|
Lokatie :
Rederij Wagenborg (Ameland, Schiermonnikoog) |
In de Tweede Wereldoorlog kwam de Jong in problemen. Petroleum voor de motorboot was niet meer leverbaar. Wagenborg, de exploitant die een paar jaar tevoren een veerdienst naar Schiermonnikoog had ingesteld, voer met stoomboten waarvoor wel steenkolen beschikbaar waren. De dienst werd tijdelijk overgedragen aan Wagenborg, en in 1921 werd dit, gezien de goede resultaten van deze maatschappij, definitief gemaakt.
Naar Schiermonnikoog werd in 1850 voor de posterijen een verbinding opgezet met een zeilboot. Rond 1865 kwam het toerisme op, en in dat jaar werd op Schiermonnikoog een badcommissie opgericht. Door deze commissie werd met de stoomboot Sophia tweemaal per week een dienst onderhouden met Groningen. Blijkbaar was er nog niet voldoende vraag naar vervoer, want na een paar jaar stopte de verbinding. Toen er in 1886 een hotel werd gebouwd werd de verbinding weer in stand gezet. De eigenaar van het hotel begon weer met een bootdienst, met een raderstoomboot die ook weer de naam Sophia kreeg. Er werd gevaren van Groningen naar Schiermonnikoog. Gezien de smalle kanalen in de provincie werd de boot in 1889 omgebouwd in een schroefstoomboot. De verbinding met deze boot bleef tot in 1906 en werd uitgevoerd door Brands uit Zoutkamp.
In 1905 werd voor de dienst van Ootmarsum naar Schiermonnikoog een aanbesteding uitgeschreven waarop dezelfde exploitant als die van de Amelander boot, F.de Jong, werd uitgekozen. Hij moest zelf een boot in dienst stellen; hij liet daartoe een motorboot bouwen bij een scheepswerf in IJlst. De dienst werd uitgevoerd vanuit Oostmahorn in Friesland.
Wagenborg Passagiersdiensten is momenteel onderdeel van een groot concern met diverse onderdelen. Voor de eeuwwisseling is Egbert Wagenborg begonnen als transporteur voor vrachtvervoer. Vanaf 1905 werd daaraan een veerdienst toegevoegd van Delfzijl naar Emden, en vanaf 1909 ook van Delfzijl naar Borkum en NOrderney.
Omdat vervoer naar Duitsland rond 1915 moeilijk werd (Duitsland was betrokken in de Eerste Wereldoorlog) en de dienst naar Emden niet meer mogelijk was, zocht Wagenborg een alternatief voor de veerboten. Dit werd gevonden in een seizoensdienst van Groningen via Zoutkamp naar Schiermonnikoog.
Toen in 1919 Rijkswaterstaat een exploitant zocht voor de veerdienst naar Schiermonnikoog bood Wagenborg de diensten aan, en vanaf 1919 werd door dit bedrijf de relatie Oostmahorn-Schiermonnikoog in exploitatie genomen. In 1920 kwam daar ook de dienst Holwerd-Ameland bij.
De diensten van Oostmahorn naar Schiermonnikoog en die van Holwerd naar Ameland werden uitgevoerd in opdracht van het rijk, waarbij Wagenborg als aannemer fungeerde. Door Wagenborg werd daarnaast voor eigen rekening een dienst onderhouden vanaf Zoutkamp naar Schiermonnikoog. Dit bleef zo totdat het rijk de veerdiensten wilde privatiseren. In 1985 gebeurde dit, en sindsdien is de veerdienst volledig in handen van WPD.
