|
Lokatie :
Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland |
Het veer bij Vlissingen was de eerste waar een stoomboot werd ingezet. Door enkele kooplieden werd in 1828 een houten raderstoomboot in dienst gesteld. De eerste jaren gingen nog wel, maar al snel werd de verbinding overgedragen aan de provincie Zeeland (PSD). Na weer een aantal jaren later kon toch weer in de persoon van D.Dronkers een nieuwe exploitant gevonden worden, maar later in de negentiende eeuw bleek exploitatie door de provincie zelf toch de beste oplossing te zijn.
Na verloop van jaren kwamen andere verbindingen er ook bij, ook geëxploiteerd door de PSD. De Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland was een begrip bij de Zeeuwen. Bekend waren de erwtensoep en kroketten die men tijdens de 20 minuten durende overtocht kon nuttigen.
Nadat bij het Veerse Meer en de Oosterschelde de werken in het kader van de deltawet waren uitgevoerd, zijn de veerdiensten aldaar opgeheven. De veerdiensten over de Westerschelde zijn nog het langst in functie gebleven, maar bij de oplevering van de Westerscheldetunnel in 2003 zijn de laatste veren Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder opgeheven. Alleen bij Vlissingen is er nog een veerdienst voor fietsers en voetgangers, voor tien jaar geëxploiteerd door Veolia, en tegenwoordig weer door de provincie zelf in de vorm van Westerscheldeferry. En tussen Hansweert en Perkpolder is er tegenwoordig ook weer in de zomer een veerdienst, uitgevoerd door de Atol.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1997 |
Datum begin inzet | 1997.05.22 |
Datum einde inzet | 2004.05.01 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 19.15 m |
Diepgang | 4.75 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 1275 |
Motor | Stork/Wärtsilä, dieselelectrisch |
Vermogen | 6118 kW |
Scheepswerf | Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 210 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar Italië, straat van Messina. Later inzet naar Elba als Acciarello. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1993 |
Datum begin inzet | 1993.11.30 |
Datum einde inzet | 2004.05.01 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 19.15 m |
Diepgang | 4.75 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 1275 |
Motor | Stork Wärtsilä, dieselelectrisch |
Vermogen | 7220 kW |
Scheepswerf | Koninklijke Maatschappij De Schelde, Vlissingen |
Capaciteit | 210 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Vlissingen-Breskens. In 2004 naar Italië, straat van Messina |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1985 |
Datum begin inzet | 1986.01.06 |
Datum einde inzet | 2004 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 19.15 m |
Diepgang | 4.50 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 1275 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 6673 kW |
Scheepswerf | Scheepswerf en machinefabriek De Merwede v.h.Van Vliet & Co. |
Capaciteit | 185 (106 boven, 79 beneden) auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1986-1997: Vlissingen-Breskens. Inzet 1997-2003: Kruiningen-Perkpolder. In 2003 nog tijdelijk ingezet als voetveer op Vlissingen-Breskens. In 2005 naar Italië (straat van Messina) als Amedeo matacena. Echter heeft in Italië sinds 2006 geen dienst meer gedaan. In 2017 in beslagname door politie, sinds 2017 ligt het aan de ketting. Eind 2022 werd bekend dat het schip in 2022 in Turkije wordt gesloopt. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1968 |
Datum begin inzet | 1968 |
Datum einde inzet | 2003 | ENI-nummer | 2104215 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 18.55 m |
Diepgang | 4.80 m |
Snelheid | 33 km/h |
Tonnage | 625 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 8500 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf- en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giess Bouwnr: 594 |
Capaciteit | 185 (106 boven, 79 beneden) auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prins Willem-Alexander. In 2003 verkocht naar Italië (Messina-Sicilië) en hernoemd in Lady Mataccena. Aldaar weinig gevaren. Sloop in 2013. Inzet: Kruiningen-Perkpolder |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1970 |
Datum begin inzet | 1970 |
Datum einde inzet | 2003 |
Lengte | 113.60 m |
