Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
Lek
Soort
:
Fiets-voetveer
Type
:
motorveerpont
Opmerking
:
Er kunnen geen brommers en scooters met geel kenteken worden vervoerd.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Van oudsher waren Vreeswijk en Vianen met elkaar verbonden via een veerpont. Aanvankelijk waren dit roeischuiten die opgevolgd werden door zeilschepen. Van 1627 tot 1840 was er een veerpont. De naam was Pinnemakersveer, genoemd naar het pinnemakersgilde in Vreeswijk. Veerlieden maakten in de tijd dat ze op passagiers wachtten kleine houten pinnen die werden gebruikt bij de fabricage van schoeisel. Vanaf 1840 bestond de verbinding uit een schipbrug, waarbij het wegdek werd gedragen door pontons. Om passage van schepen mogelijk te maken werd een gedeelte ertussenuit gevaren. Omdat scheepvaart en wegverkeer elkaar in toenemende mate in de weg zaten werd besloten tot een vaste oeververbinding. In 1938 was de brug over de Lek een feit. Begin 1945 werd deze brug echter door oorlogshandelingen vernield waarna tijdelijk weer van een schipbrug gebruik moest worden gemaakt. In 1948 werd de vaste brug herbouwd.
Toen in 1995 de brug bij Vianen werd vervangen door een hogere brug, waardoor fietsers nog meer moeite moesten doen om deze te passeren, namen Vianen en Nieuwegein het initiatief voor een fiets-voetveer. In 2002 kwam deze verbinding gereed. De stichting Vrevia bleef verantwoordelijk voor de exploitatie, maar werd uitbesteed aan Connexxion Water. Op 1 juni 2011 is de exploitatie door Connexxion stopgezet en overgedragen aan de museumwerf te Vreeswijk.