|
Lokatie :
Amsterdam - Lemmer (lemmerboot) |
We kennen de volgende maatschappijen die van Amsterdam naar Friesland voeren: Naar Harlingen:
De Groningen-Lemmer Stoomboot Maatschappij is opgericht door drie broers (Jan, Geert, Reint) Nieveen. Zij waren eigenaar van een beurtvaartonderneming welke een lijndienst uitvoerde van Groningen naar Lemmer. In 1870 begonnen zij een dienst over de Zuiderzee van Lemmer naar Amsterdam. De boot voer 's nachts en was bekend als een belangrijke verbinding van Amsterdam met Friesland. In de Tweede Wereldoorlog werd de verbinding veel gebruikt door randstedelingen om eten te halen vanuit Friesland.
De verbinding is na de Tweede Wereldoorlog nog hervat, maar omdat het reizen per trein en auto inmiddels zoveel sneller wars geworden, is de lijn Lemmer-Amsterdam in 1959 gestopt. De maatschappij is in 1953 gefuseerd met enkele andere maatschappijen en richtte zich daarna met name op het goederenvervoer.
Bij de maatschappij waren diverse veerboten in gebruik. Op het hoogtepunt in 1900 waren er acht stoomboten in gebruik.
Naast de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer, welke de tramboot werd genoemd kreeg de Groningen-Lemmer stoomboot Maatschappij de bijnaam de Lemmerboot.
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot, later motorschip |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1928 |
Datum einde inzet | 1959 | ENI-nummer | 02200846 |
Lengte | 45,44 m |
Breedte | 6,72 m |
Diepgang | 1,80 m |
Tonnage | 148 |
Scheepswerf | Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij Bouwnr: 219 |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | In 1945 betrokken bij aanvaring in het duister met de Groningen IV van dezelfde maatschappij. In gebruik tot 1959. Daarna verkocht voor rondvaarten in Rotterdam en in de Biesbosch, hernoemd in IJsselhaven. In 1961 verkocht aan Verenigde Onafhankelijke Sleepdienst, Rotterdam, aldaar inzet tot 1974. In 1974 naar Biesbosch en hernoemd in Wolga. In 1977 door Lemmer bewoners teruggekocht en weer in gebruik vanuit Lemmer, daarbij weer hernoemd in Jan Nieveen. In 1987 verkocht als partyschip in Amsterdam. In 1989 verkocht naar Marienhamm (Finland) als restaurantschip, hernoemd in Frans Petter von Knorring. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1877 |
Datum begin inzet | 1877 |
Datum einde inzet | 1945 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 130 voetgangers |
Opmerking | In 1945 betrokken bij aanvaring in het duister met de Jan Nieveen van dezelfde maatschappij. Schip gezonken. Later gelicht en gesloopt. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1874 |
Datum begin inzet | 1874 |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1870 |
Datum begin inzet | 1877 |
Datum einde inzet | 1959 |
Lengte | 45.40 m |
Breedte | 6.73 m |
Diepgang | 1.80 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Tot 1877 alleen goederenvervoer en gebruikt op de lijn Groningen-Lemmer van de moedermaatschappij. In 1877 verbouwd en ook inzet op de lijn Lemmer-Amsterdam |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1828 |
Datum begin inzet | 1828 |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit |