Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]
[selecteer land]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland
(historisch)
    (HH0006)

Deze veerpont is niet (meer) aktief


  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Diverse in Zeeland
Soort : Autoveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites :

Beschrijving

In een land met veel water, zoals Zeeland, zijn verbindingen tussen de eilanden uiteraard van groot belang. De eerste diensten werden uitgevoerd met zeilboten. Die waren niet betrouwbaar, bij weinig of veel wind kon er niet worden gevaren.

Het veer bij Vlissingen was de eerste waar een stoomboot werd ingezet. Door enkele kooplieden werd in 1828 een houten raderstoomboot in dienst gesteld. De eerste jaren gingen nog wel, maar al snel werd de verbinding overgedragen aan de provincie Zeeland (PSD). Na weer een aantal jaren later kon toch weer in de persoon van D.Dronkers een nieuwe exploitant gevonden worden, maar later in de negentiende eeuw bleek exploitatie door de provincie zelf toch de beste oplossing te zijn.

Na verloop van jaren kwamen andere verbindingen er ook bij, ook geëxploiteerd door de PSD. De Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland was een begrip bij de Zeeuwen. Bekend waren de erwtensoep en kroketten die men tijdens de 20 minuten durende overtocht kon nuttigen.

Nadat bij het Veerse Meer en de Oosterschelde de werken in het kader van de deltawet waren uitgevoerd, zijn de veerdiensten aldaar opgeheven. De veerdiensten over de Westerschelde zijn nog het langst in functie gebleven, maar bij de oplevering van de Westerscheldetunnel in 2003 zijn de laatste veren Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder opgeheven. Alleen bij Vlissingen is er nog een veerdienst voor fietsers en voetgangers, voor tien jaar geëxploiteerd door Veolia, en tegenwoordig weer door de provincie zelf in de vorm van Westerscheldeferry. En tussen Hansweert en Perkpolder is er tegenwoordig ook weer in de zomer een veerdienst, uitgevoerd door de Atol.

Lijnvoering

De lijnen die door de PSD in de loop der jaren werden geëxploiteerd zijn de volgende:

Lijn Vlissingen-Breskens

Inzet boten Vlissingen-Breskens:

Lijn (Vlissingen-)Terneuzen-Hoedekenskerke(-Hansweert)

Inzet boten Terneuzen-Hoedekenskerke

Lijn Hansweert-Walsoorden

Inzet boten Kruiningen-Perkpolder

Lijn (Middelburg-)Wolphaartsdijk-Kortgene/Katseveer-Zierikzee

Inzet boten Katseveer-Zierikzee

Lijn Kortgene-Wolphaartsdijk

Inzet boten Kortgene-Wolphaartsdijk

Lijn Veere-Kamperland

Inzet boten Veere-Kamperland

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerboten op deze relatie:

- Prins Johan Friso (1997-2004)
- Koningin Beatrix (1993-2004)
- Prinses Juliana (1986-2004)
- Prinses Christina (1968-2003)
- Prins Willem-Alexander (1970-2003)
- Prinses Margriet (1964-1995)
- Prinses Irene (1960-1987)
- Prinses Beatrix (1958-1994)
- Noord-Beveland (1952-1968)
- Koningin Juliana (1949-1968)
- Dordrecht (1946-1972)
- Willemsdorp (1946-1959)
- Moerdijk (1946-1953)
- Zuiderzee (1942-1950)
- Koningsplaat (1945-1951)
- Prinses Irene (1945-1951)
- Prins Bernhard (1950-1987)
- Prins Willem I (1933-1972)
- Oosterschelde (1933-1972)
- Koningin Emma (1933-1968)
- Prins Hendrik (1932-1968)
- Prinses Juliana (1932-1968)
- Zeemeeuw (1931-1954)
- Koningin Wilhelmina (1928-1960)
- Zandkreek (1926-1961)
- Juliana (1914-1930)
- Zeeuwsch-Vlaanderen (1916-1934)
- Luctor et Emergo (1916-1940)
- Zuidvliet (1914-1961)
- Noord-Beveland (1912-1933)
- Schouwen (1912-1939)
- Zeeland (1909-1933)
- Walzoorden (1905-1932)
- Westerschelde (1905-1933)
- Zuid-Beveland (1899-1932)
- Zeeuwsch-Vlaanderen (1891-1916)
- Walcheren (1887-1909)
- Zeelandia (1872-1905)
- Zeeuwsch-Vlaanderen (1870-1887)
- Wester-Schelde (1867-1899)
- Zeeland (1866-1871)
- Stad Vlissingen no.1 (1857-1866)
- De Schelde (1828-1866)

