Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
In 1996 is er over het Prinses Margrietkanaal een fiets-/voetveer in gebruik genomen teneinde een goede verbinding mogelijk te maken, waarbij fietsers niet helemaal over Burgum en Sumar moeten omrijden. Vanaf het begin was de veerpont een elektrisch aangedreven veerpont, in die jaren nog tamelijk revolutionair. In 2010 is de veerpont vervangen door een nieuwe veerpont. Voor de stroomopwekking zijn op het dak van de veerpont zonnepanelen aangebracht. In stille uren en op donkere dagen kan de veerpont ook de accus opladen aan het stroomnet.
De naam Schalkediep is een verwijzing naar het vaarwater. Tegenwoordig heet het vaarwater Prinses Margrietkanaal, maar vroeger heette het Het Schalkediep.
Een foto bij de ingebruikname van de tweede veerpont Schalkediep II. De naam Schalkediep is een verwijzing naar de vroegere naam van het vaarwater. Datum: 2010.05.29 Auteur: Karel Brouwerens
Type
elektrische veerpont
Bouwjaar
2010.05.29
Datum begin inzet
2010.05.29
Datum einde inzet
Lengte
9.30 m
Breedte
Motor
twee electromotoren
Vermogen
2 x 3 kW
Scheepswerf
TSL Laswerken, Garyp, Jacht Service Friesland
Capaciteit
12 voetgangers
Opmerking
De motoren worden voorzien van stroom door 12 accus. Deze worden overdag bijgeladen via zonnepanelen die op het dak van de pont zijn geplaatst. Daarnaast kan men ook s nachts via walstroom worden bijgeladen.