Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]
[selecteer land]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Rederij Doeksen (Harlingen - Terschelling/Vlieland)
(historisch)
    (HH0002)


  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens
Over : Waddenzee
Soort : Autoveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites :

Beschrijving

Rond 1874 werd er voor korte tijd een dienst per stoomboot opgezet die al snel weer verdween. In 1883 werd opnieuw een stoombootdienst ingesteld van Harlingen naar Terschelling, uitgevoerd door Zur Mühlen. Daartoe werd door hem de Stoomboot-Reederij Terschelling opgericht. Naar Vlieland moest men midden op zee overstappen van de stoomboot naar een klein bootje.

In 1907 kwam er een tweede ondernemer. Cornelis Bosman, die op de verbinding Den Helder-Texel was verwikkeld in een concurrentiestrijd met de TESO. Hij begon een dienst met de Ada van Holland. En kort daarna kwam een nieuwe stoomboot in dienst, de Minister Kraus. Dat schip was zo veel beter dan de schepen van Zur Mühlen, dat de laatste zich al snel terugtrok. Voor de verbinding met Vlieland werd een klein motorbootje aangeschaft, dat op de Vlieree de overstapverbinding van de Terschellingerboot naar Vlieland verzorgde.

In 1921 werd op aangeven van de provincie Noord-Holland door Bosman voor de verbinding een nieuwe maatschappij opgericht, de Terschellinger Stoomboot Maatschappij, welke maatschappij dus gezien kan worden als een voortzetting van de dienst van Bosman. Kort daarna werd door de eigen bevolking van Terschelling de wens uitgesproken voor een eigen veerdienst, in navolging van datgene dat op Texel met de TESO was gebeurd. Gerrit Doeksen, eigenaar van een sleep- en bergingsbedrijf was de oprichter daarvan. In 1923 werd de TSM verkocht aan de firma Doeksen, waarna deze de exploitatie van de veerdienst voortzette.

De verbinding met Vlieland bleef lang van slechte kwaliteit. Overstappen midden op zee bleef de gangbare reismogelijkheid. Pas in 1962 werd een directe veerverbinding van Harlingen met Vlieland opgezet waarmee het gevaarlijke overstappen midden op zee verviel. De TSM heeft nog lang bestaan, maar in de praktijk werd altijd al gesproken van de firma Doeksen. Inmiddels is de naam veranderd in Rederij Doeksen.

Veerboten op deze relatie:

- Aqua Runner (2006-2006)
- Najade (1999-2004)
- Oost-Vlieland (1984-2005)
- Stortemelk (1992-1993)
- Stuifdijk (1990-1991)
- Vlieland (1985-1994)
- Noord-Nederland (1976-1990)
- Midsland (1974-1985)
- Koegelwieck (1973-1992)
- Schellingerland I (1972-1974)
- Schellingerland (1983-1984)
- Noord-Nederland (1965-1974)
- Schellingerland (1963-1972)
- Oost-Vlieland (1962-1990)
- Oosterschelde (1959-1963)
- Friesland (1956-1988)
- Holland (1951-1974)
- Holland (1947-1954)
- Vlieland (1938-1981)
- Noord-Nederland (1933-1959)
- Schellingerland (1974-1982)
- Schellingerland II (1971-1974)
- Stortemelk (1918-1985)
- Holland (1931-1939)
- Schellingerland (1934-1964)
- Vlieland (1908-1938)
- Minister Kraus (1907-1947)

 

Veerboot: Aqua Runner


De Aquarunner, hier later ingezet op de verbinding van Esonstad via Lauwersoog naar schiermonnikoog.
Datum: 2008.06.21
Auteur: Wim Kusee


Type catamaran motorveerpont
Bouwjaar 1999
Datum begin inzet2006
Datum einde inzet2006
ENI-nummer 02324402
Lengte 30.5 m
Breedte 7 m
Diepgang 1.32 m
Scheepswerf Bayards, Nieuw-Lekkerland
Capaciteit 0 auto's;   30 fietsen;   130 voetgangers
Opmerking Gebouwd als Aqua Runner. Van 1999-2006 bij rederij Aqualiner voor Almere Haven - Huizen. In 2006 tijdelijk inzet op Harlingen-Terschelling. Vanaf 2007 verhuur aan rederij Wagenborg en inzet als <>bm.s.Esonborg voor Esonstad-Schiermonnnikoog.
In 2014 weer hernoemd in Aqua Runner en inzet bij Waterbus op Rotterdam-Heijplaat