Bij de inpoldering van de Lauwerszee was de verbinding vanaf Oostmahorn niet meer goed mogelijk. Tijdens de aanleg van de dam werd nog een tijdje vanaf Oostmahorn en dan door de nieuw gebouwde sluis gevaren, maar nadat eind 1969 de nieuwe veerhaven van Lauwersoog was aangelegd, wordt de verbinding met Schiermonnikoog vanuit deze veerhaven onderhouden.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1985 |
Datum begin inzet | 1985 |
Datum einde inzet | 1995 | ENI-nummer | 02605477 |
Lengte | 58,00 m |
Breedte | 13,82 m |
Diepgang | 1,71 m |
Snelheid | 20 km/h |
Tonnage | 1121 |
Vermogen | 4 x 600 kW |
Scheepswerf | Scheepswef Hoogezand Bouwnr: 227 |
Capaciteit | 48 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | In 1995 herdoopt in Rottum.
Inzet: De naam Sier komt van een vissersdorpje aan de uiterste westpunt van Ameland, dat rond 1730 in de golven verdween. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1985 |
Datum begin inzet | 1985 |
Datum einde inzet | 2003 | ENI-nummer | 02605497 |
Lengte | 58,00 m |
Breedte | 13,80 m |
Diepgang | 1,71 m |
Snelheid | 20 km/h |
Vermogen | 4 x 600 kW |
Scheepswerf | Scheepswerf Hoogezand Bouwnr: 225 |
Capaciteit | 48 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Deze veerboot is een zusterschip van de Sier, die ook in 1985 werd gebouwd. Naam in 2003 veranderd in Monnik.
Inzet: |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1964 |
Datum begin inzet | 1964 |
Datum einde inzet | 1985 | ENI-nummer | 02317618 |
Lengte | 36.80 m |
Breedte | 8.60 m |
Diepgang | 1.05 m |
Snelheid | 18 km/h |
Tonnage | 96 |
Vermogen | 2 x 162 kW |
Scheepswerf | Barkmeijer, Vierverlaten Bouwnr: 164 |
Capaciteit | 800 voetgangers |
Opmerking | Eigendom rijk In 1975 verbouwd en verlengd tot 51.80 m., dan capaciteit 1300 passagiers Inzet: meestal Ameland-Holwerd, soms ook Lauwersoog-Schiermonnikoog In 1985 verkocht aan rederij Den Breejen in Zierikzee met naam Christiaan B voor rondvaarten op de Oosterschelde. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendautomotorveerpont met geringe passagiersaccomodatie |
Bouwjaar | 1962 |
Datum begin inzet | 1973 |
Datum einde inzet | 1986 | ENI-nummer | 02103585 |
Lengte | 49.00 , |
Breedte | 7.00 m |
Diepgang | 1.72 m |
Motor | Scania |
Vermogen | 245 pk |
Scheepswerf | Ooms, Ammerstol Bouwnr: 49 |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: 1962-1973 : onder naam Stoof V bij andere veerdienst 1973-? : Ameland-Holwerd ?-1986 : Lauwersoog-Schiermonnikoog In 1986 buiten gebruik en verkocht aan Heuvelman Ibis bv in Farmsum. Motorveerpont met name voor auto's. Met beperkte passagiers accomodatie. |
Type | onbekendstalen autopont met passagiersaccomodatie |
Bouwjaar | 1968 |
Datum begin inzet | 1968 |
Datum einde inzet | 1997 | ENI-nummer | 02205486 |
Lengte | 49.58 m |
Breedte | 9.40 m |
Diepgang | 1.10 m |
Snelheid | 18 km/h |
Vermogen | 518 kw |
Scheepswerf | C.Amels & Zn., Makkum Bouwnr: 301 |
Capaciteit | 33 auto's; 390 voetgangers |
Opmerking | Eigendom rijk In 1985 hernoemd in Simonszand
Inzet: |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1967 |
Datum begin inzet | 1967 |
Datum einde inzet | 2005 |
Lengte | 49.65 m |
Breedte | 9,42 m |
Diepgang | 1,40 m |
Snelheid | 20 km/h |
Motor | 2 x 12 cyl Kromhout Diesel; na 1979 2 x GM 12-cyl diesel |
Vermogen | 2 x 380 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Bijholt, Foxhol |
Capaciteit | 32 auto's; 390 voetgangers |
Opmerking | Eigendom rijk In 1986 ombouw bij scheepswerf Niesten-Sander b.v. in Delfzijl en hernoemd in Brakzand.
