Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


Alle nieuws over veerponten van de laatste maand

Hieronder staan nieuwsberichten die in na 1 februari 2024 zijn gepubliceerd.
Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.
Lees meer (en ouder) nieuws op Nieuws van veerponten in Nederland

[2024.03.28]   Waterbus Delft stopt
[2024.03.26]   Plannen voor eigen veerdienst Ameland
[2024.03.25]   Lange file bij veerpont Maassluis-Rozenburg
[2024.03.25]   Trekpontjes Wieringermeer vervangen
[2024.03.16]   Verbouwde hutten op IJmuiden-Newcastle
[2024.03.13]   Nieuw pontje voor Aalsmeer-Rijsenhout
[2024.03.02]   Half maart weer autopont Maassluis-Rozenburg
[2024.02.28]   Goed nieuws subsidie veerponten in Gelderland
[2024.02.28]   Lopik-Ameide heeft nu voldoende schippers
[2024.02.20]   Discussie over watertaxi Waddenzee
[2024.02.16]   Pont Akersloot 17 februari weer terug
[2024.02.13]   Veel gepraat over tweede pont Velsen
[2024.02.13]   Liniepont wordt elektrisch
 

Waterbus Delft stopt

2024.03.28

In Delft is in 2023 een waterbus in de vaart gekomen. Deze voer op werkdagen in de spitsuren van het station naar de TU-wijk. In de daluren en in de weekenden zou deze boot voor groepsuitjes beschikbaar zijn.

Eind maart 2024 werd bekend, dat deze dienst stopt. Het aantal passagiers bleef ver achter bij de verwachtingen, en voor groepsuitjes waren er ook te weinig boekingen.

[ naar boven ]

 

Plannen voor eigen veerdienst Ameland

2024.03.26

Al sinds jaren verzorgt rederij Wagenborg de veerdienst van Holwerd naar Ameland. In 2029 loopt deze concessie af. Dan zal een nieuwe concessie worden uitgegeven.

Een aantal inwoners van het eiland heeft plannen bekend gemaakt om met een eigen veerdienst te gaan varen. Zij willen meedoen met de inschrijving voor de concessie. Men heeft gekeken naar de veerdienst van Den Helder naar Texel, waarvan de exploitatie sinds 1908 door de eigen Texelaars (de TESO) wordt uitgevoerd. Volgens de oprichters van de nieuwe maatschappij heeft zij veel steun onder de bevolking van Ameland.

[ naar boven ]

 

Lange file bij veerpont Maassluis-Rozenburg

2024.03.25

Sinds kort vaart de veerpont van Maassluis naar Rozenburg weer voor autos. In het eerste weekend was het direct heel druk. Omdat de Beneluxtunnel was afgesloten reden veel automobilisten via de pont in Maassluis. Routeplanners geven dan een extra rij/vaartijd van enkele tientallen minuten extra. Maar de wachttijd voor autos was bij deze drukte opgelopen tot wel drie uur. Met informatiepanelen informeerde de gemeente automobilisten en werd er aanbevolen om toch maar via de van Brienenoordbrug om te rijden. Ook al is dat ook wel een flinke omweg, het is toch nog wel sneller dan drie uur wachten op de veerpont.

De afsluiting van de Beneluxtunnel zal diverse weekenden plaatsvinden.

In het eerste weekend heeft de veerpont s avonds langer doorgevaren. Volgens de dienstregeling zou de autopont maar tot 19:00 uur varen, maar vanwege de drukte en de verkeerschaos werd met de grote autopont doorgevaren tot middernacht.

[ naar boven ]

 

Trekpontjes Wieringermeer vervangen

2024.03.25

Recreatie Noord-Holland laat weten twee zelfbedienings veerpontjes in de Wieringermeer te gaan vervangen. Het gaat om het pontje bij Wieringerwerf (NH-085) en in het Robbenoordbos bij Den Oever (NH-084). Blijkbaar was de constructie niet erg stevig. Ze zijn nog maar een jaar of vijf geleden aangelegd; nu worden ze wegens slijtage vervangen. Het recreatieschap laat weten dat ze worden vervangen door een steviger exemplaar. Hopelijk gaat het nieuwe pontje wat langer mee.

