Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
In verband met hoog water veerdienst gestremd op 8 en 9 juni 2024.
Beschrijving
Van oudsher was er op het meest oostelijk gedeelte van de Waal een veerpont (voetveer) tussen Doornenburg en de Millingerwaard. Deze Millingerwaard is een natuurgebied in de gemeente Berg en Dal ten westen van de plaats Millingen. Deze veerpont stopte in 1962.
In 1995 werd de verbinding opnieuw opgezet door de exploitant van het veer Millingen-Pannerden over de Rijn. Nu alleen in de zomer. In 1995 werd op proef gevaren met de reserveveerpont van dat veer. De proef voldeed blijkbaar goed, want in 1996 werd er een andere veerpont aangeschaft, een oud cacao-bootje dat in de Zaan had gevaren. Na ombouw tot veerpont (koplading aangebracht) met naam Halve Maan, werd deze veerpont vanaf 1996 ingezet.
De eerste jaren werd gevaren naar een plek nabij het dorp Gendt (bij camping het Waalstrand). Later is de route verplaatst naar de omgeving van Doornenburg waar ook het oude veer vertrok. De exploitant heeft veel last van een zandbank die zich vormt aan de zuidkant van de rivier, waar de stroming niet zo groot is. Met baggerwerkzaamheden moet deze zandbank regelmatig worden weggehaald.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
Oorspronkelijk een cacaotanker onder de naam "De halve maan", gebruikt in de Zaanstreek. In 1996 omgebouwd tot veerpont. In 2004 is de stuurhut verhoogd en is de stuurinrichting gemoderniseerd.
De Heen en Weer IV midden op de rivier, hier ingezet bij Millingen-Pannerden. Datum: 1984.07.16 Auteur: Jos Banning
Type
Bouwjaar
1960
Datum begin inzet
1995
Datum einde inzet
1995
Lengte
16,10 m
Breedte
3,9 m
Diepgang
0,85 m
Vermogen
85 pk
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking
Was voor 1960 in de vaart als dekschuit in het Westland. Rond 1960 naar Millingen voor Millingen-Pannerden, en ombouw tot motorveerboot. In 1995 op proef ingezet op het veer Millingerwaard-Doornenburg. Vervolgens in 1995 verkocht aan bunkerbedrijf Reinplus in Druten. Lag daar nog in 2009 met de naam Amerplus.