 

Veerboot: Prins Johan Friso


De veerboot in de haven van Vlissingen
Datum: 2003.06.01
Auteur: Willem Kruit

Type motorveerpont
Bouwjaar 1997
Datum begin inzet1997.05.22
Datum einde inzet2004.05.01
Lengte 113.60 m
Breedte 19.15 m
Diepgang 4.75 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 1275
Motor Stork/Wärtsilä, dieselelectrisch
Vermogen 6118 kW
Scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 210 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar Italië, straat van Messina. Later inzet naar Elba als Acciarello.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Beatrix


De veerboot in de haven van Vlissingen
Datum: 1998.10.24
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1993
Datum begin inzet1993.11.30
Datum einde inzet2004.05.01
Lengte 113.60 m
Breedte 19.15 m
Diepgang 4.75 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 1275
Motor Stork Wärtsilä, dieselelectrisch
Vermogen 7220 kW
Scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen
Capaciteit 210 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar Italië, straat van Messina

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Juliana


De Juliana vertrekt uit de veerhaven.
Datum: 2003-11-29
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1985
Datum begin inzet1986.01.06
Datum einde inzet2004
Lengte 113.60 m
Breedte 19.15 m
Diepgang 4.50 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 1275
Motor dieselelectrisch
Vermogen 6673 kW
Scheepswerf Scheepswerf en machinefabriek De Merwede v.h.Van Vliet & Co.
Capaciteit 185 (106 boven, 79 beneden) auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Inzet 1986-1997: Vlissingen-Breskens. Inzet 1997-2003: Kruiningen-Perkpolder. In 2003 nog tijdelijk ingezet als voetveer op Vlissingen-Breskens. In 2005 naar Italië (straat van Messina) als Amedeo matacena. Echter heeft in Italië sinds 2006 geen dienst meer gedaan. In 2017 in beslagname door politie, sinds 2017 ligt het aan de ketting. Eind 2022 werd bekend dat het schip in 2022 in Turkije wordt gesloopt.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Christina


De veerboot aan de hulpsteiger tijdens onderhoudswerk
Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl


Type motorveerpont
Bouwjaar 1968
Datum begin inzet1968
Datum einde inzet2003
ENI-nummer 2104215
Lengte 113.60 m
Breedte 18.55 m
Diepgang 4.80 m
Snelheid 33 km/h
Tonnage 625
Motor dieselelectrisch
Vermogen 8500 pk
Scheepswerf Scheepswerf- en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giess
Bouwnr: 594
Capaciteit 185 (106 boven, 79 beneden) auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prins Willem-Alexander. In 2003 verkocht naar Italië (Messina-Sicilië) en hernoemd in Lady Mataccena. Aldaar weinig gevaren. Sloop in 2013.
Inzet: Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Willem-Alexander


Bij mooi weer hangen de passagiers over de reling
Datum: 1998.10.25
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1970
Datum begin inzet1970
Datum einde inzet2003
Lengte 113.60 m
Breedte 18.55 m
Motor dieselelectrisch
Vermogen 6800 pk
Scheepswerf Scheepswerf en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giesse
Capaciteit 185 (106 boven, 79 beneden) auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prinses Christina. In 2003 verkocht naar Italië (Messina, Sicilië); aldaar weinig ingezet. Sloop in 2013.
Inzet: Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Margriet


Van de Zeeuwse veerboten van de PSD zijn legio ansichtkaarten gemaakt. Hier een kaart uit Zeeland.
Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl


Type motorveerpont
Bouwjaar 1964
Datum begin inzet1964
Datum einde inzet1995
ENI-nummer 3290271
Lengte 102,00 m
Breedte 18.45 m
Diepgang 4.75 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 4668
Motor dieselelectrisch
Vermogen 4660 pk
Scheepswerf Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den IJssel
Bouwnr: 815
Capaciteit 85 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking bijna zusterschip van Prinses Beatrix en Prinses Irene. Verkocht naar China (naam Princess). In 2002 naar Indonesië (naam Kartanegara). Aldaar in 2018 uit dienst en sloop.
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Irene


De veerboot bij vertrek uit de veerhaven.
Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl


