|
Lokatie :
Ochten - Druten |
In 1957 werd het pontveer (dus ook voor autos) bij Ochten door de provincie Gelderland in de vaart gebracht. Het vormde een verbinding in de in dat jaar aangelegde noord-zuid verlopende provinciale weg, die bij Rhenen de Rijn oversteekt, en die verder naar het zuiden naar het veer bij Appeltern loopt.
Het veer voer hier tot in 1974. In dat jaar werd de Prins Willem Alexanderbrug geopend, waarna zowel de pont in Ochten als die in Tiel stopten. In Tiel werd het autoveer vervangen door een fiets-/voetveer, in Ochten kwam geen vervanging.
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1958 |
Datum begin inzet | 1958 |
Datum einde inzet | 1974 |
Lengte | 45 m |
Lengte romp | 30.58 m |
Breedte | 10.45 m |
Diepgang | 1.2 m |
Tonnage | 125 |
Scheepswerf | Clausen, Oberwinter |
Capaciteit | 18 auto's; 130 voetgangers |
Opmerking | Inzet: 1958-1974: Ochten-Druten (met naam Ochten II) 1974-2009: Brakel-Herwijnen met naam Brakel I In 2012 verkocht aan Valewaard b.v. in De Steeg t.b.v. baggerwerkzaamheden en hernoemd in De Gier |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1955 |
Datum begin inzet | 1957 |
Datum einde inzet | 1974 |
Lengte | 42.66 m |
Lengte romp | 30.5 m |
Breedte | 10.50 m |
Tonnage | 121 |
Motor | 4 Scania Diesel |
Vermogen | 4 x 133 pk |
Scheepswerf | Scheepswerf Clausen, Oberwinter/Rhein |
Capaciteit | 18 auto's; 200 voetgangers |
Opmerking | 1955-1974: Ochten-Druten (naam: "Ochten I". In 1974 opgelegd. 1976-1997: Hekelingen-Nieuw Beijerland (naam "Jacqueline II"). Vanaf 1997-2017: Krimpen aan den Lek - Kinderdijk. In 2009 gemoderniseerd en nieuwe motoren. Vanaf 2017 reservepont in Krimpen. Vanaf 15 november 2019 t/m 13 juli 2020 inzet (voor 7 maanden) in Rotterdam bij vervangingsdienst voor afgesloten Maastunnel. |