|
Lokatie :
Veerdienst Dordrecht |
Vanouds waren er een aantal veerdiensten rondom de stad. Dat waren:
In 1865 werd de eerste stoomveerboot aangeschaft en ingezet op het veer naar Papendrecht. Kort daana kwam er ook een stoomveerboot op het veer naar Zwijndrecht. Deze bootjes werden alleen varend ingezet voor het overzetten van passagiers, en ze namen een platte pont mee als er voertuigen moesten worden overgezet.
Het meenemen van een platte pont gaf vaak moeilijkheden. Daarom werd in 1896 besloten om niet verder te gaan met veerboten, maar werd de eerste stoomveerpont aangeschaft. Daarna volgden diverse andere stoomveerponten en ook nog stoom- en motorveerboten.
Na de opening van de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht in 1939 verminderde het aantal passagiers en auto's sterk. Toch bleven de veren nog lang als autoveerpont.
In 1966 besloot de gemeente de veerdienst over te geven in particuliere handen. De veerdiensten naar Zwijndrecht en Papendrecht werden vanaf dat jaar uitgevoer door de fa.Vos uit Alblasserdam. Dat gebeurde niet meer met de oude grote veerponten, maar met eigen, kleinere veerbootjes. De exploitatie door de fa.Vos bleef tot 1986 toen deze aangaf het contract niet te willen verlengen. De gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht besloten toen om toch weer in eigen beheer een veerdienst te exploiteren. Daartoe werden twee nieuwe veerboten aangeschaft. Deze dienst bleef tot 1999 toen Aquabus en Waterbus met diverse diensten begonnen, een dienst die tegenwoordig, na enkele wisselingen van exploitant, nog steeds bestaat als Waterbus met diverse lijnen.
Het veer bij Wieldrecht werd door de gemeentelijke veerdienst van Dordrecht uitgevoertd vanaf 1892 tot 1977. In dat jaar werd de veerdienst opgeheven omdat in de nabijheid de Kiltunnel werd geopend.
Het veer van de Kop van 't Land naar de Biesbosch werd door de gemeentelijke veerdienst uitgevoerd vanaf 1931. Tot ?? was de gemeente Dordrecht de exploitant, daarna is het veer lange tijd in exploitatie geweest bij Ottevanger veerdiensten. Tegenwoordig wordt het veer geëxploiteerd door Blue Amigo.
De ingezette veerboten en veerponten op de diverse lijnen zijn de volgende:
Dordrecht - Zwijndrecht
1868-1892: Biesbosch 1
1869-1892: Biesbosch 3
1892-1897: Veerdienst I
1897-1927: Veerdienst II
1904-1930: Veerdienst IV
1927-1932: Veerdienst VII
1930-1939: Veerdienst VIII
1932-1939: Veerdienst XI
1939-1967: Veerdienst VII
Dordrecht - Papendrecht
1865-1867: Biesbosch 1
1867-1892: Biesbosch 2
1875-1897: Biesbosch 4
1897-1898: Veerdienst I
1898-1910: Veerdienst III
1911-1931: Veerdienst V
1931-1966: Veerdienst X
1956-1967: Veerdienst XIII
Wieldrecht - 's Gravendeel
1892-1898: Biesbosch 1
1892-1898: Biesbosch 2
1898-1910: Veerdienst I
1910-1929: Veerdienst III
1929-1930: Veerdienst II
1930-1932: Veerdienst IV
1932-1939: Veerdienst VII
1939-1972: Veerdienst VIII
1955-1977: Veerdienst XII
Kop van 't Land - Biesbosch
1931-1967: Veerdienst IX
1966-1972: Veerdienst X
1972-1977: Veerdienst VIII
1977-1995?: Veerdienst X
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1928 |
Datum begin inzet | 1972 |
Datum einde inzet | 1977 |
Lengte | 37,00 m |
Breedte | 13,50 m |
Diepgang | 2,60 m |
Snelheid | 20 km/h |
Vermogen | 2 x 300 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf en Machinefabriek De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Van origine een stoompont voor de Amsterdamse veren. In 1945 verbouwd naar dieselelektrische aandrijving. Gehuurd van de gemeente Amsterdam voor het veer Dordrecht - 's Gravendeel. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1966 |
Datum einde inzet | 1995 |
Lengte | 35.50 m |
Breedte | 8.80 m |
Diepgang | 2.20 m |
Vermogen | 2 x 150 pk |
Scheepswerf | Hoebee, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | inzet 1931-1966: Dordrecht-Papendrecht. Inzet 1966-1995: Kop van t Land - Werkendam. In 1995 verkocht aan Montis Mooring and Boat Service, Terneuzen, hernoemd in Montis 10. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1986 |
Datum begin inzet | 1986 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02317830 |
Lengte | 18.52 m |
Breedte | 5.52 m |
Diepgang | 0.80 m |
Tonnage | 32 |
Motor | Mercedes Benz |
Vermogen | 217 pk |
