Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]


Alle nieuws over veerponten van de laatste maand

Hieronder staan nieuwsberichten die in na 1 september 2025 zijn gepubliceerd.
Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.
Lees meer (en ouder) nieuws op Nieuws van veerponten in Nederland

[2025.10.11]   Tijdelijk maar één aanlegsteiger bij NDSM Amsterdam
[2025.10.11]   Veerpont Aalst-Veen twee weken buiten dienst
[2025.10.11]   Nieuwe veerpont gepland bij Drachten
[2025.10.11]   Voetveer Hugo 2 wint ANWB prijs
[2025.10.08]   Gemeente Drimmelen wil driehoeksveer naar Hofmansplaat
[2025.10.08]   Waterbuslijn Kinderdijk wordt WaterShuttle
[2025.10.07]   Veerpont naar De Burd krijgt andere (duurzamere) motoren
[2025.09.26]   Waterbus verder met twee lijnen
[2025.09.26]   Brommobielen niet welkom op ponten Amsterdam
[2025.09.25]   LVP en VEEON gaan samen
[2025.09.21]   Langweer: onderzoek elektrificatie veerpont
[2025.09.21]   Spijkerboor: onzekerheid over toekomst veerpont
[2025.09.05]   Plan vervallen Waterbus negatief ontvangen
[2025.09.02]   Voetveer Zaandijk 10.000 passagiers in één maand
 

Tijdelijk maar één aanlegsteiger bij NDSM Amsterdam

2025.10.11

Aan de kade bij de NDSM-werf moet groot onderhoud worden gepleegd. Dat heeft tot gevolg, dat van de twee aanlegplekken voor de veerponten er vier maanden lang maar één kan worden gebruikt. Vanaf deze lokatie varen veerponten naar het Centraal Station (lijn F4) en naar de Pontsteiger (lijn F7). Beide ponten gelijktijdig aanleggen, zoals nu gebeurt, is dan niet mogelijk. De gemeente verwacht dat er minder veerponten zullen kunnen varen. Vanuit politieke partijen is de zorg uitgesproken dat deze situatie tot chaos zal gaan leiden wegens te grote drukte bij de veerponten.

[ naar boven ]

 

Veerpont Aalst-Veen twee weken buiten dienst

2025.10.11

In de nacht van 14 op 15 februari reed een auto tegen de veerpont die vaart tussen Aalst en Veen. Na een korte onderbreking waarbij een noodreparatie werd uitgevoerd kon de veerpont al snel weer varen. Maar de schade moet nog worden hersteld. Daartoe is de veerpont van 13 t/m 24 oktober buiten dienst. Riveer, de exploitant, heeft gekozen voor deze periode omdat daarin de herfstvakantie valt. Scholieren, die veel gebruik maken van de pont, worden daarmee zo weinig mogelijk gedupeerd.

[ naar boven ]

 

Nieuwe veerpont gepland bij Drachten

2025.10.11

Aan de westkant van Drachten komt er vanaf 1 mei 2026 waarschijnlijk een nieuwe veerpont. Deze zal gaan varne vanaf het dorp Drachten naar de Eibertsgeasten en naar het Gaastereiland met haltes in Drachten, De Wilgen, Opeinde en Eibertsgeasten. De gemeente is al een tijd bezig met de plannen daartoe, in 2020 werd er al melding gemaakt van deze veerpont.

Maar nu lijkt het er toch van te komen. Een boot is inmiddels aanwezig. Het is een veerpont die eerder heeft gevaren op het Lauwersmeer vanaf het Landal park Suyderoog. Ook zijn er inmiddels (bijna) voldoende vrijwilligers om de pont te besturen. De gemeente houdt nog een slag om de arm. De vergunningverlening ligt nu in de inspraak, als er bezwaren worden ingediend zou het begin van de exploitatie wellicht in gedrang komen.

[ naar boven ]

 

Voetveer Hugo 2 wint ANWB prijs

2025.10.11

De Stichting Boven t Gat, exploitant van het voetveer over de Afgedamde Maas tussen Woudrichem en Loevestein ontving de ANWB provincieprijs. De prijs uit dit fonds wordt uitgekeerd aan initiatieven om het onderweg zijn plezieriger te maken. Er waren meer dan 200 aanmeldingen. Bijna 100.000 mensen brachten een stem uit, de eerste prijs dus voor het voetveer. Het gaat daarbij om een bedrag van € 15.000.

