Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
F20: Amsterdam Hempontplein - Zaandam
    (NH-023)

Vandaag in de vaart: Hele dag
 Morgen in de vaart: Hele dag
  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens
Over : Noordzeekanaal
Soort : Autoveer
Type : motorveerpont
Betalen : met auto: Ja
met fiets: Nee
te voet: Nee
Contact : 0900-8011
Lokatie : Google maps (52.419492 , 4.826704)
- Amsterdam Hempontplein (klik voor details)
- Zaandam (klik voor details)
Websites : www.gvb.nl
nl.wikipedia.org

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Vaartijden   (disclaimer)
Hele jaar, : dagelijksHele dag

Beschrijving

Het Noordzeekanaal is een groot vaarwater waarlangs zeeschepen naar de haven van Amsterdam kunnen varen. Het kanaal werd in 1876 geopend. Er werden een aantal veerponten in dienst gesteld, die bij de Hembrug werd in dat jaar in dienst gesteld.

Vanaf het begin werden de veerponten door Rijkswaterstaat geëxploiteerd. Op 19-12-2007 werd de exploitatie uitbesteed aan Connexxion-water. Dat bleek niet zo n succes. Na een periode met veel achterstallig onderhoud is de pont in 2013 overgenomen door het GVB, het gemeentelijke veerbedrijf van Amsterdam.

Omdat de ponten behoorlijk versleten zijn is inmiddels besloten nieuwe veerponten in dienst te stellen. Dat zal plaatsvinden in 2021.

De veerponten over het Noordzeekanaal waren vroeger voor iedereen gratis. Sinds een aantal jaren moet er voor het overzetten van een auto worden betaald; voetgangers en fietsers kunnen er kostenloos gebruik van maken. Omdat de tunnels in de autosnelwegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen verboden zijn, moeten autos met deze stoffen verplicht gebruik maken van de veerponten.

Vanaf 2021 wordt deze veerdienst aangeduid met het nummer F20.

Foto's

    (klik op een foto voor een vergroting)

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerponten in de buurt:

Krommenie - Knollendam
F2: Amsterdam CS - IJplein
F3: Amsterdam CS - Buiksloterweg
F4: Amsterdam CS - Ms.van Riemsdijkweg
F6: Amsterdam Pontsteiger - Distelweg
Amsterdam Oeverlanden - Amsterdamse Bos
Amsterdam Amsteldijk - Ouderkerkerdijk
F7: Amsterdam Pontsteiger - Ms.Van Riemsdijkweg
Zaandijk - Zaanse Schans Bonte Hen
Amsterdam Slotervaart-Siegerpark
Nieuwe Meer - Amsterdamse Bos
Assendelft laarzenpad
Amsterdam De Bretten
Amsterdam De Bretten
Amsterdam De Bretten
 

 

Veerboten op deze relatie:

- NZK pont 104 (2022-....)
- NZK pont 103 (2022-....)
- NZK pont 102 (2022-....)
- NZK pont 101 (2021-....)
- NZK pont 100 (2021-....)
- Rijkspont 12 (1953-1966)
- Rijkspont 11 (1935-1966)
- Rijkspont 10 (1935-....)
- Rijkspont 9 (1935-....)
- Rijkspont 8 (1935-2022)
- Rijkspont 7 (1935-....)
- Rijkspont 6 (1933-....)
- Rijkspont 5 (1933-2005)
- Rijkspont 4 (1933-....)
- Rijkspont 1 (....-....)

 

Veerboot: NZK pont 104


Datum: 2023-09
Auteur: Leo Schuitemaker


Type Elektrische veerpont
Bouwjaar 2022
Datum begin inzet2022.09.xx
Datum einde inzet
ENI-nummer 02339528
Lengte 41,60 m
Breedte 13,89 m
Diepgang 1,80 m
Motor Scania
Vermogen 2 x 408 pk
Scheepswerf Holland Shipyards, hardinxveld
Capaciteit 20 auto's;   400 voetgangers
Opmerking Eind augustus 2022 te water gelaten, laatste afbouw in september 2022. Gedoopt op 26 oktober 2022.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: NZK pont 103


