Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
In de jaren rond de Tweede Wereldoorlog waren er diverse veerponten over de rivier de Lek. In de loop der jaren zijn deze successievelijk verdwenen. Ook bij Ameide was er een voetveer naar de uiterwaard die tegenwoordig de Salmsteke heet.
Door belangstellenden uit beide gemeenten werd in 1994 een initiatiefgroep gevormd om te onderzoeken of het mogelijk was opnieuw een veerpont in de vaart te brengen. Op 10 mei 1994 werd voor één dag een proef gehouden, met succes. Met hulp van investeringen door de provincies Utrecht en Gelderand, beide oevergemeenten Lopik en Zederik en het recreatieschap, bleek het mogelijk een veerpont in de vaart te brengen. Op 3 juni 1995 werden de proefvaarten gestart, en op 15 juni 1995 werd het veer feestelijk geopend. Van het Drielse veer kon een motorveerpont worden overgenomen. In 2011 is deze veerpont vervangen door een nieuw gebouwde motorveerpont.
Het pontje op de dag dat deze veerpont in gebruik werd genomen. Vanwege dit feit is het pontje feestelijk versierd, en heeft de blaaskapel plaatsgenomen op de pont om de feestvreugde te verhogen. Datum: 2011.08.20 Auteur: Wim Kusee