|
Lokatie :
Rederij Doeksen (Harlingen - Terschelling/Vlieland) |
In 1907 kwam er een tweede ondernemer. Cornelis Bosman, die op de verbinding Den Helder-Texel was verwikkeld in een concurrentiestrijd met de TESO. Hij begon een dienst met de Ada van Holland. En kort daarna kwam een nieuwe stoomboot in dienst, de Minister Kraus. Dat schip was zo veel beter dan de schepen van Zur Mühlen, dat de laatste zich al snel terugtrok. Voor de verbinding met Vlieland werd een klein motorbootje aangeschaft, dat op de Vlieree de overstapverbinding van de Terschellingerboot naar Vlieland verzorgde.
In 1921 werd op aangeven van de provincie Noord-Holland door Bosman voor de verbinding een nieuwe maatschappij opgericht, de Terschellinger Stoomboot Maatschappij, welke maatschappij dus gezien kan worden als een voortzetting van de dienst van Bosman. Kort daarna werd door de eigen bevolking van Terschelling de wens uitgesproken voor een eigen veerdienst, in navolging van datgene dat op Texel met de TESO was gebeurd. Gerrit Doeksen, eigenaar van een sleep- en bergingsbedrijf was de oprichter daarvan. In 1923 werd de TSM verkocht aan de firma Doeksen, waarna deze de exploitatie van de veerdienst voortzette.
De verbinding met Vlieland bleef lang van slechte kwaliteit. Overstappen midden op zee bleef de gangbare reismogelijkheid. Pas in 1962 werd een directe veerverbinding van Harlingen met Vlieland opgezet waarmee het gevaarlijke overstappen midden op zee verviel. De TSM heeft nog lang bestaan, maar in de praktijk werd altijd al gesproken van de firma Doeksen. Inmiddels is de naam veranderd in Rederij Doeksen.
Type | catamaran motorveerpont |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 2006 |
Datum einde inzet | 2006 | ENI-nummer | 02324402 |
Lengte | 30.5 m |
Breedte | 7 m |
Diepgang | 1.32 m |
Scheepswerf | Bayards, Nieuw-Lekkerland |
Capaciteit | 0 auto's; 30 fietsen; 130 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Aqua Runner. Van 1999-2006 bij rederij Aqualiner voor Almere Haven - Huizen. In 2006 tijdelijk inzet op Harlingen-Terschelling. Vanaf 2007 verhuur aan rederij Wagenborg en inzet als <>bm.s.Esonborg voor Esonstad-Schiermonnnikoog. In 2014 weer hernoemd in Aqua Runner en inzet bij Waterbus op Rotterdam-Heijplaat |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1999 |
Datum begin inzet | 1999 |
Datum einde inzet | 2004 | ENI-nummer | 2719479 |
Lengte | 31.8 m |
Breedte | 6.7 m |
Diepgang | 1.0 m |
Snelheid | 58 km/h |
Vermogen | 2364 kW |
Scheepswerf | SBF Shipbuilders, Henderson, Australie |
Capaciteit | 0 auto's; 184 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst bij groepsvervoer. In 2004 verkocht aan Seaport International Shipping in de Verenigde Arabische Emiraten, hernoemd in Sea jaguar. |
Type | onbekendmotorschip, koplader |
Bouwjaar | 1970 |
Datum begin inzet | 1984 |
Datum einde inzet | 2005 |
Lengte | 62.59 m |
Breedte | 12.60 m |
Diepgang | 2.35 m |
Snelheid | 26 km/h |
Tonnage | 765 |
Vermogen | 2 x 1839 kW |
Scheepswerf | C.Cassens Scheepswerf, Emden |
Capaciteit | 45 auto's; 1100 voetgangers |
Opmerking | Van 1970-1981 bij rederij AG Ems als Ost-Frieland voro Emden-Borkum. In 1981 naar rederij Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Eerst herbouw en in dienst 1983. Inzet 1981-1993 Harlingen-Terschelling. In 1994 hernoemd in Oost-Vlieland. Inzet 1994-2005 Harlingen-Vlieland. Afvoer in 2005, naar IJsland als ms.Baldur op de lijn Stykkisholmur-Flatey-Flokalundur. In 2014 naar Portugal als Inter-Ilhas voor verbinding met Kaapverdische eilanden. |
Type | catamaran motorveerpont |
Bouwjaar | 1973 |
Datum begin inzet | 1992 |
Datum einde inzet | 1993 |
Lengte | 28.65 m |
Breedte | 9.01 m |
Diepgang | 1.20 m |
Snelheid | 52 km/h |
Tonnage | 188 |
Vermogen | 1618 kW |
Scheepswerf | Westermoen Hydrofoil, Mandal, Noorwegen |