Type motorveerpont
Bouwjaar 1960
Datum begin inzet1960
Datum einde inzet1987
ENI-nummer 3290182
Lengte 102.18 m
Breedte 18.45 m
Diepgang 4.83 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 4668
Motor dieselelectrisch, vier dieselmotoren
Vermogen 4280 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 304
Capaciteit 85 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking In 1987 verkocht naar Malta en hernoemd in Karwela I. Later in andere landen en met andere namen.
Zusterschip van Prinses Beatrix, bijna zusterschip van Prinses Margriet.
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Beatrix


De veerboot in de veerhaven.
Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl


Type motorveerpont
Bouwjaar 1958
Datum begin inzet1958.06.12
Datum einde inzet1994
ENI-nummer 3290172
Lengte 102.18 m
Breedte 18.45 m
Diepgang 4.83 m
Snelheid 30 km/h
Tonnage 4668
Motor dieselelectrisch
Vermogen 4280 pk
Scheepswerf J.en K.Smits Scheepswerven, Kinderdijk
Bouwnr: 880
Capaciteit 85 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prinses Irene, bijna zusterschip van Prinses Margriet. In ? verkocht naar China en hernoemd in Mu Ping. Aldaar uit dienst in 2002 en sloop in 2003.
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Beveland


De veerboot in de onderhoudshaven (binnenhaven) in Vlissingen.
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type onbekendmotorveerboot zijlading
Bouwjaar 1952
Datum begin inzet1952
Datum einde inzet1968
Lengte 40.45 m
Breedte 12.09 m
Diepgang 1.92 m
Snelheid 13 km/h
Scheepswerf IJsselwerf Bijker, Gorinchem
Capaciteit 20 auto's;   150 voetgangers
Opmerking In 1968 verkocht aan Stalh s handelsonderneming te Hendrik Ido Ambacht.
Inzet 1952-1960: Korgene-Wolphaartsdijk.
Inzet 1960-1965: reserve Katseveer-Zierikzee
Inzet 1965-1968: opgelegd in Vlissingen.
Verkocht aan Stolk Handelsonderneming, Hendrik-Ido-Ambacht

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Juliana

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type onbekenddieselmechanische veerpont koplading
Bouwjaar 1949
Datum begin inzet1949
Datum einde inzet1968
ENI-nummer 3290087
Lengte 74.00 m
Breedte 14.25 m
Diepgang 5.30 m
Tonnage 1971
Motor Sulzer
Vermogen 2500 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 215
Capaciteit 48 auto's;   800 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prins Bernhard.
Bij de bouw zijn enkele onderdelen van de vergane Prinses Juliana hergebruikt. In 1964 verlengd met 13 meter en open boot (bestemd voor vervoer van gevaarlijke stoffen).

Inzet: 1949-1963: Vlissingen-Breskens.
Inzet: 1963-1968: Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Dordrecht


De veerboot onderweg. De zwarte rookwolken laten duidelijk zien, dat het een stoompont is.
Datum: onbekend
Auteur: verzameling Cees de Bijl

Type onbekendstoompont, later motorschip
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1946
Datum einde inzet1972
Lengte 40.50 m
Breedte 11.00 m
Diepgang 4.45 m
Snelheid 18 km/h
Scheepswerf Meyer & Co, Zaltbommel
Bouwnr: 598
Capaciteit
Opmerking De veerpont was in dienst gesteld op het veer Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 werd dit veer na de bouw van de Moerdijkbrug opgeheven. De drie veerponten waren nog aanwezig, zo nu en dan verhuurd aan de RTM. Bij de bevrijding werd de Moerdijkbrug vernield, en werden de drie veerponten weer op het veer Moerdijk-Willemsdorp in dienst gesteld. Na herstel van de Moerdijkbrug kwamen zij alle drie naar de PSD.

Inzet: 1946-1954: Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder
1955: verlengd met 30 meter. Capaciteit dan 60 auto's en 500 passagiers
1956: dieselmotor geplaatst.
1956-1972: Kruinigen-Perkpolder
1972: verkocht naar Malta als Melita Land(Malta-Gozo). 1987 buiten dienst. 1994 hernoemd in Bezz 20. In 1996 sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Willemsdorp

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerpont koplading
Bouwjaar 1930
Datum begin inzet1946
Datum einde inzet1959
Lengte 40.50 m
Breedte 11.00 m
Diepgang 4.45 m
Vermogen 500 ipk
Scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht
Bouwnr: 82
Capaciteit 28 auto's;   150 voetgangers
Opmerking De veerpont was in dienst gesteld op het veer Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 werd dit veer na de bouw van de Moerdijkbrug opgeheven. De drie veerponten waren nog aanwezig, zo nu en dan verhuurd aan de RTM. Bij de bevrijding werd de Moerdijkbrug vernield, en werden de drie veerponten weer op het veer Moerdijk-Willemsdorp in dienst gesteld. Na herstel van de Moerdijkbrug kwamen zij alle drie naar de PSD.

