Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Arnhem - Elden Praets (Meijnerswijk)
(historisch)
    (GE-h017)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Nederrijn
Soort : hist: voetveer
Type : historisch: voetveer
Lokatie : Google maps (51.97987 , 5.89934)
Websites : www.geldersarchief.nl

Beschrijving

Heel lang geleden, vanaf de dertiende eeuw tot het begin van de zeventiende eeuw lag er een veerpont op deze plaats. Toen werd er een schipbrug gebouwd, die lange tijd in de wegverbinding van Arnhem via Elden naar Nijmegen lag. Die lag bij De Praets. Overigens lag deze schipbrug er niet het hele jaar. In de winter werd deze, om schade door ijsvorming te voorkomen, weggehaald. Dan voer er een voetveer, en vanaf 1908 met de stoomboten van rederij Concordia die diensten in de lengterichting van de Rijn aanbood. De schipbrug bleef tot in 1935. Toen in dat jaar in Arnhem de brug in de Nijmeeegse weg werd gebouwd was de schipbrug voor autoverkeer niet meer nodig en is deze schipbrug weggehaald. De nog nieuwe brug werd in 1940 vernield en in 1944 herbouwd, maar in deze tussentijd lag er een noodbrug (een pontonbrug).

Een exploitant zag er brood in om bij de Praets een voetveer in bedrijf te stellen (dus ondanks de ongeveer één kilometer verderop gelegen brug). Het voetveer is in bedrijf geweest tot eind 1977 toen de Nelson Mandelabrug in de wegverbinding van de N225 werd aangelegd.

Foto's

    (klik op een foto voor een vergroting)

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerboten op deze relatie:

- Meijnerswijk (1954-1977)
- Malburgse voetveer (1935-....)

 

Veerboot: Meijnerswijk


De boot was in 1983 nog aanwezig in Arnhem, waar deze nabij de nieuw gebouwde Nelson Mandelabrug lag bij de vroegere vaar-locatie.
Datum: 1983
Auteur: J.Banning

Type motorveerboot
Bouwjaar 1954
Datum begin inzet1954
Datum einde inzet1977
Lengte 17,50 m
Breedte 3,10 m
Diepgang 1,10 m
Tonnage 19 ton
Motor DAF
Vermogen 138 pk
Scheepswerf Gebr.Haarland, Leiden
Capaciteit 12 voetgangers
Opmerking Inzet van 1954 tot 1977 bij Arnhem - De Praets. Na opheffing van dat veer in 1977 heeft het veer nog een tijdje in Arnhem gelegen. In de jaren na 1983 naar Tiel bij een steenfabriek om personeel bij hoge waterstand naar de fabriek te kunnen varen. In 2010 aangekocht door Uiterwaarde en hernoemd in Lieniepont en inzet op Fort Honswijk - Fort Everdingen - Werk aan t Spoel (UT-020).

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Malburgse voetveer

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Het veerpontje werd overgenomen van de dienst bij Arnhem-Malburgen, welk door dezelfde exploitant Cornelissen werd geëxploiteerd. De bijnaam werd daarom "het Malburgse voetveer", ondanks dat deze nu bij Elden ging varen.

[ Naar boven ]