|
Lokatie :
Urk - Enkhuizen (-Kampen) |
De verbinding van en naar het eiland Urk had een moeizaam bestaan. Pas toen eind jaren dertig het toeristisch vervoer opkwam, kon enige winst worden gemaakt. De oorlog en de inpoldering van de Noordoostpolder zorgden ervoor dat de maatschappij toch weer in de problemen kwam. Na de oorlog is nog een tijdje geprobeerd om toeristisch vervoer aan te trekken, maar uiteindelijk moest de maatschappij in 1959 worden opgeheven.
Door een aantal Urkers werd de bootdienst voortgezet, maar dan op persoonlijke titel en op kleinere schaal. Zo werd niet meer in de wintermaanden gevaren. De laatste jaren is de veerdienst door diverse maatschappijen uitgevoerd, en ook hedentendage zijn er twee maatschappijen die in de zomer een verbinding aanbieden, één met een motorboot, en één met een zeilboot. Beide varen alleen in de zomer.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1890 |
Datum begin inzet | 1890 |
Datum einde inzet | 1917 |
Lengte | 33,00 m |
Breedte | 5,05 m |
Scheepswerf | Löhnis & Co, Rotterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor de Kamper Stoomvaart Maatschappij, maar tot 1911 eigendom van de oprichters, de gebr. de Groot. In 1917 verkocht aan J.de Jong Azn, beurtschipper in Edam en hernoemd in St.Anthonius. |
Type | |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1902 |
Datum einde inzet | 1946 |
Lengte | 30,24 m |
Breedte | 5,98 m |
Scheepswerf | Gebr.Pot, Bolnes |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor Kamper Stoomvaart Maatschappij (veerdienst Kampen-Urk-Enkhuizen), maar eigendom van geldgever dhr. baron Rengers uit Leeuwarden. In 1907 ren 1908 verhuurd aan TESO (Den Helder-Texel). In 1911 naar gebr.De Groot (eigenaren KSM). In 1912 verkocht aan rijk t.b.v. inspectie visserij als V.I.2. In 1927 naar Harderwijker Stoomboot Mij als Burg.Kempers voor lijn Harderwijk-Amsterdam. In 1934 terug naar EUSM en herdoopt in Sirena. In oorlog t.b.v. Duitse Wehrmacht. Na de oorlog in 1946 opgelegd, verkocht in 1949 voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1907 |
Datum begin inzet | 1915 |
Datum einde inzet | 1924 |
Lengte | 30,44 m |
Breedte | 5,07 m |
Scheepswerf | Botje, Ensing & Co., Groningen |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd in 1907 als Telegraaf II voor stoombootdiensten Zwartewater en Telegraaf in Hasselt voor diensten op het Zwarte Water. In 1915 naar nieuw opgerichte EUSM en herdoopt in Eiland Urk. In 1924 opgelegd, in 1925 verkocht naar Duitsland. |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1915 |
Datum begin inzet | 1915 |
Datum einde inzet | 1949 |
Lengte | 32,78 m |
Breedte | 5,88 m |
Diepgang | 2,40 m |
Scheepswerf | Arnhemsche Stoomsleephelling Mij, Arnhem |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor Kamper Stoomvaart Maatschappij (dienst Kampen-Urk-Enkhuizen) in concurrentiestrijd met EUSM. Genoemd naar de directeur generaal van de posterijen (de KSM verzorgde immers het postvervoer naar Urk). In 1920 naar EUSM. In de Tweede Wereldoorlog naar Duitse Wehrmacht. In 1949 naar Blankenberghe (België), herdoopt in Marie Rose. |
Type | onbekendschroefstoomboot, na 1953 motorschip |
Bouwjaar | 1891 |
Datum begin inzet | 1924 |
Datum einde inzet | 1971 |
Lengte | 36,24 m |
Breedte | 5,97 m |
