Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]


Nieuws van veerponten in Nederland

Hieronder staan nieuwsberichten over veerponten in Nederland, die in de loop van de afgelopen tijd zijn gepubliceerd. Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.

Nieuws over Belgische veren vindt u bij de Vrienden van de Vlaamse Veren

Abonnement op nieuwsbulletin

Meldt u aan voor
nieuwsbulletin per e-mail

Wilt u regelmatig het (gratis) nieuwsbulletin ontvangen? Meldt u dan aan op (aanmelden). U krijgt dan ongeveer elke maand een mail met een link naar het laatste nieuws over veerponten.
Afmelden kan ook door het sturen van een mail naar (afmelden).

 

Datum: 2025.11.15

Tweede veerpont voor Velsen besteld

(betreft veerpont: F22: Velsen Noord - Velsen Zuid)

Het zat er al lang aan te komen, maar in de tweede week van oktober 2025 werd de knoop doorgehakt. Bij de veerpont in Velsen over het Noordzeekanaal is één veerpont beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk te weinig. Vooral in de spitsuren en in de tijden dat scholen in- of uitgaan is het erg druk bij de pont. Die ene pont vaart maar om de 20 minuten.

Vroeger, toen er nog dieselponten voeren, voeren er twee ponten, zodat er om de 10 minuten een verbinding was. Na aanschaf van de vijf elektrische veerponten voor de drie veren over het Noordzeekanaal (hembrug, spaarndam, velsen) was er voor Velsen maar één pont beschikbaar.

Er is lang over gepraat. Diverse instanties waren erbij betrokken. De provincie Noord-Holland, het GVB (gemeente vervoer Amsterdam), de gemeente Velsen, de scheepswerf. Uiteindelijk is men het eens kunnen worden, de pont is nu besteld. Naar verwachting zal deze in de loop van 2027 in de vaart komen. De nieuwe pont wordt, net als de andere vijf, gebouwd bij Holland Shipyard in Hardinxveld.

 

Datum: 2025.11.15

Inwoners gratis met de pont?

(betreft veerpont: Olst - Welsum)

De IJssel vormt voor een groot deel de grens tussen de provincie Overijssel en Gelderland. Maar niet helemaal. Nabij Olst en nabij Wijhe liggen twee stukjes grondgebied van deze gemeente (provincie Overijssel) aan de westkant van de rivier. Inwoners van de dorpen op dat gebied mochten vroeger gratis met de pont naar het dorp Olst of Wijhe. Sinds enkele tientallen jaren geldt die regeling niet meer.

Enkele partijen in de gemeenteraad hebben nu een motie ingediend waarin zij vroegen om deze regeling weer in te voeren. Men geeft daarbij aan dat iedere inwoner van de gemeente gelijke voorwaarden zou moeten hebben om aan gemeentelijke voorzieningen te kunnen deelnemen. De grote dorpen met centrumvoorziening liggen immers aan de oostkant van de rivier. Het gaat om inwoners van de dorpen Welsum en Marle. In de motie wordt gevraagd te onderzoeken wat de kosten en mogelijkheden zijn om voor inwoners van deze dorpen een gratis overtocht te kunnen aanbieden.

 

Datum: 2025.11.08

Pontjes Uiterwaarde dit jaar iets minder gebruikt

De 10 fiets-voetveren over Rijn, Waal, Maas en Linge die door Uiterwaarde worden geëxploteerd hebben in 2025 wat minder passagiers overgezet dan in voorgaand jaar. Het totale aantal van de 10 pontjes is teruggelopen van 120.000 naar 114.000. Een goede reden ervoor kan Uiterwaarde niet geven. Het weer was niet abnormaal slecht, de rivierstand was normaal (geen te hoge of te lage waterstand). Vooral bij de drie pontjes over de Waal zijn de reizigersaantallen teruggelopen.

Voor het pontje bij Varik zou er een verband kunnen zijn met de dijkverzwaring, waardoor fietstochten wat moeizamer zijn te plannen. Maar voor de andere pontjes geen aanwijsbare reden.

Andere pontjes doen het juist weer goed. Het pontje bij de Gouden Ham heeft wat meer passagiers, en vooral de Liniepont bij Everdingen gaat goed; een stijging van 5800 naar 7400 passagiers in het afgelopen jaar.

