Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
Uiterwaard IJssel
Soort
:
Voetveer
Type
:
elektrisch aangedreven zelfbedieningsveerpont
Opmerking
:
Wegens hoog water is voetpad weggespoeld, daardoor pont uit de vaart
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Wegens hoog water dit jaar geen vaart meer
Beschrijving
In het kader van het programma Ruimte voor de Rivier zijn er rivierverbredingen uitgevoerd in de uiterwaarden nabij Zwolle. Een lange dam loopt nu dood. Over deze dam wordt een voetpad aangelegd. Bij het einde van de dam komt er een zelfbedienings trekpontje in de vaart, zodat men over de dam en terug over de dijk een rondje kan lopen. Het pontje is erg geavanceerd. Als er geen passagiers zijn, dan ligt het midden in het water. Met een druk op een knop kun je het pontje oproepen, en het komt dan vanzelf naar je toe om je naar de overkant te brengen.
Het plan was om het pontje in september 2019 in de vaart te brengen. Helaas heeft de ingewikkelde techniek ervoor gezorgd dat het varen in september niet meer mogelijk was. En vanaf oktober tot mei wordt het pontje weggehaald omdat er dan teveel risico is op hoge waterstanden. De verwachting was, dat het pontje in mei 2020 in de vaart zou komen, maar vanwege de onmogelijkheid om afstand te bewaren en te ontsmetten bij de corona crisis, is de opening in 2020 uitgesteld. Uiteindelijk is het pontje op 12 mei 2021 in de vaart gebracht.
Een ontwerptekening van het pontje. Datum: ontwerp Auteur: Ferryplan VOF
Type
zelfbedienings touwpont
Bouwjaar
2019.09.20
Datum begin inzet
2021.05.12
Datum einde inzet
Lengte
4,75 m
Breedte
2,75 m
Diepgang
0,25 m
Scheepswerf
Capaciteit
4 voetgangers
Opmerking
Het plan was om het pontje in september 2019 in de vaart te brengen. Dat bleek niet mogelijk te zijn. Nieuwe plannen gingen uit van mei 2020, maar vanwege de corona-pandemie werd ook die datum uitgesteld. Uiteindelijk is het pontje op 12 mei 2021 pas in de vaart gekomen.