Het nieuwe elektrische voetveer is besteld en gaat de motorpont vervangen, waarschijnlijk komt deze eind 2025 in dienst.

(foto: het veer zoals dat tot eind 2025 wordt uitgevoerd met een roeiboot met buitenboordmotor)

[ naar boven ]

 

Gemeente Drimmelen wil driehoeksveer naar Hofmansplaat

2025.10.08

De Hofmansplaat, onderdeel van nationaal park de Biesbosch, is slecht toegankelijk. Het is een natuurgebied, het is op zich wel toegankelijk, maar wie er naartoe wil moet met een eigen boot gaan. Er is geen verbinding daar naartoe.

De gemeente Drimmelen (gelegen aan de zuidkant van de Amer) zou graag zien dat er wat meer verbinding met het natuurgebied zou zijn. En vaste veerverbinding naar de Hofmansplaat is al eerder onderzocht en lijkt economisch niet haalbaar te zijn. Toch ziet de gemeente wel mogelijkheden. Men denkt aan een kleinschalig driehoeksveer vanuit Drimmelen, langs de Hofmansplaat, naar Geertruidenberg. Of de plannen doorgaan, de toekomst zal het leren.

[ naar boven ]

 

Waterbuslijn Kinderdijk wordt WaterShuttle

2025.10.08

Per 6 oktober is de waterbuslijn van Rotterdam naar Kinderdijk (net als de lijn naar Sliedrecht) gestopt. Maar een verbinding blijft toch nog, zij het in beperktere vorm. Er wordt nu nog gevaren op vrijdag, zaterdag en zondag, met een beperkter aanbod. Er wordt gevaren van 9:15 tot 17:45 uur. En daarnaast is de prijs flink verhoogd. Voorheen kostte een kaartje (OV-tarief) € 9,60 voor een rertourritje. Vanaf 6 oktober moet men nu € 19,50 neertellen voor hetzelfde retourtje, tja, nu is het een commercieel tarief geworden. De toekomst zal leren of deze verbinding, die zich vooral op toeristen richt, rendabel zal blijven.

[ naar boven ]

 

Veerpont naar De Burd krijgt andere (duurzamere) motoren

2025.10.07

De veerpont van Grouw naar het eiland De Burd gaat in 2026 verbouwd worden. De motoren worden vervangen. Nu vaart de pont nog met dieselmotoren, de gemeente wil met spoed deze vervangen door andere, elektrische motoren die duurzamer zijn en weinig CO2 uitstoten. Daartoe is op de begroting van de gemeente een post opgenomen.

[ naar boven ]

 

Waterbus verder met twee lijnen

2025.09.26

De Waterbus bij Dordrecht en Rotterdam stopt met twee lijnen. Bij de lijnen 21 (Rotterdam - Kinderdijk) en lijn 23 (Dordrecht - Sliedrecht) maken zo weinig passagiers daarvan gebruik, zodat het niet rendabel is met deze lijnen verder te gaan. De lijnen 20 (Rotterdam - Dordrecht) en de gecombineerde lijnen 22-24 (Dordrecht - Zwijndrecht en Dordrecht - Papendrecht) blijven over.

Hiermee is een faillissement van de Waterbus voorkomen. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven voldoende vertrouwen in de overblijvende lijnen te hebben. Deze zijn namelijk goed voor 90 % van de passagiers van de huidige vier lijnen. Begin 2025 werd al 3,1 miljoen extra in de Waterbus gestoken, hopelijk zal dat in de toekomst met minder toekunnen.

[ naar boven ]

 

Brommobielen niet welkom op ponten Amsterdam

2025.09.26

Brommobielen mogen niet mee op de veerponten in Amsterdam. Dat is eigenlijk altijd al het geval, maar er werd tot op heden nooit op gecontroleerd. Maar de gemeente heeft nu geconstateerd, dat het toch wel onverantwoord is om tussen alle fietsers en wandelaars zulke grote wagens te laten rijden, aldus de gemeente.

Brommobielen zijn motorvoertuigen en horen daarom op de rijbaan, niet op het fietspad of de stoep. Hulpmiddelen die speciaal bedoeld zijn voor mensen met een beperking mogen dat wél. Omdat die voertuigen vaak lijken op brommobielen, leidt dat soms tot verwarring. Rond de ponten zorgt dat steeds vaker voor problemen. De fiets- en voetpaden worden steeds drukker, en brommobielen brengen daar gevaar met zich mee voor fietsers en voetgangers. Ook op de pont zelf is de ruimte beperkt, waardoor brommobielen voor extra opstoppingen zorgen.

