Hieronder staan nieuwsberichten die in na 1 juni 2025 zijn gepubliceerd.
Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.
Lees meer (en ouder) nieuws op Nieuws van veerponten in Nederland
2025.07.09
De gemeente Velsen heeft besloten dat er bij de veerdienst tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord een tweede veerpont gaat komen. Er wordt al lang over gesproken. Tot 2022 waren er altijd twee veerponten, die in de spits om de tien minuten een overtocht mogelijk maakten. Sinds de nieuwe, elektrische veerponten in de vaart zijn is er maar één veerpont beschikbaar, die vaart om de twintig minuten en is in de spitsuren (veel scholieren) zo druk, dat soms mensen moeten achterblijven en opnieuw 20 minuten moeten wachten.
De dienst wordt uitgevoerd door het GVB, dat eigendom is van de gemeente Amsterdam. In de serie van elektrische veerponten zal die gemeente nu een extra pont bestellen bij de Hollaand Shipyard Group. De betaling gebeurt o.a. door de gemeente Velsen, maar ook andere gemeenten, de provincie Noord-Holland en het rijk dragen een deel bij.
De nieuwe pont zal pas in 2027 geleverd worden. Maar al vanaf begin 2026 zal er toch een tweede veerpont in de vaart komen. Dat is dan de reservepont die het GVB nu heeft. De inzet zal daarbij beperkt zijn. Alleen in de morgenuren, en zo nu en dan is er een periode van enkele weken onderhoud nodig waarbij de tweede veerpont niet kan varen. Maar al met al is het toch al een flinke verbetering die in januari 2026 zal ingaan.
2025.07.09
Het pontje voor fietsers en voetgangers van Grevenbicht naar Rotem (BelgiË) over de Maas zal vanaf 11 juli weer dagelijks gaan varen. Dit voorjaar waren er problemen met gindbanken in de rivier, die moesten worden weggebaggerd. Om die reden kon het pontje in het voorjaar alleen in de weekenden varen; door de week werd er met een kraan het grind weggebaggerd. Die werkzaamheden zijn nu voltooid.
2025.07.09
Op 21 oktober 2022 gebeurde er een ernstig ongeluk op de Waddenzee. Een watertaxi welke van Harlingen naar Terschelling voer botste in een smalle vaargeul op volle snelheid tegen de Tiger, die in een sneldienst van rederij Doeksen naar Harlingen onderweg was. De watertaxi zonk, daarbij kwamen de inzittenden in het water terecht; vier mensen kwamen om het leven.
Begin juli 2025 kwam deze zaak voor de rechter, en justitie eist nu een taakstraf tegen beide schippers. Beide boten voeren te hard; de watertaxi voer 30 km/h, de Tiger voer 55 km/h. Ter plekke was op dat moment slechts 20 km/h toegestaan. Via de marifoon hadden beide schippers contact met elkaar, maar na een misverstand maakte de watertaxi een draai naar rechts, waarna een ongeluk onvermijdelijk was. De schipper van de watertaxi gaf bij de rechter aan te lijden aan geheugenverlies en zich niet meer te herinneren wat er precies die dag was gebeurd.
2025.07.08
Van 12 juli t/m 15 september 2025 wordt één van de buizen van de Coentunnel afgesloten. De verwachting is, dat er daardoor veel files op de snelweg zullen staan, en dat veel automobilisten zullen omrijden via de Hempont tussen Zaandam en het Hempontplein. Het GVB zet in deze periode een tweede veerpont in om de drukte te kunnen verwerken.
In het verleden zijn er bij grote drukte problemen geweest bij de pont. Het is mogelijk om de hekken op het rijdek in de breedte van de pont te verschuiven. Bij veel fietsers een ruime rijbaan voor fietsers (en dus minder capaciteit voor autos), bij minder fietsers schuift het hek op en is er een extra rijstrook voor autos. Nu kwam het in het verleden voor dat het pontpersoneel werd bedreigd door automobilisten die vonden dat de rijbaan voor autos moest worden verbreed. Het personeel gaf toe, met als gevolg dat er fietsers moesten achterblijven omdat er te weinig ruimte op de pont was voor hen.
De Fietersbond en een politieke partij hebben in de vergadering van de vervoerregio Amsterdam dit aangekaart. Het GVB vindt dat fietsers echt voorgaan en de fietsstrook dus breed moet zijn. En nu maar hopen dat het personeel dat ook vindt en dat er daarbij geen bedreigingen meer zullen voorkomen.
