|
Lokatie :
Rotterdamse Tramweg Maatschappij |
Tussen de eilanden waren er nog geen bruggen. Voor de verbindingen bracht de RTM een aantal veerbootlijnen in exploitatie. De volgende lijnen werden geopend:
In de Tweede Wereldoorlog hebben de schepen van de RTM veel te lijden gehad. Na 1945 werden de meeste schepen weer hersteld.
De stormramp van 1953 heeft grote gevolgen gehad voor de RTM. De tramlijnen op Schouwen Duiveland en enkele lijnen op de Zuid-Hollandse eilanden werden opgeheven. Voor een aantal van de schepen betekende dat het einde.
Toen na de ramp het deltaplan werd uitgevoerd en er tussen de eilanden diverse dammen werden aangelegd, was het met de veerdiensten van de RTM gedaan. De laatste lijn die overbleef was de verbinding van Zijpe naar Anna Jacobapolder, die uiteindelijk bij de opening van de Philipsdam ook werd opgeheven.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1900 |
Datum begin inzet | 1900.04.30 |
Datum einde inzet | 1959 |
Lengte | 50,47 m |
Breedte | 7,29 m |
Diepgang | 2,93 m |
Tonnage | 225 ton |
Vermogen | 428 ipk |
Scheepswerf | L.Smit & Zn., Kinderdijk |
Capaciteit | 12 auto's; 400 voetgangers |
Opmerking | Inzet tot 1909 Numansdorp-Zijpe. Vanaf dan voornamelijk Hellevoetsluis-Middelharnis. In de dertiger jaren geschikt gemaakt voor autovervoer (12 autos). Verkocht in 1959 voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1900 |
Datum begin inzet | 1900.04.30 |
Datum einde inzet | 1966 |
Lengte | 50,68 m |
Breedte | 7,30 m |
Diepgang | 2,93 m |
Tonnage | 225 ton |
Vermogen | 125 ipk |
Scheepswerf | J en K Smit & Zn, Kinderdijk |
Capaciteit | 700 voetgangers |
Opmerking | Inzet voornamelijk Numansdorp-Zijpe. In 1947 (na herstel van zware oorlogsschade) nieuw dekhuis. Vanaf 1951 ook toeristische vaarten. Na opheffing veer Numansdorp-Zijpe in 1964 nog toeristische inzet Zierikzee-Zijpe. Verkocht in 1966 voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1900 |
Datum begin inzet | 1900 |
Datum einde inzet | 1955 |
Lengte | 33,90 m |
Breedte | 6,24 m |
Diepgang | 2,75 m |
Tonnage | 110 ton |
Scheepswerf | L.Smit & Zn, Kinderdijk |
Capaciteit | 270 voetgangers |
Opmerking | Inzet Zijpe-Anna Jacobapolder-Stavenisse en Numansdorp-Willemsdorp. Begin jaren 30 geschikt gemaakt voor (beperkt) autotransport. Na oorlogsschade wer in dienst in 1946 met nieuwe ketel en gemoderniseerd. Direct na de stormramp van 1953 inzet Zierikzee-Burghsluis. In 1954 reserve. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1900 |
Datum begin inzet | 1900 |
Datum einde inzet | 1945 |
Lengte | 34,10 m |
Breedte | 6,30 m |
Diepgang | 2,75 m |
Tonnage | 124 ton |
Scheepswerf | L.Smit & Zn, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Zijpe-Anna Jacobapolder-Stavenisse en Numansdorp-Willemstad. In 1910 geschikt gemaakt als sleepboot t.b.v. de drie sleepschepen van de RTM. Inzet vanaf dan voornamelijk Hellevoetsluis-Middelharnis. Eind jaren 30 geschikt gemaakt voor autotransport. In 1944 aanvaring en gezonken in het Haringvliet, niet meer teruggevonden. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen sleepschip |
Bouwjaar | 1900 |
Datum begin inzet | 1900 |
Datum einde inzet | 1948 |
Lengte | 23,00 m |
Breedte | 7,00 m |
Diepgang | 2,30 m |
Tonnage | 130 ton |
Scheepswerf | L.Smit & Zn, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Geschikt voor het transport van twee tramwagens van ieder 10 ton. In 1944 op zandplaat gelopen, 1945 weer in dienst. |
Type | onbekendstoomsleepboot |
Bouwjaar | 1901 |
Datum begin inzet | 1901 |
Datum einde inzet | 1963 |
Lengte | 22,60 m |
Breedte | 5,02 m |
Diepgang | 2,67 m |
Tonnage | 52 ton |
Scheepswerf | L.Smit & Zn, Kinderdijk |