In eerste instantie gaat de gemeente een campagne houden om brommobiel rijders te informeren. Later zullen ook handhavingsacties plaatsvinden.

Alternatieven voor brommobielen zijn alleen de Schellingwouderbrug of de veerpont bij Hembrug.

[ naar boven ]

 

LVP en VEEON gaan samen

2025.09.25

Twee verenigingen, beide actief op het gebied van de veerponten, gaan samen. Het LVP (Landelijk Veren Platform) en VEOON (Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland) hebben dat samen besloten. Het LVP was onderdeel van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en behartigde voor de veerponten hun belang. Het VEEON was een vereniging van vooral de wat grotere veerponten in Nederland.

Beide verenigingen zetten zich in als gesprekspartner richting overheden en doen eigenlijk hetzelfde werk. Als voorzitter is gekozen mevr. van Dijk-Bijl.

[ naar boven ]

 

Langweer: onderzoek elektrificatie veerpont

2025.09.21

De gemeente De Fryske Marren voert een onderzoek uit of elektrificatie van de veerpont bij Langweer haalbaar is. De pont vaart over de Langweerder Vaart. Het is een dieselpont met bouwjaar 1977. Volgend jaar moet de veerpont naar de werf voor de vijfjaarlijkse onderhoudsbeurt en keuring. De gemeente wil weten of eventuele ombouw naar een elektrisch aangedreven veerpont mogelijk is. Zowel de pont als de energievoorziening op de wal zijn daarbij aandachtspunten.

[ naar boven ]

 

Spijkerboor: onzekerheid over toekomst veerpont

2025.09.21

Er bestaan zorgen over het fiets-voetveer bij Spijkerboor. De gemeente Wormerland laat weten dat ze de kosten voor de veerpont te hoog vindt en wil de kosten verminderen. Het betreft een veerpont voor wielrijders en voetgangers. Het vaart in de winter alleen in de weekenden van 11 tot 16 uur, in de (brede) zomermaanden dagelijks met ruimere vaartijden. Het veer (met de naam Jan Hop) wordt vooral gebruikt door recreatieve fietsers. De exploitatie van het veer is een aantal jaren geleden uitbesteed aan het bedrijf Blue Amigo uit Zwijndrecht.

[ naar boven ]

 

Plan vervallen Waterbus negatief ontvangen

2025.09.05

Het plan om twee lijnen van het netwerk van de waterbus rond Rotterdam en Dordrecht te laten vervallen valt slecht bij diverse instanties. Een samenwerkingsverband van gemeenten, scholen en bedrijfsleven liet weten dat men dit een plan vindt dat niet goed is.

In oktober 2025 zullen twee lijnen vervallen. De lijn van Rotterdam naar Kinderdijk en de lijn van Dordrecht naar Sliedrecht. Beide lijnen worden geconfronteerd met te weinig passagiersaantallen. Met name het opheffen van de lijn naar Sliedrecht zal grote problemen geven, zo vindt het samenwerkingsverband. De komende maanden zal de Papendrechtse brug voor negen maanden worden afgesloten voor alle verkeer. Daarnaast zal het fietspad langs de Baanhoekbrug (spoorbrug met zijliggend fietspad) ook voor fietsers worden afgesloten omdat dit pad voor nooddiensten (ambulance, brandweer) beschikbaar moet zijn. De waterbus naar Sliedrecht zou juist in de komende tijd een positieve bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van de omgeving, aldus het samenwerkingsverband.

[ naar boven ]

 

Voetveer Zaandijk 10.000 passagiers in één maand

2025.09.02

Vanaf Zaandijk vaart er een voetveer over de Zaan naar de Zaansche Schans. Dat het veer veel gebruikt wordt bewijzen de cijfers van het aantal overgezette passagiers. De stichting laat weten dat in de maand augustus 2025 er meer dan 10.000 passagiers werden geteld. Een toerist uit China mocht een oorkonde en een tasje met molenversieringen ontvangen uit de hand van één van de bestsuursleden van de stichting.

Het veer wordt volledig gerund door vrijwilligers. Met een zo groot aantal passagiers is er een financiëel overschot, waarmee enkele goede doelen in de gemeente worden ondersteund. Het veer vormt een goede verbinding vanaf het station naar de Zaanse Schans.

Foto: Het veer tijdens een zomerse overtocht op 28 augustus 2010

[ naar boven ]