Inzet: |
Type | |
Bouwjaar | 1961 |
Datum begin inzet | 1961 |
Datum einde inzet | 1985 |
Lengte | 36.90 m |
Breedte | 8.60 m |
Diepgang | 1.05 m |
Snelheid | 18 km/h |
Scheepswerf | Barkmeyer, Vierverlaten |
Capaciteit | 800 voetgangers |
Opmerking | Eigendom rijk In 1973 met 12 meter verlengd tot 49.05 m, capaciteit dan 1000 personen
Inzet:
Op 27 jan 1967 grote brand, hersteld |
Type | |
Bouwjaar | 1960 |
Datum begin inzet | 1960 |
Datum einde inzet | 1996 | ENI-nummer | 02203710 |
Lengte | 36.67 m |
Breedte | 8.16 m |
Diepgang | 1.12 m |
Snelheid | 18 km/h |
Vermogen | 331 kW |
Scheepswerf | Scheepswerf Appingedam v/h A.Apol te Appingedam Bouwnr: 187 |
Capaciteit | 740 voetgangers |
Opmerking | In1995 hernoemd in Agger. Eigendom WPD. In 1996 naar rederij Tisset in Amsterdam en hernoemd in Moby King. Verbouwd en verlengd tot 49.27 m in 1968, nieuw achterschip, waarna capaciteit 1150 passagiers. Inzet: Lauwersoog-Schiermonnikoog en Ameland-Holwerd. Ook wel inzet (van 1968-?) op Delfzijl-Borkum (in samenwerking met AG Ems) |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1957 |
Datum begin inzet | 1957 |
Datum einde inzet | 1985 | ENI-nummer | 02203592 |
Lengte | 26.50 |
Breedte | 7.23 m |
Diepgang | 0.70 m |
Snelheid | 17 km/h |
Tonnage | 212 |
Vermogen | 2 x 110 kW |
Scheepswerf | C.Amels & Zn, Lemmer Bouwnr: 215 |
Capaciteit | 500 voetgangers |
Opmerking | Eigendom Wagenborg In 1966 verbouwd en verlengd tot 34.58 m
Inzet: . In 1966 verlengd tot 34,67 m. In 1985 verkocht aan L.Geluk, Krabbendijke voor rondvaarten op de Oosterschelde. Latere namen: Mobidik 4, Vrouwe Fortuna en Moby Queen. |
Type | onbekendstalen motorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1950 |
Datum begin inzet | 1950 |
Datum einde inzet | 1976 |
Lengte | 35.00 m |
Breedte | 9.10 m |
Diepgang | 0.80 |
Scheepswerf | Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij |
Capaciteit | 18 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Eigendom rijk Inzet: Holwerd-Ameland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen motorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1949 |
Datum begin inzet | 1949 |
Datum einde inzet | 1970 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 135 voetgangers |
Opmerking | Inzet: 1950-1970: Zoutkamp/Oostmahorn-Schiermonnikoog Af en toe ook Ameland-Holwerd Na 1970 nog inzet voro rondvaarten in Eems-Dollard gebied. 1982: sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen motorbarkas voor personenvervoer |
Bouwjaar | 1949 |
Datum begin inzet | 1949 |
Datum einde inzet | 1964 |
Lengte | 19.10 m |
Breedte | 4.20 m |
Diepgang | 0.45 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 133 voetgangers |
Opmerking | Eigendom rijk Inzet: Ameland-Holwerd en Oostmahorn-Schiermonnikoog. In 1959 of 1964 verkocht |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendBarkas met geringe diepgang |
Bouwjaar | 1947 |