Breedte | 18.55 m |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 6800 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf en machinefabriek De Merwede, Hardinxveld-Giesse |
Capaciteit | 185 (106 boven, 79 beneden) auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prinses Christina. In 2003 verkocht naar Italië (Messina, Sicilië); aldaar weinig ingezet. Sloop in 2013. Inzet: Kruiningen-Perkpolder |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1964 |
Datum begin inzet | 1964 |
Datum einde inzet | 1995 | ENI-nummer | 3290271 |
Lengte | 102,00 m |
Breedte | 18.45 m |
Diepgang | 4.75 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 4668 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 4660 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den IJssel Bouwnr: 815 |
Capaciteit | 85 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | bijna zusterschip van Prinses Beatrix en Prinses Irene. Verkocht naar China (naam Princess). In 2002 naar Indonesië (naam Kartanegara). Aldaar in 2018 uit dienst en sloop. Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1960 |
Datum begin inzet | 1960 |
Datum einde inzet | 1987 | ENI-nummer | 3290182 |
Lengte | 102.18 m |
Breedte | 18.45 m |
Diepgang | 4.83 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 4668 |
Motor | dieselelectrisch, vier dieselmotoren |
Vermogen | 4280 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 304 |
Capaciteit | 85 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | In 1987 verkocht naar Malta en hernoemd in Karwela I. Later in andere landen en met andere namen. Zusterschip van Prinses Beatrix, bijna zusterschip van Prinses Margriet. Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1958 |
Datum begin inzet | 1958.06.12 |
Datum einde inzet | 1994 | ENI-nummer | 3290172 |
Lengte | 102.18 m |
Breedte | 18.45 m |
Diepgang | 4.83 m |
Snelheid | 30 km/h |
Tonnage | 4668 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 4280 pk |
Scheepswerf | J.en K.Smits Scheepswerven, Kinderdijk Bouwnr: 880 |
Capaciteit | 85 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prinses Irene, bijna zusterschip van Prinses Margriet. In ? verkocht naar China en hernoemd in Mu Ping. Aldaar uit dienst in 2002 en sloop in 2003. Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | onbekendmotorveerboot zijlading |
Bouwjaar | 1952 |
Datum begin inzet | 1952 |
Datum einde inzet | 1968 |
Lengte | 40.45 m |
Breedte | 12.09 m |
Diepgang | 1.92 m |
Snelheid | 13 km/h |
Scheepswerf | IJsselwerf Bijker, Gorinchem |
Capaciteit | 20 auto's; 150 voetgangers |
Opmerking | In 1968 verkocht aan Stalh s handelsonderneming te Hendrik Ido Ambacht. Inzet 1952-1960: Korgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1960-1965: reserve Katseveer-Zierikzee Inzet 1965-1968: opgelegd in Vlissingen. Verkocht aan Stolk Handelsonderneming, Hendrik-Ido-Ambacht |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekenddieselmechanische veerpont koplading |
Bouwjaar | 1949 |
Datum begin inzet | 1949 |
Datum einde inzet | 1968 | ENI-nummer | 3290087 |
Lengte | 74.00 m |
Breedte | 14.25 m |
Diepgang | 5.30 m |
Tonnage | 1971 |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 2500 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 215 |
Capaciteit | 48 auto's; 800 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prins Bernhard. Bij de bouw zijn enkele onderdelen van de vergane Prinses Juliana hergebruikt. In 1964 verlengd met 13 meter en open boot (bestemd voor vervoer van gevaarlijke stoffen).
Inzet: 1949-1963: Vlissingen-Breskens. |
Type | onbekendstoompont, later motorschip |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1946 |
Datum einde inzet | 1972 |
Lengte | 40.50 m |
Breedte | 11.00 m |
Diepgang | 4.45 m |
Snelheid | 18 km/h |
Scheepswerf | Meyer & Co, Zaltbommel Bouwnr: 598 |
Capaciteit | |
Opmerking | De veerpont was in dienst gesteld op het veer Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 werd dit veer na de bouw van de Moerdijkbrug opgeheven. De drie veerponten waren nog aanwezig, zo nu en dan verhuurd aan de RTM. Bij de bevrijding werd de Moerdijkbrug vernield, en werden de drie veerponten weer op het veer Moerdijk-Willemsdorp in dienst gesteld. Na herstel van de Moerdijkbrug kwamen zij alle drie naar de PSD.
