|
Lokatie :
Den Helder - Texel |
Sinds 1909 heeft de TESO het alleenrecht op de verbinding van Den Helder naar het eiland Texel. In de eerste jaren werd gevaren naar de haven van Oudeschild. In 1964 werd er een nieuwe veerhaven aangelegd bij ’t Horntje, waar moderne Ro-Ro-schepen voor de verbinding met het eiland zorgen. Sinds 1990 word ter gevaren met dubbeldeks schepen, in twee lagen kunnen auto’s van de veerboot gebruik maken.
Type | onbekenddubbeldeks motorveerpont koplading |
Bouwjaar | 1990.12.18 |
Datum begin inzet | 1991.02.18 |
Datum einde inzet | 2017 | ENI-nummer | 2718036 |
Lengte | 110.44 m |
Breedte | 18.70 m |
Diepgang | 4.00 m |
Snelheid | 24 km/h |
Tonnage | 8311 |
Motor | 3 x 6cyl Diesel Caterpillar, dieselelectrisch |
Vermogen | 4 x 1250 kW |
Scheepswerf | Verolme Scheepswerf Heusden Bouwnr: 1012 |
Capaciteit | 242 auto's; 1750 voetgangers |
Opmerking | Eind 2018 voor sloop verkocht. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1980.06.19 |
Datum begin inzet | 1980 |
Datum einde inzet | 2005 |
Lengte | 88.26 m |
Breedte | 18.02 m |
Diepgang | 4.45 m |
Snelheid | 23 km/h |
Tonnage | 3254 |
Motor | dieselelectrisch |
Vermogen | 6300 pk |
Scheepswerf | Verolme Scheepswerf, Heusden Bouwnr: 972 |
Capaciteit | 190 auto's; 1250 voetgangers |
Opmerking | Tot 1986 inzet als enkeldeks veerboot wegens het ontbreken van walfaciliteiten, vanaf december 1986 inzet als dubbeldekker. In 1990 reserve. Afvoer in 2008 naar India, Halani Schipping, flink verbouwd en herdoopt in Halani-1, voor gebruik in de Verenigde Arabische Emiraten. In 2018 te koop. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1966.05.27 |
Datum begin inzet | 1966 |
Datum einde inzet | 1991.03.31 | ENI-nummer | 2312015 |
Lengte | 67.94 m |
Breedte | 16.71 m |
Diepgang | 3.35 m |
Tonnage | 509 |
Motor | Dieselelectrisch |
Scheepswerf | NV Machinefabriek en Scheepswerf P.Smit jr. Rotterdam Bouwnr: 658 |
Capaciteit | 70 auto's; 750 voetgangers |
Opmerking | Vanaf 1980 reserve. Afvoer 1992, naar Malta, Gozo Channel Line, herdoopt in Citadella, aldaar pas in dienst in 1995. Afgevoerd in Malta in 2002, sloop in Turkije |
Type | onbekendmotorveerpont, dieselelektrisch |
Bouwjaar | 1963.12.23 |
Datum begin inzet | 1964 |
Datum einde inzet | 1991.03.31 | ENI-nummer | 3021313 |
Lengte | 67.94 m |
Breedte | 16.71 m |
Diepgang | 3.35 m |
Snelheid | 24 km/h |
Tonnage | 333 |
Vermogen | 1103 kW |
Scheepswerf | Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam Bouwnr: 499 |
Capaciteit | 70 auto's; 750 voetgangers |
Opmerking | Inzet pas vanaf 1964, omdat de fuiken voor het afmeren toen pas gereed waren. In 1982 zwaar beschadigd omdat de boot uit het dok viel. Afvoer 1992 naar Malta, Gozo Channel Line, herdoopt in Mgarr. Aldaar afgevoerd in 2002 en sloop in Turkije. |
Type | onbekendmotorschip, koplading, inzet bij TESO als zijlader |
Bouwjaar | 1927 |
Datum begin inzet | 1960 |
Datum einde inzet | 1967 | ENI-nummer | 3290168 |
Lengte | 53.47 m |
Breedte | 12.42 m |
Diepgang | 2.63 m |
Tonnage | 571 |
Motor | dieselelectrisch |
Scheepswerf | J&K Smit, Kinderdijk Bouwnr: 716 |
Capaciteit | 40 auto's; 750 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1928-1960: PSD Zeeland. Inzet 1960-1967: TESO Den Helder-Texel. In 1968 omgebouwd tot ponton zonder motoren en inzet bij aannemingsbedrijven. |
Type | onbekendmotorveerboot, zijlading |
Bouwjaar | 1955 |
Datum begin inzet | 1955 |
Datum einde inzet | 1965 | ENI-nummer | 371 |
Lengte | 56.91 m |
Breedte | 10,20 m |
Diepgang | 2.38 m |
Tonnage | 193 |
Motor | dieselmotor |
Scheepswerf | Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij |
Capaciteit | 25 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) als De Dageraad. In 1965 naar Doeksen als Noord-Nederland. Afvoer in 1974, naar Kenia als m.s. Kalua. |
Type | onbekendmotorschip, zijlading |
Bouwjaar | 1936 |
Datum begin inzet | 1947 |
Datum einde inzet | 1965 |
Lengte | 20.05 m |
Breedte | 4.20 m |
Diepgang | 1.06 m |
Tonnage | 10 |
Scheepswerf | Voorwaarts, West-Graftdijk |
Capaciteit | 90 voetgangers |
Opmerking | Origineel Wieringer visserskotter, voorheen al ingezet in particuliere veerdienst van Texel naar Vlieland. Ingezet in de zomer als veerdienst tussen Texel en Vlieland. in 1948 kajuit op het schip aangebracht. In 1965 verkocht naar Duitsland |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | onbekendGemotoriseerde zeilklipper, zijlading |