Capaciteit | 73 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als sleepboot t.b.v. de drie sleepschepen van de RTM, tot 1909 ook inzet voor derden. In de oorlog zwaarbeschadigd, hersteld en vernieuwd. In 1953 geschikt gemaakt voor personenvervoer, maar weinig gebruikt. In 1954 weer inzet als sleepboot. Vanaf 1961 nog twee jaar inzet voor personenvervoer op Numansdorp-Willemstad. Verkocht in 1963 voor sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1905 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | 1949 |
Lengte | 31,40 m |
Breedte | 5,60 m |
Diepgang | 2,65 m |
Tonnage | 80 ton |
Scheepswerf | De Ridder, Delfshaven |
Capaciteit | |
Opmerking | Ex Padang XII (veerdiensten in Rotterdam over de Nieuwe Maas). Inzet Numansdorp-Willemstad. In 1943 beschoten en gezonken. Gelicht en reparatie in 1945. Verkocht in 1949 als Jafre III |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendsleepschip |
Bouwjaar | 1909 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | 1951 |
Lengte | 37,5 m |
Breedte | 7,50 m |
Diepgang | 2,75 m |
Tonnage | 180 ton |
Scheepswerf | Duyvendijk, Papendrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Geschikt voor transport van vier tramwagens van 10 ton. Identiek aan Sleepschip nr.3. Verkocht in 1951 voor sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendsleepschip |
Bouwjaar | 1909 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | 1961 |
Lengte | 37,50 m |
Breedte | 7,50 m |
Diepgang | 2,75 m |
Tonnage | 180 ton |
Scheepswerf | Duyvendijk, Papendrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Geschikt voor transport van vier tramwagens van 10 ton. Identiek aan Sleepschip nr.2. Verkocht in 1961 voor sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendgoederenschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1915 |
Datum begin inzet | 1915 |
Datum einde inzet | 1956 |
Lengte | 46,40 m |
Breedte | 7,50 m |
Diepgang | 2,75 m |
Tonnage | 192 ton |
Scheepswerf | GebrJonkers, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Numansdorp-Zijpe voor goederen.In oorlog zware schade, 1945 weer in dienst, geschikt gemaakt voor transport van autos, inzet Anna Jacobapolder-Zijpe. Vanaf 1948 weer goederentransport Zijpe-Numansdorp. Na 1953 opgelegd en in 1956 verkocht voor sloop. |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1904 |
Datum begin inzet | 1918 |
Datum einde inzet | 1965 |
Lengte | 51,20 m |
Breedte | 8,32 m |
Diepgang | 3,00 m |
Tonnage | 129 ton |
Scheepswerf | Boele & Pot, Bolnes |
Capaciteit | 400 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd voor rederij De Schelde (dienst Zierikzee-Rotterdam), welke rederij in 1907 werd overgenomen door van der Schuyt. In voorjaar 1918 aankoop door RTM, blijft varen op Zierikzee-Rotterdam, vooral voor stukgoed. Voor de oorlog ook inzet op Hellevoetsluis-Middelharnis. In 1936 eigendom over naar VSM (Vlaardingse Stoomboot Maatschappij), een dochter van RTM. In 1944 zwaar beschadigd, weer in dienst juni 1946 op Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkoop voor sloop in 1965. |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1896 |
Datum begin inzet | 1918 |
Datum einde inzet | 1966 |
Lengte | 50,24 m |
Breedte | 7,14 m |
Diepgang | 2,97 m |
Tonnage | 132 ton |
Scheepswerf | J & K Smit, Krimpen a/d Lek |
Capaciteit | 700 voetgangers |
Opmerking | Bouw in 1896 als Schelde II voor rederij De Schelde in Zierikzee. In 1907 rederij (en boten) overgenomen door van der Schuyt, herdoopt in Schelde. In 1918 aankoop door RTM. Inzet Numansdorp-Zijpe, gemengd vervoer (personen en laadbakken). In de oorlog zwaar beschadigd, gemoderniseerd, nieuwe kajuit en ander dekhuis weer in dienst in 1947. Inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. Er waren plannen voor inbouw dieselmotor, a.g.v. de stormramp in 1953 niet doorgegaan. Vanaf 1954 reserve Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkocht voor sloop in 1966. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendschroefstoomboot zijlading |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1932 |
