Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
Oude Maas / Beneden Merwede
Soort
:
Fiets-voetveer
Type
:
catamaran motorveerpont
Opmerking
:
Waterbus lijn 23.
Zie ZH32 (Rotterdam-Dordrecht) voor de waterbussen rond Dordrecht t/m 2021
Zie ZH72 (Dordrecht-Papendrecht) voor de historische veerboten rond Dordrecht
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
In 1997 besloot de provincie Zuid-Holland om ter ontlasting van de verkeersdruk op de wegen ook verbindingen over water te gaan inrichten. Er werd een aanbesteding gehouden. De dienst Rotterdam-Dordrecht werd gegund aan Fast Ferries b.v., een combinatie van Connexxion, rederij Doeksen en Heymen. Daarnaast werd er voor lokale lijnen rondom Dordrecht een aanbesteding gehouden, welke werd gegund aan Waterbus b.v., een combinatie van Connexxion en Stadsvervoer Dordrecht. De diensten begonnen eind 1999.
Met ingang van 2006 kwamen alle lijnen in exploitatie bij Waterbus b.v. Blijkbaar viel het voor Waterbus tegen, want in 2009 werd het contract opengebroken.
Vanaf 2010 werd de exploitatie verzorgd door Aquabus b.v., een samenwerking tussen rederij Doeksen en Arriva.
Al deze verbindingen worden uitgevoerd met snelle schepen, catamarans die theoretisch een snelheid van 60 km/h kunnen bereiken, maar vanwege de te grote golfslag zijn gelimiteerd tot 40 km/h.