 

Datum: 2025.11.08

Provincie Limburg doet geen onderzoek naar watertaxi

Een motie van de VVD in de Limburgse Staten haalde geen meerderheid. De motie vroeg om te onderzoeken of een watertaxi in en rond Maastricht mogelijk zou zijn. Ideeën zijn er al een tijdje, de watertaxi (net zoiets al nu al in Rotterdam vaart) zou kunnen varen tussen Oost-Maarland (ten zuiden van Maastricht), Servaasbrug en Limmel (ten noorden van Maastricht) met 9 haltes. Een onderzoek naar de mogelijkheden van een watertaxi zal dus niet worden uitgevoerd.

 

Datum: 2025.11.08

Vaartijden pontje Nigtevecht ter discussie

(betreft veerpont: Nigtevecht - Nederhorst den Berg)

Tussen Nigtevecht en Nederhorst den Berg vaart een pontje voor voetgangers en fietsers. Het pontje wordt veel gebruikt door scholieren die op de fiets naar school gaan. Omrijden zou meer dan een half uur extra fietsen betekenen, en in een dergelijke situatie zouden ouders al snel geneigd zijn kinderen met de auto naar school te brengen, een ongewenste situatie.

Het pontje vaart in de zomermaanden de hele dag, maar van oktober tot april alleen in de morgenuren, van 12 uur tot 13:30 uur, en daarna pas weer vanaf half vier. Juist het ontbreken van de tijden vanaf ongeveer twee uur in de middag geeft problemen. De scholen zijn tegenwoordig eerder uit dan vroeger het geval was; de ponttijden zijn nog op de oude schooltijden gebaseerd.

Diverse ouders en andere gebruikers van de pont hebben gevraagd om een wijziging van de vaartijden. Meer uren varen zou betekenen dat er hogere kosten mee gemoeid zijn. De schipper van de pont heeft nu aangegeven dat het ook mogelijk zou zijn tegen gelijke kosten andere vaartijden in te stellen. In de anderhalf uur rond het middaguur zijn er zo weinig passagiers, dat dat zou kunnen vervallen. Die werkuren vastplakken aan de middagshift zou al een hele verbetering kunnen betekenen. De beide gemeentes waarin de pont is gelegen gaan zich nu beraden over de vaartijden van de veerpont in de wintermaanden.

 

Datum: 2025.10.27

Fietsersbond ruim 3100 handtekeningen voor gratis oversteek

(betreft veerpont: Vlissingen - Breskens)

De Fietsersbond afdeling Zeeland heeft de afgelopen maanden een petitie gecoördineerd waarin wordt gevraagd om een gratis oversteek van het fiets/voetveer Vlissingen-Breskens. Eind oktober 2025 werd die petitie aangeboden aan de commissaris van de koning in Zeeland als voorzitter van de provincie Zeeland.

Dit jaar werd de tol in de Westerscheldetunnel, waardoor automobilisten van Zuid-Beveland naar Zeeuws-Vlaanderen kunnen rijden, afgeschaft. De Fietsersbond vindt het oneerlijk dat automobilisten gratis de Westerschelde kunnen oversteken, maar fietsers en voetgangers moeten betalen voor de Westerscheldeferry.

 

Datum: 2025.10.23

Pontje Duifpolder tijdelijk uit de vaart

(betreft veerpont: Vlaardingen Vlietzicht - Maasland Duifpolder)

Het pontje over de Vlaardinger Vaart bij de Duifpolder was het afgelopen jaar regelmatig defect. De exploitant gaat nu aan het pontje groot onderhoud uitvoeren. Vanaf 22 oktober 2025 is het pontje uit de vaart. Hoe lang het onderhoud gaat duren is op dit moment nog niet bekend.