Datum einde inzet | 1936 |
Lengte | 24,75 m |
Breedte | 6,50 m |
Diepgang | 2,90 m |
Scheepswerf | Boele & Pot, Bolnes |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor rijksveerdienst bij Moerdijk over het Hollands Diep. Inzet bij Moerdijk tot komst drie grotere ponten, daarna reserve. Van 1932 tot 1936 huur door RTM. Verder verloop onbekend. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1918 |
Datum begin inzet | 1932 |
Datum einde inzet | 1936 |
Lengte | 25,40 m |
Breedte | 8,55 m |
Diepgang | 2,55 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor rijksveerdienst bij Moerdijk over het Hollands Diep. Inzet bij Moerdijk tot komst drie grotere ponten, daarna reserve. Van 1932 tot 1936 huur door RTM. Enkele jaren na 1936 verkocht als Prinses Irene aan van der Schuyt. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1933.03.20 |
Datum einde inzet | 1960 |
Lengte | 9,00 m |
Breedte | 2,75 m |
Diepgang | 1,33 m |
Scheepswerf | D.Boot, Alphen a/d Rijn |
Capaciteit | 9 voetgangers |
Opmerking | Klein bootje, gebouwd voor dienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Was geen succes, zelden gebruikt. Mei 1940 gezonken bij Zijpe. In 1947 weer in dienst met nieuwe dieselmotor en herdoopt in Krabbekreek. In 1951 opnieuw plan voor nieuwe dieselmotor, a.g.v. de stormramp in 1953 is dat niet doorgegaan. In 1960 afgevoerd. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekenddubbelschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1948 |
Datum begin inzet | 1948 |
Datum einde inzet | 1964 |
Lengte | 45,30 m |
Breedte | 10,39 m |
Diepgang | 2,67 m |
Tonnage | 175 ton |
Scheepswerf | H.J.Koopman, Dordrecht |
Capaciteit | 250 voetgangers |
Opmerking | Uit de resten van drie (in de oorlog beschadigde) rijnstoomboten (bouwjaar o.a. 1909) werd één nieuw schip gebouwd. De voorsteven van de ene, de achtersteven van de tweede, en de machine van een derde schip. In dienst 1948 op Zijpe-Anna Jacobapolder. Had grote capaciteit voor autos. In 1953 tijdelijk inzet op Hellevoetsluis-Middelharnis, in 195 weer Zijpe-Anna Jacobapolder. Verkocht voor sloop in 1964. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1947 |
Datum einde inzet | 1960 |
Lengte | 17,44 m |
Breedte | 3,38 m |
Diepgang | 1,17 m |
Scheepswerf | R.Maas & Zn, Leiden |
Capaciteit | 42 voetgangers |
Opmerking | Ex privé jacht Arensano. Inzet Numansdorp-Willemstad, na stormramp 1953 Anna Jacobapolder-Zijpe, eind 1953 weer Numansdorp-Willemstad. Verkocht in 1960 als particulier jacht. |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1954.02.20 |
Datum einde inzet | 1973 |
Lengte | 38,05 m |
Breedte | 11,00 m |
Diepgang | 4,45 m |
Scheepswerf | Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht Bouwnr: 192 |
Capaciteit | 23 auto's; 260 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd in 1928 voor het rijk met naam Moerdijk, veerdienst Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 buiten dienst (opening Moerdijkbrug). In de oorlog beschikbaar voor landing naar Engeland. In 1945-1946 tijdelijk weer Moerdijk-Willemsdorp. Daarna inzet PSD kort op Vlissingen-Breskens en daarna Kruiningen-Perkpolder. Aankoop door RTM in 1953 en hernoemd in Krammer, in dienst 20 febr 1954 op Anna Jacobapolder-Zijpe. In 1954 besturing verbeterd. In 1972 weinig onderhoud, vaak buiten dienst. September 1972 uit dienst, verkoop 1973 voor sloop, maar casco nog gebruikt in Arabië als pijpentransporter. |