Capaciteit | 0 auto's; 170 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst; Tot 1992 naam Koegelwieck; in 1992 hernoemd in Stortemelk; afvoer in 1993. Naar Tanzania als ms.Killimanjaro |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1990 |
Datum begin inzet | 1990 |
Datum einde inzet | 1991 |
Lengte | 35 m |
Breedte | 8 m |
Diepgang | 1.9 m |
Scheepswerf | Harding Verft, Noorwegen |
Capaciteit | 0 auto's; 250 voetgangers |
Opmerking | Inzet Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst. Afvoer in 1991, naar Noorwegen, herdoopt in Lauparen. In 2002 naar Dubrovnik, Kroatie, herdoopt in ms. Nona-Ana |
Type | |
Bouwjaar | 1968 |
Datum begin inzet | 1985 |
Datum einde inzet | 1994 |
Lengte | 59.69 m |
Breedte | 12.53 m |
Diepgang | 2.40 m |
Snelheid | 25 km/h |
Tonnage | 290 |
Vermogen | 2206 kW |
Scheepswerf | Schulte en Bruns, Emden |
Capaciteit | 50 auto's; 1120 voetgangers |
Opmerking | ex Midsland, ex Bayern, ex Rheinland ex rederij AG Ems (Emden-Borkum) met naam Rheinland. In 1974 naar Doeksen. Inzet na verbouwing Harlingen-Terschelling. In 1985 hernoemd in Vlieland. Afvoer in 1994, naar Tanzania als ms.Serengeti |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1960 |
Datum begin inzet | 1976 |
Datum einde inzet | 1990 |
Lengte | 48.01 m |
Breedte | 15.37 m |
Diepgang | 3.50 m |
Vermogen | 4 x 3280 kW |
Scheepswerf | Finboda Varvet, Stockholm |
Capaciteit | 60 auto's; 700 voetgangers |
Opmerking | Voorheen veerboot Primula, waar is (mij) onbekend. Inzet: Harlingen-Terschelling, alleen voor vrachtautos. Afvoer in 1990, naar Nigeria als ms. By El Schaddai |
Type | |
Bouwjaar | 1968 |
Datum begin inzet | 1974 |
Datum einde inzet | 1985 |
Lengte | 59.67 m |
Breedte | 12.53 m |
Diepgang | 2.40 m |
Snelheid | 25 km/h |
Tonnage | 796 |
Motor | motorschip, koplader |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 50 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | ex rederij AG Ems. In 1974 naar Doeksen. Inzet Harlingen-Terschelling. In 1985 hernoemd in Vlieland. Afvoer in 1994, naar Tanzania als ms.Serengeti |
Type | catamaran motorveerpont |
Bouwjaar | 1973 |
Datum begin inzet | 1973 |
Datum einde inzet | 1992 |
Lengte | 28.65 m |
Breedte | 9.01 m |
Diepgang | 1.20 m |
Snelheid | 52 km/h |
Tonnage | 188 |
Vermogen | 1618 kW |
Scheepswerf | Westermoen Hydrofoil, Mandal, Noorwegen |
Capaciteit | 0 auto's; 170 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst; In 1992 hernoemd in Stortemelk; afvoer in 1993. Naar Tanzania als ms.Killimanjaro |
Type | onbekendmotorveerboot, zijlader |
Bouwjaar | 1934 |
Datum begin inzet | 1972 |
Datum einde inzet | 1974 | ENI-nummer | 3110233 |
Lengte | 47,65 m |
Breedte | 8,31 m |
Diepgang | 3,32 m |
Tonnage | 186 |
Scheepswerf | Wilton Feyenoord, Schiedam |
Capaciteit | 50 auto's; |
Opmerking | In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) onder de naam Dokter Wagemaker. Tot 1952 als stoomschip, daarna diesel. In 1963 naar Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Inzet als vrachtboot op Harlingen - Terschelling. In 1972 hernoemd in Schellingerland I. In 1974 naar Delfzijl als logementsschip. Sloop in 1975. |
Type | onbekendmotorschip, koplader |
Bouwjaar | 1970 |
Datum begin inzet | 1983 |
Datum einde inzet | 1984 |
Lengte | 62.59 m |
Breedte | 12.60 m |
Diepgang | 2.35 m |
Snelheid | 26 km/h |
Tonnage | 765 |
Vermogen | 2 x 1839 kW |
Scheepswerf | C.Cassens Scheepswerf, Emden |
Capaciteit | 45 auto's; 1100 voetgangers |
Opmerking | Van 1970-1981 bij rederij AG Ems als Ost-Frieland voor Emden-Borkum. In 1981 naar rederij Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Eerst herbouw en in dienst 1983. Inzet 1981-1993 Harlingen-Terschelling. In 1994 hernoemd in Oost-Vlieland. Inzet 1994-2005 Harlingen-Vlieland. Afvoer in 2005, naar IJsland als ms.Baldur op de lijn Stykkisholmur-Flatey-Flokalundur. |
Type | onbekendmotorveerboot, zijlading |
Bouwjaar | 1955 |
Datum begin inzet | 1965 |