 

Datum: 2025.10.21

Rijkswaterstaat stopt met tijdelijke ponten bij werk A27

(betreft veerpont: Gorinchem - Woudrichem)

In verband met werkzaamheden wordt de A27 voor langere tijd afgesloten. Bij eerdere werkzaamheden aan rijkswegen zette Rijkswaterstaat een veerpont in. Dat gebeurde bij werken aan de Heinenoordtunnel (A29) en bij werk aan de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht. Maar Rijkswaterstaat vindt de kosten voor een veerpont te hoog en heeft laten weten in de toekomst geen veerdienst meer te zullen instellen. De wethouders van Gorinchem en Altena zijn teleurgesteld over dit besluit. Het zou bij deze verbinding niet gaan om een extra pont, maar om extra vaar-uren voor de bestaande veerdiensten van Riveer.

 

Datum: 2025.10.19

Vervanging pont Het Schouw

(betreft veerpont: Landsmeer - Schouw)

In 2027 staat de vervanging van de pont tussen Landsmeer en t Schouw gepland. Deze pont vaart over het Noordhollands kanaal. De huidige veerpont dateert uit 1980 en vertoont regelmatig storingen. Hij is aan het eind van zijn levensduur en daarom wordt hij vervangen. Met dit project komt er een moderne, duurzame en efficiëntere verbinding voor bewoners, fietsers en automobilisten, aldus de provincie Noord-Holland.

 

Datum: 2025.10.16

Provincie ZH kiest bij Maassluis voor klein elektrisch autov

(betreft veerpont: Maassluis - Rozenburg)

De provincie Zuid-Holland laat weten, dat zij gekozen heeft voor nieuwbouw van een (kleine) elektrische veerpont tussen Maassluis en Rozenburg. Op die pont kunnen dan maximaal 10 personenautos, 50 fietsers en maximaal 20 voetgangers meevaren.

Nadat Blue Amigo de veerdienst staakte is de dienst op tijdelijke basis voortgezet door een andere exploitant, maar voor de lange termijn kan dat niet met de huidige veerboot. Die is inmiddels 60 jaar oud.

Het was een tijd lang onduidelijk of er nog wel een veerdienst zou blijven bestaan. Na de opening van de Blankenbergtunnel is het overzetten van autos sterk verminderd, tot wel 85% van het vervoer is weggebleven. Maar landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers kunnen niet door de nieuwe tunnel. Deze week heeft de provincie dus besloten dat er een nieuwe veerboot zal worden besteld. Naar verwachting kan deze in 2029 gaan varen. Er wordt 6 miljoen euro voor uitgetrokken. Daarnaast neemt de provincie ook de veerstoepen over, die nu nog van Rijkswaterstaat zijn. Daarvoor is 5 miljoen euro beschikbaar.

 

Datum: 2025.10.16

Voortbestaan veerpont Nieuwe Meer onzeker

(betreft veerpont: Nieuwe Meer - Amsterdamse Bos)

Sinds 2011 vaart er in de zomermaanden tussen de Nieuwe Meer en het Amsterdamse Bos een kleine veerpont voor voetgangers en fietsers. De exploitatie hiervan gebeurt door vrijwilligers, wonend in de Nieuwe Meer.

De verhouding tussen gemeente en de vrijwilligers blijkt niet zo goed te zijn. De gemeente heeft nu laten weten dat de keet (caravan) waarin de vrijwilligers kunnen verblijven, weg moet. Deze staat namelijk op openbaar terrein en dat mag niet van de gemeente.

Bij de gemeente is (weliswaar voor een andere lokatie) een handhavingsverzoek binnengekomen om op te treden tegen illegaal gebruik van gronden. Daarna heeft de gemeente al dergelijke situaties opgezocht, aan de eigenaar van de grond is nu een last onder dwangsom opgelegd. De vrijwilligers van het pontje hoorden daar pas vrij laat van, en laten weten dat de animo om volgend jaar nog verder te gaan met de pont nu wel erg klein is.

De gemeente heeft laten weten dat ze graag ziet dat de pont wordt voortgezet; zij zal in gesprek gaan met de vrijwilligers van de veerpont.

