Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
Rijn
Soort
:
Fiets-/Voetveer
Type
:
motorveerpont
Opmerking
:
Veerpont vaart in hoogseizoen één maal per uur, in voor- en naseizoen één maal per twee uur. Raadpleeg de website van de exploitant voor de exacte vaartijden.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
In verband met hoogwater, onzeker of veerdienst mogelijk is op 8 en 9 juni 2024. Voor zekerheid, contacteer de exploitant.
Beschrijving
De veerpont bij Millingen is tegenwoordig de in Nederland meest oostelijk gelegen veerpont over de rivier de Rijn (voor de Tweede Wereldoorlog was er nog een voetveer in Tolkamer naar het in Duitsland gelegen Schenkenschanz). Vroeger werd de veerpont veel gebruikt door arbeiders die werkten bij de steenfabrieken. Tegenwoordig is het een belangrijke schakel in fiets- en wandelroutes. Het veer komt voor in het zogenaamde Pietserspad van Pietsersburen naar de Sint-Pietsersberg in Maastricht.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
De Heen en weer IV midden op de rivier. Een duidelijke foto van een koplader, één laadklep aan de voorkant. Datum: 1984.07.16 Auteur: Jos Bannning
Type
Bouwjaar
Datum begin inzet
1960
Datum einde inzet
1995
Lengte
16,10 m
Breedte
3,9 m
Diepgang
0,85 m
Vermogen
85 pk
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking
Was voorheen in de vaart als dekschuit in het Westland. Rond 1960 naar Millingen en ombouw tot motorveerboot. In 1995 verkocht aan bunkerbedrijf Reinplus in Druten en hernoemd in Amerplus. Lag daar nog in 2009.