Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]
[selecteer land]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Veerdienst Dordrecht
(historisch)
    (HH0008)

Deze veerpont is niet (meer) aktief


De Drechtsteden 2, hier ingezet op de verbinding van Ridderkerk naar Kinderdijk en Krimpen a/d Lek.

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Oude Maas
Soort : Autoveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites :

Beschrijving

Dordrecht is gelegen op een eiland. Na grote overstromingen in 1421 en 1424 was de stad omgeven door water. Inpolderingen later veranderden niets aan de eiland-situatie. Veerponten naar de omliggende plaatsen waren dus noodzakelijk.

Vanouds waren er een aantal veerdiensten rondom de stad. Dat waren:

In oude tijden werden de veerdiensten uitgevoerd door particulieren. Met vergunning van de gemeenten voerden schuitevoerder op diverse locatise diensten uit met roeiboten en zeilboten, en waren er twee ponten waarmee ook wagens konden worden overgezet, namelijk naar Zwijndrecht en naar Papendrecht. Kort na 1860 kwamen de diverse veerdiensten in handen van de gemeente Dordrecht en ging deze de diensten exploiteren.

In 1865 werd de eerste stoomveerboot aangeschaft en ingezet op het veer naar Papendrecht. Kort daana kwam er ook een stoomveerboot op het veer naar Zwijndrecht. Deze bootjes werden alleen varend ingezet voor het overzetten van passagiers, en ze namen een platte pont mee als er voertuigen moesten worden overgezet.

Het meenemen van een platte pont gaf vaak moeilijkheden. Daarom werd in 1896 besloten om niet verder te gaan met veerboten, maar werd de eerste stoomveerpont aangeschaft. Daarna volgden diverse andere stoomveerponten en ook nog stoom- en motorveerboten.

Na de opening van de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht in 1939 verminderde het aantal passagiers en auto's sterk. Toch bleven de veren nog lang als autoveerpont.

In 1966 besloot de gemeente de veerdienst over te geven in particuliere handen. De veerdiensten naar Zwijndrecht en Papendrecht werden vanaf dat jaar uitgevoer door de fa.Vos uit Alblasserdam. Dat gebeurde niet meer met de oude grote veerponten, maar met eigen, kleinere veerbootjes. De exploitatie door de fa.Vos bleef tot 1986 toen deze aangaf het contract niet te willen verlengen. De gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht besloten toen om toch weer in eigen beheer een veerdienst te exploiteren. Daartoe werden twee nieuwe veerboten aangeschaft. Deze dienst bleef tot 1999 toen Aquabus en Waterbus met diverse diensten begonnen, een dienst die tegenwoordig, na enkele wisselingen van exploitant, nog steeds bestaat als Waterbus met diverse lijnen.

Het veer bij Wieldrecht werd door de gemeentelijke veerdienst van Dordrecht uitgevoertd vanaf 1892 tot 1977. In dat jaar werd de veerdienst opgeheven omdat in de nabijheid de Kiltunnel werd geopend.

Het veer van de Kop van 't Land naar de Biesbosch werd door de gemeentelijke veerdienst uitgevoerd vanaf 1931. Tot ?? was de gemeente Dordrecht de exploitant, daarna is het veer lange tijd in exploitatie geweest bij Ottevanger veerdiensten. Tegenwoordig wordt het veer geëxploiteerd door Blue Amigo.

De ingezette veerboten en veerponten op de diverse lijnen zijn de volgende:
Dordrecht - Zwijndrecht
1868-1892: Biesbosch 1
1869-1892: Biesbosch 3
1892-1897: Veerdienst I
1897-1927: Veerdienst II
1904-1930: Veerdienst IV
1927-1932: Veerdienst VII
1930-1939: Veerdienst VIII
1932-1939: Veerdienst XI
1939-1967: Veerdienst VII

Dordrecht - Papendrecht
1865-1867: Biesbosch 1
1867-1892: Biesbosch 2
1875-1897: Biesbosch 4
1897-1898: Veerdienst I
1898-1910: Veerdienst III
1911-1931: Veerdienst V
1931-1966: Veerdienst X
1956-1967: Veerdienst XIII

Wieldrecht - 's Gravendeel
1892-1898: Biesbosch 1
1892-1898: Biesbosch 2
1898-1910: Veerdienst I
1910-1929: Veerdienst III
1929-1930: Veerdienst II
1930-1932: Veerdienst IV
1932-1939: Veerdienst VII
1939-1972: Veerdienst VIII
1955-1977: Veerdienst XII

Kop van 't Land - Biesbosch
1931-1967: Veerdienst IX
1966-1972: Veerdienst X
1972-1977: Veerdienst VIII
1977-1995?: Veerdienst X

