Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
De Calandbrug is langdurig defect. Kapotte lagers moesten worden vervangen, en dat duurde enkele maanden. Om de schepen toch te laten doorvaren werd de brug in de hoogste stand vastgezet. Fietsers (en voetgangers) moesten enkele kilometers omfietsen. Daartegen zijn diverse bezwaren gekomen, en Prorail (eigenaar van de brug) heeft toegezegd, dat er vanaf half september 2022 een veerpontje voor voetgangers en fietsers zal komen. Vanaf 19 september 2022 was de veerpont in dienst. De pont bleef in dienst totdat de brug gereed was en weer in gebruik genomen zal worden. Eerste plannen waren dat dat tot 31 december 2022 zou zijn, later is de einddatum opgeschoven tot 1 februari 2023.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Veerboot: Francisca
Het pontje met op de achtergrond de brug, welke in de hoogste stand is vastgezet. Datum: 2022.09.20 Auteur: Wim Kusee
Type
motorveerpont
Bouwjaar
2009
Datum begin inzet
2022.09.19
Datum einde inzet
ENI-nummer
02332406
Lengte
14.95 m
Breedte
5.00 m
Diepgang
0,60 m
Motor
Deutz
Vermogen
220 pk
Scheepswerf
Scheepswerf Boer, Hardinxveld
Capaciteit
30 fietsen; 30 voetgangers
Opmerking
Via Elburger Scheepsbemiddeling in Nederland ingezet, oorspronkelijk gevaren in Schotland.