Datum: 2024.08.12
(Dit nieuwsbericht heeft betrekking op de veerpont Eemshaven - Kristiansand (N))
Er is een gegadigde om de veerdienst tussen Eemshaven en een haven in Noorwegen weer te gaan exploiteren. Maar er zijn nog vele hobbels te nemen voordat het zover is. Van april 2022 tot in 2023 voer Holland Norway Lines op deze relatie, de lijn stopte omdat voor het aanleggen in de haven van Eemshaven geen geschikte aanlegplaats kon worden gevonden. Die maatschappij moest aanleggen op de publieke kade, maar die was ook weleens in gebruik bij andere boten, zodat de veerboot dan uitviel. Pogingen om vanuit Duitsland te gaan varen mislukten ook.
Het bedrijf Njordic Ferry Lines laat weten interesse te hebben voor de verbinding van Eemshaven naar een haven in Noorwegen. Kristiansand zou één van de opties zijn, maar daar is niet zoveel ruimte, wellicht zou het een andere haven kunnen worden. Maar NFL laat weten dat de provincie ook zou moeten bijdragen aan de kosten voor aanleg van een eigen kademuur. En dat kost miljoenen. De provincie lijkt niet bereid dat bedrag op te hoesten.
De nieuwe veerdienst zou zich wat meer richten op vrachtvervoer. Dat is een interessante markt, want daarmee zouden vrachtautos van 50 ton gebruikt kunnen worden. Die zijn toegelaten in Nederland en in Noorwegen, maar in Duitsland is maar 40 ton toegelaten. Met de nieuwe veerdienst zouden deze vrachtautos dus zwaarder kunnen zijn; tevens zou de tol voor vrachtautos in Duitsland daarmee omzeild kunnen worden.
Of de verbinding rendabel zal zijn? De toekomst zal het leren, men gaat uit van een start op zn vroegst in 2026.