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Najade


De veerboot ligt gereed in de haven van Harlingen
Auteur: Verzameling Henry Drost


Type motorveerboot
Bouwjaar 1999
Datum begin inzet1999
Datum einde inzet2004
ENI-nummer 2719479
Lengte 31.8 m
Breedte 6.7 m
Diepgang 1.0 m
Snelheid 58 km/h
Vermogen 2364 kW
Scheepswerf SBF Shipbuilders, Henderson, Australie
Capaciteit 0 auto's;   184 voetgangers
Opmerking Inzet: Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst bij groepsvervoer. In 2004 verkocht aan Seaport International Shipping in de Verenigde Arabische Emiraten, hernoemd in Sea jaguar.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Oost-Vlieland


Auteur: Verzameling Henry Drost

Type onbekendmotorschip, koplader
Bouwjaar 1970
Datum begin inzet1984
Datum einde inzet2005
Lengte 62.59 m
Breedte 12.60 m
Diepgang 2.35 m
Snelheid 26 km/h
Tonnage 765
Vermogen 2 x 1839 kW
Scheepswerf C.Cassens Scheepswerf, Emden
Capaciteit 45 auto's;   1100 voetgangers
Opmerking Van 1970-1981 bij rederij AG Ems als Ost-Frieland voro Emden-Borkum. In 1981 naar rederij Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Eerst herbouw en in dienst 1983. Inzet 1981-1993 Harlingen-Terschelling. In 1994 hernoemd in Oost-Vlieland. Inzet 1994-2005 Harlingen-Vlieland. Afvoer in 2005, naar IJsland als ms.Baldur op de lijn Stykkisholmur-Flatey-Flokalundur. In 2014 naar Portugal als Inter-Ilhas voor verbinding met Kaapverdische eilanden.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stortemelk


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type catamaran motorveerpont
Bouwjaar 1973
Datum begin inzet1992
Datum einde inzet1993
Lengte 28.65 m
Breedte 9.01 m
Diepgang 1.20 m
Snelheid 52 km/h
Tonnage 188
Vermogen 1618 kW
Scheepswerf Westermoen Hydrofoil, Mandal, Noorwegen
Capaciteit 0 auto's;   170 voetgangers
Opmerking Inzet: Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst; Tot 1992 naam Koegelwieck; in 1992 hernoemd in Stortemelk; afvoer in 1993. Naar Tanzania als ms.Killimanjaro

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stuifdijk


De Stuifdijk op weg naar Terschelling
Auteur: Verzameling Henry Drost

Type motorveerboot
Bouwjaar 1990
Datum begin inzet1990
Datum einde inzet1991
Lengte 35 m
Breedte 8 m
Diepgang 1.9 m
Scheepswerf Harding Verft, Noorwegen
Capaciteit 0 auto's;   250 voetgangers
Opmerking Inzet Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst. Afvoer in 1991, naar Noorwegen, herdoopt in Lauparen. In 2002 naar Dubrovnik, Kroatie, herdoopt in ms. Nona-Ana

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlieland


Datum: 2002.11.24
Auteur: Cees de Bijl

Type
Bouwjaar 1968
Datum begin inzet1985
Datum einde inzet1994
Lengte 59.69 m
Breedte 12.53 m
Diepgang 2.40 m
Snelheid 25 km/h
Tonnage 290
Vermogen 2206 kW
Scheepswerf Schulte en Bruns, Emden
Capaciteit 50 auto's;   1120 voetgangers
Opmerking ex Midsland, ex Bayern, ex Rheinland
ex rederij AG Ems (Emden-Borkum) met naam Rheinland.