Datum begin inzet | 1947 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 18.60 m |
Breedte | 4.20 m |
Diepgang | 0.45 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 80 voetgangers |
Opmerking | Eigendom rijk |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen motorbarkas met geringe diepgang |
Bouwjaar | 1936 |
Datum begin inzet | 1936.12.28 |
Datum einde inzet | 1948 |
Lengte | 15 m |
Breedte | 3.80 m |
Diepgang | 0.40 m |
Scheepswerf | C.Amels, Makkum |
Capaciteit | 45 voetgangers |
Opmerking | In de zomer capaciteie 55 personen
Inzet: Ameland-Holwerd en Oostmahorn-Schiermonnikoog In 1948 verkocht |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendMotorpassagiersschip met zeergeringe diepgang |
Bouwjaar | 1914 |
Datum begin inzet | 1923 |
Datum einde inzet | 1940 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | In Duitsland |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebruiktom in Schiermonnikoog passagiers aan boord van de veerboot te brengen In 1940 door Nederlandse regering gevorderd en in oorlogsgeweld verdwenen |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1917 |
Datum begin inzet | 1927 |
Datum einde inzet | 1938 |
Lengte | 55.39 m |
Breedte | 7.17 m |
Diepgang | 1.80 m |
Scheepswerf | Verschure & co. Scheepswerf en Machinefabriek |
Capaciteit | 700 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Heerenveen voor Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer (onder deel van het Verschure concern). Inzet Amsterdam-Lemmer In 1921 aar Tyson, Cherbourg (fr) als Save H. In 1927 naar Wagenborg en herdoopt in Toerist. Inzet Delfzijl-Emden-Borkum In 1938 naar EUSM, Urk voor toeristisch vervoer in de zomer. Naam blijft Toerist In 1941 inzet voor Duitse Wehrmacht, in 1942 verkoop aan Duitse Wehrmacht, herdoopt in Tourist |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen motorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1929 |
Datum begin inzet | 1929.08.30 |
Datum einde inzet | 1972 |
Lengte | 27.65 m |
Breedte | 5.58 m |
Diepgang | 0.96 m |
Scheepswerf | N.V. Scheepswerf en Gashouderbouw, vh Jonker en Stans, Hendr |
Capaciteit | 223 voetgangers |
Opmerking | Capaciteit in het hoogseizoen 260 personen Ook geschikt voor vervoer van enkele autos, maar in het begin nog geen autovervoer. Inzet: Oostmahorn-Schiermonnikoog en regelmatig ook Holwerd-Ameland. In 1972 door RWS omgebouwd tot bemonsteringsvaartuig. In 1979 naar J.v.d.Tuin te Zürich (friesland) voor sportvisserij. In 1986 naar sportvisserij de Zeester op Texel. |
Type | onbekendstalen motorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1921 |
Datum begin inzet | 1921.09.06 |
Datum einde inzet | 1969 |
Lengte | 30.11m |
Breedte | 5.90 m |
Diepgang | 0.75 m |
Scheepswerf | Scheepswerf D.Boot, Alphen aan den Rijn |
Capaciteit | 265 voetgangers |
Opmerking | In het hoogseizoen capaciteit 320 personen Inzet: Holwerd-Ameland, soms Oostmahorn-Schiermonnikoog.