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerboten op deze relatie:

- Gemeentepont 13 (1972-1977)
- Veerdienst X (1966-1995)
- Drechtsteden 2 (1986-....)
- Drechtsteden 1 (1986-....)
- Adri (1965-1990)
- Cornelis de Witt (1935-....)
- Veerdienst XIII (1956-1967)
- Veerdienst XII (1955-1977)
- Veerdienst XI (1932-1939)
- Veerdienst X (1931-1995)
- Veerdienst IX (1931-1967)
- Veerdienst VIII (1930-1977)
- Veerdienst VII (1927-1967)
- Veerdienst VI (1911-1956)
- Veerdienst V (1911-1931)
- Veerdienst IV (1904-1932)
- Veerdienst III (1898-1938)
- Veerdienst II (1897-1930)
- Veerdienst I (1892-1910)
- Biesbosch IV (1867-1913)
- Biesbosch III (1867-1913)
- Biesbosch II (1867-1913)
- Biesbosch I (1865-1913)

 

Veerboot: Gemeentepont 13


De pont (toen deze nog stoompont) was in Amsterdam onderweg naar het Centraal station.
Datum: onbekend
Auteur: ansichtkaart

Type motorveerpont
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1972
Datum einde inzet1977
Lengte 37,00 m
Breedte 13,50 m
Diepgang 2,60 m
Snelheid 20 km/h
Vermogen 2 x 300 pk
Scheepswerf Scheepswerf en Machinefabriek De Biesbosch, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Van origine een stoompont voor de Amsterdamse veren. In 1945 verbouwd naar dieselelektrische aandrijving. Gehuurd van de gemeente Amsterdam voor het veer Dordrecht - 's Gravendeel.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst X


Type motorveerpont
Bouwjaar 1931
Datum begin inzet1966
Datum einde inzet1995
Lengte 35.50 m
Breedte 8.80 m
Diepgang 2.20 m
Vermogen 2 x 150 pk
Scheepswerf Hoebee, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking inzet 1931-1966: Dordrecht-Papendrecht. Inzet 1966-1995: Kop van t Land - Werkendam. In 1995 verkocht aan Montis Mooring and Boat Service, Terneuzen, hernoemd in Montis 10.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Drechtsteden 2


De Drechtsteden 2, hier ingezet op de verbinding van Ridderkerk naar Kinderdijk en Krimpen a/d Lek.
Datum: Cees de Bi
Auteur: Cees de Bijl


Type motorveerpont
Bouwjaar 1986
Datum begin inzet1986
Datum einde inzet
ENI-nummer 02317830
Lengte 18.52 m
Breedte 5.52 m
Diepgang 0.80 m
Tonnage 32
Motor Mercedes Benz
Vermogen 217 pk
Scheepswerf Jac.den Breejen, Hardinxveld
Bouwnr: 1906
Capaciteit 100 voetgangers
Opmerking Gebouwd als V.D.2, later Veerdienst 2. In 1999 hernoemd in Drechtsteden 2. Inzet: 1986-1991 veerdienst Dordrecht, 1991-1999 gemeente Dordrecht, 1999-2004 reserve Dordrecht. In 2004 verkocht aan Waterbus b.v. en inzet Ridderkerk-Kinderdijk-Krimpen.
Is zusterschip van de Drechtsteden 1.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Drechtsteden 1


Datum: 2007.08.23
Auteur: Cees de Bijl


Type motorveerpont
Bouwjaar 1986
Datum begin inzet1986
Datum einde inzet
ENI-nummer 02317829
Lengte 18,25 m
Breedte 5,52 m
Diepgang 0,80 m
Tonnage 32
Vermogen 217 pk
Scheepswerf Jac.den Breejen, Hardinxveld
Bouwnr: 1905
Capaciteit
Opmerking Gebouwd als V.D.1, later Veerdienst 1. In 1999 hernoemd in Drechtsteden 1. Inzet 1986-1991: veerdienst Dordrecht. 1991-1999 Gemeente Dordrecht. 1999-2003 reserve Dordrecht. In 2004 verkocht aan Waterbus b.v. Vanaf 2014 inzet Rotterdam Kralingen-Feijenoord.
Is zusterschip van Drechtsteden 2.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Adri


Na een hevig ongeval, waarbij 7 mensen het leven lieten, werd de veerboot Adri op de werf weer hersteld.
Datum: 1980.10.06
Auteur: Nationaal Archief


