Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]
[selecteer land]


Nieuws van veerponten in Nederland

Hieronder staan nieuwsberichten over veerponten in Nederland, die in de loop van de afgelopen tijd zijn gepubliceerd. Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.

Nieuws over Belgische veren vindt u bij de Vrienden van de Vlaamse Veren

Abonnement op nieuwsbulletin

Meldt u aan voor
nieuwsbulletin per e-mail

Wilt u regelmatig het (gratis) nieuwsbulletin ontvangen? Meldt u dan aan op (aanmelden). U krijgt dan ongeveer elke maand een mail met een link naar het laatste nieuws over veerponten.
Afmelden kan ook door het sturen van een mail naar (afmelden).

Datum: 2025.06.04

Na drie jaar personeel gevonden voor pont Rheden

(betreft veerpont: Rheden - Rhederlaag)

De veerpont van Rheden naar Rhederlaag over de IJssel wordt bemand door een eigenaar-schipper. Die vaart (in de zomer) vrijwel iedere dag. Een zoektocht naar een tweede schipper heeft drie jaar geduurd. Een collega bleek erg moeilijk te vinden.

Sinds kort is er hulp gekomen in de vorm van een gepensioneerd schipper die nu een deel van de diensten gaat overnemen. Naast de veerpont van Rheden zijn er meerdere veerpont waar hetzelfde probleem speelt. Personeel moet beschikken over een groot vaarbewijs, en de eisen daaraan zijn zodanig streng, dat maar weinig personeel te vinden is. Vaak wordt een beroep gedaan op schippers uit de binnenvaart die zijn gestopt en nu nog wat willen werken.

Datum: 2025.05.30

Petitie voor zelfbedieningsveer Molltetjesveer

(betreft veerpont: Krommenie - Knollendam (Molletjesveer))

Het Molletjesveer (ten noorden van Krommenie) was vroeger een zelfbedieningsveer. Vanwege klachten van omwonenden is het vervangen door een bediend veer. Maar dat verloopt slecht. Er zijn te weinig schippers, de pont is regelmatig defect, de pont vaart niet iedere dag, kortom, voor fietsers en voetgangers betekent dat vaak een grote omweg.

Door een aantal fietsers en voetgangers in de Zaanstreek is nu een petitie gestart om van het veer weer een zelfbedieningsveer te maken. De petitie is te vinden onder petitie Molletjesveer. Vindt u ook dat het veer weer een betrouwbaar zelfbedieningsveer moet worden? Onderteken dan ook deze petitie.

Datum: 2025.05.29

Extra late boot Texel bij grote drukte

(betreft veerpont: Den Helder - Texel)

Zorg dat je op tijd bent voor de laatste boot, anders kun je niet meer overvaren. Dat is de gebruikelijke gang van zaken. Maar wat nou, als je net op tijd bent, maar er staat zo een lange rij autos dat niet iedereen mee kan?

Dat gebeurde de dag voor Hemelvaartsdag in Den Helder. Er was zoveel aanbod van autos dat niet iedereen meekon met de laatste boot. Maar niet getreurd. De boot ging, na aankomst in Texel snel leeg terug naar Den Helder, om al die autos die nog stonden te wachten alsnog over te brengen. Goede service van het personeel van TESO om daarmee aan veel mensen een goede daad te doen.

Datum: 2025.05.28

Minder vaaruren Molletjesveer

(betreft veerpont: Krommenie - Knollendam (Molletjesveer))

Het Molletjesveer, gelegen tussen Krommenie en Assendelft over de Nauernase vaart gaat een uur korter per dag varen. Waar voorheen nog tot 18:00 uur werd gevaren, vanaf dit jaar zal dat in de middag maar tot 17:00 uur zijn. De starttijd van 10:00 uur is niet aangepast.

De vaartijden zijn overigens ook afhankelijk van de beschikbaarheid van een schipper. Men zoekt nog vrijwillige schippers die de pont willen bedienen. Als er geen schipper beschikbaar is, dan vaart het pontje dus niet.

Datum: 2025.05.27

Nieuw pontje in Oostvaardersplassen

(betreft veerpont: Lelystad Oostvaardersplassen)

In de Oostvaardersplassen zijn door Staatsbosbeheer diverse vogelhutten gemaakt. Tussen de hutten is een wandelroute uitgezet, deze passeert een watergang. Die kan worden overgestoken met een nieuw zelfbedieningspontje. Op 26 mei is dit pontje gedoopt met de naam De Bever.

Vroeger was er ook al een (klein) pontje. Maar dat was alleen te gebruiken door personeel van Staatsbosbeheer tijdens begeleide excursies. Dat pontje is in de loop der tijd vervallen en weggehaald. Eind 2024 is het nieuwe pontje aangelegd, maar in het broedseizoen mag het niet worden gebruikt. Eind mei is het dus in gebruik genomen.