Datum: 2023-09
Auteur: Leo Schuitemaker


Type Elektrische veerpont
Bouwjaar 2022
Datum begin inzet2022.05.12
Datum einde inzet
ENI-nummer 02339350
Lengte 41,60 m
Breedte 13,89 m
Diepgang 1,80 m
Motor Scania
Vermogen 2 x 408 pk
Scheepswerf Holland Shiopyards, Hardinxveld
Capaciteit 20 auto's;   400 voetgangers
Opmerking Op 12 mei 2022 is de veerpont gedoopt door Inge Keur, commercieel directeur van de GVB.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: NZK pont 102


De NZK pont 102, ingezet op de relatie van Velsen Noord naar Velsen Zuid
Datum: 2022.01.26
Auteur: Martin Bruchner


Type Electrische veerpont
Bouwjaar 2022
Datum begin inzet2022.01
Datum einde inzet
ENI-nummer 02339299
Lengte 41,60 m
Breedte 13,89 m
Diepgang 1,80 m
Motor Scania
Vermogen 2 x 408 pk
Scheepswerf Holland Shipyards, Hardinxveld
Capaciteit 20 auto's;   400 voetgangers
Opmerking Op 7 februari is de veerpont gedoopt door de wethouder van Zaanstad, Annette Baerveldt.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: NZK pont 101


Datum: 2023.09
Auteur: Leo Schuitemaker


Type Electrische veerpont
Bouwjaar 2021
Datum begin inzet2021.09.14
Datum einde inzet
ENI-nummer 02339182
Lengte 41,60 m
Breedte 13,89 m
Diepgang 1,80 m
Motor Scania
Vermogen 2 x 408 pk
Scheepswerf Holland Shipyards, Hardinxveld
Capaciteit 20 auto's;   400 voetgangers

[ Naar boven ]

 

Veerboot: NZK pont 100


De nieuwe veerpont NZK pont 100 in Velsen tijdens proefvaarten. De pont was nog niet in gebruik voor openbaar verkeer.
Datum: 2021.09.12
Auteur: Martin Bruchner


Type Electrische veerpont
Bouwjaar 2021
Datum begin inzet2021
Datum einde inzet
ENI-nummer 02338965
Lengte 41,60 m
Breedte 13,89 m
Diepgang 1,80 m
Motor Scania
Vermogen 2 x 408 pk
Scheepswerf Holland Shipyards, Hardinxveld
Capaciteit 20 auto's;   400 voetgangers

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 12


De veerpont op de dag van de ingebruikname
Datum: 1953.12.21
Auteur: Nationaal Archief

Type
Bouwjaar 1939
Datum begin inzet1953.12.21
Datum einde inzet1966
Lengte 65 m
Breedte 15 m
Motor 2 x MAN dieselmotor
Vermogen 2 x 335 pk
Scheepswerf
Capaciteit 0 fietsen;  
Opmerking Ex pont welke gebouwd is voor een spoorwegveer over de Donau. Als gevolg van de oorlog is deze pont nooit op de Donau gebruikt. In 1953 is de pont door Rijkswaterstaat aangekocht voor het Noordzeekanaal.
Inzet op relatie Hembrug-Zaandam, alleen voor auto's (dus geen fietsers).
Met de komst van de Coentunnel in 1966 was deze veerpont niet meer nodig. In 1967 is deze verkocht aan n.v.scheepvaart en dekschuiten verhuurbedrijf Walcheren in Amsterdam als dekschuit zonder motoren. Aldaar nooit ingezet, maar doorverkocht naar Italië. Onderweg brak brand uit, en is het schip gezonken.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 11


De Rijkspont 11 onderweg bij de Hem.
Auteur: Verzameling Dyon de Graaf

Type Vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935 ca.
Datum begin inzet1935 ca.
Datum einde inzet1966 ?
Lengte 39,30 m
Breedte 13,90 m
Diepgang 3,37 m
Tonnage 160 ton
Scheepswerf Waarschijnlijk Ned.Dok Maatschappij NV, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Gegevens bij mij onbekend. Weet iemand iets van deze veerpont, meldt u dat dan aan mij? Was rond 1960 in dienst. Het is mogelijk, dat deze in 1966 (bij de ingebruikname van de Coentunnel) is afgevoerd, maar ook dat is bij mij onbekend.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 10


