Hieronder staan nieuwsberichten die in na 1 augustus 2025 zijn gepubliceerd.
Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.
Lees meer (en ouder) nieuws op Nieuws van veerponten in Nederland
2025.09.05
Het plan om twee lijnen van het netwerk van de waterbus rond Rotterdam en Dordrecht te laten vervallen valt slecht bij diverse instanties. Een samenwerkingsverband van gemeenten, scholen en bedrijfsleven liet weten dat men dit een plan vindt dat niet goed is.
In oktober 2025 zullen twee lijnen vervallen. De lijn van Rotterdam naar Kinderdijk en de lijn van Dordrecht naar Sliedrecht. Beide lijnen worden geconfronteerd met te weinig passagiersaantallen. Met name het opheffen van de lijn naar Sliedrecht zal grote problemen geven, zo vindt het samenwerkingsverband. De komende maanden zal de Papendrechtse brug voor negen maanden worden afgesloten voor alle verkeer. Daarnaast zal het fietspad langs de Baanhoekbrug (spoorbrug met zijliggend fietspad) ook voor fietsers worden afgesloten omdat dit pad voor nooddiensten (ambulance, brandweer) beschikbaar moet zijn. De waterbus naar Sliedrecht zou juist in de komende tijd een positieve bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van de omgeving, aldus het samenwerkingsverband.
2025.09.02
Vanaf Zaandijk vaart er een voetveer over de Zaan naar de Zaansche Schans. Dat het veer veel gebruikt wordt bewijzen de cijfers van het aantal overgezette passagiers. De stichting laat weten dat in de maand augustus 2025 er meer dan 10.000 passagiers werden geteld. Een toerist uit China mocht een oorkonde en een tasje met molenversieringen ontvangen uit de hand van één van de bestsuursleden van de stichting.
Het veer wordt volledig gerund door vrijwilligers. Met een zo groot aantal passagiers is er een financiëel overschot, waarmee enkele goede doelen in de gemeente worden ondersteund. Het veer vormt een goede verbinding vanaf het station naar de Zaanse Schans.
Foto: Het veer tijdens een zomerse overtocht op 28 augustus 2010
2025.08.29
De kade aan de Belgiëlaan bij het Spaarneveer (in Haarlem, over het Spaarne) zal binnenkort worden hersteld. Enkele schippers van het veer hadden alarm geslagen dat de kade dreigt te verzakken. Gebleken is dat er een damwand lek is, waardoor zand wegspoelt. En daarmee verzakt ook het wegdek. In de loop van september hoopt de gemeente de kade voorlopig te herstellen. Voor herstel van de damwand is wat meer tijd nodig, daarvoor maakt de gemeente nog een planning.
2025.08.29
Tot eind 2023 waren de drie veerponten (Sprang-Capelle - Dussen, Waalwijk - Drongelen en Herpt - Bern) over de Bergsche Maas gratis. Sinds begin 2024 moet er door automobilisten betaald worden. Dat kan gebeuren met een QR-code of met een pin-betaling. Maar dat systeem hapert nogal eens, of werkt dusdanig traag dat de pont al aan de overkant is. Automobilisten verlaten de pont dan zonder dat er een betaaltransactie is geregistreerd.
Niet zo erg zou je zeggen, dan heb je geluk. Maar het andere systeem dat kentekens registreert, dat functioneert feilloos. Wie niet betaald en gescand wordt krijgt een boete van € 175 in de bus.
Blijkbaar schrikt het betalingssysteem mensen af. Want het aantal automobilisten dat van het veer gebruik maakt is sterk verminderd. Misschien omdat mensen denken dat omrijden goedkoper is, maar volgens de schippers van de pont worden veel mensen afgeschrikt door het slecht werkende betalingssysteem en kiezen om die reden voor een omweg via een brug verderop. Laten we hopen dat een nieuw en beter betalingssysteem wat minder frustratie zal opleveren bij gebruikers.
2025.08.28
Bij het fiets-voetveer van Woudrichem naar Loevestein over de Afgedamde Maas komt er een nieuwe veerpont. De huidige boot is erg ongemakkelijk, fietsen moeten door de eigenaar of schipper aan boord worden getild, bij een elektrische fiets een zware opgave. Bovendien is de huidige boot (Hugo) niet meer van deze tijd.
De nieuwe veerpont wordt volledig elektrisch aangedreven en heeft zonnepanelen. De boot is nu inmiddels in aanbouw, de verwachting is, dat de boot eind 2025 in gebruik genomen kan worden.
(foto: de huidige veerboot. fietsen staan op het plankje op de voorplecht en moeten daarop getild worden)
2025.08.27
Het Kozakkenveer, varend tussen Veessen en Fortmond over de IJssel (grens Gelderland-Overijssel) heeft regelmatig last van een te lage waterstand in de rivier. Dit jaar 2025 waren er al drie periodes van soms enkele weken waarin niet gevaren kon worden. Daarmee loopt het veer inkomsten mis, want niet varen betekent geen passagiers en dus geen inkomsten. Op jaarbasis kan dat zomaar € 10.000 schelen. De gemeente Olst-Wijhe en wellicht ook de gemeente aan de Gelderse kant, zouden wellicht het veer kunnen ondersteunen met een financiële bijdrage. De oorzaak lijkt te liggen in het project ruimte voor de rivier, waarbij op diverse plekken meer rivierwater geborgen kan worden, maar waarbij de waterstand met name aan de kant van Fortmond (binnenbocht van de rivier) te laag wordt om nog te kunnen overvaren.
2025.08.16
In het park Meermond ten zuiden van Heemstede (vlakbij de Cruquius) lag er sinds 2010 een zelfbedienings kettingveerpont. Al vanaf het begin waren er problemen. Het pontje liep vast in de bagger en slib dat zich ophoopte in het water. In 2014 gebeurde het zelfs, dat een moeder met kinderen door hulpdiensten moest worden bevrijd. In 2016 besloot de gemeente het pontje weg te halen.
Naar nu bekend werd bleek de gemeente het pontje toch weer in dienst gesteld te hebben. Eind maart is er een nieuw pontje neergelegd, nu van een veel lichtere constructie. Daarmee hoopt men te bereiken dat het pontje niet meer vastloopt in de modder.
foto: het oude pontje zoals dat er in 2010 bij lag