Datum einde inzet | 1974 |
Lengte | 56.91 m |
Breedte | 3.60 m |
Diepgang | 2.38 m |
Motor | dieselmotor |
Scheepswerf | Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij |
Capaciteit | 25 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) als De Dageraad. In 1965 naar Doeksen als Noord-Nederland. Inzet: Harlingen-Terschelling. Afvoer in 1974, naar Kenia als m.s. Kalua. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendmotorschip, zijlader |
Bouwjaar | 1934 |
Datum begin inzet | 1963 |
Datum einde inzet | 1972 | ENI-nummer | 3110233 |
Lengte | 47,65 m |
Breedte | 8,31 m |
Diepgang | 3,32 m |
Tonnage | 186 |
Scheepswerf | Wilton Feyenoord, Rotterdam |
Capaciteit | 50 auto's; |
Opmerking | In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) onder de naam Dokter Wagemaker. Tot 1952 als stoomschip, daarna diesel. In 1963 naar Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Inzet Harlingen-Terschelling als vrachtboot. In 1972 hernoemd in Schellingerland I. In 1974 naar Delfzijl als logementsschip. Sloop in 1975. |
Type | |
Bouwjaar | 1962 |
Datum begin inzet | 1962 |
Datum einde inzet | 1990 |
Lengte | 48.20 m |
Breedte | 10.34 m |
Diepgang | 2.84 m |
Vermogen | 827 kW |
Scheepswerf | F.Smit, Foxhol |
Capaciteit | enkele auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1962-1986: Harlingen-Vlieland 1986-1990: reserve voor Harlingen-Vlieland Afvoer in 1990. Dan als partyschip in Zeeland en rond Rotterdam. In 2007 verkocht aan de VN en naar Liberia als bevoorradingsschip, aldaar gezonken op 28 mei 2009 in de haven van Greenville. Inzet: Harlingen-Vlieland, van 1983-1990 ook als reserve voor Harlingen-Terschelling |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1959 |
Datum einde inzet | 1963 | ENI-nummer | 03290171 |
Lengte | 49 m |
Breedte | 8.85 m |
Diepgang | 2.25 m |
Snelheid | 19 km/h |
Motor | Sulzer |
Vermogen | 420 pk |
Scheepswerf | De Schelde, Vlissingen Bouwnr: 198 |
Capaciteit | 20 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | Huur van 1959-1963. Inzet Harlingen-Terschelling. In 20xx nog aanwezig (in Zwolle) als m.s. Willem-Jan |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1956 |
Datum begin inzet | 1956 |
Datum einde inzet | 1988 | ENI-nummer | 02203433 |
Lengte | 52.17 m |
Breedte | 9.68 m |
Diepgang | 2.40 m |
Tonnage | 591 |
Motor | dieselmotor |
Vermogen | 478 kW |
Scheepswerf | De Vries Lentsch, Alphen aan den Rijn Bouwnr: 378 |
Capaciteit | 1270 voetgangers |
Opmerking | Inzet: 1956-1988: Harlingen-Terschelling. Aantal passagiers later 1000. Afgevoerd in 1988, herdoopt in Carolina voor Rederij Carolin, Zwijndrecht. In 1992 herdoopt in Friesland voor rederij Friesland. In 1996 naar rederij Gebhard te Alkmaar voor rondvaarten over de Oosterschelde vanuit Zierikzee. Nog aanwezig als m.s. Friesland (in Enkhuizen). Vanaf 2002 in de zomer inzet voor Enkhuizen-Medemblik |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1951 |
Datum begin inzet | 1951 |
Datum einde inzet | 1974 |
Lengte | 57.56 m |
Breedte | 9.46 m |
Diepgang | 3.71 m |
Tonnage | 547 |
Motor | Dieselmotor |
Scheepswerf | Ferus Smit Shipyards |
Capaciteit | 700 voetgangers |
Opmerking | Inzet: Harlingen-Terschelling. In 1974 afgevoerd uit de veerdienst. Van 1974-1998 verhuur aan de overheid als onderzoeksvaartuig. Daarna museumschip. Nog aanwezig als museumschip ms Holland bij stichting Zeesleepboot Holland. |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1944 |
Datum begin inzet | 1947 |
Datum einde inzet | 1954 |
Lengte | |
Breedte | |
Motor | 1080 pk |
Scheepswerf | Cook, Welton & Gemmellte Beverly |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd als Admirality Trawler in de Tweede Wereldoorlog on der naam "Scaravay". Naar Doeksen in 1947. In 1954 verkocht aan Iranian Oil Company in Khorramshahr, herdoopt in "Giev". In 1967 doorverkocht naar Mehdi Karoun. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1938 |
