|
Lokatie :
Moerdijk - Willemsdorp |
Omdat het verkeer in de dertiger jaren echter sterk toenam (in 1935 waren er 192.000 overzettingen) kwam er een verkeersbrug die in 1936 werd geopend. De veerdienst werd daarbij opgeheven.
Na de vernieling van de Moerdijk verkeersbrug in 1944 werd het veer nog weer tijdelijk in dienst gesteld totdat de nieuwe verkeersbrug in 1946 werd geopend.
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | schroefstoomboot zijlading |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1912 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 24,75 m |
Breedte | 6,50 m |
Diepgang | 2,90 m |
Scheepswerf | Boele & Pot, Bolnes |
Capaciteit | 5 auto's; |
Opmerking | Vanaf 1930 reserve. Van 1933-1936 verhuur aan RTM voor Numansdorp-Willemstad. Verder verloop onbekend. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1918 |
Datum begin inzet | 1918 |
Datum einde inzet | 1932 |
Lengte | 25,40 m |
Breedte | 8,55 m |
Diepgang | 2,55 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 9 auto's; |
Opmerking | Vanaf 1930 reserve. Van 1932-1936 verhuur aan RTM voor Numansdorp-Willemstad. In 1936 verkoop aan v/dSchuyt en herdoopt in Prinses Irene. |
Type | stoomveerpont |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1928.06.19 |
Datum einde inzet | 1936.12 |
Lengte | 38 m |
Breedte | 11.40 m |
Diepgang | 4.45 m |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 550 ipk |
Scheepswerf | Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht Bouwnr: 192 |
Capaciteit | 23 auto's; 260 voetgangers |
Opmerking | 1927-1936: Moerdijk-Willemsdorp. 1945-1948: opnieuw inzet Moerdijk-Willemsdorp 1948-1949: Vlissingen-Breskens 1949-1953: Kruiningen-Perkpolder 1953 naar RTM voor Anna-Jacobapolder-Zijpe, hernoemd in Krammer 1973: sloop |
Type | stoomveerpont |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1933.05.06 |
Datum einde inzet | 1936.12 |
Lengte | 40 m |
Breedte | 13.44 m |
Diepgang | 2.70 m |
Snelheid | 18 km/h |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 550 ipk |
Scheepswerf | Penn& Boudouin |
Capaciteit | 30 auto's; 260 voetgangers |
Opmerking | 1936: buiten dienst. 1945-1946: weerin dienst 1946-1954: Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder 1955: verlengd met 30 meter. Capaciteit dan 60 auto's en 500 passagiers 1956: dieselmotor geplaatst. 1956-1972: Kruinigen-Perkpolder 1972: verkocht naar Malta als Melita Land(Malta-Gozo). 1987 buiten dienst. 1994 hernoemd in Bezz 20. In 1996 sloop In 1948 inzet op Vlissingen-Breskens, in 1949 op Kruiningen-Perkpolder. In 1953 naar RTM als Krammer op Anna-Jacobapolder-Zijpe. |
Type | stoomveerpont |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1930 |
Datum einde inzet | 1936.12 | ENI-nummer | 2310646 |
Lengte | 40.5 m |
Breedte | 11.0 m |
Diepgang | 4.45 m |
Tonnage | 195 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 550 ipk |
Scheepswerf | Scheepswerf de Biesbosch, Dordrecht Bouwnr: 82 |
Capaciteit | 28 auto's; 150 voetgangers |
Opmerking | Bouw voor rijksveer Moerdijk-Willemsdorp met naam Willemsdorp. Vanaf 1936 reserve aldaar. In de oorlog gelegen in Zijpe, plan voor landing op Engeland. Van 1945-1948 weer in dienst op Moerdijk-Willemsdorp.
1954-1959: reserve voor PSD (Kruiningen-Perkpolder en Zijpe-Anna Jacobapolder) In 1959 aankoop door RTM voor dienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Hernoemd in Zijpe. In 1972 ombouw naar dieselmotor. In 1988: verkocht naar Antwerpen waar de ze lang heeft gelegen. In 2008 gezonken, weer gelicht, daana sloop. |