Type motorveerboot
Bouwjaar 1965
Datum begin inzet1965
Datum einde inzet1990
ENI-nummer 03021450
Lengte 2,13 m
Breedte 5,75 m
Diepgang 1,13 m
Scheepswerf Vooruit, Zaandam
Capaciteit
Opmerking Eigenaar: fa.Vos, Kinderdijk. Gebouwd als Heen en Weer III, in 1965 al hernoemd in Adri. Inzet: veerdienst Dordrecht. In oktober 1980 ernstig ongeval waarbij 7 mensen omkwamen. In 1990 verhuurd aan gemeente Amsterdam, In 1993 verkocht aan gemeente Amsteram als IJveer 34.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Cornelis de Witt

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1930
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Motor Kromhout
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1930-1935: de Bleijenhoek - de Setaart (over het Wantij)
1935-?: Dordrecht - Papendrecht (als nachtdienst)

Werd ook ingezet als sleepboot en als brandblusboot

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst XIII


Auteur: Ansichtkaart

Type motorveerboot
Bouwjaar 1956
Datum begin inzet1956
Datum einde inzet1967
Lengte
Breedte
Scheepswerf Scheepswerf Koopman, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Inzet: Dordrecht - Papendrecht

In 1967 verkocht aan sleepbergingsbedrijf v.d.Akker te Vlissingen als Onrust, later doorverkocht aan rederij Moermond, ook als Onrust, welke deze lange tijd heeft ingezet op de relatie Zierikzee - Burghsluis - Colijnsplaat.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst XII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerpont
Bouwjaar 1955
Datum begin inzet1955
Datum einde inzet1977
Lengte 36,00 m
Breedte 13,60 m
Diepgang 1,70 m
Vermogen 2 x 280 pk
Scheepswerf Arnhemse Scheepsbouw Mij N.V., Arnhem
Capaciteit
Opmerking Inzet
1955-1977: Dordrecht - 's Gravendeel
1977: sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst XI

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerpont
Bouwjaar 1932
Datum begin inzet1932
Datum einde inzet1939
Lengte
Breedte
Scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht
Capaciteit 32 auto's;  
Opmerking Inzet:
1932-1939: Dordrecht - Zwijndrecht
1939: naar rijk voor inzet op het Noordzeekanaal, verder (mij) onbekend

Deze pont is in 1932 gekocht met de garantie van het rijk, dat zij de pont zouden overnemen bij de opening van de brug Dordrecht-Zwijndrecht, wat op 18-7-1939 gebeurde. Welk nummer de pont daar kreeg weet ik niet, mogelijk de Rijkspont 10 of 11.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst X


Type motorveerboot
Bouwjaar 1931
Datum begin inzet1931
Datum einde inzet1995
Lengte 35.50 m
Breedte 8.80 m
Diepgang 2.20 m
Vermogen 2 x 150 pk
Scheepswerf Hoebee, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1931-1966: Dordrecht-Papendrecht
1966-1972: Kop van 't Land - Werkendam.
1972-1977: reserve voor Kop van 't Land
1977-?: Kop van 't Land - Werkendam
In 1995 verkocht aan Montis Mooring and Boat Service, Terneuzen, hernoemd in Montis 10.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst IX

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1931
Datum begin inzet1931
Datum einde inzet1967
Lengte
Breedte
Scheepswerf Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1931-1967: Kop van 't Land - Werkendam

In 1955 verlengd met 6 meter.

In 1967 verkocht aan fa.Wijnbelt in Woudrichem (groothandel in zoetwatervis) en hernoemd in Wilax2

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst VIII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendschroefstoompont koplading
Bouwjaar 1930
Datum begin inzet1930
Datum einde inzet1977
Lengte 34,00 m
Breedte 13,00 m
Diepgang 1,70m
Vermogen 2 x 150 pk
Scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1930-1939: Dordrecht - Zwijndrecht
1939-1972: Dordrecht - 's Gravendeel
1972: reservepont voor Kop van 't Land-Werkendam
1977: sloop

In 1961 werd de ketel afgekeurd en is de pont omgebouwd naar een motorpont. Daarbij is tevens het rijdek verbreed.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst VII


Auteur: Ansichtkaart

Type onbekendschroefstoompont koplading
Bouwjaar 1927
Datum begin inzet1927
Datum einde inzet1967
Lengte
Breedte
Scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1927-1932: Dordrecht - Zwijndrecht
1932-1939: Dordrecht - 's Gravendeel
1939-1967: Dordrecht - Zwijndrecht
1967: opgelegd en sloop

In 1937 zijn de laadkleppen verwijderd. In 1939 werden deze weer teruggebracht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst VI

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1911
Datum begin inzet1911
Datum einde inzet1956
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking inzet: Dordrecht - Papendrecht
In 1955 is de kajuit ingekort (dus werd het rijdek langer)
In 1956 opgelegd in de Nieuwe Haven
1967: sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst V