Scheepswerf | Schaubach & Graemer, Lützel-Coblenz |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor rijnvaart. In 1922 naar Stoombootdienst Den Bommel voor inzet Den Bommel-Rotterdam. In 1924 naar EUSM en herdoopt in Insula. In 1953 dieselmotor ingebouwd, hernoemd in Burg.Keyzer (de toenmalige burgemeester van Urk die veel voor de maatschappij EUSM heeft gedaan). Na moeilijkheden en ruzie in 1958 weer terug oude naam Insula. In 1959 bij opheffing EUSM in particuliere handen eigenaars op Urk. In 1971 verkoop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot, vanaf 1935 motorschip |
Bouwjaar | 1890 |
Datum begin inzet | 1926 |
Datum einde inzet | 1950 | ENI-nummer | 2102040 |
Lengte | 37,25 m |
Breedte | 5,11 m |
Vermogen | 200 ipk |
Scheepswerf | Wilton van Reede, Papendrecht |
Capaciteit | 450 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Meppel III voor de Drentsche Stoomboot Mij t.b.v. vaart Meppel-Amsterdam-Alkmaar. In 1902 overname door Verschure. In 1926 naar EUSM en herdoopt in Idonea. In 1935 inbouw Deutz dieselmotor 250 pk. In 1950 hernoemd in dr.C.Lely, verkocht en inzet in divers toeristisch vervoer. Sloop in 1982. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1917 |
Datum begin inzet | 1938 |
Datum einde inzet | 1942 |
Lengte | 55,39 m |
Breedte | 7,17 m |
Diepgang | 2,10 m |
Tonnage | 225 |
Scheepswerf | Verschure & Co Scheepswerf en Machinefabriek |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd als Heerenveen voor Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer (onderdeel van het Verschure concern). Inzet Amsterdam-Lemmer. In 1921 naar Tyson, Cherbourg (Fr) als Save H. In 1927 naar wagenborg, Delfzijl als Toerist, inzet op Delfzijl-Emden-Borkum. In 1938 aankoop door EUSM voor toeristisch vervoer in de zomer. Naam blijft Toerist. In 1941 naar Duitse Wehrmacht, 1942 verkoop aan Duitse Wehrmacht, herdoopt in Tourist. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1899 |
Datum begin inzet | 1939 |
Datum einde inzet | 1951 |
Lengte | 38,00 m |
Breedte | 6,84 m |
Diepgang | 2,90 m |
Scheepswerf | J&K Smits Scheepswerven, Krimpen a/d Lek |
Capaciteit | 450 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Thor VIII voor rederij Thor (Rotterdam-Dordrecht-Willemstad). In 1931 naar rederij Thor. In 1939 naar EUSM en herdoopt in Ostera. Inzet Amsterdam-Urk (toeristisch vervoer). In de Tweede Wereldoorlog diverse inzet voor Duitse Wehrmacht. In 1951 toeristische vaarten vanuit Kampen. Verkoop in 1951 naar België. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1935 |
Datum begin inzet | 1968 |
Datum einde inzet | 2008 | ENI-nummer | 02204226 |
Lengte | 45.25 m |
Breedte | 8,26 m |
Breedte dek | 2,50 m |
Diepgang | 1,35 m |
Tonnage | 53 |
Scheepswerf | Jos.Meyer Schiffswerft, Papenburg (Dld) Bouwnr: S 403 |
Capaciteit | 3 auto's; 400 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Frisia Xvoor dienst naar Duitse waddeneiland Juist. In de oorlog bij Duitse Wehrmacht. Van 1945-1946 dienst op de Weser bij Bremen, 1946 weer naar eiland Juist. In 1965 reserve aldaar. In 1968 aankoop door Kamper (opvolger EUSM), herdoopt in Bonne. In 1969 andere eigenaar (ook op Urk), heroopt in Prins Claus. Inzet Urk-Enkhuizen tot 2008, waarna verkocht en hernoemd in Boot 3 |