|
Lokatie :F20: Amsterdam Hempontplein - Zaandam (NH-023) |
Over | : | Noordzeekanaal |
Soort | : | Autoveer |
Type | : | motorveerpont |
Betalen | : | met auto: Ja met fiets: Nee te voet: Nee |
Contact | : |
0900-8011 |
Lokatie | : | (52.419492 , 4.826704) - Amsterdam Hempontplein (klik voor details) - Zaandam (klik voor details) |
Websites | : |
www.gvb.nl nl.wikipedia.org |
Vaartijden (disclaimer)
|
Vanaf het begin werden de veerponten door Rijkswaterstaat geëxploiteerd. Op 19-12-2007 werd de exploitatie uitbesteed aan Connexxion-water. Dat bleek niet zo n succes. Na een periode met veel achterstallig onderhoud is de pont in 2013 overgenomen door het GVB, het gemeentelijke veerbedrijf van Amsterdam.
Omdat de ponten behoorlijk versleten zijn is inmiddels besloten nieuwe veerponten in dienst te stellen. Dat zal plaatsvinden in 2021.
De veerponten over het Noordzeekanaal waren vroeger voor iedereen gratis. Sinds een aantal jaren moet er voor het overzetten van een auto worden betaald; voetgangers en fietsers kunnen er kostenloos gebruik van maken. Omdat de tunnels in de autosnelwegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen verboden zijn, moeten autos met deze stoffen verplicht gebruik maken van de veerponten.
Vanaf 2021 wordt deze veerdienst aangeduid met het nummer F20.
Type | elektrische veerpont |
Bouwjaar | 2022 |
Datum begin inzet | 2022.09.xx |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02339528 |
Lengte | 41,60 m |
Breedte | 13,89 m |
Diepgang | 1,80 m |
Motor | Scania |
Vermogen | 2 x 408 pk |
Scheepswerf | Holland Shipyards, hardinxveld |
Capaciteit | 20 auto's; 400 voetgangers |
Opmerking | Eind augustus 2022 te water gelaten, laatste afbouw in september 2022. Gedoopt op 26 oktober 2022. |
Type | elektrische veerpont |
Bouwjaar | 2022 |
Datum begin inzet | 2022.05.12 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02339350 |
Lengte | 41,60 m |
Breedte | 13,89 m |
Diepgang | 1,80 m |
Motor | Scania |
Vermogen | 2 x 408 pk |
Scheepswerf | Holland Shiopyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 20 auto's; 400 voetgangers |
Opmerking | Op 12 mei 2022 is de veerpont gedoopt door Inge Keur, commercieel directeur van de GVB. |
Type | elektrische veerpont |
Bouwjaar | 2022 |
Datum begin inzet | 2022.01 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02339299 |
Lengte | 41,60 m |
Breedte | 13,89 m |
Diepgang | 1,80 m |
Motor | Scania |
Vermogen | 2 x 408 pk |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 20 auto's; 400 voetgangers |
Opmerking | Op 7 februari is de veerpont gedoopt door de wethouder van Zaanstad, Annette Baerveldt. |
Type | elektrische veerpont |
Bouwjaar | 2021 |
Datum begin inzet | 2021.09.14 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02339182 |
Lengte | 41,60 m |
Breedte | 13,89 m |
Diepgang | 1,80 m |
Motor | Scania |
Vermogen | 2 x 408 pk |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 20 auto's; 400 voetgangers |
Type | elektrische veerpont |
Bouwjaar | 2021 |
Datum begin inzet | 2021 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02338965 |
Lengte | 41,60 m |
Breedte | 13,89 m |
Diepgang | 1,80 m |
Motor | Scania |
Vermogen | 2 x 408 pk |
Scheepswerf | Holland Shipyards, Hardinxveld |
Capaciteit | 20 auto's; 400 voetgangers |
Type | |
Bouwjaar | 1939 |
Datum begin inzet | 1953.12.21 |
Datum einde inzet | 1966 |
Lengte | 65 m |
Breedte | 15 m |
Motor | 2 x MAN dieselmotor |
Vermogen | 2 x 335 pk |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 0 fietsen; |
Opmerking | Ex pont welke gebouwd is voor een spoorwegveer over de Donau. Als gevolg van de oorlog is deze pont nooit op de Donau gebruikt. In 1953 is de pont door Rijkswaterstaat aangekocht voor het Noordzeekanaal. Inzet op relatie Hembrug-Zaandam, alleen voor auto's (dus geen fietsers). Met de komst van de Coentunnel in 1966 was deze veerpont niet meer nodig. In 1967 is deze verkocht aan n.v.scheepvaart en dekschuiten verhuurbedrijf Walcheren in Amsterdam als dekschuit zonder motoren. Aldaar nooit ingezet, maar doorverkocht naar Italië. Onderweg brak brand uit, en is het schip gezonken. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1935 ca. |
Datum begin inzet | 1935 ca. |
Datum einde inzet | 1966 ? |
Lengte | 39,30 m |
Breedte | 13,90 m |
Diepgang | 3,37 m |
Tonnage | 160 ton |