Datum: 2025.05.27

Tweede Kamer wil kortere concessie veerboot Ameland

(betreft veerpont: Holwerd - Ameland)

De Tweede Kamer heeft gevraagd om een kortere concessie voor de veerboot naar Ameland en naar Schiermonnikoog. Er is op dit moment nog veel onzeker over de toekomst. De vaargeul moet Wellicht worden aangepast, en misschien gaat de veerboot (naar Ameland) over een aantal jaren vanaf een andere veerhaven vertrekken.

Over een paar jaar moet de concessie voor beide veerdiensten worden vernieuwd. De nieuwe concessie zou voor 15 jaar zijn. Op dit moment voert rederij Wagenborg de dienst uit, bij een nieuwe concessie zou wellicht een andere vervoerder de concessie kunnen overnemen. Maar daarbij zijn dus veel onzekerheden, vandaar dat de kamer nu een kortere concessie wil.

Datum: 2025.05.21

Jetskier tegen kabel veerpont

(betreft veerpont: Nessersluis - Nes a/d Amstel)

Een Jetskier is in Nessersluis met zijn vaartuig tegen de kabel van de veerpont gevaren. Daarbij is de persoon om het leven gekomen. De kabel geleidt de veerpont als deze van de ene naar de andere oever vaart. Aan de oever staan diverse borden die aangeven dat er een kabelveerpont is, zodat schippers de kabel in de gaten kunnen houden. Blijkbaar heeft de jetskier de borden niet opgemerkt.

Datum: 2025.05.21

Inwoners Terschelling bezorgd om veerdienst

(betreft veerpont: Harlingen - Terschelling)

Inwoners van Terschelling hebben hun bezorgdheid geuit over de voorgenomen veiling van de consessie van de veerdienst Harlingen-Terschelling. In 2029 zal de consessie opnieuw worden uitgegeven. Op dit moment verzorgd rederij Doeksen de veerdienst. Bij een gesprek met het ministerie hebben de inwoners hun bezorgdheid geuit. Men vreest dat een andere maatschappij die wellicht zal meebieden op de nieuwe consessie minder betrokkenheid bij het eiland zal hebben.

Na de inspraakronde die nu wordt gehouden, zal het ministerie de veerdienst in een veiling aanbieden. Of rederij Doeksen dan opnieuw de consessie zal mogen uitvoeren, of dat een andere maatschappij de dienst gaat overnemen wordt daarna bekend. De nieuwe consessie gaat in 2029 in en zal voor 15 jaar gelden.

Datum: 2025.05.04

Watertaxis Waddenzee blijkten te hard te varen

Nadat in 2022 er een ernstig ongeluk plaatsvond tussen een veerpont en een watertaxi, is de nadruk op veiligheid vergroot. De regels zijn zodanig, dat watertaxis overdag (bij goed zicht) hard mogen varen, maar in de nacht mogen ze dat niet. Dan geldt een maximum snelheid van 20 km/h.

Onderzoek van Omroep Fryslân toonde aan, dat die snelheid regelmatig wordt overschreden. Daartoe heeft de omroep de gegevens van de website Marine Traffic geanalyseerd. In de laatste vier maanden van vorig jaar is 230 keer gemeten dat de snelheid hoger lag, tot wel 60 km/h.

Rijkswaterstaat geeft aan dat het moeilijk is te handhaven. Metingen door RWS gaan gepaard met een melding aan de bedrijven, en op een dergelijk moment is er uiteraard geen enkele taxi die te snel vaart.

De watertaxibedrijven geven aan, dat hoge snelheid nodig is, anders kost het teveel tijd (en geld) om de overtocht te maken.

Datum: 2025.04.29

Veerpont redt automobilist

(betreft veerpont: Hekelingen - Nieuw-Beijerland)

Vlakbij de veerstoep van de veerpont bij Hekelingen reed een bestelauto rechtdoor, daar waar de weg naar rechts draait (naar de veerstoep). Daarbij kwam de auto in het water terecht. Het personeel van de veerpont zag dit gebeuren, twijfelde geen moment, en met de veerpont werd naar de nog drijvende auto gevaren. Personeel en opvarenden van de pont konden vervolgens de bestuurder uit de auto halen. De chauffeur hield er niet meer dan een nat pak aan over (en een gezonken auto). De pont kon vrij snel daarna weer verder gaan met overvaren, want de veerstoep was nog gewoon bereikbaar. De auto is later met een takelwagen uit het water gehaald.