Type | onbekenddubbelschroefmotorschip |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1957 |
Datum einde inzet | 1971 |
Lengte | 48,08 m |
Breedte | 15,04 m |
Diepgang | 4,00 m |
Scheepswerf | Harland & Wolff, Belfast |
Capaciteit | 50 auto's; 300 voetgangers |
Opmerking | Ex Hilary, ex Royal Iris. Aangekocht door provincie Zuid-Holland in 1957. Huur door RTM, inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. In 1966 huurprijs gehalveerd (minder passagiers). Uit dienst 14 aug 1971 bij opening Haringvlietdam. In 1971 naar rederij Doeksen t.b.v. Harlingen-Terschelling. In 1974 hernoemd van Schellingerland II in Schellingerland. 1982 naar Cyprus als Girne. |
Type | onbekendstoomkopladingpont, vanaf 1972 diesel |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1959 |
Datum einde inzet | 1988 | ENI-nummer | 2310646 |
Lengte | 40,50 m |
Breedte | 11,00 m |
Diepgang | 4,45 m |
Tonnage | 195 |
Scheepswerf | Scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht Bouwnr: 82 |
Capaciteit | 28 auto's; 150 voetgangers |
Opmerking | Bouw voor rijksveer Moerdijk-Willemsdorp met naam Willemsdorp. Vanaf 1936 reserve aldaar. In de oorlog gelegen in Zijpe, plan voor landing op Engeland. Van 1945-1948 weer in dienst op Moerdijk-Willemsdorp.
1954-1959: reserve voor PSD (Kruiningen-Perkpolder en Zijpe-Anna Jacobapolder) In 1959 aankoop door RTM voor dienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Hernoemd in Zijpe. In 1972 ombouw naar dieselmotor. In 1988: verkocht naar Antwerpen waar de ze lang heeft gelegen. In 2008 gezonken, weer gelicht, daana sloop. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1949 |
Datum begin inzet | 1960.08.xx |
Datum einde inzet | 1988 ? |
Lengte | 15,58 m |
Breedte | 4,50 m |
Diepgang | 1,80 m |
Scheepswerf | De Jong, Krimpen |
Capaciteit | 90 voetgangers |
Opmerking | veerboot in 1960 overgenomen van fa. J.en A.M. Vos in Alblasserdam. Inzet Numansdorp-Willemstad. In 1966 verlengd bij werd De Biesbosch in Dordrecht. In 1966 toeristische vaarten bij Ouddorp-Scharendijke. Werd daarna reserve voor Anna Jacobapolder-Zijpe. Uit dienst waarschijnlijk 1988 (bij bouw Philipsdam en sluiting veer AJP-Zijpe). |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekenddubbelschroefmotorschip |
Bouwjaar | 1966 |
Datum begin inzet | 1966.06.01 |
Datum einde inzet | 1980 | ENI-nummer | 2312460 |
Lengte | 35.75 m |
Breedte | 6.50 m |
Diepgang | 2,85 m |
Tonnage | 32 |
Scheepswerf | Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart Bouwnr: 78 |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Aangekocht voor toeristische vaarten Zierikzee-Veere in 1966. In 1980 verkocht aan T.den Breejen in Zierikzee. In 2000 naar Duitsland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekenddubbelschroefsmotorschip |
Bouwjaar | 1967 |
Datum begin inzet | 1967 |
Datum einde inzet | 1981 | ENI-nummer | 2312461 |
Lengte | 36,22 m |
Breedte | 6,54 m |
Diepgang | 2,85 m |
Tonnage | 173 |
Scheepswerf | Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart |
Capaciteit | 335 voetgangers |
Opmerking | Aankoop t.b.v. toeristische vaarten op de Oosterschelde. Verkocht voorjaar 1981 aan Köln-Düsseldorfer als Domspatz, later nog andere naamen in Duitsland. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1967 |
Datum begin inzet | 1967 |
Datum einde inzet | 1981 | ENI-nummer | 02312459 |
Lengte | 26,80 m |
Breedte | 5,60 m |
Diepgang | 2,65 m |
Scheepswerf | Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart |
Capaciteit | 150 voetgangers |
