Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
De geschiedenis van deze pont gaat terug tot 1523. In dat jaar was er een veerpont, toen alleen nog een veer voor voetgangers. Een pont voor wagens kwam er pas in 1869. Dat was een kabelveerpont. Zoals gebruikelijk in die tijd met handkracht bediend.
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog kwam er een gemotoriseerd hulpbootje, dat de platte pont voortbewoog. Het bleef nog steeds een kabelveerpont.
Vanwege de eisen van het scheepvaartverkeer was in de jaren 70 een kabelveerpont niet meer toegestaan, en moest er een gemotoriseerde pont komen. Het kwam goed uit, dat de veerpont in Tiel (waar de autoveerpont kon verdwijnen na de aanleg van een brug) beschikbaar kwam. Deze werd aangekocht en kwam onder de naam Esmeralda in 1974 in de vaart.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
De Esmeralda onderweg op de Lek Datum: 2021.02.22 Auteur: Wim Kusee
Type
motorveerpont
Bouwjaar
1969
Datum begin inzet
1974
Datum einde inzet
ENI-nummer
02314167
Lengte
52.8 m
Breedte
12.5 m
Diepgang
0.90 m
Tonnage
260
Scheepswerf
Scheepswerf J.Hendriks, Dodewaard
Capaciteit
32 auto's; 250 voetgangers
Opmerking
Inzet 1969-1974: Tiel-Wamel met naam Stad Tiel. In 1974 ombouw, nieuw stuurhuis, nieuwe ladkleppen, verbreed met 1,5 meter, en naar Bergstoep (met naam Esmeralda). Is zusterschip van Michael (Ingelheim/Rhein), die eerder bij Tiel-Wamel voer.