In 1953 dreef de pont door een dijkgat na dijkdoorbraak bij Kruiningen. Eind 1953 pas geborgen en hersteld. Daarna reserve zowel voor Kruiningen-Perkpolder (PSD) als voor Zijpe-Anna Jacobapolder (RTM). In 1959 naar RTM, hernoemd in Zijpe en in dienst op Zijpe-Anna Jacobapolder. In 1972 inbouw dieselmotor.

In 1988: verkocht naar Antwerpen waar de ze lang heeft gelegen. In 2008 gezonken, weer gelicht, daana sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Moerdijk

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerpont koplading
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1946
Datum einde inzet1953
Lengte 38.05 m
Breedte 11.00 m
Diepgang 4.45 m
Vermogen 550 ipk
Scheepswerf Jonker & Stans, Hendrik-Ido-Ambach
Bouwnr: 192
Capaciteit
Opmerking De veerpont was in dienst gesteld op het veer Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 werd dit veer na de bouw van de Moerdijkbrug opgeheven. De drie veerponten waren nog aanwezig, zo nu en dan verhuurd aan de RTM. Bij de bevrijding werd de Moerdijkbrug vernield, en werden de drie veerponten weer op het veer Moerdijk-Willemsdorp in dienst gesteld. Na herstel van de Moerdijkbrug kwamen zij alle drie naar de PSD.

In 1953 werd de Moerdijk verkocht aan de RTM, waar zij onder de naam Krammer dienst heeft gedaan tot 1972 op het veer Zijpe-Anna Jacobapolder.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zuiderzee

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomboot
Bouwjaar 1926
Datum begin inzet1942
Datum einde inzet1950
Lengte 49.42 m
Breedte 7.29 m
Diepgang 2.93 m
Vermogen 250 ipk
Scheepswerf Verschure & Co, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking De boot was gebouwd voor de dienst over het IJsselmeer van Verschure & Co tussen Amsterdam, Kampen en Zwolle. In de loop van de Tweede Wereldoorlog kwam de boot naar de PSD in verband met het tekort aan veerboten. In 1950 is de boot weer teruggegaan naar Verschure, en in 1954 verkocht naar Pakistan.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningsplaat

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomboot
Bouwjaar 1910
Datum begin inzet1945
Datum einde inzet1951
Lengte 34.63 m
Breedte 7.49 m
Diepgang 3.35 m
Vermogen 375 ipk
Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam
Bouwnr: 211
Capaciteit
Opmerking Om na de Tweede Wereldoorlog het tekort aan boten op te vangen werd deze boot gehuurd van de havensleepdienst P.Smit jr. in Rotterdam. De boot was gebouwd als Columbus voor de Holland Amerika Lijn in Rotterdam als hulpboot, en in 1937 bij P.Smit als Koningsplaat in dienst gekomen. In 1951 werd de stoommachine vervangen door een motor. De boot is later woonschip geworden en ook weer als passagiersschip in de vaart gekomen.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Irene

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar
Datum begin inzet1945
Datum einde inzet1951
Lengte
Breedte
Motor Deutz 250 pk
Scheepswerf Onbekend, wellicht in Duitsland
Capaciteit
Opmerking Kleine boot als noodhulp voor PSD. Voorheen Duitse Kriegsmarine, inzet in Tweede Wereldoorlog als konvooidienst langs de kust. In 1945 naar PSD. Inzet Terneuzen-Hoedekenskerke. In 1952 werd de motor overgezet in de Noord-Beveland, wellicht is de Prinses Irene daarbij buiten dienst gesteld.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Bernhard


De veerboot voor en na de verbouwing/verlenging in 1963. Het open dek is wat dichter gemaakt, en aan de voor- en achterzijde verlengd.
Datum: voor en na
Auteur: Verzameling Cees de Bijl


Type onbekenddieselmechanische motorveerpont koplading
Bouwjaar 1950
Datum begin inzet1950.05.05
Datum einde inzet1987
ENI-nummer 3290165
Lengte 74.00 m
Breedte 14.25 m
Diepgang 4.20 m
Snelheid 27 km/h
Tonnage 1973
Motor Sulzer
Vermogen 4 x 427 kW
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 215
Capaciteit 48 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prins Bernhard.
In 1939 op stapel gezet, casco in 1944 in Vlissingen tot zinken gebracht, berging in 1945, afgebouwd in 1950. In 1963 verlengd met ca.13 meter, en open boot (bestemd voor vervoer gevaarlijke stoffen).
Inzet: 1950-1963: Vlissingen-Breskens
Inzet: 1963-? : Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Willem I