Opmerking | Aangekocht door RTM t.b.v. toeristische vaarten over Veerse Meer. Gezamenlijk eigendom RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) en SW (Streekvervoer Walcheren). In 1971 eigendom geheel naar RTM, en herdoopt in Grevelingen. In 1981 verkocht aan Passagiersdienst Dijkhuizen en hernoemd in Stad Veere t.b.v. rondvaarten vanuit Veere. Vanaf 1992 ook mogelijk als fiets-/voetveer tussen Veere en Kamperland.l In 2009 bij rederij Dijkhuizen hernoemd in Stad Veere II. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1868 |
Datum begin inzet | 1865 |
Datum einde inzet | 1895 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Lehr & v.d.Berg, Rotterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Vrachtboot met enige passagiersaccomodatie. Was in 1868 al in dienst bij de VSM (oprichting VSM). Voorheen dienst op Rotterdam-Utrecht. In 1876 op naam gesteld van VSM. Werd in 1885 reserve. Inzet Vlaardingen-Rotterdam. Verkocht in 1895 naar Duitsland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1876 |
Datum begin inzet | 1876 |
Datum einde inzet | 1917 |
Lengte | 29,30 m |
Breedte | 4,56 m |
Diepgang | 2,00 m |
Scheepswerf | J & K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Vrachtboot met enige passagiersaccomodatie. Inzet Vlaardingen-Rotterdam. Afgevoerd wegens afkeuring van de ketel in 1917. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1880 |
Datum begin inzet | 1880 |
Datum einde inzet | 1923 |
Lengte | 36,00 m |
Breedte | 5,30 m |
Diepgang | 2,20 m |
Scheepswerf | J & K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Passagiersboot. Inzet: Vlaardingen-Rotterdam. In 1918 werd VSM overgenomen door RTM. Verkoop in 1923 aan van der Schuyt als Pauline |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1890 |
Datum begin inzet | 1890 |
Datum einde inzet | 1918 |
Lengte | 39,70 m |
Breedte | 6,24 m |
Diepgang | 2,60 m |
Scheepswerf | J & K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Vlaardingen-Rotterdam. Later Vlaardingen-Hellevoetsluis. In 1918 werd VSM overgenomen door RTM. In 1918 afkeuring ketels, niet meer in dienst. In 1921 verkoop aan stoomboot maatschappij Suzanna als Maasnymph I |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1898 |
Datum begin inzet | 1898 |
Datum einde inzet | 1951 |
Lengte | 37,80 m |
Breedte | 5,84 m |
Diepgang | 2,60 m |
Scheepswerf | J & K Smit, Krimpen a/d Lek |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Vlaardingen-Hellevoetsluis. In 1918 overname VSM door RTM. Vanaf 1918 inzet Rotterdam-Vlaardingen-Den Briel. In de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd, hersteld inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkocht in 1951 aan J.W.Junius als Jan Willem |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1896 |
Datum begin inzet | 1898 |
Datum einde inzet | 1952 |
Lengte | 35,70 m |
Breedte | 5,84 m |
Diepgang | 2,90 m |
Scheepswerf | J & K Smit |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd in 1896 voor van der Schuyt als Eugenie en ingezet op Maassluis-Rotterdam. Overname door VSM in 1898. Inzet Nieuwersluis-Brielle (in aansluiting op boot Vlaardingen-Hellevoetsluis). Rond 1900 nieuwe stuurhut. In 1918 overname VSM door RTM. Inzet Vlaardingen-Den Briel tot 14.12.1949. Daarna verkoop voor sloop in 1952. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1904 |
Datum begin inzet | 1904 |
Datum einde inzet | 1920 |
Lengte | 37,74 m |
Breedte | 6,12 m |
Diepgang | 2,90 m |
Scheepswerf | J & K Smit, Krimpen a/d Lek |
Capaciteit | |
Opmerking | In dienst bij VSM. Overname VSM door RTM in 1918. Verkocht aan van der Schuyt in 1920. Doorverkocht naar Genua in 1922. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1878 |
Datum begin inzet | 1921 |
Datum einde inzet | 1951 |
Lengte | 34,08 m |
Breedte | 5,12 m |