Datum begin inzet | 1938 |
Datum einde inzet | 1981 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | in Foxhol |
Capaciteit | 375 voetgangers |
Opmerking | Inzet: 1937-1962: Harlingen-Vlieland 1962-1980: Vlieland-Terschelling
Afgevoerd in 1981 aan A.Wijnbelt te Vlissingen voor sportvisserij. |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1912 |
Datum begin inzet | 1933 |
Datum einde inzet | 1959 |
Lengte | 42 m |
Breedte | 6.70 m |
Snelheid | 20 km/h |
Vermogen | 375 ipk |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | |
Opmerking | Voorheen Noord-Beveland van PSD (Zeeland) met inzet op Kortgene-Wolphaartsdijk. Inzet: Harlingen-Terschelling In 1956 verkocht voor sloop aan werf Verolme |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1974 |
Datum einde inzet | 1982 |
Lengte | 48.00 m |
Breedte | 15.04 m |
Diepgang | 3.00 m |
Scheepswerf | Harland & Wolft, Belfast |
Capaciteit | 280 voetgangers |
Opmerking | ex St.Hilary, ex Royal Iris, ex Roal Iris II, ex Haringvliet Onder de naam Haringvliet bij Rotterdamse Tramweg Maatschappij (Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden). In 1971 naar Doeksen. In 1974 hernoemd van Schellingerland II in Schellingerland. 1982 naar Cyprus als Girne. Inzet: Harlingen-Terschelling. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1932 |
Datum begin inzet | 1971 |
Datum einde inzet | 1974 |
Lengte | 48.00 m |
Breedte | 15.04 m |
Diepgang | 3.00 m |
Scheepswerf | Harland & Wolft, Belfast |
Capaciteit | 50 auto's; 280 voetgangers |
Opmerking | Ex Hilary, ex Royal Iris. Aangekocht door provincie Zuid-Holland in 1957. Huur door RTM, inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. In 1966 huurprijs gehalveerd (minder passagiers). Uit dienst 14 aug 1971 bij opening Haringvlietdam. In 1971 naar rederij Doeksen t.b.v. Harlingen-Terschelling. In 1974 hernoemd van Schellingerland II naar Schellingerland. 1982 naar Cyprus als Girne. |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendStoomschip, later motorschip |
Bouwjaar | 1911 |
Datum begin inzet | 1918 |
Datum einde inzet | 1985 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Afgevoerd in 1985. Naar Suriname. Gezonken in Suriname. Inzet op Harlinge-terschelling en Harlingen-Vlieland |
Type | stoomboot |
Bouwjaar | 1915 |
Datum begin inzet | 1931 |
Datum einde inzet | 1939 |
Lengte | |
Breedte | |
Snelheid | 27 km/h |
Vermogen | 750 ipk |
Scheepswerf | Smith s Doek Co., Middlesborough |
Capaciteit | |
Opmerking | Voorheen admiraliteitssleepboot en duikbootjager bij de Engelse marine. Vanaf 1920 sleepboot in Londen met naam "Beluga". In 1931 naar Doeksen. Beschikte over een demontabele salon. In 1939 gevorderd door de Nederlandse marine (naam BV 11), later door Duitse marine (naam BS III). In 1945 gezonken in Duitsland, in 1948 gesloopt. Inzet op Harlingen-Vlieland en in de zomer ook Harlingen-Terschelling. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 1915 |
Datum begin inzet | 1934 |
Datum einde inzet | 1964 |
Lengte | 43.00 m |
Breedte | 7.35 m |
Diepgang | 2 m |
Snelheid | 20 km/h |
Vermogen | 250 pk |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk |
Capaciteit | 550 voetgangers |
Opmerking | Voorheen bij PSD (Zeeland), in 1934 naar Doeksen Afgevoerd in 1964, sloop. Inzet: Harlingen-Terschelling, reserve vanaf 1962. |
Type | |
Bouwjaar | 1908 |
Datum begin inzet | 1908 |
Datum einde inzet | 1938 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | Inzet: Vlieree-Vlieland De bijnaam was de "hobbelende geit" |
Type | onbekendstoomraderboot |
Bouwjaar | 1907 |
Datum begin inzet | 1907 |
Datum einde inzet | 1947 |
Lengte | 40.90 m |
Breedte | 10.88 m |
Diepgang | 1.60 m |
Vermogen | 600 pk |
Scheepswerf | |
Capaciteit | 400 voetgangers |
Opmerking | Afgevoerd in 1947, sloop. Inzet op Harlingen-Terschelling en Harlingen-Vlieland |