Bouwjaar | 1894 |
Datum begin inzet | 1942 |
Datum einde inzet | 1956 |
Lengte | 20,35 m |
Breedte | 4,85 m |
Diepgang | 2,05 m |
Tonnage | 74 |
Scheepswerf | Boot, Gouwsluis |
Capaciteit | |
Opmerking | Gebouwd als zeilende klipper Cornelia Johanna voor beurtvaart van Burghslujs (Zeeland) naar Rotterdam. Later inzet in Waddengebied. In 1935 motor ingebouwd, met behoud van zeiltuig en hernoemd in Twee Gebroeders. In 1942 aangekocht door TESO. Inzet op dienst van Texel naar Harlingen. In 1956 verkocht aan brandstoffenhandel Dan en hernoemd in Vliestroom en verlengd en verbouwd. In 1971 ander eigenaar en hernoemd in Pax II. Weer later hernoemd in Neptunus. De veerboot vaart nu onder de naam Neptunus WR70. Zie wad-anders.nl |
Type | onbekendmotorschip, zijlading |
Bouwjaar | 1937 |
Datum begin inzet | 1940 |
Datum einde inzet | 1967 |
Lengte | 32.30 m |
Breedte | 5.30 m |
Diepgang | 1.20 m |
Tonnage | 39 |
Scheepswerf | De Overtoom, Oostzaan |
Capaciteit | 330 voetgangers |
Opmerking | Eerste drie jaar onbekend, in 1940 in dienst bij TESO. In 1960 reserve. In 1967 verkocht aan Amsterdamsche Droogdok Maatschappij voor personeelsvervoer. Vanaf 1977 inzet voor vistochten. In 1981 sloop. |
Type | onbekendstalen motorveerboot, zijlader |
Bouwjaar | 1934 |
Datum begin inzet | 1934 |
Datum einde inzet | 1963 | ENI-nummer | 3110233 |
Lengte | 47.65 m |
Breedte | 8.31 m |
Diepgang | 2.38 m |
Tonnage | 164 |
Motor | Stoomboot, na 1952 motorboot |
Scheepswerf | Wilton Feyenoord, Schiedam |
Capaciteit | 8 auto's; 800 voetgangers |
Opmerking | Vernoemd naar de oprichter van de TESO, welke in 1933 na een kort ziekbed was overleden Tot 1952 als stoomschip, daarna dieselmotor. In 1952 verlengd tot 52.6 meter (capaciteit vanaf dan 16 autos en 1000 passagiers. In 1955 reserve. In 1963 naar Doeksen, herdoopt in Schellingerland. In 1972 hernoemd in Schellingerland I. In 1974 naar Delfzijl als logementsschip. Afvoer in 1975, sloop |
Type | onbekendstalen schroefstoomschip |
Bouwjaar | 1926 |
Datum begin inzet | 1926 |
Datum einde inzet | 1956 | ENI-nummer | 3110234 |
Lengte | 40.,00 m |
Breedte | 6,78 m |
Diepgang | 2,52 m |
Tonnage | 148 |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | De Merwede, Hardinxveld-Giessendam Bouwnr: 169 |
Capaciteit | 4 auto's; 600 voetgangers |
Opmerking | Vanaf 1934 reserve Van sept.1945 tot juni 1946 verhuurd aan de RTM voor de dienst Hellevoetsluis-Middelharnis. In 1956 verkocht aan tankerclaningbedrijf Junius in Rotterdam. Sloop in 1996 |
Type | onbekendstalen schroefstoomschip, zijlading |
Bouwjaar | 1908 |
Datum begin inzet | 1908 |
Datum einde inzet | 1935 | ENI-nummer | 3110235 |
Lengte | 37.70 m |
Breedte | 6.42 m |
Diepgang | 2,60 m |
Tonnage | 81 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 325 pk |
Scheepswerf | Hubertina, vh.Jacobs & Burger, Haarlem |
Capaciteit | |
Opmerking | Vanaf 1926: reserve In 1935 verkocht voor sloop |
Type | onbekendstoomraderboot |
Bouwjaar | 1891 |
Datum begin inzet | 1891 |
Datum einde inzet | 1910 |
Lengte | |
Breedte | |
Scheepswerf | |
Capaciteit | |
Opmerking | In dienst bij rederij Bosman (de concurrent van TESO). Tot 1907 in dienst bij Bosman. In 1910 verkocht aan Wagenborg en hernoemd in Vooruitgang II. Aldaar inzet op Delfzijl-Emden, Delfzijl-Borkum, Delfzijl-Norderney en van 1915-1918 Groningen-Schiermonnikoog. In 1918 bij die maatschappij op drift geslagen en gebroken waarna sloop. |
Type | onbekendijzeren raderstoomschip, zijlading |
Bouwjaar | 1878 |
Datum begin inzet | 1878 |
Datum einde inzet | 1923 |
Lengte | 33.70 m |
Breedte | 8.25 m |
Diepgang | 2.40 m |
Tonnage | 47 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 125 ipk |
Scheepswerf | Nachtegaal, van Meursing, Amsterdam |
Capaciteit | |
Opmerking | Was vanaf 1878 eigendom ATSR (Amsterdam-TexelschetStoomboot Frederik), in 1882 eigendom van de Alkmaar-Packet van rederij Bosman (de concurrent van Teso), in 1909 naar Teso als reserveboot en als inzet op dienst van Texel naar Harlingen. Bij de bouw werd er een ketel uit ander schip in geplaatst, in 1883 vervangen door nieuwe stoomketel. Verkoop voor sloop in 1923. |