|
Lokatie :
Heen en Weer (Rotterdam) |
Omdat bij de laatste maatschappij slecht beleid werd gevoerd nam in 1909 de gemeentelijke veerdienst deze maatschappij over. De veerboten werden daarbij vernummerd in Heen en Weer IV t/m XIII.
Naast de personenveren kwam er ook op drie plaatsen een wagenveer in de vaart. Daarvoor waren vijf wagenveren in dienst.
De maatschappij is actief geweest tot de jaren '60. In 1963 werden alle veerboten door de scheepvaartinspectie afgekeurd. Na enige reparaties kregen een aantal boten een tijdelijke goedkeuring, waarmee nog werd doorgevaren tot de opening van de metro in Rotterdam op 9-2-1968. De veerboten werden verkocht, de meeste voor sloop, drie ervan zijn behouden als industriëel monument.
Er werd een aantal lijnen geëxploiteerd:
- Boompjes-Antwerpsehoofd-Nassaukade
- Dokhaven-Schiemond-Waalhaven, later naar de Heijplaat
- Parkkade-Charlois (1911 t/m 1914, en 1922 t/m 1942; vanaf 9-9-1927 als wagenveer
- Veerkade-Koninginnehoofd-Charlois
- Vlaardingen-Pernis (wagenveer, van 1951 tot 1967)
- Willemsplein-Prinsenhoofd-Wilhelminakade (wagenveer, van 1927 tot 1942)
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1927 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | 30.00 m |
Breedte | 10.50 m |
Tonnage | 146 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 400 ipk |
Scheepswerf | Bonn & Mees, Rotterdam Bouwnr: 288 |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Parkkade-Charlois(tot 1942). Inzet Dordrecht-s Gravendeel (1942-1944). Inzet Vlaardingen-Pernis (1951-1967). Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren. Uit dienst in 1967 (bij opening Beneluxtunnel). Verkoop voor sloop na 1969, waarschijnlijk sloop in 1978 |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1927 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | 30.00 m |
Breedte | 10.50 m |
Tonnage | 147 |
Motor | stoommachine, na 1948 dieselmotor |
Vermogen | 2 x 400 ipk |
Scheepswerf | Bonn & Mees, Rotterdam Bouwnr: 287 |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Parkkade-Charlois(tot 1942). Inzet Vlaardingen-Pernis (1951-1967). Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren. In 1944 gezonken in Dortse Kil. Gelicht, ombouw met dieselmotor in 1948. Uit dienst in 1967 (bij de opening Beneluxtunnel). Verkocht voor sloop in 1969. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1927 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | 30.00 m |
Breedte | 10.50 m |
Tonnage | 150 |
Motor | stoommachine, vanaf 1948 dieselmotor |
Vermogen | 2 x 400 ipk |
Scheepswerf | Bonn & Mees, Rotterdam Bouwnr: 286 |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet Parkkade-Charlois(tot 1942). Inzet Dordrecht-s Gravendeel (1942-1944). Inzet Vlaardingen-Pernis (1951-1967). Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren. In 1944 gezonken in Dortse Kil. Gelicht, ombouw met dieselmotor in 1948. Uit dienst in 1967 (bij opening Beneluxtunnel). Vanaf 1969 in gebruik bij brandweer Rotterdam. Verkocht voor sloop in 1985. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1915 |
Datum begin inzet | 1915 |
Datum einde inzet | 1942 |
Lengte | 35.90 m |
Breedte | 13.70 m |
Diepgang | 3.90 m |
Tonnage | 151 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 400 ipk |
Scheepswerf | Bonn & Mees, Rotterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Willemskade-Kataendrecht Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren. In 1942 (bij de opening van de Maastunnel) verkocht voor sloop |
Type | stoompont |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1911 |
Datum einde inzet | 1942 |
Lengte | 35.90 m |
Breedte | 14.20 m |
Diepgang | 3.90 m |
Tonnage | 151 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 400 ipk |
Scheepswerf | Bonn & Mees, Rotterdam Bouwnr: 216 |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Willemskade-Kataendrecht Er was een in hoogte verstelbaar rijdek, zodat de zowel bij eb als bij vloed de pont aan de kade kon afmeren. in 1942 (bij de opening van de Maastunnel) verkocht voor sloop |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1910 |
Datum begin inzet | 1910 |
Datum einde inzet | 1963 |
Lengte | 28.89 m |
Lengte romp | 6.35 m |
Breedte | 1.95 m |
Tonnage | 70 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca. 1950 dieselmotor |
Scheepswerf | Landman & Zn., Schiedam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1963 afgekeurd |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1910 |