De veerboot bij vertrek uit de haven. De auto s staan in de openlucht op het achterdek.
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorveerboot
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1972
Lengte 49.00 m
Breedte 8.85 m
Diepgang 2.25 m
Snelheid 19 km/h
Tonnage 440
Motor Sulzer
Vermogen 420 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 199
Capaciteit 10 auto's;   200 voetgangers
Opmerking Zusterschip van de Koningin Emma en Oosterschelde.
In 1940 gezonken, gelicht, reparatie bij De Schelde. In 1943 bombardement en doormiddengebroken. In 1946 weer in de vaart, tevens verlengd met 6 meter. In 1972 verkocht aan W.F.Feenstra, Rotterdam. In 1975 naar Panama, echter bij brand zwaar beschadigd en gesloopt.
Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Oosterschelde


De Oosterschelde in de veerhaven van Terneuzen.
Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl


Type onbekendmotorveerboot met zijlading
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1972
ENI-nummer 03290171
Lengte 49.00 m
Breedte 8.85 m
Diepgang 2.25 m
Tonnage 440
Motor Sulzer
Vermogen 420 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 198
Capaciteit 20 auto's;   200 voetgangers
Opmerking Zusterschip van de Koningin Emma en Prins Willem I.
In 1940 gezonken, herstel na de oorlog in 1946. In 1972 verkocht aan M.L.Polak, Middelburg en later als Jutter in Den helder. Later als partyboot in Zwolle methaan Prins Willem I.
Van 1959-1963 in de zomermaanden verhuurd aan Harlingen-Terschelling
Inzet: Katseveer-Zierikzee, na 1963 Terneuzen - Hoedekenskerke

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Emma


De veerboot op de verbinding Katseveer naar Zierikzee.
Datum: 1933.08.30
Auteur: Verzameling Cees de Bijl


Type onbekendmotorveerboot, zijlading
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1968
ENI-nummer 02718464
Lengte 48.9 m
Breedte 8.85 m
Diepgang 2.25 m
Snelheid 17 km/h
Tonnage 440
Motor Sulzer
Vermogen 420 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 197
Capaciteit 25 auto's;   200 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Oosterschelde en Prins Willem I.
In 1940 gezonken in Breskens, vrij snel weer in dienst. Bij de bevrijding vermist, teruggevonden in 1945 in Rotterdam. In 1945 weer in de vaart. In 1955 met 10 meter verlengd. In 1968 verkocht aan jachtwerf de Zandkreek, Wolphaartsdijk.
Inzet: 1933-1955: Katseveer-Zierikzee.
Inzet: 1955-1968: Terneuzen-Hoedekenskerke
Vanaf 1968 logementsschp Rijkswaterstaat bij Oosterscheldewerken. In 1974 naar Rotterdam als bordeel, naam . In 1975 als Estrella naar Scheveningen als sportvisboot. Eind 2021 is de veerboot weer als varend monument naar Zeeland terug gekomen. Het ligt nu in Vlissingen als hotelschip.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Hendrik


De veerboot aan de werfkade bij de Schelde in Vlissingen
Datum: onbkend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl


Type onbekenddieselelectrische motorveerpont koplading
Bouwjaar 1932
Datum begin inzet1932
Datum einde inzet1968
ENI-nummer 3290167
Lengte 50.28 m
Breedte 12.42 m
Diepgang 3.10 m
Snelheid 20 km/h
Tonnage 821
Motor Sulzer
Vermogen 1200 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 196
Capaciteit
Opmerking In 1933 i.v.m. instabiliteit gewijzigd en opnieuw in dienst gesteld. In 1940 gezonken, gelicht, en verlengd met 9,90 meter. In 1944 gezonken, gelicht in 1946, weer in de vaart in 1949. In 1968 verkocht aan A.C.van Slooten, Wormerveer en hernoemd in Hendrik. In 1969 verkocht naar Malta als Calypso Land, inzet op Malta-Gozo. Sloop in 1985
Inzet: Kruiningen-Perkpolder