2025.07.08
De provincie Zuid-Holland (eigenaar veerpont Maassluis-Rozenburg) beraadt zich over de vraag wat er met de veerpont tussen deze twee plaatsen moet gebeuren. Nu de Blankenbergtunnel is geopend, blijkt dat er 90% minder aanbod is van autos. Een grote autoveerpont, zoals er nu vaart, is eigenlijk overbodig.
De huidige veerpont dateert uit 1965 en moet binnenkort worden vervangen. De provincie ziet daarbij drie alternatieven:
Wat er ook gekozen wordt, de provincie gaat uit van een volledig elektrische veerpont. En onafhankelijk van de keuze, er zullen waarschijnlijk een aantal miljoenen euros nodig zijn om de pont te kunnen betalen.
2025.07.04
Veerboot Kobus, welke in de zomermaanden vaart tussen Blitterswijk en Wellerlooi, heeft eind juni mogen vieren, dat er sinds de (her)oprichting een miljoen passagiers zijn overgezet. Het veer ligt op de plaats waar vroeger een roeibootveer voer. De laatste veerman was Kobus Visser.
In 2002 is er door vrijwilligers opnieuw een veerdienst opgestart, waarmee (alleen in de zomermaanden) voetgangers en wielrijders worden overzet. Door de twee burgemeester van de beide oevergemeenten mocht de miljoenste passagier worden gefeliciteerd.
2025.07.04
Een droevig bericht uit Nessersluis. Een man uit Amstelveen voer op een jetski daar over de Amstel. Er ligt bij Nessersluis een kabelveerpont, waarvan de kabels bij een overtocht boven water hangen. Ondanks dat er goede borden staan om scheepvaart te waarschuwen voor de kabel, voer de man op zijn jetski tegen de kabel. Omstanders verleenden direct hulp, maar zwaar gewond werd de man naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later overleed.
2025.07.04
De Waterbus in de regio Dordrecht/Rotterdam verkeert in zwaar weer. De kosten zijn (te) hoog, er varen te weinig mensen mee om de dienst rendabel te laten zijn. De gemeenten in deze regio willen de waterbus echter niet kwijt.
De provincie Zuid-Holland maakte begin juli 2025 bekend, dat er 3,1 miljoen subsidie wordt verstrekt om de dienst tot 1 oktober van dit jaar in de vaart te houden. Hoe het daarna zal gaan is echter nog niet bekend, de zorgen over de financiële toekomst blijven dus nog voortbestaan.
2025.07.04
Als gevolg van een storing aan de brug waarover het verkeer van de wal de veerboot oprijdt, heeft de veerpont van Den Helder naar Texel dinsdag 1 juli enige uren stilgelegen. De veerboot is (met uitzondering van een eenmaal daags varend fietsveer) de enige verbinding met het eiland Texel, zodat de problemen al snel groot werden. Na twee uur kon de veerboot toch varen, maar de brug moest met de hand worden bediend, waardoor de capaciteit van de verbinding nog erg beperkt was.
In Den Helder is er geen reservebrug aanwezig. Door Teso wordt al langere tijd gevraagd om een reservebrug. In Texel is er, naast de normaal gebruikte brug, nog een noodbrug aanwezig, die in normale tijden alleen wordt gebruikt voor bevoorrading; die zou bij een storing ook voor de reguliere dienst gebruikt kunnen worden, zodat storingen aldaar minder impact zouden hebben.
2025.06.30
Diverse (kleine) veerponten in Nederland zijn wegens de hitte voor enkele dagen uit de vaart gehaald.
Alle 10 veerpontjes van Uiterwaarde (fiets-voetveren) varen dinsdag 1 en woensdag 2 juli niet. Ook de twee fietspontjes over de Amstel varen gedurende enkele dagen niet, net als de vier veerpontjes in Limburg over de Maas.
De exploitant geeft aan dat het niet verantwoord is om te varen, dat vanwege de grote hitte. Op het open water is er te weinig schaduw voor medewerkers en passagiers. De temperatuur in de (glazen/metalen) stuurhut van de pontjes zou te ver oplopen om de vrijwillige schippers nog te laten varen. De verwachting is, dat de pontjes donderdag 3 juli weer zullen varen.
