|
Lokatie :
Rotterdam Charlois St.Janshaven - St.Jobshaven (Maastunnel) |
Deze veerpont is niet (meer) aktief
Na diverse protesten van bewoners en organisaties besloot de gemeente deze bezwaren te honoreren. Vanaf 15 november 2019 is er een veerpont, welke een vervangende verbinding voor de Maastullel verzorgt.
Eerste plannen voor deze veerdienst gingen uit van een verbinding naar het M�llerhoofd. Na bezwaren van bewoners, die de veerpont vlakbij hun voordeur zouden zien aanlanden, besloot de gemeente, dat de veerpont vertrekt vanaf de Sint-Jobsstraat. Daar ligt al een steiger voor de waterbus.
Voor de inzet op deze verbindingh is een veerpont gevonden bij veerbedrijf Visser. Dit bedrijft voert de exploitatie van de veerpont van Krimpen aan de Lek naar Kinderdijk. In 2017 is er daar een andere veerpont in bedrijf gekomen, waarna de Christina op reserve stond. Deze wordt nu gedurende de 7 maanden van de maastunnelrenovatie ingezet op deze verbinding.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1955 |
Datum begin inzet | 2019.11.15 |
Datum einde inzet | 2020.07.13 |
Lengte | 42.66 m |
Lengte romp | 30.5 m |
Breedte | 10.50 m |
Diepgang | 1.2 m |
Tonnage | 121 |
Motor | 4 x Scania Diesel |
Vermogen | 4 x 133 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Clausen, Oberwinger/Rhein |
Capaciteit | 125 fietsen; 125 voetgangers |
Opmerking | 1955-1974: Ochten-Druten (naam: "Ochten I". In 1974 opgelegd. 1976-1997: Hekelingen-Nieuw Beijerland (naam "Jacqueline II"). Vanaf 1997-2017: Krimpen aan den Lek - Kinderdijk. In 2009 gemoderniseerd en nieuwe motoren. Vanaf 2017 reservepont in Krimpen. Vanaf 15 november 2019 t/m 13 juli 2020 inzet (voor 7 maanden) in Rotterdam bij vervangingsdienst voor afgesloten Maastunnel. Van 9 juni t/m 4 augustus 2023 inzet bij tijdelijk veer bij Haringvlietbrug (t.b.v. landbouwverkeer) |