Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


Nieuws over veerponten in Nederland

OVV: ontwerp trekpont moet beter

Datum: 2024.04.03

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) heeft op 3 april 2024 verslag uitgebracht van haar onderzoek naar het ongeval met de zelfbedieningspont in Zuidland (ZH86). Op 25 februari 2023 ging een wandelgroep van ca.18 mensen de pont op. Deze sloeg om, waardoor de mensen in het water terecht kwamen, één persoon verbleef zelfs langdurig onder de pont.

Bij het onderzoek van de OVV is gebleken dat de stabiliteit van de pont was berekend op 5 personen. Het ontwerp ging uit van een te platte pont, waardoor er toch meer mensen aan boord zouden kunnen gaan met gevaar voor overbelasting. De pont in Zuidland is plat en breed, waardoor deze gevaarlijke situatie onbedoeld kon ontstaan.

Verder gaf het OVV aan dat er een duidelijk bordje bij de pont moet staan met daarop het maximaal aantal personen. Een dergelijk bordje was in Zuidland niet aanwezig. Ook gaf het OVV aan dat een trekpont moet worden opgenomen in een onderhoudssysteem om eventuele defecten eerder te kunnen signaleren.

Of het onderzoeksverslag ook gevolgen gaat hebben voor andere trekponten in Nederland is op dit moment nog niet bekend. Uitbaters van een trekpont zijn niet altijd grote bedrijven met een gerenommeerd ontwerpbureau, maar soms zijn het juist kleinere organisaties. Een bordje is snel geplaatst, maar ontwerpfouten zijn moeilijker te herstellen. De toekomst zal het leren.