Datum: 2025.04.25

Waterbus heeft het moeilijk

(betreft veerpont: Lijn 23: Dordrecht - Sliedrecht)

De Waterbus, exploitant van diverse lijnen rond Rotterdam en Dordrecht, heeft het moeilijk. Na de teruggang in reizigersaantallen ten gevolge van de corona epidemie is het aantal passagiers niet teruggekomen op een hoog niveau. Vooral op de lijn van Rotterdam naar Kinderdijk en de lijn van Dordrecht naar Sliedrecht zijn er weinig passagiers. Daardoor mist de exploitant inkomsten.

Daarnaast vergt onderhoud van de schepen en loonkosten veel financiën.

Tot 2022 werd de waterbus uitgevoerd door rederij Doeksen in samenwerking met Arriva. Blue Amigo nam in 2022 de dienst over, maar stootte deze al snel af. Daarna nam scheepswerf Damen met ondersteuning van een financieringsmaatschappij de diensten over. Voor Damen is het een soort reclamebord, zo vlak bij de scheepswerf die dit soort schepen bouwt.

Datum: 2025.04.22

Pontje Knollendam weer terug in de vaart

(betreft veerpont: Oost Knollendam - Starnmeerpolder)

Het zelfbedieningspontje tussen Oostknollendam en de Starnmeerpolder is weer terug in de vaart. Gedurende anderhalf jaar was het buiten dienst, begin maart werd het weer in gebruik genomen, maar al kort daarna bleek er toch wat mis te zijn. Waarschijnlijk omdat een passerende boot de kabel had geraakt en kapotgetrokken. De kabel moest worden vervangen en de vaargeul voor het pontje is daarbij ook uitgebaggerd. Daarbij zijn zware stukken van oude kademuren opgedoken die ook moesten worden verwijderd.

Het recreatieschap deelde net voor de Pasen mee, dat het pontje weer in gebruik is genomen. Er is een nieuwe grondkabel aangebracht en er zijn nieuwe spanners geplaatst. Nu maar weer allemaal een gratis vaartocht met de pont gaan maken....

Datum: 2025.04.19

Willem de Vlamingh wordt hybride

(betreft veerpont: Harlingen - Terschelling)

De veerboot Willem de Vlamingh, welke voor rederij Doeksen vaart tussen Harlingen en Terschelling, is omgebouwd van een lng-aandrijving naar een hybride aandrijving. Op de krukassen van de motor zijn magneten geplaatst, waarmee elektriciteit wordt opgewekt. Die wordt bewaard in accus. Dat vermogen kan dan als de boot aan de wal ligt worden gebruikt, zodat op die momenten de motoren kunnen worden uitgeschakeld. Dat scheelt brandstof.

Daarnaast zijn tevens nieuwe boegschroeven geplaatst, waarmee het schip beter wendbaar is, wat vooral van pas komt bij het aanmeren.

Datum: 2025.04.16

Bergsche Maasveren minder passagiers

(betreft veerpont: Waalwijk - Drongelen)

Tot begin vorig jaar waren de drie veerponten over de Bergsche Maas gratis. Maar nadat Rijkswaterstaat de veerponten had afgestoten bleek de bruidsschat niet toereikend te zijn om dat vol te houden. Vanaf vorig jaar moeten automobilisten nu betalen om met de pont over te varen.

Blijkbaar vindt men dat te duur en rijdt men liever om (kost ook geld) of gaat men niet meer naar de overkant. Het aantal passagiers verminderde sterk, nog maar ongeveer de helft van het aantal automobilisten bleef over. Voor de Stichting Bergsche Maasveren een moeilijke situatie. Men biedt nu een alternatief aan. Veelgebruikers kunnen een abonnement voor een jaar afsluiten. Of het helpt de financiën te verbeteren? Laten we het hopen.

Het gaat om drie veerponten: Herpt - Bern, Waalwijk - Drongelen en Sprang-Capellen - Dussen.

Datum: 2025.04.16

Amsterdam wil nieuwe veerponten

(betreft veerpont: F3: Amsterdam CS - Buiksloterweg)

Het GVB, het vervoerbedrijf van Amsterdam, heeft een marktconsultatie uitgeschreven voor drie elektrische veerponten, met in de toekomst wellicht nog zeven andere veerponten. Met dit aantal hoopt het GVB alle veerponten over het IJ met elektrische boten te kunnen varen. Men wil nu met bedrijven praten om informatie te verzamelen over elektrische veerponten en daarmee een betere keuze te kunnen maken bij het kiezen van een scheepswerf die de ponten gaat maken. Het GVB nodigt nu bedrijven uit om te reageren op de marktconsultatie.

Datum: 2025.04.14

Auto te water bij pont Kaag

(betreft veerpont: Kaag - Buitenkaag)

Bij de veerpont van Buitenkaag naar het eiland Kaag ging het op 12 april 2025 mis. Een cabrio reed achter een hoge andere auto de pont op. Blijbaar zag de schipper van de veerpont de lage cabrio niet, deed de laadklep omhoog. Daardoor bleef de auto even bungelen en viel vervolgens in het water. De twee inzittenden konden nog net uit de auto springen voordat de auto in het water kwam. De auto moest later op de avond door een berger uit het water worden getakeld.