 

Datum: 2025.10.11

Tijdelijk maar één aanlegsteiger bij NDSM Amsterdam

(betreft veerpont: F4: Amsterdam CS - Ms.van Riemsdijkweg)

Aan de kade bij de NDSM-werf moet groot onderhoud worden gepleegd. Dat heeft tot gevolg, dat van de twee aanlegplekken voor de veerponten er vier maanden lang maar één kan worden gebruikt. Vanaf deze lokatie varen veerponten naar het Centraal Station (lijn F4) en naar de Pontsteiger (lijn F7). Beide ponten gelijktijdig aanleggen, zoals nu gebeurt, is dan niet mogelijk. De gemeente verwacht dat er minder veerponten zullen kunnen varen. Vanuit politieke partijen is de zorg uitgesproken dat deze situatie tot chaos zal gaan leiden wegens te grote drukte bij de veerponten.

 

Datum: 2025.10.11

Veerpont Aalst-Veen twee weken buiten dienst

(betreft veerpont: Aalst - Veen)

In de nacht van 14 op 15 februari reed een auto tegen de veerpont die vaart tussen Aalst en Veen. Na een korte onderbreking waarbij een noodreparatie werd uitgevoerd kon de veerpont al snel weer varen. Maar de schade moet nog worden hersteld. Daartoe is de veerpont van 13 t/m 24 oktober buiten dienst. Riveer, de exploitant, heeft gekozen voor deze periode omdat daarin de herfstvakantie valt. Scholieren, die veel gebruik maken van de pont, worden daarmee zo weinig mogelijk gedupeerd.

 

Datum: 2025.10.11

Nieuwe veerpont gepland bij Drachten

Aan de westkant van Drachten komt er vanaf 1 mei 2026 waarschijnlijk een nieuwe veerpont. Deze zal gaan varne vanaf het dorp Drachten naar de Eibertsgeasten en naar het Gaastereiland met haltes in Drachten, De Wilgen, Opeinde en Eibertsgeasten. De gemeente is al een tijd bezig met de plannen daartoe, in 2020 werd er al melding gemaakt van deze veerpont.

Maar nu lijkt het er toch van te komen. Een boot is inmiddels aanwezig. Het is een veerpont die eerder heeft gevaren op het Lauwersmeer vanaf het Landal park Suyderoog. Ook zijn er inmiddels (bijna) voldoende vrijwilligers om de pont te besturen. De gemeente houdt nog een slag om de arm. De vergunningverlening ligt nu in de inspraak, als er bezwaren worden ingediend zou het begin van de exploitatie wellicht in gedrang komen.

 

Datum: 2025.10.11

Voetveer Hugo 2 wint ANWB prijs

(betreft veerpont: Woudrichem - Loevestein)

De Stichting Boven t Gat, exploitant van het voetveer over de Afgedamde Maas tussen Woudrichem en Loevestein ontving de ANWB provincieprijs. De prijs uit dit fonds wordt uitgekeerd aan initiatieven om het onderweg zijn plezieriger te maken. Er waren meer dan 200 aanmeldingen. Bijna 100.000 mensen brachten een stem uit, de eerste prijs dus voor het voetveer. Het gaat daarbij om een bedrag van € 15.000.

Het nieuwe elektrische voetveer is besteld en gaat de motorpont vervangen, waarschijnlijk komt deze eind 2025 in dienst.

(foto: het veer zoals dat tot eind 2025 wordt uitgevoerd met een roeiboot met buitenboordmotor)

 

Datum: 2025.10.08

Gemeente Drimmelen wil driehoeksveer naar Hofmansplaat

De Hofmansplaat, onderdeel van nationaal park de Biesbosch, is slecht toegankelijk. Het is een natuurgebied, het is op zich wel toegankelijk, maar wie er naartoe wil moet met een eigen boot gaan. Er is geen verbinding daar naartoe.

De gemeente Drimmelen (gelegen aan de zuidkant van de Amer) zou graag zien dat er wat meer verbinding met het natuurgebied zou zijn. En vaste veerverbinding naar de Hofmansplaat is al eerder onderzocht en lijkt economisch niet haalbaar te zijn. Toch ziet de gemeente wel mogelijkheden. Men denkt aan een kleinschalig driehoeksveer vanuit Drimmelen, langs de Hofmansplaat, naar Geertruidenberg. Of de plannen doorgaan, de toekomst zal het leren.