Inzet: 1946-1954: Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstoomveerpont koplading |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1946 |
Datum einde inzet | 1959 |
Lengte | 40.50 m |
Breedte | 11.00 m |
Diepgang | 4.45 m |
Vermogen | 500 ipk |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht Bouwnr: 82 |
Capaciteit | 28 auto's; 150 voetgangers |
Opmerking | De veerpont was in dienst gesteld op het veer Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 werd dit veer na de bouw van de Moerdijkbrug opgeheven. De drie veerponten waren nog aanwezig, zo nu en dan verhuurd aan de RTM. Bij de bevrijding werd de Moerdijkbrug vernield, en werden de drie veerponten weer op het veer Moerdijk-Willemsdorp in dienst gesteld. Na herstel van de Moerdijkbrug kwamen zij alle drie naar de PSD. In 1953 dreef de pont door een dijkgat na dijkdoorbraak bij Kruiningen. Eind 1953 pas geborgen en hersteld. Daarna reserve zowel voor Kruiningen-Perkpolder (PSD) als voor Zijpe-Anna Jacobapolder (RTM). In 1959 naar RTM, hernoemd in Zijpe en in dienst op Zijpe-Anna Jacobapolder. In 1972 inbouw dieselmotor. In 1988: verkocht naar Antwerpen waar de ze lang heeft gelegen. In 2008 gezonken, weer gelicht, daana sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstoomveerpont koplading |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1946 |
Datum einde inzet | 1953 |
Lengte | 38.05 m |
Breedte | 11.00 m |
Diepgang | 4.45 m |
Vermogen | 550 ipk |
Scheepswerf | Jonker & Stans, Hendrik-Ido-Ambach Bouwnr: 192 |
Capaciteit | |
Opmerking | De veerpont was in dienst gesteld op het veer Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 werd dit veer na de bouw van de Moerdijkbrug opgeheven. De drie veerponten waren nog aanwezig, zo nu en dan verhuurd aan de RTM. Bij de bevrijding werd de Moerdijkbrug vernield, en werden de drie veerponten weer op het veer Moerdijk-Willemsdorp in dienst gesteld. Na herstel van de Moerdijkbrug kwamen zij alle drie naar de PSD. In 1953 werd de Moerdijk verkocht aan de RTM, waar zij onder de naam Krammer dienst heeft gedaan tot 1972 op het veer Zijpe-Anna Jacobapolder. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1926 |
Datum begin inzet | 1942 |
Datum einde inzet | 1950 |
Lengte | 49.42 m |
Breedte | 7.29 m |
Diepgang | 2.93 m |
Vermogen | 250 ipk |
Scheepswerf | Verschure & Co, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | De boot was gebouwd voor de dienst over het IJsselmeer van Verschure & Co tussen Amsterdam, Kampen en Zwolle. In de loop van de Tweede Wereldoorlog kwam de boot naar de PSD in verband met het tekort aan veerboten. In 1950 is de boot weer teruggegaan naar Verschure, en in 1954 verkocht naar Pakistan. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1910 |
Datum begin inzet | 1945 |
Datum einde inzet | 1951 |
Lengte | 34.63 m |
Breedte | 7.49 m |
Diepgang | 3.35 m |
Vermogen | 375 ipk |
Scheepswerf | Bonn & Mees, Rotterdam Bouwnr: 211 |
Capaciteit | |
Opmerking | Om na de Tweede Wereldoorlog het tekort aan boten op te vangen werd deze boot gehuurd van de havensleepdienst P.Smit jr. in Rotterdam. De boot was gebouwd als Columbus voor de Holland Amerika Lijn in Rotterdam als hulpboot, en in 1937 bij P.Smit als Koningsplaat in dienst gekomen. In 1951 werd de stoommachine vervangen door een motor. De boot is later woonschip geworden en ook weer als passagiersschip in de vaart gekomen. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | 1945 |
Datum einde inzet | 1951 |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | Deutz 250 pk |
Scheepswerf | Onbekend, wellicht in Duitsland |
Capaciteit | |
Opmerking | Kleine boot als noodhulp voor PSD. Voorheen Duitse Kriegsmarine, inzet in Tweede Wereldoorlog als konvooidienst langs de kust. In 1945 naar PSD. Inzet Terneuzen-Hoedekenskerke. In 1952 werd de motor overgezet in de Noord-Beveland, wellicht is de Prinses Irene daarbij buiten dienst gesteld. |
