Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
In vroeger jaren werd de veerdienst verzorgd door de toen nog zelfstandige gemeente Hekelingen. In 1924 werd het veer geprivatiseerd. Het veer was toen nog een kabelveerpont, die met de hand werd voortbewogen. In 1933 werd er een nieuwe veerpont aangeschaft, welke in 1951 werd gemotoriseerd.
In 1966, na uitbreidingen van Spijkenisse en Hellevoetsluis, was de pont te klein. Een nieuwe, grotere vrijvarende veerpont werd in dienst gesteld. De naam van die pont was een vernoeming van de jongste dochter van de exploitant, Jacuqline.
In 1976 werd de veerpont Ochten I gekocht en in dienst gesteld op deze verbinding. De naam Christina werd veranderd in Jacuqeline II.
Omdat de capaciteit van de Jacqueline II ook te klein werd, is in 1997 een nieuwe veerpont in bedrijf gesteld. De veerpont werd door dezelfde Jacqueline als waar de eerste twee naar waren vernoemd gedoopt, nu niet als Jaqueline III, maar als The Queen Jacqueline.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
De Jacqueline II onderweg. Datum: 1983.08.14 Auteur: onbekend
Type
motorveerpont
Bouwjaar
1955
Datum begin inzet
1976
Datum einde inzet
1997
ENI-nummer
02318500
Lengte
42.66 m
Lengte romp
30.5 m
Breedte
10.50 m
Tonnage
121
Motor
4 Scania Diesel
Vermogen
4 x 133 pk
Scheepswerf
Scheepswef Clausen, Oberwinter/Rhein
Capaciteit
18 auto's; 200 voetgangers
Opmerking
1955-1974: Ochten-Druten (naam: Ochten I. In 1974 opgelegd. 1976-1997: Hekelingen-Nieuw Beijerland (naam Jacqueline II). Vanaf 1997-2017: Krimpen aan den Lek - Kinderdijk met naam Christina. In 2009 gemoderniseerd en nieuwe motoren. Vanaf 2017 reservepont in Krimpen. Vanaf 15 november 2019 t/m 13 juli 2020 inzet (voor 7 maanden) in Rotterdam bij vervangingsdienst voor afgesloten Maastunnel.