Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Het Drielse veer vormt van oudsher een verbinding van het dorp Driel met Oosterbeek en de zuidelijke Veluwerand. Lange tijd is het veer in gebruik geweest door een steenfabrikant uit Oosterbeek om werknemers van deze fabriek over te zetten. Van ca. 1900 tot 1967 was er ter plaatse een gierpont. Nadat in 1970 de stuw bij Driel was aangelegd was er geen stroming meer; het veer werd vervangen door een motorveerpont, waarbij er geen sprake meer was van een pontveer (dus niet meer geschikt voor het overzetten van wagens). Later is de motorpont vervangen door een elektrisch aangedreven pontje.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
Voeding door zonnepanelen. In 2013 bleek dat de zonnepanelen te weinig energie opleverden om het veer verantwoord te exploiteren. Het kwam voor, dat de veerboot niet tegen de stroming op kwam en op drift raakte. Na vervanging van de zonnepanelen en een nieuwe, sterkere omvormer waren deze problemen verleden tijd.
Inzet 1950-1967 onbekend. Inzet 1967-1992 Drielse Veer. Inzet 1992-2011 Lopik-Ameide met naam De Overkant. Na 2011 verkocht aan van Leersum in Woubrugge voor verhuur. Hernoemd in Paddegat 3.