In 1969 verkocht als sporvissersschip aan fa.Veltman te Harlingen |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendmotorsleepboot met geringe passagiersaccomodatie |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | 1921 |
Datum einde inzet | 1927 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: sleepdiensten, soms ook Delfzijl-Emden en Zoutkamp-Schiermonnikoog. In 1927 verkocht naar Duitsland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendmotorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1913 |
Datum begin inzet | 1919 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 30.00 m |
Breedte | 6.00 m |
Diepgang | 1.25 m |
Scheepswerf | In Stettin |
Capaciteit | 350 voetgangers |
Opmerking | Ex Tegel Inzet: Groningen-Oostmahorn-Schiermonnikoog, vanaf 1922 Zoutkamp-Oostmahorn-Schiermonnikoog Later ook Ameland-Holwerd. Incidenteel inzet bij RTM op Hellevoetsluis-Middelharnis In 1975 verkocht voor sportvisserij in Zeeland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen motorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1918 |
Datum begin inzet | 1918 |
Datum einde inzet | 1948 |
Lengte | 23.57 m |
Breedte | 4.46 m |
Diepgang | 0.88 m |
Scheepswerf | Gebr. Zwolsman, IJlst |
Capaciteit | 155 voetgangers |
Opmerking | Na 1923 was de naam Schiermonnikoog Inzet: Oostmahorn-Schiermonnikoog. In 1948 verkocht |
Type | onbekendStoomsleepboot |
Bouwjaar | 1914 |
Datum begin inzet | 1918 |
Datum einde inzet | 1919 |
Lengte | 25.00 m |
Breedte | 5.50 m |
Diepgang | 1.30 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 200 voetgangers |
Opmerking | Tijdelijk in dienst als vervanger van de afgevoerde Vooruitgang II Inzet Oostmahorn-Schiermonnikoog |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendraderstoomboot |
Bouwjaar | 1891 |
Datum begin inzet | 1908 |
Datum einde inzet | 1918 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 200 voetgangers |
Opmerking | Voorheen veerboot "Kampioen" bij rederij Bosman (Zwolsche Nachtstoomboot Onderneming) voor verbinding met Texel. In 1908 naar Wagenborg en hernoemd in Vooruitgang II. Bijnaam Slingerbak Inzet: Delfzijl-Emden, Delfzijl-Borkum, Delfzijl-Norderney en van 1915-1918 Groningen-Schiermonnikoog. In 1918 tijdens storm op drift geraakt en gebroken. Sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendStoomboot, na korte tijd ombouw naar motorboot |
Bouwjaar | 1879 |
Datum begin inzet | 1908 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 36.00 m |
Breedte | 6.00 m |
Diepgang | 1.90 m |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 300 voetgangers |
Opmerking | Ex Maassluis II, herdoopt in Vooruitgang Inzet Delfzijl-Emden, ook Delfzijl-Borkum en Delfzijl-Norderney |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | |
Datum begin inzet | 1905 |
Datum einde inzet | 1909 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Ex riviersleepboot. Inzet Delfzijl-Emden, daarnaast ook wel wat sleepdiensten 1909 verkocht naar Zuid-Afrika |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen dubbelschroef motorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1907 |
Datum begin inzet | 1907 |
Datum einde inzet | 1940 |
Lengte | 25.41 m |
Breedte | 4.43 m |
Diepgang | 0.65 m |
Scheepswerf | Landman, Schiedam |
Capaciteit | 175 voetgangers |
Opmerking | Eigenaar rijk, ter beschikking postschipper F.de Jong en later (vanaf 1919) aan Wagenborg Inzet: Holwerd-Ameland. In 1940 getroffen door bom, sloop |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendstalen dubbelschroef motorpassagiersschip |
Bouwjaar | 1905 |
Datum begin inzet | 1905 |
Datum einde inzet | 1946 |
Lengte | 23 m |
Breedte | 4.10 m |
Diepgang | 0.90 m |
Scheepswerf | J.J. Croles, IJlst |
Capaciteit | 100 voetgangers |
Opmerking | Eigendom F.de Jong uit Nes Ameland. Inzet: Oostmahorn-Schiermonnikoog, in hoogseizoen ook Holwerd-Ameland.
In 1918 (bij de nieuwbouw van de andere Schiermonnikoog) hernoemd in Friesland. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1901 |
Datum begin inzet | |
Datum einde inzet | 1913 |
Lengte | 20 m |
Breedte | 4 m |
Diepgang | 0.60 m |
Scheepswerf | D.W. Van Rennes, Utrecht |
Capaciteit | 100 voetgangers |
Opmerking | Tot 1907 naam Ameland. In 1901 eigendom scheepswerf, lease aan Rijkswaterstaat en ter beschikking gesteld aan postschippers. Vanaf 1904 eigendom RWS en ter beschikking postschipper F.de Jong uit Ameland. Inzet: Holwerd-Ameland, na 1907 reserve. In 1913 lek geslagen, daarna gesloopt. |