Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]
[selecteer land]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Rederij K.Bohré (Rotterdam)
(historisch)
    (HH0014)

Deze veerpont is niet (meer) aktief


  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Nieuwe Maas
Soort : Voetveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites :

Beschrijving

Wanneer rederij K.Bohré precies is begonnen is mij niet bekend. De veerboten die bij de maatschappij voeren zijn alle uit het jaar 1901, aannemelijk is, dat dat het jaar is dat de maatschappij begon te varen. Men exploiteerde enkele overzetveren over de Nieuwe Maas in Rotterdam.

Naar wordt vermeld nam de maatschappij het niet zo nauw met de serviceverlening aan de passagiers, reden dat er vele klachten over deze maatschappij werden geuit. De gemeente Rotterdam zag zich genoodzaakt om de exploitatie in eigen hand te nemen. Daartoe richtte zij de (gemeentelijke) rederij Heen en Weer op, welke vanaf 1909 de veerboten over de rivier ging exploiteren. De veerboten Padang I t/m Padang X gingen daarbij over in eigendom van de gemeente Rotterdam.

Veerboten op deze relatie:

- Padang I (1902-1909)
- Padang II (1902-1909)
- Padang III (1902-1909)
- Padang IV (1902-1909)
- Padang V (1902-1909)
- Padang VI (1902-1909)
- Padang VII (1902-1909)
- Padang VIII (1902-1909)
- Padang IX (1902-1909)
- Padang X (1902-1909)
- Padang XII (1905-1909)

 

Veerboot: Padang I

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na 1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 45
Vermogen 78 ipk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer IV. In 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang II

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer V. Rond 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang III

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1948 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer VI. Rond 1948 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang IV

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer VII. Rond 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang V

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer VIII. Rond 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang VI

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer IX. Rond 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang VII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na 1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer X. In 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor. In 1963 afgekeurd, maar na reparatie nog tijdelijke goedkeuring. In 1969 verkocht aan scouting als wachtschip Boekanier (varend clubhuis). Is nog aanwezig in Rotterdam.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang VIII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer XI. Rond 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang IX

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer XII. Rond 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang X


Auteur: Verzameling Wim Kusee

Type onbekendstoomveerboot, na ca.1949 motorveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1909
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking In 1909 overgedragen aan de gemeente Rotterdam (rederij "Heen en Weer", en hernoemd in Heen en Weer XIII. Rond 1949 ombouw naar motorveerboot met dieselmotor.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Padang XII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomboot
Bouwjaar 1905
Datum begin inzet1905
Datum einde inzet1909
Lengte 31.40 m
Breedte 5.60 m
Diepgang 2.65 m
Scheepswerf De Ridder, Delfshaven
Capaciteit
Opmerking In 1909 naar Rotterdamsche Tramweg Maatschappij en herdoopt in Willemstad Inzet aldaar op Numansdorp-Willemstad. In 1943 beschoten en gezonken. Gelicht en reparatie in 1945. Verkocht in 1949 als Jafre III naar rederij Jafre (voor rondvaarten).

[ Naar boven ]