Type | onbekenddieselmechanische motorveerpont koplading |
Bouwjaar | 1950 |
Datum begin inzet | 1950.05.05 |
Datum einde inzet | 1987 | ENI-nummer | 3290165 |
Lengte | 74.00 m |
Breedte | 14.25 m |
Diepgang | 4.20 m |
Snelheid | 27 km/h |
Tonnage | 1973 |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 4 x 427 kW |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 215 |
Capaciteit | 48 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prins Bernhard. In 1939 op stapel gezet, casco in 1944 in Vlissingen tot zinken gebracht, berging in 1945, afgebouwd in 1950. In 1963 verlengd met ca.13 meter, en open boot (bestemd voor vervoer gevaarlijke stoffen). Inzet: 1950-1963: Vlissingen-Breskens Inzet: 1963-? : Kruiningen-Perkpolder |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1972 |
Lengte | 49.00 m |
Breedte | 8.85 m |
Diepgang | 2.25 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 440 |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 420 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 199 |
Capaciteit | 10 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van de Koningin Emma en Oosterschelde. In 1940 gezonken, gelicht, reparatie bij De Schelde. In 1943 bombardement en doormiddengebroken. In 1946 weer in de vaart, tevens verlengd met 6 meter. In 1972 verkocht aan W.F.Feenstra, Rotterdam. In 1975 naar Panama, echter bij brand zwaar beschadigd en gesloopt. Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke |
Type | onbekendmotorveerboot met zijlading |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1972 | ENI-nummer | 03290171 |
Lengte | 49.00 m |
Breedte | 8.85 m |
Diepgang | 2.25 m |
Tonnage | 440 |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 420 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 198 |
Capaciteit | 20 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van de Koningin Emma en Prins Willem I. In 1940 gezonken, herstel na de oorlog in 1946. In 1972 verkocht aan M.L.Polak, Middelburg en later als Jutter in Den helder. Later als partyboot in Zwolle methaan Prins Willem I. Van 1959-1963 in de zomermaanden verhuurd aan Harlingen-Terschelling Inzet: Katseveer-Zierikzee, na 1963 Terneuzen - Hoedekenskerke |
Type | onbekendmotorveerboot, zijlading |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1968 | ENI-nummer | 02718464 |
Lengte | 48.9 m |
Breedte | 8.85 m |
Diepgang | 2.25 m |
Snelheid | 17 km/h |
Tonnage | 440 |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 420 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 197 |
Capaciteit | 25 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Oosterschelde en Prins Willem I. In 1940 gezonken in Breskens, vrij snel weer in dienst. Bij de bevrijding vermist, teruggevonden in 1945 in Rotterdam. In 1945 weer in de vaart. In 1955 met 10 meter verlengd. In 1968 verkocht aan jachtwerf de Zandkreek, Wolphaartsdijk. Inzet: 1933-1955: Katseveer-Zierikzee. Inzet: 1955-1968: Terneuzen-Hoedekenskerke Vanaf 1968 logementsschp Rijkswaterstaat bij Oosterscheldewerken. In 1974 naar Rotterdam als bordeel, naam |
Type | onbekenddieselelectrische motorveerpont koplading |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1932 |
Datum einde inzet | 1968 | ENI-nummer | 3290167 |
Lengte | 50.28 m |
Breedte | 12.42 m |
Diepgang | 3.10 m |
Snelheid | 20 km/h |
Tonnage | 821 |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 1200 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 196 |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1933 i.v.m. instabiliteit gewijzigd en opnieuw in dienst gesteld. In 1940 gezonken, gelicht, en verlengd met 9,90 meter. In 1944 gezonken, gelicht in 1946, weer in de vaart in 1949. In 1968 verkocht aan A.C.van Slooten, Wormerveer en hernoemd in Hendrik. In 1969 verkocht naar Malta als Calypso Land, inzet op Malta-Gozo. Sloop in 1985 Inzet: Kruiningen-Perkpolder |