Scheepswerf | Slikkerveer |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor stoomboot onderneming Concordia in Arnhem als Concordia III. Ankoop door VSM in 1921, hernoemd in Voorne en Putten I. In de tweede wereldoorlog gezonken bij Leiden, hersteld, daarna in dienst op Numansdorp-Willemstad en Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkocht voor sloop in 1951. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendraderstoomboot |
Bouwjaar | 1841 |
Datum begin inzet | 1841 |
Datum einde inzet | 1869 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor OG, was in 1861 (bij oprichting) al in haar bezit. Inzet Middelharnis-Rotterdam en Middelharnis-Dordrecht. Verkocht in 1869 aan Brouwershavense Stoomboot Maatschappij als STad Brouwershaven. In 1872 daar buiten dienst en sloop in 1873. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendraderstoomboot |
Bouwjaar | 1870 |
Datum begin inzet | 1870.05.02 |
Datum einde inzet | 1892 |
Lengte | 41,60 m |
Breedte | 10,30 m |
Diepgang | 2,87 m |
Scheepswerf | L.Smit & Zn, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Middelharnis-Rotterdam en Middelharnis-Dordrecht, vanaf 1876 alleen naar Rotterdam. 1892 verkoop voor sloop, echter doorverkocht aan stoomboot maatschappij Den Bomel als Den Bommel en aldaar inzet op Rotterdam-Den Bommel. |
Type | onbekenddubbelschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1891 |
Datum begin inzet | 1891 |
Datum einde inzet | 1949 | ENI-nummer | 2306097 |
Lengte | 40,46 m |
Breedte | 6,78 m |
Diepgang | 2,60 m |
Tonnage | 92 |
Motor | Stoommachine |
Vermogen | 95 ipk |
Scheepswerf | J & K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Middelharnis-Rotterdam. In 1918 Ging OG bijna failliet, in 1923 overname OG door RTM. In 1921 gemoderniseerd. In 1949 stopzetting dienst Middelharnis-Rotterdam. Verkocht aan rederij Jafre als Jafre IV. Sloop in 1964. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1887 |
Datum begin inzet | 1915 |
Datum einde inzet | 1953 |
Lengte | 32,30 m |
Breedte | 5,36 m |
Diepgang | 2,00 m |
Scheepswerf | De Maas, Delfshaven |
Capaciteit | |
Opmerking | Bij bouw in 1887 naamgeving "Onderneming" bij OG. Inzet Middelharnis-Rotterdam. In 1903 dekhut erop gebouwd. In 1906 verlengd met ca.5 meter en sterkere machine. In 1915 naar RTM, herdoopt in "Haringvliet". Inzet Numansdorp-Willemstad. In 1926 hernoemd in "Oud-Beijerland" en in charter naar Visser voor veerdienst op Rotterdam-Oud-Beijerland. In 1936 eigendom bij VSM, inzet bleef Rotterdam-Oud-Beijerland. In 1945 zwaar beschadigd, herstel, inzet Numansdorp-Zijpe en Numansdorp-Willemstad. Weinig ingezet. In 1948 naast haven van Zijpe opgelegd. Het casco van de boot is in 1953 gebruikt bij het sluiten van een dijksgat bij Ouwerkerk. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1935 |
Datum einde inzet | 1952 |
Lengte | 40,00 m |
Breedte | 6,15 m |
Diepgang | 1,92 m |
Tonnage | 88 |
Vermogen | 110 ipk |
Scheepswerf | Verwey & Co, Vlaardingen |
Capaciteit | |
Opmerking | Bouw in 1912 voor bootdienst van Wilton Reede. In 1918 naar veerdienst van Fop Smit. Bij de overname hiervan in 1935 inzet voor RTM op Numansdorp-Willemstad en Zijpe-Anna Jacobapolder. In 1940 zwaar beschadigd bij bombardement op Rotterdam. In 1946 weer in dienst op voornoemde lijnen. In 1950 zomers toeristenvervoer Rotterdam-Oostvoorne. In 1951 reserve Zijpe. Sloop in 1952. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1935 |
Datum einde inzet | 1949 |
Lengte | 31,65 m |
Breedte | 6,30 m |
Diepgang | 2,50 m |
Scheepswerf | v.d.Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Bouw voor rederij Fop Smit. In 1935 FS overgenomen door RTM. Vanaf 1936 havenrondvaarten Rotterdam voor RTM. In oorlog zwaar beschadigd. In 1949 voor sloop geveild, tijdens veiling nog gezonken, wrak geborgen en gesloopt. |