Op de foto het pontje aan de Derk Stevensweg in Wieringerwerf

[ naar boven ]

 

Verbouwde hutten op IJmuiden-Newcastle

2024.03.16

Op de verbinding tussen IJmuiden en Newcastle, geëxploiteerd door DFDS, varen twee veerboten die beide bijna 40 jaar oud zijn. Er wordt al nagedacht over nieuwe veerboten, die waarschijnlijk over een jaar of vier in gebruik genomen zullen worden.

Maar omdat de hutten erg gedateerd waren, heeft de maatschappij besloten de hutten te vernieuwen. Ze zijn compleet nieuw ingericht, met moderne kleuren en met meer electronische voorzieningen.

[ naar boven ]

 

Nieuw pontje voor Aalsmeer-Rijsenhout

2024.03.13

Het pontje dat tussen Aalsmeer en Rijsenhout over de Rinvaart vaart ging in februari 2022 kapot. De motor kon niet meer worden gerepareerd, en tevens was de dikte van de scheepshuid zodanig dun geworden dat de pont al snel zou worden afgekeurd. Sinds die tijd vaart er een gehuurd pontje.

De gemeente Aalsmeer en Rijsenhout hebben nu besloten een nieuw pontje te laten bouwen. Op 17 april 2024 zal dat in gebruik worden genomen. Het is een volledig elektrisch pontje, dat wordt gebouwd door scheepswerf Talsma in Harlingen.

Foto: het oude pontje, gebouwd in 1966, dat tot 2022 heeft gevaren.

[ naar boven ]

 

Half maart weer autopont Maassluis-Rozenburg

2024.03.02

Het is er nu toch echt van gekomen. De autopont Blankenburg, welke uit het faillissement van Blue Amigo door de provincie is teruggekocht, is sinds de tweede week van maart 2024 weer bij Maassluis te zien. Het betrof eerst nog proefvaarten, maar per 15 maart 2024 vaart de pont weer voor autos en passagiers. Daarmee komt er een einde aan een periode van meer dan een jaar waarin er alleen voor voetgangers en wielrijders een pont een beperkte veerdienst werd uitgevoerd.

De autopont zal gaan varen tussen 6:00 en 19:00 uur. Tot middernacht blijft het fiets-voetveer varen, zodat deze passagiers nog tot laat in de avond kunnen overvaren.

[ naar boven ]

 

Goed nieuws subsidie veerponten in Gelderland

2024.02.28

Goed nieuws voor de veerponten in de provincie Gelderland. Het verenfonds, waaruit diverse veerponten ondersteuning kregen, is als gevolg van de lage rentestand in de afgelopen jaren vrijwel uitgeput. Eerder was meegedeeld, dat met ingang van volgend jaar er geen subsidie uit dit fonds meer mogelijk was aan de veerponten.

De provincie laat nu weten, dat men een half miljoen euro heeft uitgetrokken om verlieslijdende veerponten te ondersteunen. Als een exploitant een tekort heeft van meer dan € 50.000, dan kan men een beroep doen op de provincie die dan een subsidie kan verstrekken voor een deel van dit tekort. Men geeft aan dat het om acht veerponten in de provincie gaat.

Laat het geheel een voorbeeld zijn voor andere provincies. Helaas zijn er maar weinig provincies in Nederland die structureel ondersteuning verlenen aan veerponten.

[ naar boven ]

 

Lopik-Ameide heeft nu voldoende schippers

2024.02.28

Enkele weken geleden kwam er een noodkreet van het stichtingsbestuur van de veerpont Lopik-Ameide. Een groot gebrek aan schippers zou ertoe kunnen leiden dat de veerpont niet meer dagelijks zou kunnen varen of misschien wel helemaal zou moeten stoppen.

Gelukkig hebben diverse mensen (met een groot vaarbewijs) gereageerd op deze noodkreet. Het ziet er nu naar uit, dat er voldoende schippers zijn om de boot te bemannen.

[ naar boven ]

 

Discussie over watertaxi Waddenzee

2024.02.20

Er loopt behoorlijk wat discussie over de inzet van watertaxis s nachts op de Waddenzee. Deze watertaxis mogen in de nacht niet met hoge snelheid varen. Die maatregel is genomen nadat er op 21 oktober 2022 een watertaxi en veerboot, beide op hoge snelheid, met elkaar in aanvaring kwamen.

