Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in Nederland


[start] [zoeken] [historie] [nieuws] [fietstochten] [contact]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [historisch]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [pontje_vd_maand] [links]

(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Baambrugge - Vreeland (veerwagen)
(historisch)
    (UT-h009)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Amsterdam Rijnkanaal
Soort : hist: pontveer
Type : historisch: pontveer
Lokatie : Google maps (52.24506 , 5.01160)
Websites : Wikipedia - veerwagen

Beschrijving

Bij de verbreding en verlegging (nabij Houten) van het Amsterdam Rijnkanaal werd grond van diverse boeren in twee delen gesneden. Er werden over het kanaal in de loop van enkele jaren zes veerwagens in dienst gesteld. In eerst instantie waren de veerwagens alleen voor de boeren bestemd. Vanaf 1960 mochten voetgangers en fietsers ook gebruik maken van de veerwagen. Tot dat jaar was er op de lokatie een roeiboot aanwezig als voetveer.

Bijzonder aan de veerwagens was het feit dat deze reden over rails die op de bodem van het kanaal waren aangebracht. Deze veerwagens waren uniek in Nederland (nergens anders in Nederland kwam dit type voor); ze reden bij Houten (1949 - 1972), Nieuwer ter Aa (na de Tweede Wereldoorlog), Baambrugge (na de Tweede Wereldoorlog), Nigtevecht (1952 - 1967), Overdiemen (1941 - 1967) en Diemerbrug (1939 - 1967). Voor deze zes verbindingen waren er zeven veerwagens beshikbaar, één was reserve. Zo nu en dan werd een veerwagen voor onderhoud uitgewisseld. Bij de verbreding van het kanaal