Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Het veer in Brielle is al heel oud; het vormt van oudsher de verbinding over de Maas, die bij Brielle uitmondde in de Noordzee.
Toen het gebied rond Europoort werd aangelegd en de Maas werd afgedamd was de betekenis van het veer gering. Het autoveer werd in 1970 omgezet in een fietsvoetver. Datveer onderhoudt nu nog steeds de verbinding, nu echter voornamelijk voor toeristische fietsers.
In 2018 is de naam van het veer gewijzigd in Geuzenveer, een verwijzing naar de watergeuzen.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
Twee fietsers beginnen aan de overtocht met de veerpont. Datum: 2001.08.25 Auteur: Wim Kusee
Type
motorveerpont
Bouwjaar
1979
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
10 m
Breedte
3,30 m
Motor
50 kW
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking
De naam van de boot is een verwijzing naar de watergeuzen, die in de Tachtigjarige Oorlog in 1572 Den Briel verroverden op de Spanjaarden.
Tot begin 2018 was de naam van de veerboot de Coppelstock, een vernoeming naar Jan Koppelstock, in 1572 veerman op het veer. Hij was behulpzaam bij de Watergeuzen om in dat jaar de stad Den Briel in te nemen.
In 2020 is de aandrijving van het veer veranderd. Tot die tijd was het een dieselmotor van 50 kW. Vanaf 2020 gebeurt de aandrijving door een elektromotor die wordt gevoed door accus, die worden opgeladen door zonnepanelen en eventueel ook via netstroom als de pont aan de wal ligt. Voor de ombouw werd door o.a. de ANWB een gift gegeven. Projecten kunnen bij de ANWB worden aangemeld, en het project van het Geuzenveer was de winnaar naast diverse andere ingediende projecten. Ook door de gemeente Brielle is een bijdrage verleend in de ombouw van de veerboot.