Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Het Noordzeekanaal is een groot vaarwater waarlangs zeeschepen naar de haven van Amsterdam kunnen varen. Het kanaal werd in 1876 geopend. Er werden een aantal veerponten in dienst gesteld.
Vanaf het begin werden de veerponten door Rijkswaterstaat geëxploiteerd. Op 19-12-2007 werd de exploitatie uitbesteed aan Connexxion-water. Dat bleek niet zo n succes. Na een periode met veel achterstallig onderhoud is de pont in 2013 overgenomen door het GVB, het gemeentelijke veerbedrijf van Amsterdam.
De veerponten over het Noordzeekanaal waren vroeger voor iedereen gratis. Sinds een aantal jaren moet er voor het overzetten van een auto worden betaald; voetgangers en fietsers kunnen er kostenloos gebruik van maken. Omdat de tunnels in de autosnelwegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen verboden zijn, moeten autos met deze stoffen verplicht gebruik maken van de veerponten.
Vanaf 2021 wordt deze veerdienst aangeduid met het nummer F3.