Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Heen en Weer (Rotterdam)
(historisch)
    (HH0005)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Nieuwe Maas
Soort : Voetveer
Type : motorveerpont
Lokatie : Google maps (51.90809 , 4.48589)
Websites :

Beschrijving

In Rotterdam werd door de gemeente in 1901 de rederij Heen en Weer opgericht, welke met drie veerboten (Heen en Weer I t/m III) de verbindingen over de Nieuwe Maas ging verzorgen. Naast deze maatschappij bestond er ook al een aantal jaren de rederij K.Bohré. Zij voer met 10 veerboten, genummerd Padang 1 t/m 10.

Omdat bij de laatste maatschappij slecht beleid werd gevoerd nam in 1909 de gemeentelijke veerdienst deze maatschappij over. De veerboten werden daarbij vernummerd in Heen en Weer IV t/m XIII.

Naast de personenveren kwam er ook op drie plaatsen een wagenveer in de vaart. Daarvoor waren vijf wagenveren in dienst.

De maatschappij is actief geweest tot de jaren '60. In 1963 werden alle veerboten door de scheepvaartinspectie afgekeurd. Na enige reparaties kregen een aantal boten een tijdelijke goedkeuring, waarmee nog werd doorgevaren tot de opening van de metro in Rotterdam op 9-2-1968. De veerboten werden verkocht, de meeste voor sloop, drie ervan zijn behouden als industriëel monument.

Er werd een aantal lijnen geëxploiteerd:
- Boompjes-Antwerpsehoofd-Nassaukade
- Dokhaven-Schiemond-Waalhaven, later naar de Heijplaat
- Parkkade-Charlois (1911 t/m 1914, en 1922 t/m 1942; vanaf 9-9-1927 als wagenveer
- Veerkade-Koninginnehoofd-Charlois
- Vlaardingen-Pernis (wagenveer, van 1951 tot 1967)
- Willemsplein-Prinsenhoofd-Wilhelminakade (wagenveer, van 1927 tot 1942)

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerboten op deze relatie:

- Wagenveer 5 (1927-1967)
- Wagenveer 4 (1927-1967)
- Wagenveer 3 (1927-1967)
- Wagenveer 2 (1915-1942)
- Wagenveer 1 (1911-1942)
- Heen en Weer XVI (1910-1963)
- Heen en Weer XV (1910-1968)
- Heen en Weer XIV (1910-1963)
- Heen en Weer XIII (1909-1963)
- Heen en Weer XII (1909-....)
- Heen en Weer XI (1909-....)
- Heen en Weer X (1909-....)
- Heen en Weer IX (1909-....)
- Heen en Weer VIII (1909-....)
- Heen en Weer VII (1909-....)
- Heen en Weer VI (1909-....)
- Heen en Weer V (1909-....)
- Heen en Weer IV (1909-....)
- Heen en Weer III (1901-1968)
- Heen en Weer II (1901-....)
- Heen en Weer I (1901-....)

 

Veerboot: Wagenveer 5


Eén van de wagenveren op de relatie Vlaardingen-Pernis.
Auteur: Ansichtkaart

Type stoompont
Bouwjaar 1927
Datum begin inzet1927
Datum einde inzet1967
Lengte 30.00 m
Breedte 10.50 m
Tonnage 146
Motor stoommachine
Vermogen 2 x 400 ipk
Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam
Bouwnr: 288
Capaciteit
Opmerking Inzet Parkkade-Charlois(tot 1942). Inzet Dordrecht-s Gravendeel (1942-1944). Inzet Vlaardingen-Pernis (1951-1967).
Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren.
Uit dienst in 1967 (bij opening Beneluxtunnel). Verkoop voor sloop na 1969, waarschijnlijk sloop in 1978

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Wagenveer 4


Eén van de wagenveren. We zien duidelijk de constructie van het in hoogte verstelbare rijdek.
Auteur: archiefdienst Rotterdam

Type stoomveerpont
Bouwjaar 1927
Datum begin inzet1927
Datum einde inzet1967
Lengte 30.00 m
Breedte 10.50 m
Tonnage 147
Motor stoommachine, na 1948 dieselmotor
Vermogen 2 x 400 ipk
Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam
Bouwnr: 287
Capaciteit
Opmerking Inzet Parkkade-Charlois(tot 1942). Inzet Vlaardingen-Pernis (1951-1967).
Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren.
In 1944 gezonken in Dortse Kil. Gelicht, ombouw met dieselmotor in 1948.
Uit dienst in 1967 (bij de opening Beneluxtunnel). Verkocht voor sloop in 1969.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Wagenveer 3

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoompont
Bouwjaar 1927
Datum begin inzet1927
Datum einde inzet1967
Lengte 30.00 m
Breedte 10.50 m
Tonnage 150
Motor stoommachine, vanaf 1948 dieselmotor
Vermogen 2 x 400 ipk
Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam
Bouwnr: 286
Capaciteit
Opmerking Inzet Parkkade-Charlois(tot 1942). Inzet Dordrecht-s Gravendeel (1942-1944). Inzet Vlaardingen-Pernis (1951-1967).
Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren.
In 1944 gezonken in Dortse Kil. Gelicht, ombouw met dieselmotor in 1948.
Uit dienst in 1967 (bij opening Beneluxtunnel). Vanaf 1969 in gebruik bij brandweer Rotterdam. Verkocht voor sloop in 1985.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Wagenveer 2

