Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Rederij Boekel (Amsterdam)
(historisch)
    (HH0016)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

Helaas beschik ik (nog) niet over een foto van dit veer.
Als u mij een foto toestuurt, dan ben ik u daarvoor erg dankbaar.
Die foto kunt u mij toesturen op het volgende e-mail adres:

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : IJ
Soort : Voetveer
Type : historisch: voetveer
Lokatie : Google maps (52.38570 , 4.88301)
Websites : theobakker.net

Beschrijving

Rederij Boekel was een private onderneming in Amsterdam. Begonnen als scheepswerf aan de Kattensloot in Amsterdam. In 1938 begon deze onderneming met een veerdienst vanaf de Haarlemmerpoort via het Westerkanaal en het IJ naar de Distelkade in Disteldorp (Amsterdam Noord). Gevaren werd met twee boten om de 20 minuten, die ieder gelijktijdig aan beide eindpunten begonnen. Een derde boot was als reserve aanwezig. Voor werknemers van diverse bedrijven in Noord werd onderweg ook op diverse plaatsen bij deze bedrijven aangelegd.

Toen in 1957 de gemeente Amsterdam met het Distelwegveer begon (Distelweg - Tasmankade) stopte het veer van de firma Boekel. De drie veerboten werden verkocht aan particulieren. De rederij is nog wel verdergegaan met rondvaartboten in Amsterdam.

Veerboten op deze relatie:

- IJ-tunnel I (1938-1957)
- IJ-tunnel II (1938-1957)
- IJ-tunnel III (1938-1957)

 

Veerboot: IJ-tunnel I

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1938
Datum begin inzet1938
Datum einde inzet1957
Lengte 15,80 m
Breedte 3,80 m
Diepgang 1,15 m
Motor Kromhout
Vermogen 39 pk
Scheepswerf Concordia, fa. Seijmonsbergen, Amsterdam
Capaciteit 76 voetgangers

[ Naar boven ]

 

Veerboot: IJ-tunnel II

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1938
Datum begin inzet1938
Datum einde inzet1957
Lengte 15,80 m
Breedte 3,80 m
Diepgang 1,15 m
Motor Kromhout
Vermogen 39 pk
Scheepswerf Concordia, fa. Seijmonsbergen, Amsterdam
Capaciteit 76 voetgangers

[ Naar boven ]

 

Veerboot: IJ-tunnel III

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1938
Datum begin inzet1938
Datum einde inzet1957
Lengte
Breedte
Scheepswerf Concordia, fa. Seijmonsbergen, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Het is niet zeker of het om nieuwbouw gaat in 1938, of om ombouw van een bestaande veerboot.

[ Naar boven ]