Scheepswerf | Waarschijnlijk Ned.Dok Maatschappij NV, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Gegevens bij mij onbekend. Weet iemand iets van deze veerpont, meldt u dat dan aan mij? Was rond 1960 in dienst. Het is mogelijk, dat deze in 1966 (bij de ingebruikname van de Coentunnel) is afgevoerd, maar ook dat is bij mij onbekend. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1935 ca. |
Datum begin inzet | 1935 ca. |
Datum einde inzet | |
Lengte | 39,30 m |
Breedte | 13,90 m |
Diepgang | 3,37 |
Tonnage | 160 ton |
Scheepswerf | Waarschijnlijk Ned.Dok Maatschappij NV, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Gegevens bij mij onbekend. Weet iemand iets van deze veerpont, meldt u dat dan aan mij? Het is mogelijk dat dit de pont is, die eerder tussen Dordrecht en Zwijndrecht heeft gevaren (Veerdienst XI), welke in 1939 naar het Noordzeekanaal is gekomen. Verder onbekend. |
Type | onbekendStoompont, later vrijvarende motorveerpont |
Bouwjaar | 1935 |
Datum begin inzet | 1935 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02600035 |
Lengte | 39.30 m |
Breedte | 13.90 m |
Diepgang | 3.37 m |
Tonnage | 160 |
Motor | Stoom |
Vermogen | 350 ipk |
Scheepswerf | Klop, Sliedrecht |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Gebouw als stoompont. In ? ombouw naar diesel met 425 pk dieselmotor. Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 9 veranderd in Pont 9. |
Type | onbekendStoompont, later vrijvarende motorveerpont |
Bouwjaar | 1935 |
Datum begin inzet | 1935 |
Datum einde inzet | 2022.12.30 | ENI-nummer | 03800141 |
Lengte | 39.30 m |
Breedte | 13.90 m |
Diepgang | 3.37 m |
Tonnage | 160 |
Motor | Stoommachine |
Vermogen | 350 ipk |
Scheepswerf | Klop, Sliedrecht |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als stoompont. In ? ombouw naar diesel met 425k Stork dieselmotor. Inzet tot 2005 bij Hembrug. Daarna opgelegd in Velsen-Noord. Daarna inzet bij Spaarndam en Velsen. Later ook weer bij de Hem Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 8 veranderd in Pont 8. |
Type | onbekendStoompont, later vrijvarende motorveerpont |
Bouwjaar | 1935 |
Datum begin inzet | 1935 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 03800140 |
Lengte | 39.30 m |
Breedte | 13.90 m |
Diepgang | 3.37 m |
Tonnage | 160 |
Motor | Stoom |
Vermogen | 350 ipk |
Scheepswerf | Klop, Sliedrecht |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als stoompont. In ? ombouw naar diesel met 425 pk Stork dieselmotor. Inzet bij Spaarndam. Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 7 veranderd in Pont 7. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 03800139 |
Lengte | 37,30 m |
Breedte | 13.87 m |
Diepgang | 3.19 m |
Snelheid | 350 ipk |
Tonnage | 150 |
Motor | Stoom |
Vermogen | 313 kW |
Scheepswerf | Scheepswerf Amsterdamse Scheepsbouw Mij Bouwnr: 214 |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als stoompont. In ? Ombouw naar diesel met 425 pk Stork dieselmotor. Van begin tot 2005 inzet Spaarndam-Buitenhuizen en bij de Hembrug. Vanaf 2005 inzet bij Velsen-Zuid - Velsen-Noord. Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 6 veranderd in Pont 6. |
Type | onbekendStoompont, later vrijvarende motorveerpont |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 2005 | ENI-nummer | 01400033 |
Lengte | 37.30 m |
Breedte | 13.87 m |
Diepgang | 3.37 m |
Tonnage | 150 |
Motor | Stoom |
Vermogen | 350 ipk |
Scheepswerf | Scheepswerf Amsterdamse Scheepsbouw Mij |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als stoompont. In ? Ombouw naar diesel met 425 pk Stork dieselmotor. Ingezet bij Velsen. In 2005 opgelegd in de Rijkshaven in Velsen-Noord voor verkoop. Sinds mei 2007 ligt deze pont achter het Centraal Station in Amsterdam als drijvende fietsenstalling. |
Type | onbekendStoompont, later vrijvarende motorveerpont |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 03800138 |
Lengte | 37.30 m |
Breedte | 13.84 m |
Diepgang | 3.37 m |
Tonnage | 150 |
Motor | Stoom |
Vermogen | 350 ipk |
Scheepswerf | Scheepswerf Amsterdamse Scheepsbouw Mij Bouwnr: 212 |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als stoompont. In ? ombouw naar Stork dieselmotor van 425 pk. Inzet bij Velsen. Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 4 veranderd in Pont 4. |
Type | |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Onzeker of de naam Rijkspont was of gewoon pont. Onbekend welke pont hier opd e foto staat, nummer 1, 2 of 3. Inzet bij Velsen. |