Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
IJsselmeer
Soort
:
Fiets-voetveer
Type
:
motorveerboot
Opmerking
:
Vaart 3 x per dag (op de aangegeven vaardagen) (Enkh: 8:45, 12:45, 16:45 uur uur) (Stav: 10:25, 14:25, 18:25 uur)
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Vanuit de randstad naar de provincies Groningen en Fresland waren er vroeger twee elkaar concurrerende spoormaatschappijen. De HIJSM reed met de trein tot Enkhuizen, vanwaar een stoomboot naar Stavoren voer, waar men weer op de trein kon stappen naar Leeuwarden en eventueel verder naar Groningen. Voor goederenvervoer waren er op deze relatie zelfs stoomboten waarop rails waren bevestigd, waarmee de goederenwagens konden worden overgezet. Toen in de periode tussen de Eerste en Tweede wereldoorlog de SS en HIJSM samen verder gingen in de NS, was er van deze concurrentie geen sprake meer. Het vervoer langs Enkhuizen-Stavoren liep sterk terug. De bootverbinding van de HIJSM werd opgeheven.
Voor het toeristisch vervoer bleef er echter een boot varen. De huidige veerboot met de Bep Glasius is daarvan het overblijfsel.
Foto's
(klik op een foto voor een vergroting)
Ansichtkaarten
(klik op een foto voor een vergroting)
Zie Enkhuizen - Stavoren voor een overzicht van de historische veerboten op deze relatie. (klik op de link)
Veerboot: Bep Glasius
De veerboot komt de haven van Stavoren binnen. Datum: 2010.05.07 Auteur: Wim Kusee
Type
motorveerboot
Bouwjaar
1965
Datum begin inzet
1966
Datum einde inzet
ENI-nummer
02006409
Lengte
36.75 m
Breedte
6.59 m
Diepgang
1.8 m
Motor
2 Volvo dieselmotoren
Vermogen
2 x 230 pk
Scheepswerf
Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart Bouwnr: 77
Capaciteit
300 voetgangers
Opmerking
Van 1966 tot 1972 bij rederij Koppe te Zaandam, 1972 naar rederij Naco en vanaf 2002 bij V&O te Enkhuizen. Voor alle drie deze rederijen ingezet op Enkhuizen-Stavoren. In 2007 is het schip 1,8 meter verlengd, en in 2009 is er een nieuwe motor in geplaatst.