Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
De veerpont van Dieren is één van de oudste veren in de omgeving. Dat komt omdat de weg naar het veer hooggelegen is, en derhalve niet vaak overstroomde. Al in 1296 wordt het veer genoemd in een akte. Vanaf 1950 voer er een gierpont, in latere jaren aangedreven door een hulpbootje. Begin zeventiger jaren werd de pont gemoderniseerd.
Omdat de veerpont uit 1948 te oud werd, is deze in 2015 vervangen door een moderne veerpont. Ook deze pont maakt nog steeds gebruik van de voortstuwingskracht van het IJsselwater, het is dus een gemotoriseerde gierpont.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
Veerpont in 1948 besteld bij de scheepswerf, pas in 1950 in de vaart. In het begin was het een reine gierpont (aandrijving door de kracht van het stromende IJssel-water). In 1960 kwam er extra aandrijving in de vorm van een motorbootje naast de gierpont. Begin zeventiger jaren werd de pont gemotoriseerd.