De Rijkspont 10 in de vaart bij de Hem
Auteur: Verzameling Dyon de Graaf

Type Vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935 ca.
Datum begin inzet1935 ca.
Datum einde inzet
Lengte 39,30 m
Breedte 13,90 m
Diepgang 3,37
Tonnage 160 ton
Scheepswerf Waarschijnlijk Ned.Dok Maatschappij NV, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Gegevens bij mij onbekend. Weet iemand iets van deze veerpont, meldt u dat dan aan mij?
Het is mogelijk dat dit de pont is, die eerder tussen Dordrecht en Zwijndrecht heeft gevaren (Veerdienst XI), welke in 1939 naar het Noordzeekanaal is gekomen. Verder onbekend.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 9


Datum: 2007.04.14
Auteur: Wim Kusee


Type Stoompont, later vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet
ENI-nummer 02600035
Lengte 39.30 m
Breedte 13.90 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 160
Motor Stoom
Vermogen 350 ipk
Scheepswerf Klop, Sliedrecht
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Gebouw als stoompont. In ? ombouw naar diesel met 425 pk dieselmotor. Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 9 veranderd in Pont 9.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 8


Datum: 2007.04.14
Auteur: Wim Kusee


Type Stoompont, later vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet2022.12.30
ENI-nummer 03800141
Lengte 39.30 m
Breedte 13.90 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 160
Motor Stoommachine
Vermogen 350 ipk
Scheepswerf Klop, Sliedrecht
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Gebouwd als stoompont. In ? ombouw naar diesel met 425k Stork dieselmotor. Inzet tot 2005 bij Hembrug. Daarna opgelegd in Velsen-Noord.
Daarna inzet bij Spaarndam en Velsen. Later ook weer bij de Hem
Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 8 veranderd in Pont 8.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 7


Datum: 2008.04.26
Auteur: Henk Algra


Type Stoompont, later vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet
ENI-nummer 03800140
Lengte 39.30 m
Breedte 13.90 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 160
Motor Stoom
Vermogen 350 ipk
Scheepswerf Klop, Sliedrecht
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Gebouwd als stoompont. In ? ombouw naar diesel met 425 pk Stork dieselmotor. Inzet bij Spaarndam.

Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 7 veranderd in Pont 7.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 6


Datum: 1992.03.16
Auteur: Wim Kusee


Type vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet
ENI-nummer 03800139
Lengte 37,30 m
Breedte 13.87 m
Diepgang 3.19 m
Snelheid 350 ipk
Tonnage 150
Motor Stoom
Vermogen 313 kW
Scheepswerf Scheepswerf Amsterdamse Scheepsbouw Mij
Bouwnr: 214
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Gebouwd als stoompont. In ? Ombouw naar diesel met 425 pk Stork dieselmotor. Van begin tot 2005 inzet Spaarndam-Buitenhuizen en bij de Hembrug.
Vanaf 2005 inzet bij Velsen-Zuid - Velsen-Noord.
Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 6 veranderd in Pont 6.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 5


De veerpont ligt in de haven van Velsen Zuid.
Datum: 2004.02.21
Auteur: Wim Kusee


Type Stoompont, later vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet2005
ENI-nummer 01400033
Lengte 37.30 m
Breedte 13.87 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 150
Motor Stoom
Vermogen 350 ipk
Scheepswerf Scheepswerf Amsterdamse Scheepsbouw Mij
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Gebouwd als stoompont. In ? Ombouw naar diesel met 425 pk Stork dieselmotor. Ingezet bij Velsen.
In 2005 opgelegd in de Rijkshaven in Velsen-Noord voor verkoop. Sinds mei 2007 ligt deze pont achter het Centraal Station in Amsterdam als drijvende fietsenstalling.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 4


Datum: 2009.05.08
Auteur: Wim Kusee


Type Stoompont, later vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet
ENI-nummer 03800138
Lengte 37.30 m
Breedte 13.84 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 150
Motor Stoom
Vermogen 350 ipk
Scheepswerf Scheepswerf Amsterdamse Scheepsbouw Mij
Bouwnr: 212
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Gebouwd als stoompont. In ? ombouw naar Stork dieselmotor van 425 pk.
Inzet bij Velsen.
Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 4 veranderd in Pont 4.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 1


Auteur: Ansichtkaart

Type
Bouwjaar
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Onzeker of de naam Rijkspont was of gewoon pont. Onbekend welke pont hier opd e foto staat, nummer 1, 2 of 3. Inzet bij Velsen.

[ Naar boven ]