|
Lokatie : Lekkerkerk - Nieuw-Lekkerland (ZH-037) |

| Over | : | Lek |
| Soort | : | Fiets-voetveer |
| Type | : | motorveerboot |
| Betalen | : | met fiets: Ja te voet: Ja |
| Contact | : | |
| Lokatie | : | (51.893745 , 4.685177) - Lekkerkerk (klik voor details) - Nieuw Lekkerland (klik voor details) |
| Websites | : |
www.veerdienstlekkerkerk.nl |
Vaartijden (disclaimer)
|
Al veel eerder waren er veren. Vroeger was dat een roeibootveer. Aan beide kanten van de Lek was een veerdienst gevestigd. Het veerrecht werd gehouden door instanties aan beide oevers. Dat betekende, dat een veerbaas van de ene oever wél mocht overzetten naar de andere oever, maar geen passagiers mocht mee terugnemen. Dat moest gebeuren door de andere veerbaas. Pas na de Tweede Wereldoorlog was er sprake van één veerdienst.
In 1950 werden de veerrechten verkregen door de fa.Vos die meerdere veerdiensten over Lek en Noord uitvoerde. In 1978 werd de veerpont en veerrechten overgenomen door dhr.Verwaal, die al in voorgaande jaren lang op de pont had gevaren. Nadat hij, na 48 jaar gevaren te hebben, had aangegeven het veer aan anderen te willen overdoen, bleek dat nog tamelijk moeilijk. Na vele onderhandelingen, waarbij de gemeente bemiddelend optrad, heeft het bedrijf Aquabus (dat ook de Waterbus bij Dordrecht en Rotterdam exploiteert) het bedrijf tijdelijk overgenomen in 2016. Na een korte tijd is het veer vervolgens in 2018 overgenomen door de veerdienst Schoonhoven, die nu de exploitatie verzorgt.










| Type | motorveerboot |
| Bouwjaar | 1946 |
| Datum begin inzet | 1968 |
| Datum einde inzet | ENI-nummer | 2307540 |
| Lengte | 18,49 m |
| Breedte | 4,90 m |
| Motor | Sisu |
| Vermogen | 180 pk |
| Scheepswerf | H.Smit & Zn., Kinderdijk |
| Capaciteit | 80 fietsen; |
| Opmerking | Gebouwd als Vice Versa 1 van fa. Vos. Van 1946 tot 1968 inzet op Krimpen-Slikkerveer. Vanaf 1968 inzet op Lekkerkerk - Nieuw-Lekkerland. In dat jaar hernoemd in Vice Versa. In 2019 nieuwe motor van 180 pk. |

| Type | motorveerpont |
| Bouwjaar | 1961 |
| Datum begin inzet | 1961 |
| Datum einde inzet | 1985 |
| Lengte | |
| Breedte | |
| Scheepswerf | v.d.Molen, v.h. Seijmonsbergen, Zaandam |
| Capaciteit | |
| Opmerking | Reguliere inzet van 1961 - 1968, daarna tot 1985 nog inzet als reserveboot. |

| Type | motorveerpont |
| Bouwjaar | 1945 |
| Datum begin inzet | 1956 |
| Datum einde inzet | 1967 |
| Lengte | |
| Breedte | |
| Scheepswerf | Stam, Nieuw-Lekkerland |
| Capaciteit | |
| Opmerking | Casco gebouwd in de Tweede Wereldoorlog, echter niet afgebouwd. In 1945 verder afgebouwd. Inzet op Kinderdijk - Slikkerveer (ZH-h047) tot 1956. Daarna inzet van 1956 tot 1967 op Lekkerkerk - Nieuw-Lekkerland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
| Type | motorveerpont |
| Bouwjaar | |
| Datum begin inzet | 1956 |
| Datum einde inzet | 1963 |
| Lengte | |
| Breedte | |
| Scheepswerf | |
| Capaciteit | |
| Opmerking | Werd in 1963 rondvaartboot bij de molens in Kinderdijk. Daartoe is de boot met een grote kraan uit de Lek in de molenwetering overgebracht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
| Type | motorveerpont |
| Bouwjaar | 1925 |
| Datum begin inzet | 1950 |
| Datum einde inzet | 1956 |
| Lengte | |
| Breedte | |
| Scheepswerf | fa. W en C Stam, Nieuw-Lekkerland |
| Capaciteit | |
| Opmerking | Gebouwd in 1925 en ingezet als hulpbootje naast de platte pont bij de verbinding Alblasserdam - Ridderkerk (ZH-h046). Dat veer werd in 1939 opgeheven (na aanleg van de brug over de Noord. In 1942 inzet op het voetveer Kinderdijk - Ridderkerk (ZH-h047) tot ongeveer 1950. Daarna van 1950 tot 1956 inzet op verbinding Lekkerkerk - Nieuw-Lekkerland. |