2025.06.27
De verbinding van Yerseke naar het eiland Tholen krijgt dit jaar (2025) een nieuwe exploitant. De verbinding Yerseke - Gorishoek is gedurende een aantal jaren uitgevoerd door rederij Frisia. Maar deze rederij heeft laten weten dit jaar de verbinding niet meer te willen onderhouden.
Met de boot De Zwerver 3 wordt in het hoogseizoen de verbinding voortgezet door sportvisbedrijf Zwerver. Zij varen echter niet van/naar Gorishoek, maar naar de Bergsche Diepsluis bij de Oesterdam, ongeveer 10 km meer naar het oosten. De vertrekplaats op Zuid-Beveland is in Yerseke gebleven, maar nu in de Beatrixhaven.
De pont vaart alleen op donderdag en vrijdag, en dan 2 keer per dag. Om 10 en 16 uur vanaf de Bergsche Diepsluis, en ruim anderhalf uur later van af Yerseke.
2025.06.21
Bij de Zweth, tussen Rotterdam en Delft, vaart gedurende enkele maanden een tijdelijk veerpontje. De Kandelaarbrug, die veel wordt gebruikt door fietsers, is gedurende een lange tijd buiten bedrijf wegens werkzaamheden. Door de provincie Zuid-Holland (eigenaar van de brug) is het verhuurbedrijf van Van Leersum uit Woubrugge ingezet. Het pontje vaart dagelijks. Op werkdagen van 6 tot 22 uur, en in het weekend van 8 tot 20 uur.
2025.06.21
De gemeenten Oss en Wychen hebben samen met recreatiebedrijf Uiterwaarde een nieuwe overeenkomst getekend om het voortbestaan van de twee pontjes bij deze plaatsen de komende tien jaar te garanderen. Na intentie is om daarna per jaar de overeenkomst te verlengen. De beide gemeenten geven hiermee aan dat zij gaan voor het investeren in duurzaam en recreatief vervoer over de Maas.
2025.06.12
Vanaf 2021 is men bezig met de ontwikkeling van de stadshaven in Oudenbosch. In juni 2025 is in het kader van deze ontwikkelingen een zelfbedienings kettingveerpontje er over de haven aangelegd. Deze haven is een zijtak van de rivier de Mark.
2025.06.12
Tussen Zutphen en Deventer vaart er halverwege, van Gorssel naar Wilp, een veerpont over de IJssel. Die pont kreeg in het verleden altijd subsidie van het verenfonds van de provincie Gelderland. Maar dat verenfonds is uitgeput, er wordt nu geen geld meer verstrekt. De verliezen van het pontje komen nu ten laste van de beide oevergemeenten Gorssel en Wilp.
Gelukkig is er een uitweg. Als een veerpont is aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang, dan kan er door de provincie uit een ander geldpotje een subsidie worden verstrekt. De beide gemeenten hebben nu deze veerpont als een dergelijke aangewezen. Het ziet er naar uit, dat de subsidie voor de veerpont voor een deel wordt zeker gesteld.
2025.06.12
Door het bedrijf Watertaxi Rotterdam worden taxidiensten en reguliere veerponten bij Rotterdam verzorgd. Dat gebeurt vanaf ongeveer 50 aanmeerplekken. Daartoe zijn er acht watertaxis met een elektrische motor, en tien snelvarende watertaxis die zij uitgerust met een dieselmotor.
Met behulp van anderhalf miljoen euro subsidie gaat het bedrijf alle watertaxis vervangen door volledig elektrische watertaxis. De eerste watertaxi zal eind 2026 worden ingezet, het is de bedoeling dat alle watertaxis in 20230 zijn vervangen. De nieuwe watertaxi wordt ook groter, er kunnen dan meer dan 30 personen mee worden vervoerd.
2025.06.04
De veerpont van Rheden naar Rhederlaag over de IJssel wordt bemand door een eigenaar-schipper. Die vaart (in de zomer) vrijwel iedere dag. Een zoektocht naar een tweede schipper heeft drie jaar geduurd. Een collega bleek erg moeilijk te vinden.
Sinds kort is er hulp gekomen in de vorm van een gepensioneerd schipper die nu een deel van de diensten gaat overnemen. Naast de veerpont van Rheden zijn er meerdere veerpont waar hetzelfde probleem speelt. Personeel moet beschikken over een groot vaarbewijs, en de eisen daaraan zijn zodanig streng, dat maar weinig personeel te vinden is. Vaak wordt een beroep gedaan op schippers uit de binnenvaart die zijn gestopt en nu nog wat willen werken.