Type | onbekenddieselelectrische motorveerpont koplading |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1932 |
Datum einde inzet | 1968 | ENI-nummer | 3290087 |
Lengte | 65.52 m |
Breedte | 12.72 m |
Diepgang | 3.40 m |
Snelheid | 26 km/h |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 1600 pk |
Scheepswerf | Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam Bouwnr: 176 |
Capaciteit | 48 auto's; 800 voetgangers |
Opmerking | In 1940 gezonken in Breskens, gelicht, maar herstel wegens sabotage uitgesteld tot 1944. In 1944 gezonken, sloop. Enkele delen zijn herbruikt in de later gebouwde Koningin Juliana. Inzet: 1932-1940: Vlissingen-Breskens. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1954 |
Lengte | 13.70 m |
Breedte | 3.41 m |
Diepgang | 1.89 m |
Snelheid | 15 km/h |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: geen bouwnummer (te kleine boot) |
Capaciteit | |
Opmerking | De motor was afkomstig uit de Zuidvliet, die in 1931 een nieuwe motor kreeg. In 1940 beschadigd, in 1944 idem. In 1954 verkocht aan Rijkswaterstaat. Inzet: Vlissingen-Breskens (vooral bij mist als vervanging van de grotere boten) voor het vervoer van post. |
Type | onbekenddieselmechanische veerpont, koplading |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1928.04.01 |
Datum einde inzet | 1960 | ENI-nummer | 3290096 |
Lengte | 53.47 m |
Breedte | 12.42 m |
Diepgang | 2.63 m |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk Bouwnr: 716 |
Capaciteit | 42 auto's; 800 voetgangers |
Opmerking | Inzet pas vanaf 21 Pril 1928 omdat de walvoorzieningen nog niet gereed waren. Inzet 1928-1960: PSD Zeeland, meestal Vlissingen-Breskens. Inzet 1960-1967: TESO Den Helder-Texel. In 1968 omgebouwd tot ponton zonder motoren bij aannemingsbedrijven. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1926 |
Datum begin inzet | 1926 |
Datum einde inzet | 1961 |
Lengte | 31.94 m |
Breedte | 9.30 m |
Diepgang | 2.35 m |
Tonnage | 93 |
Scheepswerf | Boele, Bolnes |
Capaciteit | |
Opmerking | Tot 1928 particuliere pachter van veer Kortgene-Wolphaartsdijk. In 1928 naar PSD. In 1948 verlengd bij De Schelde, Vlissingen. Vanaf 1952 reserve, maar daarna toch weer veel gebruikt. Uit dienst in 1960 bij opheffing van het veer. In 1961 verkocht aan aannemer Van Oord te Werkendam. In 2024 in grindgat in Limburg teruggevonden. Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1914 |
Datum begin inzet | 1914 |
Datum einde inzet | 1930 |
Lengte | 11.50 m |
Breedte | 3.20 m |
Motor | Kromhout petroleummotor |
Vermogen | 12 pk |
Scheepswerf | D.Boot, Alphen aan den Rijn |
Capaciteit | |
Opmerking | Eerste eigenaar particuliere exploitant, in 1925 overgenomen door PSD. Inzet: Veere-Kamperland. Na 1930 reserve aldaar. In 1953 gezonken in Katseveer, sloop |
Type | onbekendstalen dubbelschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1916 |
Datum begin inzet | 1916 |
Datum einde inzet | 1934 |
Lengte | 44.65 m |
Breedte | 7.31 m |
Diepgang | 2 m |
Snelheid | 22 km/h |
Vermogen | 2 x 250 ipk |
Scheepswerf | J.en K.Smit scheepswerven, Kinderdijk Bouwnr: 676 |
Capaciteit | 550 voetgangers |
Opmerking | In 1934 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling. hernoemd in Schellingerland. |
Type | onbekendstalen dubbelschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1916 |
Datum begin inzet | 1916 |
Datum einde inzet | 1940 |
Lengte | 41.70 m |
Breedte | 6.70 m |
Diepgang | 3.15 m |
Snelheid | 22 km/h |
Scheepswerf | J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk Bouwnr: 677 |
Capaciteit | |
Opmerking | Reserveschip in eenvoudige uitvoering. In 1926 verlengd met 4,5 m. In 1940 hospitaalschip, gezonken in Vlissingen, sloop Inzet: reserve |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1914 |
Datum begin inzet | 1914 |
