Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Amsterdam Amsteldijk - Ouderkerkerdijk
(historisch)
    (NH-h033)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

Helaas beschik ik (nog) niet over een foto van dit veer.
Als u mij een foto toestuurt, dan ben ik u daarvoor erg dankbaar.
Die foto kunt u mij toesturen op het volgende e-mail adres:

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Amstel
Soort : hist: pontveer
Type : historisch: pontveer
Lokatie : Google maps (52.34073 , 4.91466)
Websites :

Beschrijving

Aan de zuidoever van de Amstel aan de Ouderkerkerdijk werd in 1911 een gasfabriek gesticht. De Berlagebrug (over de Amstel) en de Utrechtsebrug (over de Ringvaart Watergraafsmeer) waren in die jaren nog niet aanwezig. Voor de bereikbaarheid van de gasfabriek werd in 1911 een stoomveerpont in de vaart gebracht. Twee stoomponten (de Tine en de Erna) verzorgden de overtocht. In 1927 werd de exploitatie en de twee ponten overgenomen door de gemeente Amsterdam en bij de afdeling veren gevoegd. De ponten werden hernoemd in Stoompont 10 en Stoompont 11. De pont heeft nog gevaren tot 1956, toen in de Spaklerweg de Utrechtse brug werd aangelegd, en er vanuit het oosten een veel betere bereikbaarheid ontstond van de Ouderkerkerdijk.