Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
Bergse Maas
Soort
:
Autoveer
Type
:
kabelmotorveerpont
Opmerking
:
Alle veerponten van de Bergsche Maas staan vermeld bij Waalwijk-Drongelen (NB13). Dat betreft de veren Sprang-Capelle - Dussen (NB12), Waalwijk - Drongelen (NB13) en Herpt - Bern (Ge34/NB14).
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Toen de Bergsche Maas in 1904 werd gegaven was dat een barriere voor het verkeer. Naast enkele bruggen werden er drie veerponten in de vaart gebracht, die door Rijkswaterstaat werden geëxploiteerd. Conform het bij het begin opgestelde contract zijn de veerponten tot op heden gratis.
Op 1 januari 2009 is het beheer en onderhoud van deze drie veren door Rijkswaterstaat overgedragen aan de nieuw opgerichte stichting Bergsche Maasveren. Plannen om auto's te laten betalen voor de overtocht leidden tot vele protesten, tot aan de Raad van State toe. Dat leidde ertoe, dat er door het rijk een flinke som geld aan de stichting Bergsche Maasveren is overhandigd wat genoeg moet zijn voor de komende dertig jaar.