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Juliana


De koplader onderweg.
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl


Type onbekenddieselelectrische motorveerpont koplading
Bouwjaar 1932
Datum begin inzet1932
Datum einde inzet1968
ENI-nummer 3290087
Lengte 65.52 m
Breedte 12.72 m
Diepgang 3.40 m
Snelheid 26 km/h
Motor Sulzer
Vermogen 1600 pk
Scheepswerf Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam
Bouwnr: 176
Capaciteit 48 auto's;   800 voetgangers
Opmerking In 1940 gezonken in Breskens, gelicht, maar herstel wegens sabotage uitgesteld tot 1944. In 1944 gezonken, sloop. Enkele delen zijn herbruikt in de later gebouwde Koningin Juliana.
Inzet: 1932-1940: Vlissingen-Breskens.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeemeeuw


Auteur: Verzameling Willem Kruit

Type motorveerboot
Bouwjaar 1931
Datum begin inzet1931
Datum einde inzet1954
Lengte 13.70 m
Breedte 3.41 m
Diepgang 1.89 m
Snelheid 15 km/h
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: geen bouwnummer (te kleine boot)
Capaciteit
Opmerking De motor was afkomstig uit de Zuidvliet, die in 1931 een nieuwe motor kreeg. In 1940 beschadigd, in 1944 idem. In 1954 verkocht aan Rijkswaterstaat.
Inzet: Vlissingen-Breskens (vooral bij mist als vervanging van de grotere boten) voor het vervoer van post.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Wilhelmina


We zien de boot op een drukke dag. Zowel op het voordek, het achterdek als het bovendek staan vele mensen.
Datum: onbkend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl


Type onbekenddieselmechanische veerpont, koplading
Bouwjaar 1927
Datum begin inzet1928.04.01
Datum einde inzet1960
ENI-nummer 3290096
Lengte 53.47 m
Breedte 12.42 m
Diepgang 2.63 m
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Bouwnr: 716
Capaciteit 42 auto's;   800 voetgangers
Opmerking Inzet pas vanaf 21 Pril 1928 omdat de walvoorzieningen nog niet gereed waren. Inzet 1928-1960: PSD Zeeland, meestal Vlissingen-Breskens. Inzet 1960-1967: TESO Den Helder-Texel. In 1968 omgebouwd tot ponton zonder motoren bij aannemingsbedrijven.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zandkreek


De veerboot onderweg van Kortgene naar Wolphaartsdijk.
Datum: onbekend
Auteur: dhr.Kruit

Type motorveerboot
Bouwjaar 1926
Datum begin inzet1926
Datum einde inzet1961
Lengte 31.94 m
Breedte 9.30 m
Diepgang 2.35 m
Tonnage 93
Scheepswerf Boele, Bolnes
Capaciteit
Opmerking Tot 1928 particuliere pachter van veer Kortgene-Wolphaartsdijk. In 1928 naar PSD. In 1948 verlengd bij De Schelde, Vlissingen. Vanaf 1952 reserve, maar daarna toch weer veel gebruikt. Uit dienst in 1960 bij opheffing van het veer. In 1961 verkocht aan aannemer Van Oord te Werkendam. In 2024 in grindgat in Limburg teruggevonden.
Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Juliana


Auteur: Ansichtkaart

Type motorveerboot
Bouwjaar 1914
Datum begin inzet1914
Datum einde inzet1930
Lengte 11.50 m
Breedte 3.20 m
Motor Kromhout petroleummotor
Vermogen 12 pk
Scheepswerf D.Boot, Alphen aan den Rijn
Capaciteit
Opmerking Eerste eigenaar particuliere exploitant, in 1925 overgenomen door PSD.
Inzet: Veere-Kamperland. Na 1930 reserve aldaar. In 1953 gezonken in Katseveer, sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeuwsch-Vlaanderen


De veerboot op open water.
Datum: Onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type onbekendstalen dubbelschroefstoomboot
Bouwjaar 1916
Datum begin inzet1916
Datum einde inzet1934
Lengte 44.65 m
Breedte 7.31 m
Diepgang 2 m
Snelheid 22 km/h
Vermogen 2 x 250 ipk
Scheepswerf J.en K.Smit scheepswerven, Kinderdijk
Bouwnr: 676
Capaciteit 550 voetgangers
Opmerking In 1934 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling. hernoemd in Schellingerland.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Luctor et Emergo


De veerboot in een haven
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type onbekendstalen dubbelschroefstoomboot
Bouwjaar 1916
Datum begin inzet1916
Datum einde inzet1940
Lengte 41.70 m
Breedte 6.70 m
Diepgang 3.15 m
Snelheid 22 km/h
Scheepswerf J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Bouwnr: 677
Capaciteit
Opmerking Reserveschip in eenvoudige uitvoering. In 1926 verlengd met 4,5 m. In 1940 hospitaalschip, gezonken in Vlissingen, sloop
Inzet: reserve