Tot die tijd was de veerpont gestremd, tamelijk lastig, want het is de enige verbinding met het dorp Kaag op het eiland. Voor voetgangers en fietsers kwam er een klein veerpontje in dienst, het pontje dat normaal in de zomerperiode vaart tussen Kaag en Oude Ade.

Datum: 2025.04.14

Nog onzekerheid over tweede pont bij Velsen

(betreft veerpont: F22: Velsen Noord - Velsen Zuid)

De gemeente Velsen wil al een aantal jaren dat een tweede veerpont in dienst komt op de verbinding over het Noordzeekanaal. Vroeger, in de tijd toen de dieselponten voeren, waren er altijd twee veerponten. In de spitsuren kan daarmee een 10-minutendienst worden gehandhaafd. Sinds de nieuwe elektrische veerponten in dienst zijn is er nog even met twee ponten gevaren, maar de exploitant, het Amsterdamse GVB geeft aan, dat dat niet meer mogelijk is.

Er zou dus een nog een extra nieuwe veerpont gebouwd moeten worden. De scheepswerf heeft al aangegeven, dat die 20% duurder wordt dan de vorige serie elektrische veerponten. Daarnaast geeft het GVB aan dat de exploitatie 40% duurder wordt dan die van de andere veerponten.

Een deel van de subsidie voor een tweede veerpont is inmiddels binnen (toezegging Provincie Noord-Holland), maar een ander deel moet door de gemeente worden opgehoest. Pas over een paar maanden zal precies duidelijk worden hoe groot de kosten nou precies worden. Tot die tijd wil de gemeente nog geen nieuwe veerpont bestellen. Wellicht dat in de loop van 2025 duidelijk zal worden of, en zo ja, tegen welk bedrag, er een tweede veerpont in Velsen zal komen.

Datum: 2025.04.03

Auto te water bij afrijden pont Nederhemert

(betreft veerpont: Nederhemert Noord - Nederhemert Zuid)

Als je met je auto de veerpont wil verlaten dan moet je gas geven. Maar doe dat niet te vroeg. Dat ondervond een automobilist in Nederhemert, toen hij te vroeg gas gaf. De pont lag nog net niet aan de wal. Gevolg was dat de achterkant van de auto zodanig in het water terecht kwam, dat daardoor de hele auto het water in rolde. De twee inzittenden konden de auto normaal verlaten, nou ja, met een nat pak door het water wadend. De auto is later door een takelbedrijf op de oever getrokken. (p.s. de auto op de foto is niet de verongelukte auto. Deze wacht netjes totdat de pont stevig aan de wal ligt)

Datum: 2025.04.03

Pontjes Smient en Fuut omgebouwd naar elektrische pont

(betreft veerpont: Amsterdam Amsteldijk - Ouderkerkerdijk)

De veerponten Smient en Fuut zijn omgebouwd van aandrijving met dieselmotor naar aandrijving met een elektrische motor. Daartoe is ook een accupakket in de pont aangebracht. De accu wordt opgeladen met walstroom als de pont aan de oever ligt.

Deze twee pontjes varen over de Amstel:

Datum: 2025.03.28

Blue Amigo wil meer geld

Exploitant Blue Amigo heeft laten weten, dat het uitvoeren van de exploitatie van de 11 veerponten die zijn exploiteert, niet meer rendabel is uit te voeren. Ze dreigt nu de uitvoering van deze veerponten te stoppen. Alleen als er extra geld bijkomt is Blue Amigo bereid de exploitatie voort te zetten.

Dit bedrijf uit Zwijndrecht is een bedrijf, dat op commerciële basis 11 veerponten bedient. Het gaat o.a. om de veerdienst Rhoon-Oud Beijerland, Puttershoek-Zwijndrecht, Slikkerveer-Kinderdijk-Krimpen, Zeewolde-Horst, Spijkerboor, Tiel-Wamel en nog andere. Al eerder was het bedrijf in het nieuws toen de veerdienst Maassluis-Rozenburg failliet ging omdat dit bedrijf de exploitatie niet kostendekkend kon uitvoeren.

Nieuws doorgeven

Weet u van nieuws over veerponten, waarvan u denkt dat het goed is om dat op deze website op te nemen? Ik waardeer het als u dat dan aan mij doorgeeft. Dat kan door het sturen van een mailtje naar het mail-adres

geulle
Een voorbeeld van een klein pontje.
Het pontje van Geulle naar Uikhoven (Limburg).
Foto: Wim Kusee, 14 juni 2015