Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Moerdijk - Willemsdorp
(historisch)
    (HH0007)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Hollands Diep
Soort : Autoveer
Type : motorveerpont
Lokatie : Google maps (51.714814 , 4.628269)
Websites :

Beschrijving

Een heel oude veerverbinding is die over het Hollands Diep. Het veer was gelegen in de doorgaande weg van Holland via Dordrecht, Willemsdorp en Moerdijk naar de zuidelijke Nederlanden. Het veer bij Moerdijk werd al vanouds geëxploiteerd door het rijk. In 1822 werd de raderstoomboot Wilhelmina in dienst gesteld. Wanneer deze uit dienst werd genomen is (mij) niet bekend. Toen de Moerdijkbrug in 1872 voor de spoorwegen werd geopend werd het veer opgeheven. Maar omdat het autoverkeer in de 20e eeuw begon toe te nemen, werden er in 1911 proefvaarten gehouden, en vanaf 1912 werd er weer een geregelde veerdienst ingesteld. In 1920 werd de veerdienst overgenomen door de Nederlandse overheid.

Omdat het verkeer in de dertiger jaren echter sterk toenam (in 1935 waren er 192.000 overzettingen) kwam er een verkeersbrug die in 1936 werd geopend. De veerdienst werd daarbij opgeheven.

Na de vernieling van de Moerdijk verkeersbrug in 1944 werd het veer nog weer tijdelijk in dienst gesteld totdat de nieuwe verkeersbrug in 1946 werd geopend.

Veerboten op deze relatie:

- Hollandsch Diep (1912-....)
- Schollevaar (1918-1932)
- Moerdijk (1928-1936)
- Dordrecht (1933-1936)
- Willemsdorp (1930-1936)

 

Veerboot: Hollandsch Diep

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot zijlading
Bouwjaar 1912
Datum begin inzet1912
Datum einde inzet
Lengte 24,75 m
Breedte 6,50 m
Diepgang 2,90 m
Scheepswerf Boele & Pot, Bolnes
Capaciteit 5 auto's;  
Opmerking Vanaf 1930 reserve. Van 1933-1936 verhuur aan RTM voor Numansdorp-Willemstad. Verder verloop onbekend.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schollevaar

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1918
Datum begin inzet1918
Datum einde inzet1932
Lengte 25,40 m
Breedte 8,55 m
Diepgang 2,55 m
Scheepswerf
Capaciteit 9 auto's;  
Opmerking Vanaf 1930 reserve. Van 1932-1936 verhuur aan RTM voor Numansdorp-Willemstad. In 1936 verkoop aan v/dSchuyt en herdoopt in Prinses Irene.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Moerdijk


De veerboot "Krammer" (de naam die de Moerdijk later kreeg) ingezet op Anna Jacobapolder - Zijpe.
Datum: 1954.03.25
Auteur: Nationaal archief

Type stoomveerpont
Bouwjaar 1927
Datum begin inzet1928.06.19
Datum einde inzet1936.12
Lengte 38 m
Breedte 11.40 m
Diepgang 4.45 m
Motor stoommachine
Vermogen 550 ipk
Scheepswerf Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht
Bouwnr: 192
Capaciteit 23 auto's;   260 voetgangers
Opmerking 1927-1936: Moerdijk-Willemsdorp.
1945-1948: opnieuw inzet Moerdijk-Willemsdorp
1948-1949: Vlissingen-Breskens
1949-1953: Kruiningen-Perkpolder
1953 naar RTM voor Anna-Jacobapolder-Zijpe, hernoemd in Krammer
1973: sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Dordrecht


De Dordrecht, hier ingezet op één van de veren in Zeeland.
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type stoomveerpont
Bouwjaar 1927
Datum begin inzet1933.05.06
Datum einde inzet1936.12
Lengte 40 m
Breedte 13.44 m
Diepgang 2.70 m
Snelheid 18 km/h
Motor stoommachine
Vermogen 550 ipk
Scheepswerf Penn& Boudouin
Capaciteit 30 auto's;   260 voetgangers
Opmerking 1936: buiten dienst.
1945-1946: weerin dienst
1946-1954: Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder
1955: verlengd met 30 meter. Capaciteit dan 60 auto's en 500 passagiers
1956: dieselmotor geplaatst.
1956-1972: Kruinigen-Perkpolder
1972: verkocht naar Malta als Melita Land(Malta-Gozo). 1987 buiten dienst. 1994 hernoemd in Bezz 20. In 1996 sloop In 1948 inzet op Vlissingen-Breskens, in 1949 op Kruiningen-Perkpolder. In 1953 naar RTM als Krammer op Anna-Jacobapolder-Zijpe.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Willemsdorp


De veerboot bij de sloperij in Antwerpen
Datum: 2008 ca.
Auteur: onbekend


Type stoomveerpont
Bouwjaar 1930
Datum begin inzet1930
Datum einde inzet1936.12
ENI-nummer 2310646
Lengte 40.5 m
Breedte 11.0 m
Diepgang 4.45 m
Tonnage 195
Motor stoommachine
Vermogen 550 ipk
Scheepswerf Scheepswerf de Biesbosch, Dordrecht
Bouwnr: 82
Capaciteit 28 auto's;   150 voetgangers
Opmerking Bouw voor rijksveer Moerdijk-Willemsdorp met naam Willemsdorp. Vanaf 1936 reserve aldaar. In de oorlog gelegen in Zijpe, plan voor landing op Engeland. Van 1945-1948 weer in dienst op Moerdijk-Willemsdorp. 1954-1959: reserve voor PSD (Kruiningen-Perkpolder en Zijpe-Anna Jacobapolder)
In 1959 aankoop door RTM voor dienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Hernoemd in Zijpe.
In 1972 ombouw naar dieselmotor. In 1988: verkocht naar Antwerpen waar de ze lang heeft gelegen. In 2008 gezonken, weer gelicht, daana sloop.

[ Naar boven ]