Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Toen in 1950 het laatste gedeelte van het Prinses Margrietkanaal werd aangelegd, zou het buurtschap ten zuiden van Grou worden afgesneden van dat dorp. Voor de bereikbaarheid werd een kleine motorveerpont in gebruik genomen, geschikt voor voetgangers en fietsers. Het pontje was te duur voor de gemeente, er werd niet zoveel gebruik van gemaakt, alleen enkele lokale bewoners. Rond 1967 is het pontje opgeheven.
Veerboot: (geen naam)
Het pontje, zoals dat tegenwoordig bij Wyns vaart. Datum: 2018.08.21 Auteur: Wim Kusee
Type
motorveerpont
Bouwjaar
Datum begin inzet
1951
Datum einde inzet
1967
Lengte
10 m
Breedte
4 m
Vermogen
12 pk
Scheepswerf
Capaciteit
20 fietsen; 80 voetgangers
Opmerking
Veerpont heeft eerst gevaren tussen Grouw en Goatum (FR-h020). In 1967 is dat veer opgeheven, de pont kwam toen naar Leeuwarden-Froskepolle (FR-h016). Toen in 1977 deze pont werd opgeheven is de boot naar Wyns-Britsum (FR-011) gegaan. De naam werd daarbij De Wynser Oerset