kant, zouden wellicht het veer kunnen ondersteunen met een financiële bijdrage. De oorzaak lijkt te liggen in het project ruimte voor de rivier, waarbij op diverse plekken meer rivierwater geborgen kan worden, maar waarbij de waterstand met name aan de kant van Fortmond (binnenbocht van de rivier) te laag wordt om nog te kunnen overvaren.
Weet u van nieuws over veerponten, waarvan u denkt dat het goed is om dat op deze website op te nemen? Ik waardeer het als u dat dan aan mij doorgeeft. Dat kan door het sturen van een mailtje naar het mail-adres