Scheepswerf | Jac.den Breejen, Hardinxveld Bouwnr: 1906 |
Capaciteit | 100 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als V.D.2, later Veerdienst 2. In 1999 hernoemd in Drechtsteden 2. Inzet: 1986-1991 veerdienst Dordrecht, 1991-1999 gemeente Dordrecht, 1999-2004 reserve Dordrecht. In 2004 verkocht aan Waterbus b.v. en inzet Ridderkerk-Kinderdijk-Krimpen. Is zusterschip van de Drechtsteden 1. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1986 |
Datum begin inzet | 1986 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02317829 |
Lengte | 18,25 m |
Breedte | 5,52 m |
Diepgang | 0,80 m |
Tonnage | 32 |
Vermogen | 217 pk |
Scheepswerf | Jac.den Breejen, Hardinxveld Bouwnr: 1905 |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd als V.D.1, later Veerdienst 1. In 1999 hernoemd in Drechtsteden 1. Inzet 1986-1991: veerdienst Dordrecht. 1991-1999 Gemeente Dordrecht. 1999-2003 reserve Dordrecht. In 2004 verkocht aan Waterbus b.v. Vanaf 2014 inzet Rotterdam Kralingen-Feijenoord. Is zusterschip van Drechtsteden 2. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1965 |
Datum begin inzet | 1965 |
Datum einde inzet | 1990 | ENI-nummer | 03021450 |
Lengte | 2,13 m |
Breedte | 5,75 m |
Diepgang | 1,13 m |
Scheepswerf | Vooruit, Zaandam |
Capaciteit | |
Opmerking | Eigenaar: fa.Vos, Kinderdijk. Gebouwd als Heen en Weer III, in 1965 al hernoemd in Adri. Inzet: veerdienst Dordrecht. In oktober 1980 ernstig ongeval waarbij 7 mensen omkwamen. In 1990 verhuurd aan gemeente Amsterdam, In 1993 verkocht aan gemeente Amsteram als IJveer 34. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | dieselmotorboot |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1935 |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | Kromhout |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1930-1935: de Bleijenhoek - de Setaart (over het Wantij) 1935-?: Dordrecht - Papendrecht (als nachtdienst) Werd ook ingezet als sleepboot en als brandblusboot |
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1956 |
Datum begin inzet | 1956 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Scheepswerf Koopman, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Dordrecht - Papendrecht In 1967 verkocht aan sleepbergingsbedrijf v.d.Akker te Vlissingen als Onrust, later doorverkocht aan rederij Moermond, ook als Onrust, welke deze lange tijd heeft ingezet op de relatie Zierikzee - Burghsluis - Colijnsplaat. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1955 |
Datum begin inzet | 1955 |
Datum einde inzet | 1977 |
Lengte | 36,00 m |
Breedte | 13,60 m |
Diepgang | 1,70 m |
Vermogen | 2 x 280 pk |
Scheepswerf | Arnhemse Scheepsbouw Mij N.V., Arnhem |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet 1955-1977: Dordrecht - 's Gravendeel 1977: sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont, koplader |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1932 |
Datum einde inzet | 1939 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | 32 auto's; |
Opmerking | Inzet: 1932-1939: Dordrecht - Zwijndrecht 1939: naar rijk voor inzet op het Noordzeekanaal, verder (mij) onbekend Deze pont is in 1932 gekocht met de garantie van het rijk, dat zij de pont zouden overnemen bij de opening van de brug Dordrecht-Zwijndrecht, wat op 18-7-1939 gebeurde. Welk nummer de pont daar kreeg weet ik niet, mogelijk de Rijkspont 10 of 11. |
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1995 |
Lengte | 35.50 m |
Breedte | 8.80 m |
Diepgang | 2.20 m |
Vermogen | 2 x 150 pk |
Scheepswerf | Hoebee, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1931-1966: Dordrecht-Papendrecht 1966-1972: Kop van 't Land - Werkendam. 1972-1977: reserve voor Kop van 't Land 1977-?: Kop van 't Land - Werkendam In 1995 verkocht aan Montis Mooring and Boat Service, Terneuzen, hernoemd in Montis 10. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1931 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1931-1967: Kop van 't Land - Werkendam In 1955 verlengd met 6 meter. In 1967 verkocht aan fa.Wijnbelt in Woudrichem (groothandel in zoetwatervis) en hernoemd in Wilax2 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | schroefstoompont koplading |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1930 |
Datum einde inzet | 1977 |