Datum begin inzet | 1910 |
Datum einde inzet | 1968 |
Lengte | 28.89 m |
Breedte | 6.35 m |
Diepgang | 1.95 m |
Tonnage | 70 ton |
Motor | stoommachine, vanaf 1957 dieselmotor |
Scheepswerf | Landman & Zn., Schiedam |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1963 afgekeurd, maar na reparatie nog toegelaten. Uit dienst bij opening metro in 1968. Verkocht, via diverse eigenaren onder diverse namen gevaren, tenslotte tegenwoordig nog aanwezig als woonschip in Nieuwerkerk a/d IJssel, in 2016 weer herdoopt in 'Heen en Weer XI' |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstoomveerbot |
Bouwjaar | 1910 |
Datum begin inzet | 1910 |
Datum einde inzet | 1963 |
Lengte | 28.89 m |
Breedte | 6.35 m |
Diepgang | 1.95 m |
Tonnage | 70 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca. 1950 dieselmotor |
Scheepswerf | Landman & Zn., Schiedam |
Capaciteit |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | 1963 |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca.1949 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang X'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer XII'. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca.1949 dieselmotor 80 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang IX'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer XII'. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca. 1949 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang VIII'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer XI'. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02317541 |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoommachine, vanaf 1949 dieselmotor 80 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang VII'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer X'.
In 1963 afgekeurd, maar na reparatie nog tijdelijke goedkeuring |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca. 1949 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang VI'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer IX'. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | Stoommachine, vanaf ca.1949 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang V'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer VII'. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca. 1949 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang IV'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer VII'. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoommachine, vanaf ca. 1948 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang III'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer VI'. |
Type | |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoomachine, van ca.1949 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen a/d IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang II'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer V'. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1902 |
Datum begin inzet | 1909 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 26.75 m |
Breedte | 5.45 m |
Diepgang | 1.70 m |
Tonnage | 58 ton |
Motor | stoomboot, vanaf 1949 dieselmotor 80 pk |
Vermogen | 16 pk |
Scheepswerf | Van der Giessen, Krimpen in den IJssel |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd voor fd.K.Bohré in Rotterdam voor overzet over Nieuwe Maas met naam 'Padang I'. In 1909 overgenomen door de gemeentelijke veerdienst in Rotterdam en hernoemd in 'Heen en Weer IV'. |
Type | |
Bouwjaar | 1901 |
Datum begin inzet | 1901 |
Datum einde inzet | 1968.02.09 | ENI-nummer | 02321543 |
Lengte | 24.58 m |
Breedte | 5.30 m |
Diepgang | 2.70 m |
Tonnage | 45 ton |
Vermogen | 78 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Bonn & Mees |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1949 werd stoommachine vervangen door dieselmotor van 80 pk en nieuwe salon. In 1963 afgekeurd, maar na reparatie nog tijdelijke goedkeuring In 1969 verkocht aan scouting als wachtschip Fram (drijvend clubhuis). Is nog aanwezig bij scoutinggroep Fridtjof Nanssen in Barendrecht. |
Type | |
Bouwjaar | 1901 |
Datum begin inzet | 1901 |
Datum einde inzet | |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit |
Type | |
Bouwjaar | 1901 |
Datum begin inzet | 1901 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 24.58 m |
Breedte | 5.30 m |
Diepgang | 2.70 m |
Tonnage | 45 ton |
Vermogen | 78 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Bonn & Mees, Rotterdam |
Capaciteit |