Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Er waren plannen om s avonds langer door te varen. Op last van de rechter is dat voorlopig afgeblazen.
Beschrijving
Aan het einde van de Molenvaart, ten westen van Anna Paulowna, ligt er een veerpont om vanaf de polder een goede verbinding te geven richting Den Helder over het Noordhollands Kanaal.
De veerpont is een kabelveerpont. Vroeger was de pont een handbediende kabelpont. Met de klos werd de pont door de veerbaas met handkracht naar de overkant gebracht. Later is er een dieselmotor gekomen die op de pont was aangebracht. Deze is in 2008 omgebouwd naar een aandrijving met een electromotor. De stroomvoorziening voor deze motor verloopt via een kabel die vanaf een kabelhaspel afrolt.
De veerpont aan de kant van Anna Paulowna. Datum: 2004.02.21 Auteur: Wim Kusee
Type
kabelmotorveerpont elektrisch
Bouwjaar
1932
Datum begin inzet
1932
Datum einde inzet
ENI-nummer
03800053
Lengte
19.45 m
Breedte
5.26 m
Diepgang
0.74 m
Tonnage
5
Motor
electromotor
Scheepswerf
Capaciteit
69 voetgangers
Opmerking
Stroomkabel wordt vanaf de oever toegeleid en op de pont op- en afgewikkeld.
In 1968: motor Deutz diesel 195 kW Type 2FL912.
In 2008: electrische aandrijving