Lengte | 34,00 m |
Breedte | 13,00 m |
Diepgang | 1,70m |
Vermogen | 2 x 150 pk |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1930-1939: Dordrecht - Zwijndrecht 1939-1972: Dordrecht - 's Gravendeel 1972: reservepont voor Kop van 't Land-Werkendam 1977: sloop In 1961 werd de ketel afgekeurd en is de pont omgebouwd naar een motorpont. Daarbij is tevens het rijdek verbreed. |
Type | schroefstoompont koplading |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1927 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1927-1932: Dordrecht - Zwijndrecht 1932-1939: Dordrecht - 's Gravendeel 1939-1967: Dordrecht - Zwijndrecht 1967: opgelegd en sloop In 1937 zijn de laadkleppen verwijderd. In 1939 werden deze weer teruggebracht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont, zijlader |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1956 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | inzet: Dordrecht - Papendrecht In 1955 is de kajuit ingekort (dus werd het rijdek langer) In 1956 opgelegd in de Nieuwe Haven 1967: sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerpont zijlader |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1931 |
Lengte | 31,5 m |
Breedte | 8,75 m |
Diepgang | 1,8 m |
Scheepswerf | De Biesbosch, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1911-1931: Dordrecht - Papendrecht 1931: opgelegd in de Kalkhaven, na de oorlog in de Nieuwe Haven. 1967: sloop |
Type | stoomraderpont met koplading |
Bouwjaar | 1904 |
Datum begin inzet | 1904 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | een scheepswerf in Geertruidenberg |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1904-1930: Dordrecht - Zwijndrecht 1930-1932: Dordrecht - 's Gravendeel 1932: opgelegd in de Kalkhaven; sloopdatum onbekend |
Type | stoomsleepboot met platte pont ernaast; na 1938 motorschip |
Bouwjaar | 1898 |
Datum begin inzet | 1898 |
Datum einde inzet | 1938 | ENI-nummer | 02336368 |
Lengte | 18.16 m |
Breedte | 5.03 m |
Diepgang | 1.90 m |
Tonnage | 21 |
Motor | Bolnes |
Vermogen | 120 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Gips, Dordrecht |
Capaciteit | 38 voetgangers |
Opmerking | Bouw als stoomsleepboot. In 1938 omgebouwd tot motorschip.
Inzet: Is nog aanwezig als museumschip bij de Stichting Veerdienst 3 in Dordrecht. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomraderpont met koplading |
Bouwjaar | 1897 |
Datum begin inzet | 1897 |
Datum einde inzet | 1930 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | een scheepswerf in Geertruidenberg |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1897-1927: Dordrecht - Zwijndrecht 1927-1929: opgelegd 1929-1930: Dordrecht - 's Gravendeel 1930: opgelegd 1939: verkocht voor sloop aan sloperij in Hendrik Ido Ambacht, maar doorverkocht aan een grint-baggermaatschappij in Mook |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1892 |
Datum begin inzet | 1892 |
Datum einde inzet | 1910 |
Lengte | 30,00 m |
Breedte | 11,65 m |
Diepgang | 2,80 m |
Motor | Stoommachine |
Vermogen | 145 ipk |
Scheepswerf | Scheepswerf van Gips, Dordrecht |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd als Dordrecht I. In 1929 hernoemd in Veerdienst I. In 1921 omgebouwd van sleeppont naar stoom aangedreven veerpont. Inzet: 1892-1897: Dordrecht - Zwijndrecht 1897-1898: Dordrecht - Papendrecht 1898-1910: Dordrecht - 's Gravendeel 1910 opgelegd 1939 verkocht als sleepboot in Antwerpen |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1867-1897: Dordrecht - Papendrecht In 1897 reserve Sloop in 1913 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1867-1897: Dordrecht - Papendrecht 1897-1913: Reserve Sloop 1913 |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont ernaast |
Bouwjaar | 1867 |
Datum begin inzet | 1867 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1867-1892: Dordrecht - Zwijndrecht 1892-1898: Dordrecht - 's Gravendeel 1898 opgelegd 1913 sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomsleepboot, met platte pont op sleeptouw |
Bouwjaar | 1865 |
Datum begin inzet | 1865 |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1865-1867: Dordrecht -Papendrecht 1868-1892: Dordrecht - Zwijndrecht 1892-1898: Dordrecht - 's Gravendeel 1898 opgelegd 1913 sloop |