Datum einde inzet | 1961.11.01 | ENI-nummer | 03290034 |
Lengte | 20.13 m |
Breedte | 5.25 m |
Diepgang | 1.80 m |
Tonnage | 23 |
Vermogen | 77 pk |
Scheepswerf | D.Boot, Alphen aan den Rijn Bouwnr: 564 |
Capaciteit | |
Opmerking | Eerst bij particuliere exploitant van veerdienst Kortgene-Wolphaartsdijk. In 1925 naar PSD. Verkocht voor duikwerkzaamheden aan K.Noordhoek. In 1930 nieuwe motor van 77 pk (de oude motor werd geplaatst in de Zeemeeuw). In 1940 door Duitsers meegenomen, beschadigd in Brouwershaven, hersteld. In 1961 verkocht aan C.P.Noordhoek te Katseveer voor duikwerkzaamheden. Inzet 1913-1926: Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1926-1930: reserver Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet 1930-1961: Veere-Kamperland. In 2007 in oude staat hersteld. |
Type | onbekendstalen schroefstoomboot |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1912 |
Datum einde inzet | 1933 |
Lengte | 44.15 m |
Breedte | 6.70 m |
Diepgang | 1.35 m |
Snelheid | 20 km/h |
Scheepswerf | J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk Bouwnr: 642 |
Capaciteit | |
Opmerking | Is een zusterschip van de Schouwen. In 1933 verkocht aan fa.Doeksen, Terschelling, aldaar in dienst onder de naam Noord-Nederland, aldaar in dienst tot 1959. Inzet: Kortgene-Wolphaartsdijk |
Type | onbekendstalen schroefstoomboot |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1912 |
Datum einde inzet | 1939 |
Lengte | 44.15 m |
Breedte | 7.08 m |
Diepgang | 1.35 m |
Snelheid | 20 km/h |
Vermogen | 375 ipk |
Scheepswerf | J.en K Smit Scheepswerven, Kinderdijk Bouwnr: 641 |
Capaciteit | |
Opmerking | Is een zusterschip van de Noord-Beveland. In 1939 gevorderd door de marine. In 1940 gezonken in Hoofdplaat, gelicht, sloop. Inzet: Op de Oosterschelde |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1909 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | 1933 |
Lengte | 50.00 m |
Breedte | 7.00 m |
Diepgang | 2.00 m |
Vermogen | 600 ipk |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk Bouwnr: 613 |
Capaciteit | |
Opmerking | in 1933 verkocht aan scheepswerf de Klerk, Terneuzen, in 1937 naar sloperij. |
Type | onbekendstalen schroefstoomboot |
Bouwjaar | 1905 |
Datum begin inzet | 1905 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | 33.00 m |
Breedte | 6.24 m |
Diepgang | 2.80 m |
Snelheid | 20 km/h |
Motor | 290 pk |
Scheepswerf | Kon.Nederlandsche Grofsmederij, Leiden |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Hansweert - Walsoorden. Na 1916 reserveschip |
Type | onbekendstalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1905 |
Datum begin inzet | 1905 |
Datum einde inzet | 1933 |
Lengte | 51,50 m |
Breedte | 6,60 m |
Diepgang | 3.30 m |
Snelheid | 24 km/h |
Motor | Stoommachine |
Vermogen | 600 ipk |
Scheepswerf | J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk Bouwnr: 574 |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Westerschelde. In 1933 verkocht en doorverkocht als bunkerschip in Oosterhout, later Zaltbommel. |
Type | onbekendstalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1899 |
Datum begin inzet | 1899 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | 48.70 m |
Breedte | 6.60 m |
Diepgang | 1.98 m |
Snelheid | 21 km/h |
Motor | 500 pk |
Scheepswerf | De Maas, Rotterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1913 met 5 m verlengd tot 51 m door J.en K.Smit Scheepswerven, Kinderdijk. Verkocht in 1932 Inzet: Vlissingen-Breskens |
Type | onbekendstalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1891 |
Datum begin inzet | 1891 |
Datum einde inzet | 1916 |
Lengte | 42.90 m |
Breedte | 6.10 m |
Diepgang | 1.83 m |
Snelheid | 20 km/h |
Tonnage | 243 |
Motor | 650 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 76 |
Capaciteit | |
