|
Lokatie :
Alkmaar Packet |
Deze veerpont is niet (meer) aktief
Over | : | |
Soort | : | Voetveer |
Type | : | motorveerboot |
Lokatie | : | |
Websites | : |
wikipedia.org |
Al vrij snel na het begin werd een andere maatschappij overgenomen, de rederij gebr.C.en J.Avis, die ook een veerdienst tussen Zaandam en Alkmaar exploiteerden. De boot van deze maatschappij werd ook overgenomen en kwam in dienst onder de naam Alkmaar Packet 2.
In 1920 werd de dienst Amsterdam-Velsen-IJmuiden van de fa. Goedkoop overgenomen. Ook de schepen van deze maatschappij gingen over naar de Alkmaar Packet.
De diensten van Alkmaar naar Amsterdam waren zeer bekend en werden uitgevoerd met, zeker voor kanaalboten, tamelijk grote schepen met meerdere dekken.
Vanaf 1903 werd kwam er concurrentie tussen Zaandam en Amsterdam door een bootdienst van rederij Verschure & Co (Wikipedia). Tien jaar later werd wat meer samen gewerkt en kon men een gezamenlijke dienstregeling invoeren.
Na de Tweede Wereldoorlog bleef de Alkmaar Packet nog enkele jaren doorgaan, maar in 1950 is de maatschappij gestopt met de bootdiensten.
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekenddriedeks motorschroefschip |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1913 |
Datum einde inzet | 1950.10.14 |
Lengte | 44,22 m |
Breedte | 8,32 m |
Diepgang | 1,56 m |
Vermogen | 100 pk |
Scheepswerf | Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam Bouwnr: 121 |
Capaciteit | 1300 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Amsterdam-Alkmaar. Vanaf 1920 Amsterdam-IJmuiden en voor dagtrips. In 1930 nieuwe motoren 270 pk. In 1944 gezonken in Amsterdam, gelicht dec 1945. Vanaf 1946 weer in dienst, nu als tweedeks schip. Voer als laatste schip voor Alkmaar Packet. In 1952 naar Rotterdam als Oranjeplaat. Sloop in 1962. |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1874 |
Datum begin inzet | 1864 |
Datum einde inzet | 1895 |
Lengte | 28 m |
Breedte | 4,85 m |
Vermogen | 30 pk |
Scheepswerf | Ceuvel, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Amsterdam - Zaandam - Alkmaar. In 1895 verkocht voor sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1895 |
Datum begin inzet | 1895 |
Datum einde inzet | 1917 |
Lengte | 22 m |
Breedte | 4,90 m |
Vermogen | 20 pk |
Scheepswerf | t Hondsbosch, Alkmaar |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Zaandam - De Rijp. Later Zaandam - Haarlem. Bij een hevige storm op 21 april 1917 op de dijk bij Wormerveer gestrand. In 1921 verkocht naar Sas van Gent en hernoemd in Jacob van maerlant voor dienst Brugge - Sluis. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1866 |
Datum begin inzet | 1866 |
Datum einde inzet | 1910 |
Lengte | 28 m |
Breedte | 4,56 m |
Vermogen | 35 pk |
Scheepswerf | P.van Vlissingen, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Oorspronkelijk in dienst bij rederij Gebr.C. en J.Avis. Deze maatschappij en de veerboot werden overgenomen door de Alkmaar Packet. De boot werd hernoemd in Alkmaar Packet 2 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1870 |
Datum begin inzet | 1870 |
Datum einde inzet | 1904 |
Lengte | 28,06 m |
Breedte | 4,60 m |
Vermogen | 35 pk |
Scheepswerf | Ceuvel, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1904 verkocht naar een rederij in Volendam. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1874 |
Datum begin inzet | 1874 |
Datum einde inzet | 1912 |
Lengte | 28 m |
Breedte | 4,65 m |
Vermogen | 35 pk |
Scheepswerf | Ceuvel, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Met open dek, dat kon worden afgeschermd met een tentdak. In 1908 verbouwd met een promenadedek en een nieuwe stuurhut. Hernoemd in Prins Hendrik. In 1912 verkocht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1874 |