Eén van de watertaxi-bedrijven (die naar Ameland voer) heeft aangegeven niet meer te varen in de nacht. In Ameland wordt daartegen heftig geprotesteerd; men vindt dat de bereikbaarheid, ook in de nacht, belangrijk is.

Door Rijkswaterstaat is het verbod afgevaardigd om in de nacht met meer dan 20 km/h te varen. Maar handhaving is erg moeilijk. Er kan alleen actie worden ondernomen als er op heterdaad betrapt kan worden. Als een politieboot (erg herkenbaar) in de buurt vaart, dan is men uiteraard zeer braaf. Handhaving door gebruik te maken van de scheepsdata is niet toegestaan. Door omroep Frysland is een onderzoek gedaan met hulp van deze scheepsdata. In de laatste vier maanden van 2023 werden 155 overtredingen gesignaleerd.

Noodzaak voor snel varen en veiligheid zijn bij deze kwestie blijkbaar twee zaken die met elkaar in conflict komen.

[ naar boven ]

 

Pont Akersloot 17 februari weer terug

2024.02.16

Het heeft even geduurd. De motor van de pont in Akersloot moest worden vervangen. De oude maakte teveel lawaai waardoor omwonenden gingen klagen. Daarnaast was deze aan vervanging toe (bouwjaar 2010, dus nog maar 13 jaar oud). De eerste plannen waren om in een onderhoudsperiode van 12 t/m 26 mei 2023 de motor te vervangen. Gebleken is, dat dat niet kon gebeuren.

Een tweede poging ging uit van een onderhoudsperiode van 4 t/m. 16 december 2023. Die periode van twee weken is inmiddels uitgelopen, diverse keren werd gemeld dat het pontje bijna klaar was maar toch weer net niet. Maar op 17 februari 2024 is de motor dan toch ingebouwd en kan de veerpont weer in de vaart komen. Een onderhoudsperiode van twee weken is dus uitgelopen tot twee en een halve maand.

In de gemeenteraad van Akersloot zijn vragen gesteld over de gang van zaken. Waarom moest die onderhoudsperiode zo lang duren? Wie betaalt de huur van het fietspontje dat als vervanging voer? Hoeveel loopt de gemeente mis aan inkomsten uit de bijdragen van automobilisten die er in die twee en een halve maand niet waren?

[ naar boven ]

 

Veel gepraat over tweede pont Velsen

2024.02.13

In Velsen vaart de veerpont over het Noordzeekanaal. Een tijd lang is er in de spitsuren een tweede veerpont in de vaart geweest, maar sinds vorig jaar is dat afgelopen. De gemeente Velsen wil toch graag dat er in de spitsuren een tweede pont vaart, daarmee kan er iedere 10 minuten worden overgevaren in plaats van om de 20 minuten nu.

Er wordt veel gepraat over de financiering van deze tweede pont. Men wil een nieuwe veerpont laten bouwen. Dat wordt dan de zesde voor de drie veren over het Noordzeekanaal. Maar hoeveel kost dat dan, en wie zal dat betalen? De provincie wil bijdragen, de gemeente moet bijdragen. In totaal gaat het om € 18 miljoen voor nieuwbouw, onderhoud en exploitatielasten in de komende jaren. Amsterdam, via het GVB erbij betrokken, zal de pont in eigendom krijgen. Maar over de financiering is het laatste woord nog niet gezegd. Wordt vervolgd.

[ naar boven ]

 

Liniepont wordt elektrisch

2024.02.13

De Liniepont, de veerpont over de Lek tussen Everdingen, Schalkwijk en Fort Werk aan het Spoel zal in 2024 worden vervangen door een elektrische veerpont. Daarmee is het (met uitzondering van de drie Waal-veerponten) de laatste pont van Uiterwaarde die elektrisch gaat varen. Diverse andere veerponten van Uiterwaarde zijn al voorgegaan en varen nu elektrisch. Aan de vervanging is bijgedragen door de gemeenten waar de pont aanlegt en de provincie Utrecht.

Foto: de veerpont welke t/m 2023 heeft gevaren op deze lokatie

[ naar boven ]