Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Het kanaal van Gent naar Terneuzen vormt voor het oost-west verkeer een grote bottleneck. Door Rijkswaterstaat werd er bij Sluiskil een veerpont onderhouden.
Nadat er even ten noorden van Sluiskil een hogere en modernere brug was gebouwd, wilde Rijkswaterstaat met het pontje stoppen. Een stichting, gerund door vrijwilligers, zette zich in om het pontje over te nemen. In 2011 werd de pont overgedragen aan deze stichting. De pont werd vooral gebruikt door scholieren. De vaartijden van de pont waren daarop afgestemd. Zo voer deze veerpont niet tijdens schoolvakanties.
In 2023 bleek dat men te weinig schippers kon aanstellen om de dienst gaande te houden, en in dat jaar is de veerdienst gestopt.
De veerboot die voer bij Sluiskil. Was het bij de aanleg van de brug? Of was het toen het kanaal werd verbreed en de oude brug niet (meer) te gebruiken was en de nieuwe brug nog niet? Wie het weet mag het zeggen. Datum: 1907.01.22 Auteur: Nationaal Archief
Vanaf 2011 niet meer rijkspont, maar in eigendom van een stichting. De naam van de pont is veranderd door het weghalen van de letters RIJKS. De bevestigingen zijn nog te zien.