In 1974 naar Doeksen. Inzet na verbouwing Harlingen-Terschelling. In 1985 hernoemd in Vlieland. Afvoer in 1994, naar Tanzania als ms.Serengeti

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Nederland


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerboot
Bouwjaar 1960
Datum begin inzet1976
Datum einde inzet1990
Lengte 48.01 m
Breedte 15.37 m
Diepgang 3.50 m
Vermogen 4 x 3280 kW
Scheepswerf Finboda Varvet, Stockholm
Capaciteit 60 auto's;   700 voetgangers
Opmerking Voorheen veerboot Primula, waar is (mij) onbekend.
Inzet: Harlingen-Terschelling, alleen voor vrachtautos. Afvoer in 1990, naar Nigeria als ms. By El Schaddai

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Midsland


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type
Bouwjaar 1968
Datum begin inzet1974
Datum einde inzet1985
Lengte 59.67 m
Breedte 12.53 m
Diepgang 2.40 m
Snelheid 25 km/h
Tonnage 796
Motor motorschip, koplader
Scheepswerf
Capaciteit 50 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking ex rederij AG Ems. In 1974 naar Doeksen. Inzet Harlingen-Terschelling. In 1985 hernoemd in Vlieland. Afvoer in 1994, naar Tanzania als ms.Serengeti

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koegelwieck


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type catamaran motorveerpont
Bouwjaar 1973
Datum begin inzet1973
Datum einde inzet1992
Lengte 28.65 m
Breedte 9.01 m
Diepgang 1.20 m
Snelheid 52 km/h
Tonnage 188
Vermogen 1618 kW
Scheepswerf Westermoen Hydrofoil, Mandal, Noorwegen
Capaciteit 0 auto's;   170 voetgangers
Opmerking Inzet: Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst; In 1992 hernoemd in Stortemelk; afvoer in 1993. Naar Tanzania als ms.Killimanjaro

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schellingerland I


Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl


Type onbekendmotorveerboot, zijlader
Bouwjaar 1934
Datum begin inzet1972
Datum einde inzet1974
ENI-nummer 3110233
Lengte 47,65 m
Breedte 8,31 m
Diepgang 3,32 m
Tonnage 186
Scheepswerf Wilton Feyenoord, Schiedam
Capaciteit 50 auto's;  
Opmerking In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) onder de naam Dokter Wagemaker. Tot 1952 als stoomschip, daarna diesel. In 1963 naar Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Inzet als vrachtboot op Harlingen - Terschelling. In 1972 hernoemd in Schellingerland I. In 1974 naar Delfzijl als logementsschip. Sloop in 1975.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schellingerland


Een foto van de veerboot na de hernoeming in Oost-Vlieland
Datum: 2004.10.24
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl

Type onbekendmotorschip, koplader
Bouwjaar 1970
Datum begin inzet1983
Datum einde inzet1984
Lengte 62.59 m
Breedte 12.60 m
Diepgang 2.35 m
Snelheid 26 km/h
Tonnage 765
Vermogen 2 x 1839 kW
Scheepswerf C.Cassens Scheepswerf, Emden
Capaciteit 45 auto's;   1100 voetgangers
Opmerking Van 1970-1981 bij rederij AG Ems als Ost-Frieland voor Emden-Borkum. In 1981 naar rederij Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Eerst herbouw en in dienst 1983. Inzet 1981-1993 Harlingen-Terschelling. In 1994 hernoemd in Oost-Vlieland. Inzet 1994-2005 Harlingen-Vlieland. Afvoer in 2005, naar IJsland als ms.Baldur op de lijn Stykkisholmur-Flatey-Flokalundur.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Nederland


Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl

Type onbekendmotorveerboot, zijlading
Bouwjaar 1955
Datum begin inzet1965
Datum einde inzet1974
Lengte 56.91 m
Breedte 3.60 m
Diepgang 2.38 m
Motor dieselmotor
Scheepswerf Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij
Capaciteit 25 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) als De Dageraad. In 1965 naar Doeksen als Noord-Nederland. Inzet: Harlingen-Terschelling. Afvoer in 1974, naar Kenia als m.s. Kalua.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schellingerland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type onbekendmotorschip, zijlader
Bouwjaar 1934
Datum begin inzet1963
Datum einde inzet1972
ENI-nummer 3110233
Lengte 47,65 m
Breedte 8,31 m
Diepgang 3,32 m
Tonnage 186
Scheepswerf Wilton Feyenoord, Rotterdam
Capaciteit 50 auto's;  
Opmerking In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) onder de naam Dokter Wagemaker. Tot 1952 als stoomschip, daarna diesel. In 1963 naar Doeksen, herdoopt in Schellingerland. Inzet Harlingen-Terschelling als vrachtboot. In 1972 hernoemd in Schellingerland I. In 1974 naar Delfzijl als logementsschip. Sloop in 1975.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Oost-Vlieland