 

Datum: 2025.10.08

Waterbuslijn Kinderdijk wordt WaterShuttle

(betreft veerpont: Watershuttle: Rotterdam - Kinderdijk)

Per 6 oktober is de waterbuslijn van Rotterdam naar Kinderdijk (net als de lijn naar Sliedrecht) gestopt. Maar een verbinding blijft toch nog, zij het in beperktere vorm. Er wordt nu nog gevaren op vrijdag, zaterdag en zondag, met een beperkter aanbod. Er wordt gevaren van 9:15 tot 17:45 uur. En daarnaast is de prijs flink verhoogd. Voorheen kostte een kaartje (OV-tarief) € 9,60 voor een rertourritje. Vanaf 6 oktober moet men nu € 19,50 neertellen voor hetzelfde retourtje, tja, nu is het een commercieel tarief geworden. De toekomst zal leren of deze verbinding, die zich vooral op toeristen richt, rendabel zal blijven.

 

Datum: 2025.10.07

Veerpont naar De Burd krijgt andere (duurzamere) motoren

(betreft veerpont: Grou De Burd - Sytebuorren)

De veerpont van Grouw naar het eiland De Burd gaat in 2026 verbouwd worden. De motoren worden vervangen. Nu vaart de pont nog met dieselmotoren, de gemeente wil met spoed deze vervangen door andere, elektrische motoren die duurzamer zijn en weinig CO2 uitstoten. Daartoe is op de begroting van de gemeente een post opgenomen.

 

Datum: 2025.09.26

Waterbus verder met twee lijnen

(betreft veerpont: Lijn 23: Dordrecht - Sliedrecht)

De Waterbus bij Dordrecht en Rotterdam stopt met twee lijnen. Bij de lijnen 21 (Rotterdam - Kinderdijk) en lijn 23 (Dordrecht - Sliedrecht) maken zo weinig passagiers daarvan gebruik, zodat het niet rendabel is met deze lijnen verder te gaan. De lijnen 20 (Rotterdam - Dordrecht) en de gecombineerde lijnen 22-24 (Dordrecht - Zwijndrecht en Dordrecht - Papendrecht) blijven over.

Hiermee is een faillissement van de Waterbus voorkomen. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven voldoende vertrouwen in de overblijvende lijnen te hebben. Deze zijn namelijk goed voor 90 % van de passagiers van de huidige vier lijnen. Begin 2025 werd al 3,1 miljoen extra in de Waterbus gestoken, hopelijk zal dat in de toekomst met minder toekunnen.

 

Datum: 2025.09.26

Brommobielen niet welkom op ponten Amsterdam

(betreft veerpont: F3: Amsterdam CS - Buiksloterweg)

Brommobielen mogen niet mee op de veerponten in Amsterdam. Dat is eigenlijk altijd al het geval, maar er werd tot op heden nooit op gecontroleerd. Maar de gemeente heeft nu geconstateerd, dat het toch wel onverantwoord is om tussen alle fietsers en wandelaars zulke grote wagens te laten rijden, aldus de gemeente.

Brommobielen zijn motorvoertuigen en horen daarom op de rijbaan, niet op het fietspad of de stoep. Hulpmiddelen die speciaal bedoeld zijn voor mensen met een beperking mogen dat wél. Omdat die voertuigen vaak lijken op brommobielen, leidt dat soms tot verwarring. Rond de ponten zorgt dat steeds vaker voor problemen. De fiets- en voetpaden worden steeds drukker, en brommobielen brengen daar gevaar met zich mee voor fietsers en voetgangers. Ook op de pont zelf is de ruimte beperkt, waardoor brommobielen voor extra opstoppingen zorgen.

In eerste instantie gaat de gemeente een campagne houden om brommobiel rijders te informeren. Later zullen ook handhavingsacties plaatsvinden.

Alternatieven voor brommobielen zijn alleen de Schellingwouderbrug of de veerpont bij Hembrug.

Nieuws doorgeven

Weet u van nieuws over veerponten, waarvan u denkt dat het goed is om dat op deze website op te nemen? Ik waardeer het als u dat dan aan mij doorgeeft. Dat kan door het sturen van een mailtje naar het mail-adres

geulle
Een voorbeeld van een klein pontje.
Het pontje van Geulle naar Uikhoven (Limburg).
Foto: Wim Kusee, 14 juni 2015