Opmerking | De indeling en machines zijn dezelfde als die van de Walcheren. Het plan was om in 1913 te verkopen, uiteindelijk in 1916 verkocht aan L.Nolson te Terneuzen voor visvangst, maar aldaar niet gebruikt en gesloopt in 1918. Inzet: Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert |
Type | onbekendstalen raderstoomboot |
Bouwjaar | 1887 |
Datum begin inzet | 1887 |
Datum einde inzet | 1909 |
Lengte | 42.67 m |
Breedte | 6.10 m |
Diepgang | 2.90 m |
Snelheid | 20 km/h |
Tonnage | 243 |
Motor | 48 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 57 |
Capaciteit | |
Opmerking | Indeling en machines zijn dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen (uit 1891). In 1909 verkocht naar Gent, België, voor pleziervaarten en hernoemd in La Marguerite. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendijzeren raderstoomboot |
Bouwjaar | 1872 |
Datum begin inzet | 1872 |
Datum einde inzet | 1905 |
Lengte | 32.00 m |
Breedte | 5.50 m |
Diepgang | 2.70 m |
Snelheid | 14 km/h |
Motor | 88 pk |
Scheepswerf | Christie, Nolet en De Kuyper, Delfshaven |
Capaciteit | |
Opmerking | De stoommachine en de inrichting is dezelfde als die van de Zeeuwsch-Vlaanderen. In 1884 nieuwe stoommachine. In 1905 ingericht als drijvende werkplaats. In 1923 casco verkocht voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendhouten raderstoomboot |
Bouwjaar | 1870 |
Datum begin inzet | 1870 |
Datum einde inzet | 1887 |
Lengte | 31.14 m |
Breedte | 5.09 m |
Diepgang | 2.67 m |
Snelheid | 16 km/h |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 65 pk |
Scheepswerf | Johannis Klos, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | De stoommachine en inrichting is dezelfde als die van de Zeelandia. Verkocht in 1887 (de boot was aangetast door paalworm). |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendhouten raderstoomboot |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1899 |
Lengte | 31.14 m |
Breedte | 5.09 m |
Diepgang | 2.56 m |
Vermogen | 250 pk |
Scheepswerf | Floris Kloos, scheepsbouwmeester, Alblasserdam |
Capaciteit | |
Opmerking | De ketel was afkomstig uit de vergane veerboot Stad Vlissingen No.1. In 1887 nieuwe ketel en stoommachine. In 1899 buiten dienst, sloop in 1900. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendijzeren schroefstoomboot |
Bouwjaar | 1866 |
Datum begin inzet | 1866 |
Datum einde inzet | 1871 |
Lengte | 90 voet |
Breedte | 15 voet |
Diepgang | 7 voet |
Tonnage | 63 ton |
Vermogen | 30 pk |
Scheepswerf | John Dudgeon, Londen |
Capaciteit | |
Opmerking | Boot beviel slecht, niet zeewaardig genoeg voor de Westerschelde bij Vlissingen. In 1871 verkocht aan aannemer De Borst Verdoorn en Van Haaften en Co. in Ameide |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendhouten stoomraderboot |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | 1857 |
Datum einde inzet | 1866 |
Lengte | 20.98 el |
Breedte | 4.32 el |
Diepgang | 1.68 el |
Tonnage | 152 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 25 pk |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1842 gebouwd voor Zeeuwsche Maatschappij van Stoomvaart (dienst Vlissingen-Rotterdam). In 1857 gekocht door exploitant D.Dronkers van de Maatschappij van Zeeuwsche Stoomvaart. In 1866 naar PSD. Op 21 dec 1866 bij Hoofdplaat gezonken en niet hersteld. Stoommachines konden worden herbruikt in de Wester-Schelde. Inzet: Vlissingen-Breskens. |
Type | onbekendhouten stoomraderboot |
Bouwjaar | 1828 |
Datum begin inzet | 1828.05.03 |
Datum einde inzet | 1866 |
Lengte | 21.40 el |
Breedte | 6.10 el |
Diepgang | 2.64 el |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 22 pk |
Scheepswerf | Commercie Compagnie, Middelburg |
Capaciteit | |
Opmerking | Eigendom van exploitanten. In 1842 naar PSD. In 1854 aan nieuwe exploitant D.Dronkers. In 1866 nog een paar maanden bij PSD, en daarna verkocht. naar Feijenoord-Rotterdam als wachtschip. Inzet: Vlissingen-Breskens, Vlissingen-Terneuzen-Hoedekenskerke |