Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
Westerschelde
Soort
:
Fiets-/Voetveer
Type
:
swath-vaartuig
Opmerking
:
In hoogseizoen (15 april t/m 8 sept) van 8-18 uur halfuursdienst. Verder alleen uurdienst.
Bij deze relatie zijn alle veerboten van de PSD vermeld. Deze voeren op tussen Vlissingen-Breskens, Vlissingen-Borsele-Terneuzen-Hansweert, Perkpolder-Kruiningen, Veere-Kamperland, Kats-Zierikzee en Kortgene-Wolphaartsdijk
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Het veer Vlissingen-Breskens is één van de oudste veerdiensten in Zeeland. Heel vroeger werd dit veer uitgevoerd door particulieren, maar nadat aannemer Dronkers enkele jaren het veer exploiteerde werd door de provincie Zeeland (rond 1890) besloten om zelf de veerdiensten in de provincie te gaan exploiteren. De PSD (Provinciale Stoombootdienstn in Zeeland) was een begrip bij de Zeeuwen. Bekend waren de erwtensoep en kroketten die men tijdens de 20 minuten durende overtocht kon nuttuigen.
In 2004 (na de aanleg van de Westerscheldetunnel) werd het veer omgebouwd van een autoveer in een fiets-/voetveer. Daarbij werd het veer geprivatiseerd. Veolia veerdiensten nam de exploitatie van het veer over voor een periode van 10 jaar. Blijkbaar beviel dat niet zo. Want bij een nieuwe aanbesteding in 2014 bleek dat er een genkele maatschappij interesse had om het veer te exploiteren, ook Veolia niet. Vanaf dat jaar wordt het veer weer geëxploiteerd door de provincie Zeeland zelf.
De in 2004 aangeschafte speciale veerboten zijn van een speciaal type. Het zijn SWATH-vaartuigen, waarbij twee grote drijvers onder de waterlijn zijn aangebracht. Als gevolg van deze constructie is dit type zeer goed bestand tegen golfslag. Daardoor is het mogelijk om ook bij hevige stormen (die in Zeeland frequent voorkomen) te blijven varen. Helaas blijkt dit type veerboten nogal duur in gebruik. Er wordt nu nagedacht om dit type af te schaffen en te gaan vervangen door een normale veerboot.
Op deze foto is goed te zien, dat de veerboot een catamaran is. Hier draait de boot in de haven van Breskens om de reis naar Vlissingen aan te vangen. Datum: 2016.04.17 Auteur: Wim Kusee