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type
Bouwjaar 1962
Datum begin inzet1962
Datum einde inzet1990
Lengte 48.20 m
Breedte 10.34 m
Diepgang 2.84 m
Vermogen 827 kW
Scheepswerf F.Smit, Foxhol
Capaciteit enkele auto's;   1000 voetgangers
Opmerking Inzet
1962-1986: Harlingen-Vlieland
1986-1990: reserve voor Harlingen-Vlieland

Afvoer in 1990. Dan als partyschip in Zeeland en rond Rotterdam. In 2007 verkocht aan de VN en naar Liberia als bevoorradingsschip, aldaar gezonken op 28 mei 2009 in de haven van Greenville. Inzet: Harlingen-Vlieland, van 1983-1990 ook als reserve voor Harlingen-Terschelling

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Oosterschelde

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1959
Datum einde inzet1963
ENI-nummer 03290171
Lengte 49 m
Breedte 8.85 m
Diepgang 2.25 m
Snelheid 19 km/h
Motor Sulzer
Vermogen 420 pk
Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
Bouwnr: 198
Capaciteit 20 auto's;   200 voetgangers
Opmerking Huur van 1959-1963. Inzet Harlingen-Terschelling. In 20xx nog aanwezig (in Zwolle) als m.s. Willem-Jan

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Friesland


Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl


Type motorveerboot
Bouwjaar 1956
Datum begin inzet1956
Datum einde inzet1988
ENI-nummer 02203433
Lengte 52.17 m
Breedte 9.68 m
Diepgang 2.40 m
Tonnage 591
Motor dieselmotor
Vermogen 478 kW
Scheepswerf De Vries Lentsch, Alphen aan den Rijn
Bouwnr: 378
Capaciteit 1270 voetgangers
Opmerking Inzet: 1956-1988: Harlingen-Terschelling. Aantal passagiers later 1000. Afgevoerd in 1988, herdoopt in Carolina voor Rederij Carolin, Zwijndrecht. In 1992 herdoopt in Friesland voor rederij Friesland. In 1996 naar rederij Gebhard te Alkmaar voor rondvaarten over de Oosterschelde vanuit Zierikzee. Nog aanwezig als m.s. Friesland (in Enkhuizen). Vanaf 2002 in de zomer inzet voor Enkhuizen-Medemblik

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Holland


Auteur: Verzameling Henry Drost

Type motorveerboot
Bouwjaar 1951
Datum begin inzet1951
Datum einde inzet1974
Lengte 57.56 m
Breedte 9.46 m
Diepgang 3.71 m
Tonnage 547
Motor Dieselmotor
Scheepswerf Ferus Smit Shipyards
Capaciteit 700 voetgangers
Opmerking Inzet: Harlingen-Terschelling. In 1974 afgevoerd uit de veerdienst. Van 1974-1998 verhuur aan de overheid als onderzoeksvaartuig. Daarna museumschip. Nog aanwezig als museumschip ms Holland bij stichting Zeesleepboot Holland.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Holland


Auteur: Verzameling Henry Drost

Type stoomboot
Bouwjaar 1944
Datum begin inzet1947
Datum einde inzet1954
Lengte
Breedte
Motor 1080 pk
Scheepswerf Cook, Welton & Gemmellte Beverly
Capaciteit
Opmerking Gebouwd als Admirality Trawler in de Tweede Wereldoorlog on der naam "Scaravay". Naar Doeksen in 1947. In 1954 verkocht aan Iranian Oil Company in Khorramshahr, herdoopt in "Giev". In 1967 doorverkocht naar Mehdi Karoun.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlieland


Auteur: Verzameling Henry Drost

Type motorveerboot
Bouwjaar 1938
Datum begin inzet1938
Datum einde inzet1981
Lengte
Breedte
Scheepswerf in Foxhol
Capaciteit 375 voetgangers
Opmerking Inzet:
1937-1962: Harlingen-Vlieland
1962-1980: Vlieland-Terschelling

Afgevoerd in 1981 aan A.Wijnbelt te Vlissingen voor sportvisserij.
Nog aanwezig (?) in Amsterdam

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Nederland


De boot in dienst bij de PSD in Zeeland in de jaren voor 1933.