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zuidvliet


Naast de Campveerse toren in Veere valt op hoe klein dit bootje was.
Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl


Type motorveerboot
Bouwjaar 1914
Datum begin inzet1914
Datum einde inzet1961.11.01
ENI-nummer 03290034
Lengte 20.13 m
Breedte 5.25 m
Diepgang 1.80 m
Tonnage 23
Vermogen 77 pk
Scheepswerf D.Boot, Alphen aan den Rijn
Bouwnr: 564
Capaciteit
Opmerking Eerst bij particuliere exploitant van veerdienst Kortgene-Wolphaartsdijk. In 1925 naar PSD. Verkocht voor duikwerkzaamheden aan K.Noordhoek. In 1930 nieuwe motor van 77 pk (de oude motor werd geplaatst in de Zeemeeuw). In 1940 door Duitsers meegenomen, beschadigd in Brouwershaven, hersteld. In 1961 verkocht aan C.P.Noordhoek te Katseveer voor duikwerkzaamheden.
Inzet 1913-1926: Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1926-1930: reserver Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1930-1961: Veere-Kamperland. In 2007 in oude staat hersteld.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Beveland


Type onbekendstalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1912
Datum begin inzet1912
Datum einde inzet1933
Lengte 44.15 m
Breedte 6.70 m
Diepgang 1.35 m
Snelheid 20 km/h
Scheepswerf J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Bouwnr: 642
Capaciteit
Opmerking Is een zusterschip van de Schouwen. In 1933 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling, aldaar in dienst onder de naam Noord-Nederland, aldaar in dienst tot 1959.
Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schouwen


Type onbekendstalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1912
Datum begin inzet1912
Datum einde inzet1939
Lengte 44.15 m
Breedte 7.08 m
Diepgang 1.35 m
Snelheid 20 km/h
Vermogen 375 ipk
Scheepswerf J.en K Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Bouwnr: 641
Capaciteit
Opmerking Is een zusterschip van de Noord-Beveland. In 1939 gevorderd door de marine. In 1940 gezonken in Hoofdplaat, gelicht, sloop.
Inzet: Op de Oosterschelde

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstalen raderstoomboot
Bouwjaar 1909
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1933
Lengte 50.00 m
Breedte 7.00 m
Diepgang 2.00 m
Vermogen 600 ipk
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Bouwnr: 613
Capaciteit
Opmerking in 1933 verkocht aan scheepswerf de Klerk, Terneuzen, in 1937 naar sloperij.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Walzoorden


Type onbekendstalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1905
Datum begin inzet1905
Datum einde inzet1932
Lengte 33.00 m
Breedte 6.24 m
Diepgang 2.80 m
Snelheid 20 km/h
Motor 290 pk
Scheepswerf Kon.Nederlandsche Grofsmederij, Leiden
Capaciteit
Opmerking Inzet: Hansweert - Walsoorden. Na 1916 reserveschip

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Westerschelde


De veerboot in latere tijd, hernoemd in De Nederlanden
Auteur: Willem Kruit

Type onbekendstalen raderstoomboot
Bouwjaar 1905
Datum begin inzet1905
Datum einde inzet1933
Lengte 51,50 m
Breedte 6,60 m
Diepgang 3.30 m
Snelheid 24 km/h
Motor Stoommachine
Vermogen 600 ipk
Scheepswerf J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk
Bouwnr: 574
Capaciteit
Opmerking Inzet Westerschelde. In 1933 verkocht en doorverkocht als bunkerschip in Oosterhout, later Zaltbommel.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zuid-Beveland


Type onbekendstalen raderstoomboot
Bouwjaar 1899
Datum begin inzet1899
Datum einde inzet1932
Lengte 48.70 m
Breedte 6.60 m
Diepgang 1.98 m
Snelheid 21 km/h
Motor 500 pk
Scheepswerf De Maas, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking In 1913 met 5 m verlengd tot 51 m door J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk. Verkocht in 1932
Inzet: Vlissingen-Breskens

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeuwsch-Vlaanderen


Auteur: Verzameling Willem Kruit

Type onbekendstalen raderstoomboot
Bouwjaar 1891
Datum begin inzet1891
Datum einde inzet1916
Lengte 42.90 m
Breedte 6.10 m
Diepgang 1.83 m
Snelheid 20 km/h
Tonnage 243
Motor 650 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 76
Capaciteit
Opmerking De indeling en machines zijn dezelfde als die van de Walcheren. Het plan was om in 1913 te verkopen, uiteindelijk in 1916 verkocht aan L.Nolson te Terneuzen voor visvangst, maar aldaar niet gebruikt en gesloopt in 1918.
Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Walcheren