Datum begin inzet | 1874 |
Datum einde inzet | 1912 |
Lengte | 28 m |
Breedte | 4,65 m |
Vermogen | 35 pk |
Scheepswerf | Ceuvel, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Voorheen naam Alkmaar Packet 4. In 1908 verbouwd (nieuw promenadedek en nieuwe stuurhut) en hernoemd in Prins Hendrik. In 1912 verkocht. |
Type | onbekendraderstoomboot |
Bouwjaar | 1857 |
Datum begin inzet | 1879 |
Datum einde inzet | 1886 |
Lengte | 42 m |
Breedte | 5,02 m |
Diepgang | 3,60 m |
Tonnage | 84 |
Scheepswerf | J & K Smit, Kinderdijk Bouwnr: 28 |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd in 1857 voor de Zaanlandsche Stoomvaart Maatschappij. In 1879 naar Alkmaar Packet. Inzet: Amsterdam-Zaandam. Van 1886 tot 1893 reserve voor Enkhuizen-Stavoren. Vanaf 1893 naar Zwolsche nachtstoombootdienst Koppe en Verschure en inzet Amsterdam-Kampen-Zwolle. In 1899 naar rederij Verschure en Co in Amsterdam voor dienst Amsterdam-Kampen-Zwolle. Sloop in 1905. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1879 |
Datum begin inzet | 1879 |
Datum einde inzet | 1941 |
Lengte | 42 m |
Breedte | 5,10 m |
Vermogen | 50 pk |
Scheepswerf | t Hondsbosch, Alkmaar |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Amsterdam - Zaandam. Verbouwd in ?. Verkocht in 1941 voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1893 |
Datum begin inzet | 1893 |
Datum einde inzet | 1920 |
Lengte | 42 m |
Breedte | 5,10 m |
Vermogen | 100 pk |
Scheepswerf | Feyenoord, Rotterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | In ? herdoopt in Prinses Juliana. In 1920 verkocht aan rederij Doeksen in Terschelling. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1893 |
Datum begin inzet | 1893 |
Datum einde inzet | 1920 |
Lengte | 42 m |
Breedte | 5,10 m |
Vermogen | 100 pk |
Scheepswerf | Feyenoord, Rotterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd als Alkmaar Packet 6.In ? herdoopt in Prinses Juliana. In 1920 verkocht aan rederij Doeksen in Terschelling. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot, enkeldeks |
Bouwjaar | 1897 |
Datum begin inzet | 1897 |
Datum einde inzet | 1922 |
Lengte | 31,90 m |
Breedte | 5 m |
Vermogen | 30 pk |
Scheepswerf | t Hondsbosch, Alkmaar |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1922 verkocht naar Groningen |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot, enkeldeks |
Bouwjaar | 1899 |
Datum begin inzet | 1899 |
Datum einde inzet | 1918 |
Lengte | 28 m |
Breedte | 4,84 m |
Vermogen | 35 pk |
Scheepswerf | t Hondsbosch, Alkmaar |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1918 verkocht aan rederij Fop Smit in Rotterdam |
Type | |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1902 |
Datum einde inzet | 1942 |
Lengte | 31,73 m |
Breedte | 4,98 m |
Vermogen | 36 pk |
Scheepswerf | t Hondsbosch, Alkmaar |
Capaciteit | |
Opmerking | Verkocht in 1942 voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot, tweedeks |
Bouwjaar | 1908 |
Datum begin inzet | 1908 |
Datum einde inzet | 1947 |
Lengte | 52 m |
Breedte | 7,34 m |
Vermogen | 375 pk |
Scheepswerf | Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam Bouwnr: 86 |
Capaciteit | 1400 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Prins van Oranje. Inzet: Zaandam - Amsterdam. In 1944 gezonken in Amsterdam. In 1945 gelicht en weer in de vaart. In 1947 verkocht aan Lloyd te Bazel en omgebouwd in motorschip. Later inzet als sleepboot op de Rijn. In 1967 in Wormerveer als zandoverslagschip (zonder motoren). |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot, tweedeks |
