Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
In de belangrijke noord-zuid gelegen weg tussen Arnhem en Nijmegen lag er bij Nijmegen lag er al lang een veerpont. Tot 1883 was dat een houten gierpont. In dat jaar werd deze vervangen door een ijzeren gierpont bestaande uit twee ijzeren drijvers onderling verbonden met een houten Rijsel. In 1928 werd deze gierpont vervangen door vier zelfvarende veerponten. De naam van deze ponten was Zeldenrust I t/m Zeldenrust IV. In 1936 is de grote Waalbrug voor autoverkeer bij Nijmegen in gebruik genomen, waarbij het pontveer is opgeheven. Toen in 1940 de Waalbrug werd opgeblazen is het pontveer weer voor drie jaar terug in de vaart gekomen, maar in 1943 was het voorgoed gedaan met de gierpont van Nijmegen.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)