Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]
[selecteer land]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Diemerbrug - Diemer zeedijk (veerwagen)
(historisch)
    (NH-h005)

Deze veerpont is niet (meer) aktief


  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Amsterdam Rijnkanaal
Soort : hist: pontveer
Type : onbekend93
Lokatie : Google maps (52.35627 , 4.97004)
Websites : Wikipedia - veerwagen

Beschrijving

Bij de verbreding en verlegging (nabij Houten) van het Amsterdam Rijnkanaal werd grond van diverse boeren in twee delen gesneden. Er werden over het kanaal in de loop van enkele jaren zes veerwagens in dienst gesteld. In eerst instantie waren de veerwagens alleen voor de boeren bestemd. Vanaf 1960 mochten voetgangers en fietsers ook gebruik maken van de veerwagen. Tot dat jaar was er op de lokatie een roeiboot aanwezig als voetveer.

Bijzonder aan de veerwagens was het feit dat deze reden over rails die op de bodem van het kanaal waren aangebracht. Deze veerwagens waren uniek in Nederland (nergens anders in Nederland kwam dit type voor); ze reden bij Houten (1949 - 1972), Nieuwer ter Aa (na de Tweede Wereldoorlog), Baambrugge (na de Tweede Wereldoorlog), Nigtevecht (1952 - 1967), Overdiemen (1941 - 1967) en Diemerbrug (1939 - 1967). Voor deze zes verbindingen waren er zeven veerwagens beshikbaar, één was reserve. Zo nu en dan werd een veerwagen voor onderhoud uitgewisseld. Bij de verbreding van het kanaal

Foto's

    (klik op een foto voor een vergroting)