Bouwjaar | 1908 |
Datum begin inzet | 1908 |
Datum einde inzet | 1950 |
Lengte | 52 m |
Breedte | 7,34 m |
Vermogen | 375 pk |
Scheepswerf | Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam Bouwnr: 87 |
Capaciteit | 1400 voetgangers |
Opmerking | Zusterschip van Czaar Peter. Kort na 1912 verbouwd; nieuwe stuurhut. In 1951 verkocht aan J.F.Swimmer, Rotterdam als Jafre 1. Later bij andere eigenaren en onder andere namen. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1883 |
Datum begin inzet | 1883 |
Datum einde inzet | 1924 |
Lengte | 28,20 m |
Breedte | 4,75 m |
Vermogen | 30 pk |
Scheepswerf | t Hondsbosch, Alkmaar |
Capaciteit | |
Opmerking | Zusterschip van de Alkmaar Packet 4. In 1924 verkocht naar Montevideo. Inzet: Alkmaar-Amsterdam |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot tweedeks |
Bouwjaar | 1905 |
Datum begin inzet | 1920 |
Datum einde inzet | 1950 |
Lengte | 44,50 m |
Breedte | 6,60 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 75 |
Vermogen | 250 pk |
Scheepswerf | Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam Bouwnr: 74 |
Capaciteit | 750 voetgangers |
Opmerking | In dienst bij rederij Goedkoop. Bij overname van deze maatschappij door de Alkmaar Packet in 1920 kwam deze boot ook bij de Alkmaar Packet. Inzet Amsterdam - IJmuiden. Later capaciteit 1100 passagiers. In 1940 op last van de Duitsers hernoemd in Koningin Emma. Maar omdat dat ook niet goed was, timmerde men een plank voor de naam, en ging de boot in de oorlog onder de naam Koningin Plankie verder. In 1950 (bij de opheffing van de Alkmaar Packet) uit dienst. In 1951 verkocht aan J.Swimmer te Rotterdam, herdoopt in Jafre 2. Later nog andere eigenaren. Sloop in Raamsdonkveer. |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1879 |
Datum begin inzet | 1920 |
Datum einde inzet | 1937 |
Lengte | 40 m |
Breedte | 5,30 m |
Vermogen | 125 pk |
Scheepswerf | t Kromhout, Amsterdam |
Capaciteit | 500 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Dolphijn voor rederij Goedkoop. In 1916 verbouwd. Bij overname van deze maatschappij door de Alkmaar Packet in 1920 kwam deze boot ook bij de Alkmaar Packet. In 1920 hernoemd in Prinses Juliana. Inzet Amsterdam - IJmuiden. In 1937 verkocht aan Brouwer en Rietkers in Leiden. Later andere eigenaren. Sloop in 1991 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1910 |
Datum begin inzet | 1920 |
Datum einde inzet | 1946 |
Lengte | 57,40 m |
Breedte | 8,00 m |
Snelheid | 22 km/h |
Tonnage | 142 |
Vermogen | 480 pk |
Scheepswerf | Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam Bouwnr: 107 |
Capaciteit | 1890 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd voor rederij Goedkoop. Bij de overname van deze maatschappij door de Alkmaar Packet in 1920 kwam ook deze boot bij de Alkmaar Packet in dienst. In de oorlog afgevoerd naar Emmerich en brand. Na de oorlog verkocht aan Lloyd te Bazel en inzet (na verbouwing) als Rijnsleepboot met dieselmotor. Later andere eigenaren. |
Type | onbekendmotorboot met twee dekken |
Bouwjaar | 1922 |
Datum begin inzet | 1922 |
Datum einde inzet | 1950 |
Lengte | 44 m |
Breedte | 7,47 m |
Motor | dieselmotor Kromhout |
Vermogen | 280 pk |
Scheepswerf | Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij |
Capaciteit | 1000 voetgangers |
Opmerking | Uit dienst bij de liquidatie van de Alkmaar Packet in 1950. In 1952 verkocht aan Havendienst Spido, Rotterdam en hernoemd in Nassauplaat. Inzet aldaar als rondvaartboot. In 1972 andere eigenaar, sloop in 1979. |