Auteur: Ansichtkaart verzameling Willem Kruit

Type onbekendstalen raderstoomboot
Bouwjaar 1887
Datum begin inzet1887
Datum einde inzet1909
Lengte 42.67 m
Breedte 6.10 m
Diepgang 2.90 m
Snelheid 20 km/h
Tonnage 243
Motor 48 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 57
Capaciteit
Opmerking Indeling en machines zijn dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen (uit 1891). In 1909 verkocht naar Gent, België, voor pleziervaarten en hernoemd in La Marguerite.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeelandia

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendijzeren raderstoomboot
Bouwjaar 1872
Datum begin inzet1872
Datum einde inzet1905
Lengte 32.00 m
Breedte 5.50 m
Diepgang 2.70 m
Snelheid 14 km/h
Motor 88 pk
Scheepswerf Christie, Nolet en De Kuyper, Delfshaven
Capaciteit
Opmerking De stoommachine en de inrichting is dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen. In 1884 nieuwe stoommachine. In 1905 ingericht als drijvende werkplaats. In 1923 casco verkocht voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeuwsch-Vlaanderen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendhouten raderstoomboot
Bouwjaar 1870
Datum begin inzet1870
Datum einde inzet1887
Lengte 31.14 m
Breedte 5.09 m
Diepgang 2.67 m
Snelheid 16 km/h
Motor stoommachine
Vermogen 65 pk
Scheepswerf Johannis Klos, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking De stoommachine en inrichting is dezelfde als die van de Zeelandia. Verkocht in 1887 (de boot was aangetast door paalworm).

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Wester-Schelde

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendhouten raderstoomboot
Bouwjaar 1867
Datum begin inzet1867
Datum einde inzet1899
Lengte 31.14 m
Breedte 5.09 m
Diepgang 2.56 m
Vermogen 250 pk
Scheepswerf Floris Kloos, scheepsbouwmeester, Alblasserdam
Capaciteit
Opmerking De ketel was afkomstig uit de vergane veerboot Stad Vlissingen No.1. In 1887 nieuwe ketel en stoommachine. In 1899 buiten dienst, sloop in 1900.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeeland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendijzeren schroefstoomboot
Bouwjaar 1866
Datum begin inzet1866
Datum einde inzet1871
Lengte 90 voet
Breedte 15 voet
Diepgang 7 voet
Tonnage 63 ton
Vermogen 30 pk
Scheepswerf John Dudgeon, Londen
Capaciteit
Opmerking Boot beviel slecht, niet zeewaardig genoeg voor de Westerschelde bij Vlissingen. In 1871 verkocht aan aannemer De Borst Verdoorn en Van Haaften en Co. in Ameide

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stad Vlissingen no.1

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendhouten stoomraderboot
Bouwjaar
Datum begin inzet1857
Datum einde inzet1866
Lengte 20.98 el
Breedte 4.32 el
Diepgang 1.68 el
Tonnage 152
Motor stoommachine
Vermogen 2 x 25 pk
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking In 1842 gebouwd voor Zeeuwsche Maatschappij van Stoomvaart (dienst Vlissingen-Rotterdam). In 1857 gekocht door exploitant D.Dronkers van de Maatschappij van Zeeuwsche Stoomvaart. In 1866 naar PSD. Op 21 dec 1866 bij Hoofdplaat gezonken en niet hersteld. Stoommachines konden worden herbruikt in de Wester-Schelde.
Inzet: Vlissingen-Breskens.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: De Schelde


Type onbekendhouten stoomraderboot
Bouwjaar 1828
Datum begin inzet1828.05.03
Datum einde inzet1866
Lengte 21.40 el
Breedte 6.10 el
Diepgang 2.64 el
Motor stoommachine
Vermogen 2 x 22 pk
Scheepswerf Commercie Compagnie, Middelburg
Capaciteit
Opmerking Eigendom van exploitanten. In 1842 naar PSD. In 1854 aan nieuwe exploitant D.Dronkers. In 1866 nog een paar maanden bij PSD, en daarna verkocht. naar Feijenoord-Rotterdam als wachtschip.
Inzet: Vlissingen-Breskens, Vlissingen-Terneuzen-Hoedekenskerke

[ Naar boven ]