Type stoomboot
Bouwjaar 1912
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet1959
Lengte 42 m
Breedte 6.70 m
Snelheid 20 km/h
Vermogen 375 ipk
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Voorheen Noord-Beveland van PSD (Zeeland) met inzet op Kortgene-Wolphaartsdijk.
Inzet: Harlingen-Terschelling
In 1956 verkocht voor sloop aan werf Verolme

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schellingerland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorveerboot
Bouwjaar 1932
Datum begin inzet1974
Datum einde inzet1982
Lengte 48.00 m
Breedte 15.04 m
Diepgang 3.00 m
Scheepswerf Harland & Wolft, Belfast
Capaciteit 280 voetgangers
Opmerking ex St.Hilary, ex Royal Iris, ex Roal Iris II, ex Haringvliet
Onder de naam Haringvliet bij Rotterdamse Tramweg Maatschappij (Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden).
In 1971 naar Doeksen.
In 1974 hernoemd van Schellingerland II in Schellingerland.
1982 naar Cyprus als Girne.
Inzet: Harlingen-Terschelling.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schellingerland II


De veerboot bij fraai weer tussen Hellevoetsluis en Middelharnis in de jaren toen de boot bij de RTM voer, voordat de veerboot naar Doeksen kwam. We kunnen goed zien dat het een zijlader is, diverse autos staan dwars op de veerboot.
Auteur: ansichtkaart

Type motorveerboot
Bouwjaar 1932
Datum begin inzet1971
Datum einde inzet1974
Lengte 48.00 m
Breedte 15.04 m
Diepgang 3.00 m
Scheepswerf Harland & Wolft, Belfast
Capaciteit 50 auto's;   280 voetgangers
Opmerking Ex Hilary, ex Royal Iris. Aangekocht door provincie Zuid-Holland in 1957. Huur door RTM, inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. In 1966 huurprijs gehalveerd (minder passagiers). Uit dienst 14 aug 1971 bij opening Haringvlietdam.
In 1971 naar rederij Doeksen t.b.v. Harlingen-Terschelling.
In 1974 hernoemd van Schellingerland II naar Schellingerland.
1982 naar Cyprus als Girne.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stortemelk

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type onbekendStoomschip, later motorschip
Bouwjaar 1911
Datum begin inzet1918
Datum einde inzet1985
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Afgevoerd in 1985. Naar Suriname. Gezonken in Suriname. Inzet op Harlinge-terschelling en Harlingen-Vlieland

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Holland


Auteur: Verzameling Henry Drost

Type stoomboot
Bouwjaar 1915
Datum begin inzet1931
Datum einde inzet1939
Lengte
Breedte
Snelheid 27 km/h
Vermogen 750 ipk
Scheepswerf Smith s Doek Co., Middlesborough
Capaciteit
Opmerking Voorheen admiraliteitssleepboot en duikbootjager bij de Engelse marine. Vanaf 1920 sleepboot in Londen met naam "Beluga". In 1931 naar Doeksen.
Beschikte over een demontabele salon. In 1939 gevorderd door de Nederlandse marine (naam BV 11), later door Duitse marine (naam BS III). In 1945 gezonken in Duitsland, in 1948 gesloopt.
Inzet op Harlingen-Vlieland en in de zomer ook Harlingen-Terschelling.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schellingerland


De veerboot toen deze nog voer bij de PSD (Zeeland)
Datum: onbekend
Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type motorveerboot
Bouwjaar 1915
Datum begin inzet1934
Datum einde inzet1964
Lengte 43.00 m
Breedte 7.35 m
Diepgang 2 m
Snelheid 20 km/h
Vermogen 250 pk
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit 550 voetgangers
Opmerking Voorheen bij PSD (Zeeland), in 1934 naar Doeksen
Afgevoerd in 1964, sloop.
Inzet: Harlingen-Terschelling, reserve vanaf 1962.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlieland


Auteur: Verzameling Henry Drost

Type
Bouwjaar 1908
Datum begin inzet1908
Datum einde inzet1938
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Inzet: Vlieree-Vlieland

De bijnaam was de "hobbelende geit"

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Minister Kraus


Datum: onbekend
Auteur: Ansichtkaart verzameling Cees de Bijl

Type onbekendstoomraderboot
Bouwjaar 1907
Datum begin inzet1907
Datum einde inzet1947
Lengte 40.90 m
Breedte 10.88 m
Diepgang 1.60 m
Vermogen 600 pk
Scheepswerf
Capaciteit 400 voetgangers
Opmerking Afgevoerd in 1947, sloop. Inzet op Harlingen-Terschelling en Harlingen-Vlieland

[ Naar boven ]