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendmotorveerpont zijlader
Bouwjaar 1911
Datum begin inzet1911
Datum einde inzet1931
Lengte 31,5 m
Breedte 8,75 m
Diepgang 1,8 m
Scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1911-1931: Dordrecht - Papendrecht
1931: opgelegd in de Kalkhaven, na de oorlog in de Nieuwe Haven. 1967: sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst IV


Auteur: Ansichtkaart

Type onbekendstoomraderpont met koplading
Bouwjaar 1904
Datum begin inzet1904
Datum einde inzet1932
Lengte
Breedte
Scheepswerf een scheepswerf in Geertruidenberg
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1904-1930: Dordrecht - Zwijndrecht
1930-1932: Dordrecht - 's Gravendeel
1932: opgelegd in de Kalkhaven; sloopdatum onbekend

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst III


De veerdienst III tijdens een verhuur-actie vaart voorbij de Hooikade in Dordrecht.
Datum: 2022.07.11
Auteur: Wim Kusee


Type onbekendstoomsleepboot met platte pont ernaast; na 1938 motorschip
Bouwjaar 1898
Datum begin inzet1898
Datum einde inzet1938
ENI-nummer 02336368
Lengte 18.16 m
Breedte 5.03 m
Diepgang 1.90 m
Tonnage 21
Motor Bolnes
Vermogen 120 pk
Scheepswerf Scheepswerf Gips, Dordrecht
Capaciteit 38 voetgangers
Opmerking Bouw als stoomsleepboot. In 1938 omgebouwd tot motorschip.

Inzet:
1898-1910: Dordrecht - Papendrecht
1910-1929: Dordrecht - 's Gravendeel (alleen voet/fiets)
1929: brandblusboot,sleepboot.
1937: verbouw voor representatieve functie bij werf Koopman in Dordrecht
Vanaf 1983 museumschip en verhuur.

Is nog aanwezig als museumschip bij de Stichting Veerdienst 3 in Dordrecht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst II

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomraderpont met koplading
Bouwjaar 1897
Datum begin inzet1897
Datum einde inzet1930
Lengte
Breedte
Scheepswerf een scheepswerf in Geertruidenberg
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1897-1927: Dordrecht - Zwijndrecht
1927-1929: opgelegd
1929-1930: Dordrecht - 's Gravendeel
1930: opgelegd
1939: verkocht voor sloop aan sloperij in Hendrik Ido Ambacht, maar doorverkocht aan een grint-baggermaatschappij in Mook

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Veerdienst I

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomsleepboot, met platte pont ernaast
Bouwjaar 1892
Datum begin inzet1892
Datum einde inzet1910
Lengte 30,00 m
Breedte 11,65 m
Diepgang 2,80 m
Motor Stoommachine
Vermogen 145 ipk
Scheepswerf Scheepswerf van Gips, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Gebouwd als Dordrecht I. In 1929 hernoemd in Veerdienst I. In 1921 omgebouwd van sleeppont naar stoom aangedreven veerpont.
Inzet:
1892-1897: Dordrecht - Zwijndrecht
1897-1898: Dordrecht - Papendrecht
1898-1910: Dordrecht - 's Gravendeel
1910 opgelegd
1939 verkocht als sleepboot in Antwerpen

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Biesbosch IV

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomsleepboot, met platte pont ernaast
Bouwjaar 1867
Datum begin inzet1867
Datum einde inzet1913
Lengte
Breedte
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1867-1897: Dordrecht - Papendrecht
In 1897 reserve
Sloop in 1913

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Biesbosch III

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomsleepboot, met platte pont ernaast
Bouwjaar 1867
Datum begin inzet1867
Datum einde inzet1913
Lengte
Breedte
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1867-1897: Dordrecht - Papendrecht
1897-1913: Reserve
Sloop 1913

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Biesbosch II

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomsleepboot, met platte pont ernaast
Bouwjaar 1867
Datum begin inzet1867
Datum einde inzet1913
Lengte
Breedte
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1867-1892: Dordrecht - Zwijndrecht
1892-1898: Dordrecht - 's Gravendeel
1898 opgelegd
1913 sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Biesbosch I

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendstoomsleepboot, met platte pont op sleeptouw
Bouwjaar 1865
Datum begin inzet1865
Datum einde inzet1913
Lengte
Breedte
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet:
1865-1867: Dordrecht -Papendrecht
1868-1892: Dordrecht - Zwijndrecht
1892-1898: Dordrecht - 's Gravendeel
1898 opgelegd
1913 sloop

[ Naar boven ]