Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Tussen de dorpen Gouderak en Moordrecht vaart al sinds jaar en dag een veerpont voor autos, fietsers en voetgangers. Bijzonder aan deze veerpont is het feit, dat het een koplader betreft. Autos die vooruitrijdend de pont opgaan moeten aan de andere oever achteruit de steile helling oprijden. Mensen die dit weten draaien voordat zij de pont oprijden de auto om, en laten deze achteruit de pont op rijden. Dan gaat het afrijden de steile helling op gemakkelijker.
In 2011 werd er, met hulp van een grote subsidie van de provincie Zuid-Holland, een nieuwe veerpont aangeschaft, ditmaal een veerpont met rijkleppen aan beide zijden. In diezelfde tijd werd 2 km verderop een nieuwe brug voor autoverkeer over de Hollandse IJssel aangelegd, waarna het autoverkeer op de pont sterk afnam.
Kort daarna liet de exploitant weten, dat de pont verkocht werd aan de veerdienst Aalst-Veen. De oude veerpont VeGoMo werd weer in gebruik genomen. Omdat de veerpont voor de exploitant niet meer rendabel was te exploiteren, is de pont in 2016 overgegaan naar de exploitant van het Schoonhovense veer. Met behulp van subsidie van de beide oevergemeenten wordt de pont nog steeds in stand gehouden.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
De veerpont onderweg, gezien vanuit Moordrecht. Er is goed te zien, dat het een koplader is. De auto is achteruit vanaf de veerstoep op de pont gereden, zodat deze aan de andere oever gemakkelijk de steile veerstoep omhoog kan rijden. Wie niet bekend Datum: 1991.08.04 Auteur: Wim Kusee
Type
motorveerpont
Bouwjaar
1980
Datum begin inzet
1980
Datum einde inzet
ENI-nummer
02318923
Lengte
16,34 m
Breedte
3,74 m
Diepgang
0,67 m
Motor
DAF
Vermogen
96 pk
Scheepswerf
Van Vlaardingen, Gouda
Capaciteit
2 auto's; 40 voetgangers
Opmerking
In dienst tot 2011, vanaf 2011 reserver, vanaf 2013 weer in dienst.
Na de overname door de veerdienst Schoonhoven is de naam Vegomo 6 weggehaald van de boot, en vaart deze nu naamloos.
Een foto waarop zowel de Vegomo-5 als de Vegomo-6 zijn te zien. De 6 is onderweg, de 5 ligt aan de andere oever aan de wal. Datum: 1992.05.31 Auteur: onbekend
Type
motorveerpont
Bouwjaar
1977
Datum begin inzet
1977
Datum einde inzet
ENI-nummer
02318924
Lengte
17,0 m
Breedte
3,4 m
Diepgang
0,85 m
Motor
DAF
Vermogen
96 pk
Scheepswerf
Van Vlaardingen, Gouda
Capaciteit
2 auto's; 40 voetgangers
Opmerking
In dienst tot 2011 als reserve, en vanaf 2013 als reserve. Later verkocht aan Van Leersum in Woubrugge als Paddegat 7, voor de verhuur. Inmiddels is de boot weer terugverkocht en in Gouderak als reserve aanwezig.
Deze boot is uitgerust met een roerpropeller en is daardoor zeer wendbaar.
Na de overname door de veerdienst Schoonhoven is de naam Vegomo 5 weggehaald van de boot, en vaart deze nu naamloos.
De Veerkracht, met op de achtergrond de oude veerpont. Datum: 2013.07.05 Auteur: Wim Kusee
Type
motorveerpont
Bouwjaar
2011
Datum begin inzet
2011
Datum einde inzet
2013
ENI-nummer
02334525
Lengte
27,81 m
Lengte romp
15 m
Breedte
5,18 m
Diepgang
0,85 m
Motor
John Deere
Vermogen
138 pk
Scheepswerf
Grevenstein, Krimpen a/d Lek
Capaciteit
3 auto's; 40 voetgangers
Opmerking
In 2011 m.b.v. provinciale subsidie aangeschaft. Tot 2013 in Moordrecht-Gouderak. Van april tot december 2013 op proef in Aalst-Veen. Op 17.12.2013 verkocht aan Aalst-Veen en naamswijziging in Aalst II.