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerpont
Bouwjaar 1915
Datum begin inzet1915
Datum einde inzet1942
Lengte 35.90 m
Breedte 13.70 m
Diepgang 3.90 m
Tonnage 151
Motor stoommachine
Vermogen 2 x 400 ipk
Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking Inzet: Willemskade-Kataendrecht
Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren.
In 1942 (bij de opening van de Maastunnel) verkocht voor sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Wagenveer 1


Eén van de wagenveren onderweg
Auteur: Ansichtkaart

Type stoomveerpont
Bouwjaar 1911
Datum begin inzet1911
Datum einde inzet1942
Lengte 35.90 m
Breedte 14.20 m
Diepgang 3.90 m
Tonnage 151
Motor stoommachine
Vermogen 2 x 400 ipk
Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam
Bouwnr: 216
Capaciteit
Opmerking Inzet: Willemskade-Kataendrecht
Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren.
in 1942 (bij de opening van de Maastunnel) verkocht voor sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer XVI


De veerboot onderweg op de Nieuwe Maas
Datum: 1920
Auteur: Archiefdienst Gemeente Rotterdam

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1910
Datum begin inzet1910
Datum einde inzet1963
Lengte 28.89 m
Lengte romp 6.35 m
Breedte 1.95 m
Tonnage 70 ton
Motor stoommachine, vanaf ca. 1950 dieselmotor
Scheepswerf Landman & Zn., Schiedam
Capaciteit
Opmerking In 1963 afgekeurd

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer XV

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1910
Datum begin inzet1910
Datum einde inzet1968
Lengte 28.89 m
Breedte 6.35 m
Diepgang 1.95 m
Tonnage 70 ton
Motor stoommachine, vanaf 1957 dieselmotor
Scheepswerf Landman & Zn., Schiedam
Capaciteit
Opmerking In 1963 afgekeurd, maar na reparatie nog toegelaten.
Uit dienst bij opening metro in 1968. Verkocht, via diverse eigenaren onder diverse namen gevaren, tenslotte tegenwoordig nog aanwezig als woonschip in Nieuwerkerk a/d IJssel, in 2016 weer herdoopt in 'Heen en Weer XI'

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer XIV

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerbot
Bouwjaar 1910
Datum begin inzet1910
Datum einde inzet1963
Lengte 28.89 m
Breedte 6.35 m
Diepgang 1.95 m
Tonnage 70 ton
Motor stoommachine, vanaf ca. 1950 dieselmotor
Scheepswerf Landman & Zn., Schiedam
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer XIII


Eén van de veerboten onderweg.
Datum: 1910
Auteur: Archiefdienst Gemeente Rotterdam

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1963
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoommachine, vanaf ca.1949 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang X'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer XII'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer XII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoommachine, vanaf ca.1949 dieselmotor 80 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang IX'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer XII'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer XI

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoommachine, vanaf ca. 1949 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang VIII'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer XI'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer X

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type stoomveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
ENI-nummer 02317541
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoommachine, vanaf 1949 dieselmotor 80 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang VII'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer X'.

In 1963 afgekeurd, maar na reparatie nog tijdelijke goedkeuring
In 1969 verkocht aan scouting als wachtschip Boekanier (drijvend clubhuis).
Was nog aanwezig in Rotterdam tot 2023. In maart 2023 verkocht naar Harlingen, plan inzet als woonschip.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer IX

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoommachine, vanaf ca. 1949 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang VI'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer IX'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer VIII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor Stoommachine, vanaf ca.1949 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang V'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer VII'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer VII

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomveerboot
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoommachine, vanaf ca. 1949 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang IV'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer VII'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer VI

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoommachine, vanaf ca. 1948 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang III'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer VI'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer V

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoomachine, van ca.1949 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang II'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer V'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer IV

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet
Lengte 26.75 m
Breedte 5.45 m
Diepgang 1.70 m
Tonnage 58 ton
Motor stoomboot, vanaf 1949 dieselmotor 80 pk
Vermogen 16 pk
Scheepswerf Van der Giessen, Krimpen in den IJssel
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang I'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer IV'.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer III

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type
Bouwjaar 1901
Datum begin inzet1901
Datum einde inzet1968.02.09
ENI-nummer 02321543
Lengte 24.58 m
Breedte 5.30 m
Diepgang 2.70 m
Tonnage 45 ton
Vermogen 78 pk
Scheepswerf Scheepswerf Bonn & Mees
Capaciteit
Opmerking In 1949 werd stoommachine vervangen door dieselmotor van 80 pk en nieuwe salon.
In 1963 afgekeurd, maar na reparatie nog tijdelijke goedkeuring
In 1969 verkocht aan scouting als wachtschip Fram (drijvend clubhuis).
Is nog aanwezig in Barendrecht

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer II


De "Heen en weer II" in de laatste dagen van de inzet.
Datum: 1968
Auteur: Archiefdienst Rotterdam

Type
Bouwjaar 1901
Datum begin inzet1901
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heen en Weer I


Het kleine heen-en-weer bootje naast het grote cruiseschip Ryndam.
Datum: 1964
Auteur: Archiefdienst gemeente Rotterdam

Type
Bouwjaar 1901
Datum begin inzet1901
Datum einde inzet
Lengte 24.58 m
Breedte 5.30 m
Diepgang 2.70 m
Tonnage 45 ton
Vermogen 78 pk
Scheepswerf Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam
Capaciteit

[ Naar boven ]